دانستنی‌های سلامتی

رژیم دیابت: با یک رژیم مناسب دیابت را به زانو در خواهید آورید

رژیم دیابت
۶+

اگر یک فرد دیابتی را در اطرافیان خود داشته باشید متوجه خواهید شد که رژیم دیابت و در کل شیوه زندگی این بیماران با افراد عادی متفاوت است. تغذیه، تفریح، خواب و حتی کنترل‌های پزشکی روزانه سبک زندگی آنها را کاملا متمایز می‌سازد. اما بد نیست که شیوه‌های متعدد جهت درمان و مهار کردن دیابت را بیاموزید تا در صورتی که به این بیماری مبتلا هستید در برابر دیابت حکم یک زندانی را نداشته باشید و به راحتی بتوانید یک زندگی عادی را دنبال کنید.

رژیم دیابت

دیابت چیست؟!

بیماری دیابت زمانی اتفاق می‌افتد که میزان قند خون افزایش پیدا کند و پایین آوردن آن توسط خود بدن امکان پذیر نباشد. این بیماری نیازمند تغذیه‌ای کاملا متفاوت و رژیم دیابت است که البته تاثیرات فوق‌العاده مثبتی هم از این طریق قابل مشاهده است. در این بیماری پانکراس شخص بیمار تولید انسولین را متوقف کرده و سبب عدم تولید انسولین می‌شود.

دیابت شایع ترین بیماری است که در حدود بیشتر از نیمی از جمعیت جهان را با خود همراه کرده است. در دیابت بدن به میزان کافی انسولین تولید نمی‌کند و یا اگر انسولین تولید شود به طرز موثری کار نخواهد کرد.

شناخت راه‌های مدیریت دیابت زندگی را برای شما آسان تر می‌کند

شناخت راه‌های مدیریت دیابت زندگی را برای شما آسان تر می‌کند

نقش تغذیه در دیابت

شاید شما فکر کنید با ابتلا به دیابت زندگی برایتان پایان یافته است. در صورتی که شناخت راه‌های مدیریت دیابت زندگی را برای شما آسان تر می‌کند. رژیم غذایی مناسب در معکوس کردن عملکرد این بیماری تاثیر گذار است. شما به کمک رژیم سلامت خود را کاملا به دست خواهید آورد. غذاهای کلیدی مناسبی در رژیم دیابتهستند که کنترل دیابت را قطعی می‌سازند.

از جمله این مواد غذایی می‌توان به برنج قهوه ای، میو‌های کم شیرین، سبزیجات، ماهی ها، لوبیا و گوشت کم چرب و مرغ اشاره کرد. برخی از مواد غذایی نیز هستند که برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مضرند. همانند مواد غذایی چرب و سرخ شده از جمله سیب زمینی سرخ شده، ذرت و سویا، برخی از محصولات لبنی، نوشیدنی‌های شیرین و الکل که همه اینها برای افراد دیابتی حکم یک ماده سمی را دارند.

مکمل‌های دارویی نیز در کنترل و جلوگیری از پیشرفت این بیماری موثر هستند. مانند ویتامین D که به کنترل قند خون می‌پردازد و دیابت را مدیریت می‌کند. منیزیم در افراد مبتلا به دیابت به پایین ترین سطح خود میرسد بنابراین مصرف منیزیم به صورت مکمل جهت این بیماران ضروری است.

بعد از یک بررسی کلی از طرف پزشک و انجام آزمایشات لازم می‌توانید از موادی که در بدن‌تان به کسری رسیده اند مطلع شده و طبق نسخه پزشک از مکمل‌ها استفاده کنید.

در رژیم دیابت چه غذاهایی بخوریم؟

در صورتی که بخواهید دیابت را درمان کنید بهتر است هنگام خرید مواد غذایی گزینه‌هایی را در دسترس خود داشته باشید. محصولات ارگانیک به شما بسیار کمک خواهد کرد. سعی کنید در رژیم دیابت از مواد غذایی که میزان سلامت بیشتری دارند را تهیه کنید.

در لبنیات از پنیر کمتر و بدون چربی استفاده کنید. شیر را هم بیشتر از ۲ درصد چربی میل نکنید. برنج قهوه‌ای گزینه خوبی برای شماست همچنین غلاتی که از سبوس گندم تهیه شده باشند بسیار بهتر است. تخم مرغ، سینه مرغ بدون پوست، ماهی تن، بوقلمون، ماهی سالمون از پروتئین‌های برتر برای افراد مبتلا به دیابت است. در دانه‌ها نیز دانه آفتابگردان، بادام‌ها و پسته و گردو برای این بیماران مناسب است. تا جایی که امکان دارد از روغن‌های گیاهی استفاده کنید.

شما می‌بایست به کمک یک رژیم دیابت سالم و البته کم دردسر به تعادل چربی ها، پروتئین ها، فیبر و کربوهیدرات‌ها بپردازید. به عنوان نمونه یک سری مواد را که می‌تواند در طی روز تغذیه شما باشد برایتان مثال زده ایم.

غذاهای تصفیه شده همانند نان، پاستا. قارچ، سبزیجات، برنج قهوه ای، اسموتی میوه‌های کم شیرین یا چای گیاهی، چند عدد هویج، ماست ساده چند عدد بادام، آووکادو، پنیر فتا کمی چغندر و پسته این مواد غذایی را می‌توانید در لیست خرید خود نوشته و تهیه کنید در طی یک یا چند روز از این دسته مواد می‌توان مصرف کرد.

اسموتی جو دو سر و موز

یکی از بهترین نوشیدنی‌های روزمره برای رژیم دیابت اسموتی جو دو سر و موز است.

مواد تشکیل دهنده اسموتی جو دو سر و موز:

  • موز ۱ عدد
  • شیر بادام یا شیر کم چرب ۱ فنجان
  • بلغور جو دو سر ۴/۱ فنجان

تمامی مواد را در یک مخلوط کن بریزید و بعد از صافی رد کنید. در صورتی که علاقه داشتید می‌توانید چند قطعه یخ هم به آن اضافه کنید.

سالاد گوجه و پنیر

دستور بعدی برای رژیم دیابت سالاد گوجه فرنگی و پنیر است که یک میان وعده مناسب برای مبتلایان به دیابت محسوب می‌شود.

  • گوجه فرنگی ۱ عدد
  • نمک مقدار خیلی کم
  • فلفل ۱ عدد
  • پیاز خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
  • پنیر در حدود ۵۰ گرم

گوجه فرنگی را به قطعات ریز خرد کنید همراه با نمک و پنیر مزه دارش کنید بعد همراه با پیاز و فلفل مخلوط کرده و به عنوان یک سالاد میل کنید.

بهترین زمان خوردن برنج و نان برای عدم افزایش وزن و کنترل دیابت

تحقیق جدیدی که توسط Open Diabetes Research & Care درباره بهترین زمان خوردن برنج انجام شده می‌گوید خوردن برنج و نان و سایر کربوهیدرات اگر در زمان و وقت مناسب انجام گیرد یک غذای پر انرژی و پرفایده‌ای است که نه تنها باعث چاقی، دیابت و ناراحتی‌های گوارشی نمی‌شود بلکه سطح خون را در حد متعادل نگاه داشته و مانع از افزایش وزن می‌شود. این تحقیقات توسط دانشگاه بوستون بر روی کودکان و نوجوانانی که به علت دیابت در بیمارستان بستری شده بودند نیز انجام شد و همان نتایج به دست آمد.

روش تغذیه این افراد به ۳ روش انجام گرفت:

۱- کربوهیدرات ۱۰ دقیقه بعد از غذایی که حاوی سبزیجات و پروتئین بود مصرف می‌شد.

۲- سبزی و پروتئین ۱۰ دقیقه بعد از خوردن کربوهیدرات به فرد داده می‌شد.

۳- سبزی، پروتئین و کربوهیدرات همزمان با هم صرف می‌شد.

گلوکز یا قند خون هر فرد به دقت قبل و بعد از غذا در فواصل ۳۰ و ۱۸۰ دقیقه‌ای بررسی شد.

نتیجه آزمایش‌ها چه بود؟

نتیجه آزمایش خون افراد نشان داد گروه اول که کربوهیدرات را ۱۰ دقیقه بعد از سایر غذاها خورده بودند حدود ۶۰ درصد قند خون کمتری داشتند. در گروه دوم قند خون بالا و در گروه سوم که همه مواد غذایی را همزمان میل کرده بودند قند خون حدود ۴۰ درصد کاهش نشان می‌داد.

به این ترتیب مشخص شد افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که در معرض خطر چاقی هم هستند یا برعکس افراد چاقی که باید به منظور جلوگیری از دیابت وزن خود را کاهش دهند بهتر است همراه با غذا از کربوهیدرات استفاده نکنند یا ۱۰ دقیقه بعد از صرف غذایی اصلی آن را میل کنند.

انسولین چطور؟

محققان متوجه شدند در افرادی که کربوهیدرات‌ها را ۱۰ دقیقه بعد از غذا خورده بودند سطح انسولین خون پایین تر از بقیه بود. انسولین هورمونی است که برای متعادل کردن سطح قند خون در بدن ضروری است. افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بدنشان قادر به ترشح این هورمون نیست در نتیجه بعد از خوردن بعضی از غذاها سطح قند خونشان به شدت بالا می‌رود. در نتیجه ناچار به تزریق انسولین هستند تا بتوانند قند خون خود را کنترل کنند.

در صورتی که تحقیقات نشان داد مصرف به موقع کربوهیدرات باعث می‌شود تا افراد دیابتی نیاز کمتری به تزریق انسولین داشته باشند.

مزایای مصرف کربوهیدرات بعد از غذا

علاوه بر کاهش قند خون و نیاز کمتر به داروهایی مثل انسولین، محققان متوجه شدند خوردن کربوهیدرات ۱۰ دقیقه بعد از غذا مزایای دیگری برای بدن دارد که مهمترین آن رفع چاقی و کنترل وزن است.

به همین جهت هم اکنون به خیلی از افراد چاق و بیماران دیابتی توصیه می‌شود در صورتی که میان وعده‌ها یا ناهار و شام خود را با نان یا کربوهیدراتی مثل انواع برنج، پاستا یا ماکارونی، انواع جو یا حبوبات میل می‌کنند؛ این مواد را ۱۰ دقیقه بعد از صرف غذای اصلی که شامل سبزیجات و پروتئین است بخورند تا ضمن کنترل قند خون و نیاز کمتر به دارو؛ وزن خود را کنترل کنید.

مواد غذایی مفید در رژیم دیابت برای کاهش قند خون

انبه

میوه انبه با اینکه بسیار شیرین است اما یکی از میوه‌های کاهش قند خون بدون دارو است. نتیجه آزمایشات نشان می‌دهد که مصرف روزانه ۱۰ گرم انبه یخ زده که حدود نصف یک انبه کامل می‌شود می‌تواند در کاهش چربی و قند خون افراد سنگین وزن بسیار موثر باشد.این میوه دارای ۲۰ نوع ویتامین و مواد معدنی مختلف است و همچنین فولات و فیبر فراوانی نیز دارد.

آووکادو یک انتخاب خوب در رژیم دیابت

درست است که آووکادو از میوه‌های چرب به شمار می‌رود ولی به خاطر داشته باشید که این میوه سرشار از چربی‌های اشباع نشده است و در کاهش قند خون بدون دارو بسیار موثر است. این میوه موجب کاهش تولید انسولین شده و قند خون را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. بتاسیتوستول ترکیبی است که در آووکادو مشاهده شده و این ترکیب می‌تواند التهابات پس از فعالیت زیاد بدن را کاهش دهد.

شما می‌توانید اضافه بار کالری‌های خود را تنها با مصرف یک چهارم یک آووکادو بسوزانید. مصرف روغن آووکادو نیز در سالاد بسیار مفید است.

مصرف دارچین به سرعت بر روی سلول‌های عضلات و کبد تاثیر گذار است و به راحتی انسولین را کاهش می‌دهد

مصرف دارچین به سرعت بر روی سلول‌های عضلات و کبد تاثیر گذار است و به راحتی انسولین را کاهش می‌دهد

مصرف دارچین در رژیم دیابت

مصرف دارچین به سرعت بر روی سلول‌های عضلات و کبد تاثیر گذار است و به راحتی انسولین را کاهش می‌دهد و از راه‌های کاهش قند خون بدون دارو است. این عمل سبب می‌شود تا وزن کاهش پیدا کند. دارچین خواص بسیاری برای بیماری‌های قلبی عروقی و قند خون و حتی چربی خون دارد. چرا که با مصرف فقط نصف قاشق چای‌خوری در روز به مدت حدود یک ماه تا ۲۰ درصد کاهش قند خون را پدید می‌آورد.

نقش ادویه‌ها در رژیم دیابت

ادویه‌های مختلف در متابولیسم گلوکز و کلسترول خون تاثیر گذار است. ادویه‌ها می‌توانند قند خون را کاهش و میزان انسولین را افزایش دهند. زردچوبه یکی از بهترین ادویه جات و راه‌های کاهش قند خون بدون دارو برای مبتلایان به دیابت است. زنجبیل، زیره و گشنیز هم به خوبی می‌توانند با دیابت مبارزه کنند.

درمان طبیعی دیابت

روغن زیتون

یکی از سالم ترین نوع چربی‌های اشباع نشده روغن زیتون است. روغن زیتون که از تجمع چربی‌ها در ناحیه شکم پیشگیری می‌کند در کاهش قند خون بسیار موثر است. روغن زیتون سبب آزاد شدن هورمون‌های مهار کننده اشتها می‌شود.این ماده غذایی که سرشار از آنتی اکسیدان‌ها می‌باشد در محافظت قلب و مبارزه با رادیکالهای آزاد بسیار موثر است. اضافه کردن روغن زیتون به رژیم غذایی می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک بسیاری کند.

اسفناج

اسفناج از سبزیجات پر خاصیت است که حاوی اسید آلفالیپوئیک می‌باشد. این سبزی جهت درمان دردهای همراه با نوروپاتی دیابت و درمان طبیعی دیابت استفاده می‌شود. نوروپاتی شکلی از آسیب‌های عصبی مربوط به دیابت است که افراد مبتلا را به شدت رنج می‌دهد.

نوروپاتی که در افراد دیابتی سبب دردهای شدیدی می‌شود به کمک اسفناج کاملا مهار می‌شود. اسفناج می‌تواند قند خون را کاهش داده و التهابات بدن را درمان کند.

زغال اخته در رژیم دیابت فراموش نشود

زغال اخته اثرات مثبتی بر سطح گلوکز خون و درمان طبیعی دیابت دارد. پروتئین موجود در زغال اخته که آدیپونکتین است سطح قند خون را پایین نگه می‌داد. افرادی که نسبت به انسولین حساسیت دارند می‌توانند با مصرف این میوه قند خونشان را تا حد زیادی کاهش دهند. این میوه می‌تواند جایگزین مناسبی برای انسولین باشد.

شکلات سیاه

شکلات‌ها به خصوص شکلات تلخ سرشار از فلاونوئیدها می‌باشند.فلاونوئیدها تا حد زیادی می‌تواند به کاهش سطح قند خون تاثیر بگذارد. شکلات تلخ در برابر مقاومت به انسولین تاثیر داشته و به شدت فشار خون و قند خون را کاهش می‌دهد.

گردو از مواد مجاز در رژیم دیابت

گردو حاوی میزان بالایی اسید آلفا لینولینک است. این اسید نوعی اسید چرب با خواص فراوان از جمله خواص ضد التهابی قوی است.مطالعات نشان داده است که گردو می‌تواند در ورم مفاصل و بیماری‌های قلبی و حتی سرطان به عنوان درمان استفاده شود. گردو به دلیل داشتن خواص ضد التهابی برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.

بیشتر بخوانید: کنترل دیابت: با این روش‌های ساده دیابت را در مشت‌تان بگیرید!

سیب زمینی

سیب زمینی یکی از شاخص‌های پایین آورنده سطح قند خون است. در بین مواد نشاسته‌ای تنها سیب زمینی است که می‌تواند قند خون را در سطح اعتدال نگه دارد. یک نوع فلاونوئید در سیب زمینی وجود دارد که می‌تواند التهابات ناشی از انسولین را درمان کند. با مصرف سیب زمینی می‌توان هم قند خون را کنترل کرد و هم التهابات ناشی از دیابت را درمان کرد.

در رژیم دیابت تخم مرغ بخورید

افرادی که اضافه وزن دارند از مصرف تخم مرغ در صبحانه خود خودداری می‌کنند. اما افراد دیابتی با مصرف تخم مرغ از نوسانات زیاد در گلوکز و انسولین جلوگیری کرده و گرسنگی‌شان را کنترل می‌کنند. مصرف تخم مرغ در وعده صبحانه سبب می‌شود در ۳۶ ساعت آتی کالری کمتری مصرف شود. تخم مرغ نیز در کاهش قندخون تاثیر مثبت دارد.

گیلاس

گیلاس حاوی مواد شیمیایی طبیعی به نام آنتوسیانین است که باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت می‌شود و از بهترین راه‌های کاهش قند خون بدون دارو است. مبتلایان به دیابت با مصرف این میوه می‌توانند از پیشرفت قند خون خود جلوگیری کنند.

مواد غذایی نام برده در رژیم دیابت به راحتی می‌توانند تغذیه سالمی را برای یک فرد مبتلا به دیابت همراه داشته باشد. در صورتی که کمی بیشتر رژیم مناسب بیماران دیابتی را رعایت کنید به راحتی می‌توانید این بیماری را تحت کنترل خود گرفته و در فرصتی کوتاه آن را درمان کنید.

بیشتر بخوانید: میوه‌های مفید برای دیابت را بشناسید!

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا