گوناگون

راز چشمان بزرگ و گرد حشره آخوندک کشف شد

آن ها موجودات خطرناک و همینطور حیله گری هستند. تحقیقات اخیر نشان می دهد که آن ها از یک شیوه منحصر به فرد استفاده می کنند:
مانتیس ها برای دید واضح تر چشم هایشان را غلطانده و بیرون می آورند!

۲+

اگر انیمیشن پاندای کونگ فو کار را تماشا کرده باشید, حتما حشره سبز رنگ عصبانی را به یاد خواهید آورد. در این مطلب می خواهیم درباره ویژگی های شگفت انگیز مانتیس (یا همان اخوندک خودمان) صحبت کنیم.

mantis_hero
آن ها موجودات خطرناک و همینطور حیله گری هستند. تحقیقات اخیر نشان می دهد که آن ها از یک شیوه منحصر به فرد استفاده می کنند:

مانتیس ها برای دید واضح تر چشم هایشان را غلطانده و بیرون می آورند!

محققین دانشگاه Bristol دریافته اند که این نوع ملخ با چرخاندن چشم های خود زاویه دید خود را افزایش دهند. به این ترتیب آن ها حقیقتا می توانند جهان اطراف خود را بهتر ببینند. مانتیس ها, متفاوت تر از ما انسان ها می بیند. برای این گفته دانستن این که انسان رنگ ها را متشکل از سه رنگ زرد, آبی و قرمز می بیند و این عدد برای مانتیس ۱۲ می باشد, کافی است. همچنین به راحتی می توانند امواج پولاریزه را تشخیص دهند. وقتی یک مانتیس با چشمانش حالت تهاجمی می گیرد, در واقع می خواهد اشیا را در محیط های آبی بهتر ببیند.

دکتر نیکلاس رابرت در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت “یک چشم ثابت باید بهتر از چشم سیار ببیند. با این وجود, این حشره شگفت انگیز راه متفاوتی برای واضح تر دیدن محیط پیدا کرده است.” نور پولاریزه در همه جا وجود دارند که ما انسان ها قادر به دیدن آن نیستیم.

۸۰۰px-Mantis-greece-alonisos-0a

با توجه تحقیقاتی که دوشنبه در Nature Communications چاپ شد,  گونه هایی از جانداران برای دیدن از چرخاندن بدن خود استفاده می کنند. اما مانتیس تنها گونه کشف شده ای است که این کار را با کمک چشمان چرخان خود انجام می دهد.
دانشمندان امیدوارند تا این یافته ها در تکنولوژی مختلف به کمک بشر بیایند تا با تقلید از این نوع چشم بتوانند راهی برای پردازش تصاویر و اکتشافات زیر آب استفاده کنند.
اوایل امسال, دانشمندان اعلام کردند که توانسته اند با الهام از چنگال مانتیس یک زره محکم تر و مقاوم تر بسازند و این یکی از کاربردهایی است که ما با الهام از این جانور به آن دست یافته ایم.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا