دانستنی‌های سلامتی

اگر می‌خواهید سرطان از شما دور شود این نکات را باید حتما رعایت کنید!

کاهش ریسک ابتلا به سرطان

علی‌رغم پیشرفت های زیاد پزشکی در درمان بیماری‌ها هنوز هم بیشتر افراد از نام سرطان می‌ترسند و به دنبال راههایی می گردند تا خطر ابتلا به سرطان را هر چه بیشتر در خود کاهش دهند. در افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان دارند این حساسیت بیشتر است. ولی امروزه ثابت شده است سبک زندگی و تغذیه مناسب خطر ابتلا به سرطان را حتی در افرادی با سابقه ژنیتکی از بین می برد. با چه کارهایی می توانیم ریسک ابتلا به سرطان را کاهش دهیم؟

۲+

خیلی از افراد نگران ابتلا به سرطان در نتیجه ژنتیک یا سابقه خانوادگی یا عوامل محیطی هستند. ولی امروزه ثابت شده است که از هر ۱۰۰ نفر فقط ۲ تا ۳ نفر ژن سرطان را به ارث می‌برند که آن هم با رعایت یک برنامه غذایی خوب و سبک زندگی سالم می توانند این ژن معیوب را کنترل کنند. ۲۰ تا ۳۰ درصد سرطان ها به علت اعتیاد به سیگار، ۳۰ تا ۳۵ درصد غذاهای ناسالم و ۱۵ تا ۲۰ درصد در نتیجه عفونت ها به وجود می‌آید. درصد باقی مانده نیز در نتیجه عواملی مثل استرس، اشعه‌ها و آلودگی های‌محیط ، تغذیه ناسالم و سبک زندگی زندگی رخ می‌دهد. پس تا زمانی که سبک زندگی سالمی دارید، شانس زندگی طولانی بیشتر است. با امید بهترین روزهای زندگی برای شما نت‌نوشت امروز ۵ روش کاهش ریسک ابتلا به سرطان را در اختیارتان قرار می‌دهد تا هر چه بیشتر سالم تر و طولانی تر زندگی کنید.

برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان مواظب اشعه آفتاب باشید

کاهش ریسک ابتلا به سرطان

یکی از سرطان های شایع سرطان پوست است. هر چند این عضو محافظت کننده بدن به فوریت علائم بیماری را نشان می‌دهد ولی تقریبا از هر ۵ نفر یک نفر به سرطان پوست مبتلا که در بعضی موارد برای درمان دیر می‌شود.

به منظور جلوگیری و کاهش ریسک ابتلا به سرطان پوست باید خود را از اشعه فرابنفش دور نگاه دارید. برای این کار :

  • اگر هوا گرم است و مجبورید در آفتاب باشید، لباس های آزاد و راحت ولی پوشیده و آستین بلند بپوشید تا هر چه کمتر پوست تان در معرض آفتاب باشد. برای دریافت ویتامین D3 از خورشید فقط ۲۰ دقیقه کافی است در معرض آن باشید. بیشتر از این زمان خطر ابتلا به سرطان پوست زیاد می‌شود.
  • حتی اگر خانه می‌مانید از کرم ضد آفتاب هر ۲ ساعت یک بار استفاده کنید. اگر زیاد بیرون از خانه هستید حتما کرم را با خودتان ببرید.

از آب خود را سیراب کنید

تا می‌توانید آب بنوشید. آن قدر آب بنوشید تا احساس کنید سیراب شده‌اید. خود را محدود به ۸ تا ۱۰ لیوان آب نکنید. آب بیشتر یعنی ادرار بیشتر، یعنی خروج و دفع مواد زائد از بدن، یعنی جلوگیری از صدمه دیدن سلول‌ها. حتی اگر می توانید روزه آب بگیرید. آب خوردن یکی از روش های ساده و موثر جلوگیری از ابتلا به سرطان است.

انواع سبزیجات را میل کنید

کاهش ریسک ابتلا به سرطان

انواع واقسام سبزیجات را هر روز در برنامه غذایی خود بگذارید. بعضی‌ها را مثل کلم و خیار به صورت سالاد، بعضی را به صورت بورانی مثل اسفناج، بعضی را به صورت پخته مثل کدو همراه با غذای اصلی میل کنید. سبزی خوردن را شامل مرزه، ریحان، پیازچه، تربچه، گشنیز، جعفری، شوید و شاهی فراموش نکنید.

کلروفیل سبزی های سبزرنگ  نور خورشید را جذب می‌کند، مواد سرطان‌زای موجود در بدن را جمع آوری کرده و به صورت مدفوع دفع می‌کند.

قبل از کباب کردن گوشت را در آب لیمو بخوابانید

کباب یا بریان کردن گوشت ترجیحا در فر یکی از روش های سالم و خوشمزه طبخ است. می‌توانید شب قبل گوشت را در مخلوطی از آب لیمو، پیاز، فلفل دلمه ای و مقداری زردچوبه و مقدار بسیارکمی نمک بخوابانید. ماست پروبیوتیک هم می‌توانید به آن اضافه کنید. با این روش و پخت در فر تمام آمین‌های هتروسیکلیک Heterocyclic Amines که عامل اصلی بروز سرطان در بدن است از بین می‌رود.

کباب کردن گوشت روی زغال باعث می‌شود تا مواد سرطان زا جذب بدن شود. به همین دلیل اگر امکان کباب کردن گوشت را در فر ندارید، از روش پختن استفاده کنید. با اضافه کردن ادویه هایی مثل زردچوبه یا گیاهان معطری مثل رزماری و آویشن مزه خوبی به گوشت می‌دهید. آنتی اکسیدان های موجود در ادویه و گیاهان معطر تا ۸۷ درصد سموم سرطان زا را در بدن از بین می‌برد.

قلب تان را پمپاژ کنید

برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان باید یک برنامه متوسط تا سنگین ورزشی برای خودتان بگذارید. پیاده روی تان را گاهی تند کنید. کمی بدوید تا ضربان قلب‌تان افزایش پیدا کند. ورزش منظم باعث می‌شود تا چاق نشوید و چربی های دور شکم از بین برود. اگر ورزش نکنید هورمون استروژن بیشتری در بدن‌تان تولید می‌شود که زمینه ساز سرطان ها از جمله سرطان سینه است.

سبک زندگی و تغذیه سالم خیلی چیزها را تغییر می‌دهد حتی خطر ابتلا به سرطان را.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا