آموزشی

چگونه سرویس های ویندوز ۱۰ را متوقف، اجرا و یا Restart کنیم؟

سرویس های ویندوز ۱۰

سیستم عامل شما برخی عملیات را پشت صحنه سیستم انجام می دهد که به این عملیات سرویس می گویند. شما اغلب آنها را مشاهده نمی کنید مگر اینکه مشکلی پیش بیاید.  سرویس ها ویژگی های خاصی از سیستم عامل هستند که زمانی که کاربر به آنها نیاز دارد، در دسترس هستند.

برخی از مسئولیت سرویس ها عبارتند از :اسکن درایوها جهت ویروس ها، دسترسی به network share، مدیریت پرینترها،  تاریخ و زمان و حتی تنظیمات پاور.

بعضی از سرویس ها بر اساس تقاضا وارد عمل می شوند ، بنابراین، آنها فقط زمانی استارت می شوند که شما یک دستگاه مانند یک گوشی هوشمند را وصل کرده یا سعی کنید هدست بلوتوث خود را متصل کنید.

۱+

سیستم عامل شما برخی عملیات را پشت صحنه سیستم انجام می دهد که به این عملیات سرویس می گویند. شما اغلب آنها را مشاهده نمی کنید مگر اینکه مشکلی پیش بیاید. برخی از مسئولیت سرویس ها عبارتند از :اسکن درایوها جهت ویروس ها، دسترسی به network share، مدیریت پرینترها، تاریخ و زمان و حتی تنظیمات پاور. با روش های کنترل سرویس های ویندوز ۱۰ در ادامه همراه نت نوشت باشید.

بیشتر بخوانید: هک مودم وایرلس خانگی با اپ اندروید + راهکار ارتقاء امنیتی

بعضی از سرویس ها بر اساس تقاضا وارد عمل می شوند، بنابراین، آنها فقط زمانی استارت می شوند که شما بخواهید یک دستگاه مانند یک گوشی هوشمند یا یک هدست بلوتوث را متصل کنید.

در حالت ایده آل سرویس ها بطور اتوماتیک و بدون دخالت کاربر start, stop و  restart می شوند. اما مواقعی پیش می آید که یکی از سرویس های ویندوز ۱۰ به هر دلیلی نمی تواند استارت شود یا مشاهده می کنید یک سرویس غیر ضروری از منابع سیستم شما بیهوده استفاده می کند و یا باعث کانفلیت با سرویس های دیگر می شود.

با توجه به این موضوع، ما در این مطلب سعی کرده ایم به شما آموزش دهیم که چگونه مدیریت سرویس های ویندوز ۱۰ را در دست گرفته و عملکرد آنها را تغییر دهید.

بیشتر بخوانید: چه کسانی از وایرلس من استفاده می کنند و چگونه آنها را بلاک کنیم؟

روش مدیریت و کنترل سرویس های ویندوز ۱۰

رابط سرویس های ویندوز ۱۰ بر پایه کنسول مدیریتی مایکروسافت است که بخشی از خانواده administrative tools در ویندوز است.

شما می‌توانید به کنسول سرویس ها با باز کردن منوی استارت و تایپ کلمه services دسترسی پیدا کنید یا اینکه کلید های win+R از صفحه کلید را فشار دهید و در منویی که باز می شود عبارت services.msc را تایپ کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه به راحتی امنیت مودم وایرلس خانگی را بالا ببریم؟

پنجره مربوط به سرویس های ویندوز 10

پنجره مربوط به سرویس های ویندوز ۱۰

در پنجره ای که باز می شود شما صدها سرویس می بینید که اکثر آنها با ویندوز ۱۰ همراه است و بقیه توسط نرم افزارهای شخص ثالث اضافه شده اند. در بالای صفحه ستون های running status ،startup type، description Log On As و جهت سفارشی کردن سرویس ها وجود دارد.

بیشتر بخوانید: آموزش نرم‌ افزار Lastpass ، تنها یک رمز کافیست!

 

اگر می خواهید بدانید که یک سرویس چه کاری انجام می دهد، آن را انتخاب کنید تا توضیح کوتاهی در مورد آن در سمت چپ صفحه ظاهر شود.

توضیحات مربوط به سرویس ها

توضیحات مربوط به سرویس ها

شما همچنین می توانید با چک کردن ستون Status ببینید که آیا یک سرویس در حال اجرا است یا خیر، همچنین، اگر سرویس در حال اجرا باشد، دکمه play در نوار فرمان خاکستری است، در حالی که گزینه هایی مانند stop، restart و گاهی pause نیز ممکن است در دسترس باشند. اگر می خواهید سرویسی را که در حال اجرا نیست، استارت کنید کافی است آن را انتخاب کنید و سپس روی نوار فرمان دکمه start را کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: مهمترین کارهای قبل از فروش کامپیوتر مجهز به ویندوز ۱۰ ؛ نکات ضروری و کلیدی

دکمه های نوار فرمان

دکمه های نوار فرمان

در ستون startup type مشاهده می کنید که برخی از سرویس ها در حالت manual (دستی) قرار دارند. در حالی که برخی دیگر automatic در حالت (خودکار) می باشند. سرویس های خودکار آنهایی هستند که با لود شدن ویندوز ۱۰ استارت می شوند، در حالی که سرویس هایی که دستی هستند فقط بر اساس تقاضا توسط یک برنامه یا دستگاه راه اندازی می شوند. اگر سرویسی وجود دارد که فکر می کنید لازم است که همراه با لود شدن ویندوز استارت شود، می توانید حالت آن را با راست کلیک کردن بر روی سرویس مورد نظر و انتخاب گزینه Properties تغییر دهید.

بیشتر بخوانید: اتصال به وایرلس بدون پسورد در ویندوز ۱۰ اینگونه ممکن است!

ورود به تنظیمات سرویس ها

ورود به تنظیمات سرویس ها

در پنجره Properties  گزینه هایی برای تغییر حالت یک سرویس به شرح ذیل وجود دارد.
Automatic (delayed): شروع سرویس پس از اینکه ویندوز ۱۰ به طور کامل بوت می شود
Automatic : شروع سرویس زمانی که ویندوز ۱۰ استارت می شود
Manual: سرویس به طور خودکار شروع نخواهد شد، اما می تواند با فرایند یا دستگاه دیگری استارت شود.
disable: سرویس شروع نخواهد شد، مگر اینکه آن را از صفحه سرویس فعال کنید

بیشتر بخوانید: آموزش غیر فعال کردن برنامه ها در ویندوز ۱۰

تب General

تب General

تب Log On به شما این را امکان می دهد که مشخص کنید کدام اکانت در سیستم یا دامین ویندوز می تواند سرویس را اجرا کند.

تب Log On

تب Log On

یک سرویس ممکن است به دلایلی از کار بیفتد و متوقف گردد. اگر شما می خواهید یک سرویس پس از متوقف شدن مجددا راه اندازی گردد تب Recovery این امکان را می دهد که سرویس بلافاصله یا بعد از مدت زمان مشخصی مجددا راه اندازی گردد.

بیشتر بخوانید: با ویژگی Near Share در ویندوز ۱۰ به آسانی فایل‌ها را بین کامپیوتر‌های اطراف جابجا کنید!

 تب Recovery

تب Recovery

بعضی از سرویس ها به مولفه های سیستم یا سرویس های دیگر وابسته هستند، بنابراین قبل از تغییر آنها باید این وابستگی ها را در تب dependencies ببینیم. تغییر یک سرویس می تواند اثرات نامطلوب بر سرویس ها و برنامه های دیگر داشته باشد. این بسیار مهم است که در ذهن داشته باشید قبل از هر گونه تغییر نگاهی به تب dependencies بیندازید.

بیشتر بخوانید: چرا باید وب کم لپ تاپ تان را بپوشانید!

 تب dependencies

تب dependencies

گاهی اوقات ممکن است سرویسها آن طور که تنظیم شده اند کار نکنند، هر چند که این موارد بسیار نادر است. ولی به عنوان مثال، اگر بلوتوث سیستم شما مشکلی دارد، ممکن است سرویس های       broadcasting در حال اجرا نباشند پس بهتر است به صفحه سرویس ها بروید و آن را چک کنید. بنابراین از اینکه به پشت صحنه سیستم خود سرک بکشید تا بفهمید چه کاری آنجا صورت می گیرد ترسی نداشته باشید.

بیشتر بخوانید: پروسس Registry در ویندوز ۱۰ چیست!

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا