سینمای ایران

کایدو فیلم اثری از میلاد ثابت کار “معنی واقعی مستند”

مستند کایدو فیلم - میلاد ثابت کار

مستند کایدو فیلم به نمایش درآمده در گروه هنر و تجربه فیلمی به کارگردانی میلاد ثابت کار و تهیه‌کنندگی احسان رسول‌اف روایتی پر فراز و نشیب انتشار ۳۵ سال ماهنامه‌ی فیلم با تمام سختی‌هایش است.

۲+

مستند کایدو فیلم به نمایش درآمده در گروه هنر و تجربه فیلمی به کارگردانی میلاد ثابت کار و تهیه‌کنندگی احسان رسول‌اف روایتی پر فراز و نشیب انتشار ۳۵ سال ماهنامه‌ی فیلم با تمام سختی‌هایش است. دوام این مجله نه تنها نشان از تدبیر و تیزهوشی مدیران آن یعنی آقایان هوشنگ گلمکانی، مسعود مهرابی و عباس یاری بوده است بلکه اقبال و توجه مخاطبان هم بر این دوام پایدار، بسیار اثر گذاشته است. در ادامه با نگاهی به کایدو فیلم با نت نوشت همراه باشید.

کایدو فیلم  “معنی واقعی مستند”

بر اساس تعریف “بیل نیکولز” در کتاب “مقدمه‌ای بر فیلم مستند“، مستندهایی که به تحقق امیال و آرزوهای انسان می‌پردازند، مستند داستانی محسوب می‌شوند. کایدو فیلم یک مستند داستانی است. بی‌شک مجله‎ی فیلم در آن سال‌ها جریان‌ساز، تاثیرگذار، منتقد و هنرمند پرور بوده است. آنچه واضح و مبرهن است این است که در  این۹۰ دقیقه مستند نمی‌توان تمام آنچه که این سال‌ها بر این ماهنامه گذشته است را روایت کرد اما خلاصه‌ی خوبی است بر اتفاقات این سال‌ها.

بیشتر بخوانید: معرفی فیلم مادر قلب اتمی کاری از علی احمدزاده؛ تیغ دو لبه سینمای ایران

مستند کایدو فیلم از یک سو خود یک اثر تصویری است و از سوی دیگر درباره‌ی مجله‌ای است که سه دهه به آثار نمایشی پرداخته است. در این مستند از عکس‌ها و فیلم‌‌های آرشیوی به خوبی استفاده شده است. تماشای یک فیلم قدیمی از غرفه‌ی مجله‌ی فیلم مخاطب را وارد نوستالژی آن سال‌ها می‌کند. به خصوص در روزهایی که تکنولوژی به مدد کسانی که عاشق سینما بودند نیامده بود تنها منبع آن‌ها برای خواندن یادداشتی درباره‎ی فیلم‌های مختلف، ماهنامه‌ی فیلم بود. کایدو فیلم بیشتر از آن که برای نسل‌های گذشته جالب باشد برای نسل جدیدی که آن سال‌ها را ندیده است قابل اهمیت است.

این که در کشوری که انجام کار گروهی آن هم موفق به جد دشوار است، در سال‌های دهه‌ی ۶۰ چند جوان در اوضاع به شدت نابسامان بعد از انقلاب اسلامی کفشی آهنین برای درآوردن مجله‌ای پربار همراه با نقدها، مصاحبه‌ها و مقالات آموزشی به پا می‌کنند. جالب است که جدای از همکاری تکرار نشدنی این سه یار جدانشدنی، با هم در بسیاری از زمینه‌ها، تفاوت‌های فکری و شخصیتی دارند. کارگردان خیلی ماهرانه، در طول مستند مخاطب را با این تفاوت‌ها، آشنا می‌سازد، از صحبت‌های آنان در مورد انتخاب نام مجله گرفته تا علایق و بازی‌های محبوب کامپیوتری‌شان. البته که همین تفاوت‌هاست که زیبایی رابطه‌ی دوستانه و کاری آن‌ها را حائز اهمیت می‌کند.

بیشتر بخوانید: معرفی فیلم ویلایی ها کاری از منیر قیدی

میزان تاثیرگذاری مجله‌ی فیلم به حدی بوده است که مبدع و مروج بسیاری از واژه‌ها و اصطلاحات سینمایی بوده و به نوعی در شکل‌گیری فرهنگ و ادبیات سینمایی نقش بسزایی داشته است. فیلم افرادی را که از جوانی تا میان‌سالی افرادی را که با این نشریه همکاری داشته‌اند، به تصویر می‌کشد.

گفتنی است که “کایه دو” واژه‌ای فرانسوی به معنی دفترچه است. کایه دو سینما” نیز معنی دفترچه‌های سینما یک مجله‌ی سینمایی تأثیرگذار و معتبر فرانسوی است که در سال ۱۹۵۱ میلادی توسط “آندره بازن” و چند نفر دیگر بنیان گذاشته شد. بعضی ار منتقدان اعتقاد دارند ماهنامه‌ی فیلم، کایدو سینمای ایران است.

کارگردان در انتهای فیلم  پا به دانشگاه هنر و سینما می‌گذارد و نظرات دانشجویان نسل جوان این رشته را جویا می‌شود. نظراتی که هم می‌تواند درست باشد و هم نادرست. آنچه که مهم است این است که جهان به شدت در حال تغییر است و برای بقا در این دوران باید با سرعت پیشرفت تکنولوژی و رسانه‎های اینترنتی همراه شد. خوشبختانه مجله‎ی فیلم، همواره با زمان و مقتضیات آن پیش رفته و جدا از راه اندازی سایت، اقدام به راه اندازی اپلیکیشن آن هم شده است.

بیشتر بخوانید: معرفی فیلم آذر کاری از محمد حمزه ای و تهیه کنندگی نیکی کریمی

بیشتر بخوانید: معرفی فیلم ۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی کاری از سیف‌الله صمدیان

بیشتر بخوانید: معرفی فیلم اروند کاری از پوریا آذربایجانی ؛ “اندوه ناتمام صد و هفتاد و پنج غواص”

بیشتر بخوانید: معرفی فیلم اگزما کاری از مهران مهدویان ؛ دومینوی دروغ و تکرار و دگرآزاری

مستند کایدو فیلم - میلاد ثابت کار

مستند کایدو فیلم – میلاد ثابت کار

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا