دانستنی‌های سلامتی

کشف یک آزمایش خون ساده برای تشخیص زودهنگام و نجات از سرطان!

آزمایش خون

بیماری سرطان مشکلی است که اگر به موقع شناسایی و تشخیص داده شود ممکن است بتوان از پیشرفت و مرگ آفرینی آن پیشگیری های لازم را انجام داد. این بیماری به سختی قابل تشیخص است اما به تازگی دانشمندان راهی پیدا کرده اند که به کمک آن بتوان با یک آزمایش بسیار ساده خون، تا حد بسیار زیادی از بروز آن اطلاع پیدا کرد. در صورتی که سرطان در مرحله حاد و پیشرفته نباشد، با عمل جراحی و یا روش های دیگر قابل درمان است.

۰

بیماری سرطان مشکلی است که اگر به موقع شناسایی و تشخیص داده شود ممکن است بتوان از پیشرفت و مرگ آفرینی آن پیشگیری های لازم را انجام داد. این بیماری به سختی قابل تشیخص است اما به تازگی دانشمندان راهی پیدا کرده اند که به کمک آن بتوان با یک آزمایش خون بسیار ساده، تا حد بسیار زیادی از بروز آن اطلاع پیدا کرد. در صورتی که سرطان در مرحله حاد و پیشرفته نباشد، با عمل جراحی و یا روش های دیگر قابل درمان است. حتی تومورهای بدخیم نیز که در قسمت های مختلف بدن به وجود می آیند با کمک این آزمایش خون قابل شناسایی بوده به طوری که دیگر به بافت های سالم آسیب جدی نمی‌رسانند و حتی ممکن است کاملا برطرف شده و سرطان را محو کند.

با مطالعات جدیدی که صورت گرفته است پزشکان در پی یک راه کار تقریبا شناخته شده جهت تشخیص این بیماری مهلک هستند. گروهی از محققین دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز اعلام کرده اند که یک قدم به درمان سرطان نزدیک شده اند. این گروه که مدعی هستند به کمک یک آزمایش خون می توان از بروز سرطان مطلع شد، تحقیقات خود را بر روی هشت نوع مختلف سرطان گسترده کرده اند. طبق این تحقیقات که در مجله Science به چاپ رسیده است با اندازه گیری مجموعه خاصی از ژن های جهش یافته که ارتباط مستقیمی با تومورهای سرطانی دارند، چندین نوع پروتئین خاص را جهت شناسایی تومورها مورد آزمایش قرار می دهند. این آزمایش جدید که نام CancerSEEK دارد سرطان را در ۱۰۰۵ بیمار به طور میانگین ۶۹ الی ۹۸ درصد به صورت نتیجه بخش تشخیص داده است و تنها یک نتیجه مثبت کاذب را در یک درصد از ۸۵۰ نفر سالم اعلام کرده است.

[rml_read_more]

با این آزمایش خون هشت نوع سرطان قابل تشخیص می شود

Ribbons

این راه کار که یک روش بسیار دلهره آور ولی دقیق است هیچ گونه پروتکل غربالگری همراه ندارد و در آینده ممکن است به بررسی سالانه آزمایش خون افراد سالمند و حتی افراد جوان نیز اضافه شود.

سرطان هایی مانند کلورکتال، سینه، پروستات در این آزمایش مورد بررسی قرار گرفته و کاملا بررسی می شوند. جهت انجام این تحقیقات آزمایش خون ساده از بیماران مبتلا به سرطان اولیه تخمدان، کبد، معده ، پانکراس، ریه،رکتوم،مری و سینه انجام گرفته شد. آن ها ۱۶ ژن خاص مرتبط با جهش سلول های سرطانی را آزمایش کرده و برای هشت پروتئین منتشر شده توسط تومورها، مورد آزمایش قرار گرفتند. باتشخیص دادن تومورها قبل از این که افراد به شدت بیمار شوند و یا حتی زمانی که فرد کاملا از بیماری خود مطلع نشده است، جراحی های مربوطه شروع می شوند. البته هنوز تشخیص کاملا مشخص و دقیقی در مورد تومورهای سرطانی انجام نشده است چرا که پروتئین ها در مراحل اولیه رشد تومور، بسیار کم آزاد می شوند و دقیق قابل شناسایی نیستند. طبق گفته بی بی سی، پزشکان آزمایش CancerSEEK را بر روی افراد که کاملا سالم هستند و هیچ گونه عوارض و سابقه خانوادگی سرطان ندارند انجام نداده اند. این آزمایشات فعلا بر روی افرادی که سلامتی مشکوک داشته و یا در آستانه بروز سرطان هستند صورت گرفته است.

CancerSEEK

طبق آمارهای به دست آمده از این آزمایشات، میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در افرادی که این آزمایش خون را انجام داده اند تا حدی کاهش یافته است چرا که هشت نوع سرطان رایج که از طریق ارزیابی پروتئین های گردش یافته در بدن و جهش DNA بی آن که سلولی را مورد آزمایش قرار دهند، قابل شناسایی است. این آزمایش به طور میانگین، ۷۰% از هشت نوع سرطان رایج را شناسایی کرده است و حساسیت آن در حدود ۶۹ الی ۹۸ درصد جهت تشخیص پنج نوع سرطان تخمدان، کبد، پانکراس و مری کاملا دقیق بوده است.
تا کنون فقط ۷ نفر از ۸۱۲ نفر که مورد آزمون این آزمایش قرار گرفتند، به سرطان مبتلا بوده اند.

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا