سینمای ایران

یک روز بخصوص ساخته‌ی همایون اسعدیان

فیلم یک روز بخصوص
۳+

فیلم‌های طلا و مس و بوسیدن روی ماه را دیده اید؟ اگر از این سبک فیلم و از روش ساخت این کارگردان خوشتان آمده حتما فیلم یک روز بخصوص را هم می‌پسندید. همایون اسعدیان توانست در سال ۹۶ فیلم یک روز بخصوص را به روی پرده ببرد و طرفداران خود را به سینما‌ها بکشاند. اگر هنوز این فیلم را ندیده اید دیر نشده نت نوشت در مورد آن برایتان نوشته است. می‌توانید پس از مطالعه این متن به سراغ تماشای آن بروید.

یک روز بخصوص

داستان یک روز بخصوص روایت مردی است که باید برای عمل قلب خواهرش دست به یک انتخاب بزند، انتخابی که در آینده مسیرهای متفاوتی را پیش روی او قرار داده است.  او روزنامه نگاری است که نگاهی منتقدانه به پدیده‌های اجتماعی دارد و در همان ابتدای فیلم یک روز بخصوص مخاطب متوجه می‌شود که او برای مطرح کردن فسادی در نظام دارویی کشور درگیر مسائلی شده است. در همان چند دقیقه‌‌ آغازین فیلم، مسائل دیگر زندگی او نیز مطرح می‌شود که مهمترین این مسائل، بیماری بغرنج قلبی خواهر وی است.

 

بیشتر بخوانید: فیلم مرداد: چه مردادی شود بهمن کنار تو

فیلم یک روز بخصوص

فیلم یک روز بخصوص

به نظر می‌رسد که همایون اسعدیان دغدغه‌ای اخلاقی و اجتماعی خاصی را در این فیلم دنبال کرده است. این دو مسئله در فیلم یک روز بخصوص به یکدیگر تنیده شده اند اما اسعدیان چقدر در مطرح کردن مسئله‌ای به این بزرگی موفق بوده است؟

افشای یک فساد دارویی را می‌توان برخاسته از رویداد روز ایران برشمرد که در داستان استفاده شده است اما ما به غیر از دیالوگ هایی بسیار کوتاه و چند تلفن که شخصیت اصلی (مصطفی زمانی) به آنها جواب نمی‌دهد چیز زیادی از این اتفاق بزرگ نمی‌بینیم.

ممکن است مخاطب با پرداخت کم به مسئله‌‌ی دارو و همزمان شدن آن با مسئله‌‌ی بیماری خواهر حامد (مصطفی زمانی) تنها این مسئله را کاتالیزوری برای داستان بیماری و جراحی بیابد. و اما شاید مهم ترین مسئله‌‌ی فیلم علی رغم تمام مسائل مطرح شده، سیر تغییر در شخصیت حامد باشد.

بیشتر بخوانید: فیلم شنل ساخته‌ی حسین کندری

پوستر فیلم یک روز بخصوص کاری از همایون اسعدیان

پوستر فیلم یک روز بخصوص کاری از همایون اسعدیان

حامد در ابتدای فیلم شخصیتی محکم در مقابل فسادهای اجتماعی و حامی اخلاق و عدالت معرفی می‌شود اما در میان داستان همان حامد تبدیل به شخصیتی می‌شود که در حال انجام تمام خلاف هایی است که در ابتدای فیلم با سرسختی آنها را محکوم می‌کرده است.

ظاهرا قرار بوده تا فیلم این تغییر و چالش همزمان شخصیت با خودش، تمام عقاید و ایدئولوژی هایش را به نمایش بگذارد اما مخاطب بیشتر از هر چیز تلاش شخصیت را در جور کردن پول برای عملی خلاف قانون و اخلاق را نظاره می‌کند. این شخصیت جز چند لحظه‌‌ کوتاه هیچ تردیدی در کارش نمی‌کند و اگر هم می‌کند آنقدر ناچیز است که شاید مخاطب جذب آن نمی‌شود.

شخصیت‌های دیگر فیلم یک روز بخصوص نیز مانند مسئله‌‌ی دارو، تنها نقش کاتالیزور دارند و هر کدام به خودی خود شخصیت نیستند و تنها گویی نقش وجدان بیدار را ایفا می‌کنند. سودابه (پریناز ایزدیار) تنها به  گفتن دیالوگ هایی نصیحت گونه و یا سرزنش کننده بسنده می‌کند. محسن کیایی نیز که انگار قرار بر این بوده است به نوعی زنگ تفریح فیلم باشد، با شخصیت منفعت طلب و ساده‌اش تنها دیالوگ هایی می‌گوید و جز جواب دادن تلفن‌های مهم کاری انجام نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید: فیلم مارموز ساخته‌ی کمال تبریزی ؛ راهنمای چپ بزن بپیچ به راست

شخصیت‌های فیلم یک روز بخصوص نیز مانند مسئله‌‌ی دارو، تنها نقش کاتالیزور دارند و هر کدام به خودی خود شخصیت نیستند و تنها گویی نقش وجدان بیدار را ایفا می‌کنند.

شخصیت‌های فیلم یک روز بخصوص نیز مانند مسئله‌‌ی دارو، تنها نقش کاتالیزور دارند و هر کدام به خودی خود شخصیت نیستند و تنها گویی نقش وجدان بیدار را ایفا می‌کنند.

شخصیت‌های مقابل حامد نه تنها تاثیر ویژه‌ای در روند درام ندارند بلکه آن‌ها حتی از درک وضعیت بغرنج او نیز عاجزند. وضعیتی که هر کسی می‌تواند آن را درک و احساس همدردی کند. مخاطب تصمیم‌ گیری حامد را نمی‌بیند.

در یک سکانس تصویری از حامد داریم که از آرمان‌هایش دم می‌زند و سکانس بعدی روبروی مردی (فرهاد اصلانی) نشسته و درباره مسائلی مذاکره می‌کند که همیشه مورد نقد و نفرتش بوده است. این اتفاق بار دیگر هم در پایان فیلم رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید: فیلم رگ خواب اثر حمید نعمت الله ؛ فیلم فارسی مدرن یا عاشقانه‌ای غمگین؟!

در مورد فیلم یک روز بخصوص باید گفت که به نظر می‌رسد که همایون اسعدیان دغدغه‌ای اخلاقی و اجتماعی خاصی را در این فیلم دنبال کرده است.

در مورد فیلم یک روز بخصوص باید گفت که به نظر می‌رسد که همایون اسعدیان دغدغه‌ای اخلاقی و اجتماعی خاصی را در این فیلم دنبال کرده است.

در نهایت باید در مورد فیلم یک روز بخصوص گفت که شاید مخاطب متوجه نشود که آیا او تصمیم گرفته به این بازی پایان دهد یا در موقعیت این بازی قرار گرفته است؟ در سکانس پایانی فیلم یک روز بخصوص بدون اینکه مخاطب متوجه شود که دقیقا چه اتفاقی افتاده است، شخصیت حامد به نوعی تطهیر می‌شود بدون آنکه بدانیم عمل غیر اخلاقی‌اش آسیبی به او زده یا نه ؟!

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا