علمی

کشف چهار سیاره مشابه زمین در مدار ستاره‌اى خورشید مانند

سیاره مشابه زمین
۰

تیمی متشکل از ستاره شناسان بین المللی، چهار سیاره مشابه زمین در ابعاد زمین که به دور Tau Ceti -ستاره ای مشابه خورشید با فاصله ۱۲ سال نوری- در گردش اند، کشف نمود. نکته جالب این است که اگر شما ساکن نیم کره جنوبی زمین باشید، قادر خواهید بود با چشمانی غیرمسلح ستاره مذکور را رصد نمایید. این اجرام آسمانی حجمی معادل  ١.٧ برابر کره زمین خواهند داشت؛ به این معنی که آنها از کوچکترین سیارات کشف شده اند که به دور ستاره اى خورشید مانند در حال چرخش اند.

بیشتر بخوانید: یک سیارک جدید با احتمال برخورد به زمین در شکار ناسا

کشف چهار سیاره مشابه زمین ؛  امید به حیات فرازمینی را دوباره زنده کرد!

۲ سیاره از ۴ مورد در فاصله اى از ستاره قرار دارند که قابلیت زیست در آنها وجود دارد؛ به این معنی که ممکن است بر روی سطوح این چهار سیاره مشابه زمین آب به صورت مایع یافت شود. در منظومه شمسی و سیستم ستاره اى سیاره امان زهره، مریخ و زمین در چنین شرایطی قرار دارند. نکته قابل ذکر این است که این ٢ سیاره قابل سکونت که در قسمت خارجی تر ستاره قرار دارند تحت تأثیر خرده قرص (بقایای گازها و سنگهای اطراف سیاره) های قابل ملاحظه ای هستند؛ بنابراین ظهور هر گونه حیات یا وجود احتمالی آن بر روی سیاره در تعامل و برخورد با سیارک ها و ستاره های دنباله دار می‌باشد.

بیشتر بخوانید: منظومه جدید با احتمال وجود موجودات فرازمینی توسط ناسا کشف شد!

کشف این چهار سیاره مشابه زمین در گرو پیشرفت اخیر در زمینه تکنیک های ستاره شناسی می باشد. کشف آن ها به صورت غیرمستقیم صورت گرفت؛ از طریق لرزه نگاری های حرکات ستاره مذکور. این روش نیازمند تکنیکی است که از طریق آن، لرزش ها بر اثر جابجایی ستاره را به ازای ۳۰ سانتیمتر در ثانیه محاسبه نماید. هدف بعدی محققین کاهش این مقیاس به ۱۰ سانتیمتر در ثانیه می باشد که آنها را قادر می سازد به جست ‌وجوی سیارات مشابه زمین بپردازند.

Steven Vogt ،پروفسور ستاره شناسی و اختر فیزیک از دانشگاه Santa Cruz، می افزاید: “بر اساس اطلاعات بدست آمده از طیف گسترده مشاهدات مستقل، مدل سازی پیچیده اى صورت گرفت؛ بنابراین توانایی افتراق نویز های ایجاد شده به دلیل فعالیت ‌سطوح ستاره، از سیگنال های تولید شده بر اساس کشش گرانشی سیارات در حال چرخش، به ما بخشیده شد.”

بیشتر بخوانید: باکتری هایی که به همراه بالن به آسمان می روند! حرکت عجیب ناسا در خورشیدگرفتگی ها

دانشمندان بر این باورند که، ستاره های خورشید مانند از بهترین گزینه ها برای پیدا کردن سیارات مشابه زمین می باشند؛ به این دلیل که آن ها کمتر متمایل به قفل گرانشی هستند. در حالی که ستاره های کوتوله سرخ فراوان ترند، اما سیارات قابل زیستی که در مدار آنها در حال گردش اند، متمایل به قفل گرانشی می باشند و این ویژگی موجب عدم تشابه آن ها به کره زمین می شود.

قفل گرانشی: برابری مدت زمان چرخش یک جرم آسمانی به دور خود و چرخش به دور جسمی دیگر. مانند آنچه برای کره ماه رخ داده است؛ ما همواره یک سمت از ماه را مشاهده میکنیم و سمت دیگر همیشه در پشت پرده باقى می ماند!

بیشتر بخوانید: حفاری ۳ میلیارد دلاری ناسا در اطراف یک آتشفشان برای حفظ آمریکا

بیشتر بخوانید: ساخت بزرگترین شبیه ساز زندگی مریخی در صحرای دبی

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا