علمی

کاربرد چسب بتن و راهنمای خرید انواع آن

چسب بتن
۰

کاربرد چسب بتن برای چسباندن دو قطعه بتنی و یا افزایش مقاومت بتن است. این افزودنی بتنی در صنعت بسیار استفاده می‌شود. دلیل این موضوع نیز برطرف شدن ضعف اساسی بتن یعنی مقاومت کششی آن است. پرکردن خلل و فرج بتن و افزایش درگیری سنگدانه بتن با خمیر سیمان دلیل این افزایش مقاومت است.

برای خرید چسب بتن، فروشگاه‌های اینترنتی به شما این امکان را می‌دهند که بدون مراجعه حضوری و اتلاف وقت، کالاهای متعددی را بررسی کرده و با یک انتخاب دقیق و مطمئن خرید خود را به اتمام برسانید.

چسب بتن چیست؟

چسب بتن یکی از افزودنی‌های بتن است. این افزودنی برای افزایش مقاومت کششی بتن بسیار مناسب است. ساختار چسب بتن متفاوت بوده و دو محصول چسب بتن اپوکسی و لاتکسی از دیگر موارد بیشتر تولید می‌شوند.

این افزودنی به دلیل توسعه فناوری و پیشرفت صنایع ساخت بسیار راحت‌تر از گذشته تولید می‌شود. به همین دلیل چسب‌های ساختمانی از جمله چسب بتن در فروشگاه‌های بسیاری قابل دسترسی هستند.

نوعی از چسب بتن را به مخلوط بتنی اضافه می کنند

به دلیل رونق بازار این محصولات باید در خرید چسب بتن دقت کرد. استاندارد بودن محصولات و معتبر بودن شرکت تولیدی از اصول مهم در تهیه چسب بتن هستند. در پروژه‌های حساس نیز باید آزمایشات کنترلی را روی کیفیت محصول و بتن ساخته شده با چسب مورد نظر بررسی شود.

کاربرد چسب بتن

در برخی از موارد از چسب بتن برای اتصال دو قطعه بتنی استفاده می‌شود. اگر هدف از مصرف چسب بتن اتصال دو قطعه خشک شده باشد بهتر است چسب را خیلی رقیق نکنیم. دلیل این موضوع تبخیر آب و ایجاد حفره بین دو قطعه است. مقاومت چسب نیز باید از دو قطعه اتصال یافته بیشتر باشد تا بتواند نیروی وارده را تحمل کند و قبل از دو قطعه متصل شده گسیخته نشود.

یک کاربرد دیگر چسب بتن برای جلوگیری از ترک خوردن بتن است. برای این کار ابتدا چسب بتن را رقیق کرده و در مرحله آخر قبل از ریختن بتن به آن اضافه می‌کنیم. در این روش باید چسب بتن را به خوبی مخلوط کرد. عدم پخش یکنواخت چسب بتن سبب جلوگیری از اثرگذاری حداکثر آن خواهد شد.

مثلا اگر قرار است از بتن برای پوشش آب بند یک استخر استفاده شود. در صورت عدم پخش کامل چسب در بتن در نهایت امکان از بین رفتن خاصیت آب بندی کل پروژه وجود دارد.

ترمیم ترک بتن با استفاده از چسب بتن

چسب بتن خاصیت پرکنندگی دارد. از این محصول برای کاهش خلل و فرج بتن نیز استفاده می‌کنند. این موضوع در نهایت نفوذ پذیری بتن را به حداقل مقدار ممکن خواهد رساند. در نتیجه بتن ساخته شده با چسب برای ذخیره مایعات و منبع آب بسیار مناسب خواهد بود.

از دیگر کاربردهای چسب بتن افزایش مقاومت در برابر ضربه و بارگذاری است. این خاصیت سبب گرایش کاربران به استفاده از این نوع بتن در کف سوله و سایر کفسازی‌های بتنی شده است. با افزایش مقاومت و شکل‌پذیری بتن حاوی چسب بتن در مواردی که بتن تحت بارگذاری شدید باشد استفاده می‌کنیم.

برای ترمیم یک قطعه بتنی نیاز به چسبندگی لایه جدید بر روی لایه قدیم وجود دارد. با استفاده از چسب بتن قدرت چسبندگی بین دو لایه بسیار افزایش یافته و با اطمینان بیشتری عملیات ترمیم صورت می‌پذیرد.

انواع چسب بتن

چسب بتن را بر اساس ساختار به گروه‌های مختلفی دسته بندی می‌کنند. از مهمترین انواع چسب بتن به چسب لاتکسی و اپوکسی می‌توان اشاره کرد. تفاوت این دسته بندی در مواد تشکیل دهنده چسب است. سازه‌ای و یا غیر سازه‌ای بودن چسب بتن نیز به همین دلیل است.

-چسب لاتکس

این چسب از مواد پلیمری تشکیل شده است. چسب لاتکسی یک امولسیون مایع است. امولسیون به ترکیب یک مایع در مایع دیگر گویند. لاتکس به صورت طبیعی با مواد دیگر ترکیب می‌شود و تولید آن نیز بسیار ارزان‌تر از سایر روش‌های تولید چسب بتن است.

خاصیت اصلی لاتکس الاستومر بودن است. یعنی با وارد شدن نیرو تغییر شکل داده و پس از حذف نیرو به حالت قبلی خود بازمی‌گردد. پس کشش سطحی بسیار بالای این محصول برای آب بند کردن و افزایش مقاومت کششی بسیار مهم است.

معمولا این چسب‌ها به دو صورت آب دوست و معمولی تولید می‌شوند. به طور کلی خواص سازه‌ای چسب لاتکسی اهمیت کمتری نسبت به چسب اپوکسی دارد.

-چسب اپوکسی

در چسب اپوکسی خاصیت سازه‌ای و مقاومت آن بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. چسبندگی این چسب به سطوح خیس و مرطوب بسیار زیاد است. البته بهتر است قبل از چسب کاری محیط زیر آن خشک شده تا پس از تبخیر آب دچار تخلخل نشویم. چسب اپوکسی برای اتصال دو قطعه بسیار مناسب بوده و مقاومت بالایی از خود به نمایش می‌گذارد.

برای افزایش سرعت گیرش بتن این چسب گزینه مناسبی است. مثلا در مکان شیبداری که بتن باید زودتر از حالت عادی سفت شود این چسب گزینه مناسبی است. برای ساخت این بتن چسب نباید بیش از حد نیاز به بتن اضافه شود چون روانی بتن کم شده و کار کردن روی بتن و تسطیح آن بسیار دشوار خواهد شد.

چسب اپوکسی عمر و دوام بتن را افزایش خواهد داد. جلوگیری از ترک خوردن و پوسته شدن بتن نیز با استفاده از چسب بتن اپوکسی میسر است.

روش مصرف چسب بتن

چسب بتن به دلیل خاصیت کلوییدی ته نشین نمی‌شود. به همین دلیل برای مصرف نیازی به همزدن چسب و سپس اضافه کردن چسب نداریم. هم چنین ریختن آب روی باقیمانده چسب باز شده لزومی ندارد. ولی برای جلوگیری از خشک شدن چسب درب بسته بندی نباید باز بماند. پس انبار داری این چسب کار راحتی است. بهتر است چسب بیش از دو سال در انبار باقی نماند.

پس از باز کردن بسته بندی این محصول تا زمان ۲۰ دقیقه به خوبی با بتن مخلوط می‌شود. برای پوشش دادن سطح بتن توسط چسب این محصول با آب رقیق شده و روی بتن مالیده می‌شود. در این روش رعایت پیوستگی کار امر مهمی است.

مقدار مصرف چسب بتن استاک STUCK بر اساس وزن سیمان مخلوط بتنی تعیین می‌شود. برای چسب بتن مقدار ۴ تا ۳۰ درصد وزن سیمان در کاربردهای مختلف پیشنهاد شده است. در صورت اختلاط چسب با بتن امکان بروز درز سرد در بتن کاهش می‌یابد. برای تعیین دقیق مقدار مصرف چسب بتن با کارشناسان و متخصصان این شرکت ارتباط برقرار نمایید.

نکات مهم در انتخاب و خرید چسب بتن

اطمینان از رعایت اصول کلی ساخت و ارضای شرایط استاندارد یکی از عوامل مهم در انتخاب چسب بتن است. به همین دلیل اولین نکته در خرید چسب بتن استاندارد بودن آن است. چسب بتن این شرکت با توجه به استانداردهای روز ایران و دنیا تولید می‌شود.

خرید اینترنتی یک روش بسیار مناسب برای خرید مصالح نوین ساختمانی

پس از حصول اطمینان از کیفیت محصول چسب بتن به بررسی قیمت باید پرداخت. در تعیین قیمت نهایی باید به غلظت و نوع مواد به کار رفته در محصول دقت نمود. معمولا قیمت چسب بتن برند سازی شده بسیار بیشتر از چسب بتن شرکت‌های غیر برند است.

در نهایت نیز توجه به نوع کاربرد محصول خریداری شده بسیار اهمیت دارد. مشخصات فنی و ترکیبات محصول باید روی آن درج شده باشد. برای مثال چسبی با عنوان آب بند یا چسب استخر در بازار موجود است. این چسب برای آب بندی خوب است. بهتر است برای استفاده این چسب به عنوان چسب سازه‌ای با مهندس طراح و مشاوران بتن مشورت فرمایید.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا