ادبیات جهان

فضیلت‌های ناچیز نوشته‌ی ناتالیا گینزبورگ

۵+

فضیلت‌های ناچیز The Little Virtues نوشته‌ی ناتالیا گینزبورگ Natalia Ginzburg مجموعه داستان کوتاه نیست. با وجود اینکه برخی از فصل‎هایش شبیه داستان کوتاه است. در ادامه با معرفی و بررسی کتاب فضیلت‌های ناچیز با نت نوشت همراه باشید.

با وجود داشتن موضوعات و فصل‎های مجزا با درونمایه‎های روانشناختی، سیاسی، جامعه شناختی، انگیزشی می‎تواند هر یک از عنوان‌ها را داشته باشد. اما هیچ یک از این‌ها هم نیست. شاید بهترین توصیفی که می‎توان از کتاب فضیلت‌های ناچیز کرد تکه‌ای از فصل “من و او” از همین کتاب باشد؛

بیشتر بخوانید: ناتالیا گینزبورگ: مروری بر آثار و زندگینامه نویسنده

ناتالیا گینزبورگ (به ایتالیایی: Natalia Ginzburg) (زاده ۱۴ ژوئیه ۱۹۱۶ در پالرمو - درگذشتهٔ ۷ اکتبر ۱۹۹۱ در رم) نویسندهٔ مشهور ایتالیایی است که در آثارش به روابط خانوادگی، سیاست و فلسفه می‌پردازد. بسیاری از آثار گینزبورگ مثل فضیلت‌های ناچیز به فارسی ترجمه شده‌است.

ناتالیا گینزبورگ (به ایتالیایی: Natalia Ginzburg) (زاده ۱۴ ژوئیه ۱۹۱۶ در پالرمو – درگذشتهٔ ۷ اکتبر ۱۹۹۱ در رم) نویسندهٔ مشهور ایتالیایی است که در آثارش به روابط خانوادگی، سیاست و فلسفه می‌پردازد. بسیاری از آثار گینزبورگ مثل فضیلت‌های ناچیز به فارسی ترجمه شده‌است.

“من نتوانسته‎ام از چیزی شناختی بدست بیاورم. حتی از محبوب‎ترین چیزهای زندگی‎ام. این چیزها در من همچون تصاویری پراکنده باقی مانده‎اند و زندگی‎ام را از خاطرات و از هیجان، قوت بخشیده اند. بی آنکه خلأ و خلوت شناخت من را پُر کنند.

به من می‎گوید که کنجکاو نیستم. اما درست نیست. برای چیزهایی ناچیز، بسیار بسیار ناچیز، کنجکاوی نشان می‎دهم و وقتی شناختمشان، تصاویر پراکنده‎ای از آن‎ها را حفظ می‎کنم. آهنگ یک جمله را یا یک کلمه را. اما دنیای من که در آن چنین آهنگ‎ها و تصاویری هر کدام مجزا از دیگری و ناپیوسته از هرگونه خط و ربطی مگر پنهان و ناشناخته و ناپیدا برای خودِ من شکوفا می‎شوند، تهی و غمگین است.”

بیشتر بخوانید: جنس ضعیف نوشته‌ی اوریانا فالاچی

فضیلت‌های ناچیز: فضیلت‌های بزرگ و کوچک انسانی…

کتاب فضیلت‌های ناچیز تصاویر پراکنده‌‌ی Natalia Ginzburg و موشکافی او در مورد یازده موضوع مختلف است. موضوعاتی چون “حرفه‎ی من (نویسندگی)”، “سکوت”، “روابط انسانی”، “فضیلت‎های ناچیز”، “تصویر یک دوست”، “فرزند انسان” است. این‌ها همگی مفاهیم عمیق هستی شناختی و انسانی هستند.

در هر یک از این فصل‌ها “ناتالیا گینزبورگ” مشاهدات و دریافت‎های خود را بیان می‎کند. مفاهیمی که از صافی ذهن نویسنده عبور کرده است و ما شاهد عقایدی هستیم که در نتیجه‎ی تجربیات شخصی بدست آمده است و بالطبع راوی خود اوست. و باید در نظر داشت که او یک زن است. و تمام این نوشته‎ها از نگاه و احساسات زنانه برخوردار است.

طرح جلد کتاب فضیلت‌های ناچیز The Little Virtues نوشته‌ی ناتالیا گینزبورگ Natalia Ginzburg ترجمه محسن ابراهیم

طرح جلد کتاب فضیلت‌های ناچیز The Little Virtues نوشته‌ی ناتالیا گینزبورگ Natalia Ginzburg ترجمه محسن ابراهیم

ناتالیا گینزبورگ در مورد تمام این مفاهیم بزرگ تجربیات سالیان عمر خود را بیان می‎کند. همه‎ی ما در زندگی در مورد این مفاهیم در موقعیت‎های مختلف مواجهه اندیشیده‎ایم.

اما همچون “گینزبورگ” هرگز به پاسخی قاطع و روشن و یکسان نخواهیم رسید. چون تجربیات، احساسات و ویژگی‎های فردی متفاوتی داریم. اما دریافت‎های “گینزبورگ” شاید به افکار بسیاری از ما شبیه باشد. و یا اگر هم شبیه نباشد به عنوان پاسخی متفاوت در قبال تجربه‎های مشترک انسانی قابل تعمق است.

بیشتر بخوانید: تحلیل رمان چنین گذشت بر من نوشته‌ی ناتالیا گینزبورگ

در ادامه بررسی کتاب فضیلت‌های ناچیز The Little Virtues باید گفت فصل هایی چون “زمستان در ابروتزو”، “کفش‎های پاره”، “درود و دروغ برای انگلستان”، “خانه‎ی وُلپه” به داستان شبیه هستند. این فصل‎ها به دلیل حضور شخصیت‎های متفاوت، فضاپردازی، دیالوگ، فرم، داشتن ماجرا، به داستان شبیه هستند. این شبه‎داستان‎ها تجربیات تماماٌ شخصی و بخشی از خاطرات “گینزبورگ” هستند.

شخصیت‎ها مادر، همسر و فرزندان و همسایگان و دوستان واقعی‎اش هستند. به عنوان مثال “زمستان در ابروتزو” داستان زندگی او و خانواده‎اش در شهری به همین نام است. آنها به دلیل فعالیت‎های سیاسی همسر “ناتالیا” به آن شهر دورافتاده تبعید شده‎اند. این داستان تصویر کلی از زندگی او در این زمان تبعید است.

در “درود و دروغ برای انگلستان” و “خانه‎ی وُلپه” از مسافرتش به انگلستان سخن می‎گوید. در تمام کتاب فضای بسیار غمگینی وجود دارد. که از نوع نگاه نویسنده به جهان و پدیده‎های انسانی ناشی می‎شود.

بیشتر بخوانید: قایق هایی از آتش اثر میشی استراوسفلد

ناتالیا گینزبورگ” نویسنده‎ی مشهور ایتالیایی است. او متولد ۱۴ جولای در پالرمو و درگذشته به تاریخ ۷ اکتبر ۱۹۹۱ در رم است. نام اصلی او “ناتالیا لِوی” است. و “گینزبورگ” نام خانوادگی همسر اولش است. او در فیلم “انجیل به روایت متی” ساخته‎ی “پیرپائولو پازولینی” فیلم‎ساز مشهور ایتالیایی بازی کرده است.

نویسنده کتاب فضیلت‌های ناچیز در سال ۱۹۸۳ به عنوان نماینده‎ی مستقل وارد مجلس ایتالیا شده است. از او آثار بسیاری توسط مترجمان مختلف به فارسی برگردانده شده است. “تمام دیروزهای ما”، “شوهرم”، “هرگز از من مپرس”، “کلاه گیس”، “نجواهای شبانه” برخی از این آثار ترجمه شده هستند.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا