دانستنی‌های سلامتی

درمان خانگی سینوزیت: با روش‌های خانگی سینوزیت را درمان کنید

محتوای حمایت شدهدرمان خانگی سینوزیت
۴+
حمایت شده توسط:

می‌توان گفت درمان خانگی سینوزیت تنها راه نجات بیماران مبتلا است. عفونتی خسته کننده که بینی کیپ می‌شود، سر درد می‌گیرد و سنگین می‌شود. این عفونت و تورم سینوس‌ها است که وقتی هم مزمن شد مشکلات چند برابر می‌شود. به طوری که کوچک ترین وزش بادی می‌تواند باعث برگشت بیماری شود. بیشتر وقت‌ها پزشک ناچار به تجویز آنتی بیوتیک است. ولی تکرار مکرر این وضعیت هم درد و ناراحتی زیادی برای افراد به وجود می‌آورد و هم او را از انجام فعالیت روزانه دور می‌کند.

خوردن مکرر آنتی بیوتیک هم بسیار خطرناک است. گاهی حتی پزشکان توصیه جراحی می‌کنند که تاثیر زیادی ندارد و شخص باید بعد از جراحی تمام درمان‌ها و مراقبت‌های خانگی را مراعات کند. نت نوشت امروز از درمان خانگی سینوزیت می‌گوید و اینکه چگونه از ناراحتی‌های سینوسی دور بمانید و این بیماری عفونی دردناک را مهار کنید.

علائم سینوزیت

  • ترشح زرد از بینی
  • انسداد بینی
  • جمع شدن خون در بینی
  • آبریزش بینی
  • احساس درد در اطراف چشم‌ها
  • سردرد
  • خستگی
  • سرفه کردن
  • تب
  • گوش‌درد

عوامل بروز سینوس

التهابات بینی و پوشش و حفره سینوس‌ها می‌تواند از حساسیت باشد. سرما خوردگی و انواع آنفولانزا که عطسه و آبریزش بینی و سردرد همراه دارد. عفونت سینوس‌ها از این بیماری‌ها حاصل می‌شود که هر ساله تعداد زیادی از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شما می‌توانید با استفاده از روش‌های کاملا طبیعی و بدون مصرف داروهای آنتی بیوتیک و شیمیایی عفونت سینوسی را کاملا برطرف کنید.

درمان خانگی سینوزیت

گرم و مرطوب نگه داشتن هوا یکی از روش‌های درمانی خوب خانگی برای عفونت سینوس‌ها است

گرم و مرطوب نگه داشتن هوا یکی از روش‌های درمانی خوب خانگی برای عفونت سینوس‌ها است

درمان سینوزیت شست و شوی مجرای بینی

شست و شوی ترشحات بینی و تمیز نگاه داشتن مجرای آن یکی از بهترین روش‌های کنترل و درمان خانگی سینوزیت است. ۲ فنجان آب جوشیده شده را با یک قاشق مرباخوری سرپر نمک دریا ( از نوع ید دار استفاده نشود) و یک قاشق مرباخوری جوش شیرین خوب مخلوط کنید تا جوش شیرین و نمک کاملا در آب حل شود.

ترجیحا این ترکیب را در یک شیشه تمیز در بسته بگذارید. با استفاده از یک سرنگ استریل مقداری از محلول را بکشید و در حالی که سرتان را به عقب خم کرده اید کل محلول را در یکی از سوراخ‌های بینی خالی کنید. حالا همین کار را برای سوراخ دیگر انجام دهید.

اگر مقداری از محلول وارد گلو شد حتی خوشحال باشید چون نشان می‌دهد که سینوس‌ها کاملا کیپ نشده است. بعد مقداری از محلول را در دهان غلغله کنید و دور بریزید. به این ترتیب ترشحاتی که در گلو احساس کرده اید کاملا خارج می‌شود.

یادتان باشد حتی وقتی که حال‌تان خوب است این کار را به طور نامنظم انجام دهید. مثلا محلولی به اندازه یک شیشه مربای متوسط تهیه کنید و بعد از مصرف آن مدتی صبر کنید. می‌توانید یک برنامه یک هفته در میان یا یک هفته در یک ماه برای شست و شوی سینوس‌ها بگذارید.

اگر کلاس یوگا می‌روید از ظرف‌های خاصی neti pot که یوگی‌ها برای تمیز کردن سینوس‌ها و مجاری تنفسی استفاده می‌کنند، خریداری و از مربی تان بخواهید تا نحوه درست استفاده از آن‌ها را به شما آموزش بدهد. سپس با استفاده از این ظرف و محلول خانگی خودتان مجاری تنفسی را به طور کامل بشویید.

درمان خانگی سینوزیت با کمپرس گرم

کمپرس گرم یکی دیگر از راه‌های درمان طبیعی عفونت سینوس‌ها است. وقتی می‌خواهید کمپرس انجام دهید باید اطمینان داشته باشید که بعد از آن در معرض جریان هوا قرار نمی‌گیرید. مثلا در رختخواب تان دراز بکشید. یک حوله تمیز را در آب گرم بگذارید و بعد از گرفتن آب اضافی آن حوله را روی صورت‌تان قرار دهید به طوری که چشمها، گونه‌ها و پیشانی را بپوشاند.

به محض آن که حس کردید حوله دارد سرد می‌شود آن را بردارید. این کار را چند بار تکرار کنید. بعد از هر کمپرس صورت خود را با حوله خشک پاک کنید و به هیچ وجه در معرض جریان هوا قرار نگیرید.

درمان خانگی سینوزیت با بخور

گرم و مرطوب نگه داشتن هوا یکی از روش‌های درمانی خوب خانگی برای عفونت سینوس‌ها است. دو تا ۵ قطره روغن اکالیپتوس، روغن نعنا فلفلی یا روغن بابونه را در یک قابلمه متوسط آب بریزید و پس از جوش آمدن آن، قابلمه را در جایی که راحت هستید بگذارید و با گذاشتن یک پارچه یا حوله بزرگ روی سرتان بخار متصاعد از آب را تنفس کنید.

این دو گیاه تاثیر بسیار خوبی در رفع التهابات و ضد عفونی کردن مجاری تنفسی دارد. اگر گرفتگی سینوس شما خیلی شدید است این کار را می‌توانید بین ۲ تا ۴ بار در روز انجام دهید. در مواقعی که بیمار نیستید هر از گاهی مثلا هفته‌ای یک بار با این روش مانع از بروز عفونت شوید. اکالیپتوس و نعنا فلفلی نباید برای زنان باردار و کودکان استفاده شود.

درمان خانگی سینوزیت با ریشه خردل

این ریشه یک روش درمان طبیعی عفونت سینوس‌ها به روش سنتی محسوب می‌شود. سولفور موجود در ریشه خردل باعث از از بین رفتن عفونت‌های سینوسی می‌شود. در صورتی که به ریشه خردل دسترسی دارید آن را رنده کنید و روزی سه بار هر بار نیم تا‌‌ی قاشق چای خوری از آن را میل کنید. درست مثل این است که آنتی بیوتیک میل کرده اید.

درمان خانگی سینوزیت با چای نعناع فلفلی

نعنا به دلیل داشتن منتول Menthol یکی از گیاهان موثر در رفع عفونت‌های سینوسی است. چند برگ نعنا را به مدت ۱۰ دقیقه در یک لیوان آب جوش قرار دهید و سپس آن را بنوشید. اگر رفلاکس معده دارید از این روش استفاده نکنید یا فقط یک فنجان چای در روز بنوشید.

درمان خانگی سینوزیت با آناناس

این میوه به دلیل داشتن آنزیم بروملین Bromelain التهابات و ترشحات و علائم سینوس‌ها را از بین می‌برد و یکی از روشهای درمان طبیعی عفونت سینوس‌ها است. بد نیست روزی به اندازه یک فنجان از این میوه را میل کنید.

در صورتی که فشارخون دارید یا از داروهایی استفاده می‌کنید که بروملین دارند، بهتر است از آناناس استفاده نکنید.

چای زردچوبه

از خواص زردچوبه هر چه بگوییم کم گفته ایم که یکی از این خواص بی شمار درمان طبیعی عفونت سینوس‌ها است. این ماده ضد سرطانی ضد التهابی یکی از درمان‌های گیاهی رفع سرفه و عفونت‌های سینوسی محسوب می‌شود.

ماده اصلی ضد التهابی زردچوبه کورکومین Curcumin است که خاصیت ضد میکروبی و ضد عفونی کننده هم دارد. نصف قاشق چای خوری زردچوبه را در یک لیوان آب داغ ریخته و پس از حل شدن میل کنید. این روش رمانی را ۲ تا ۳ بار در روز می‌توانید انجام دهید.

درمان خانگی سینوزیت با شربت اقطی

این هم یک درمان قدیمی و سنتی است که علاوه بر عفونت سینوسی، برای سرماخوردگی و آنفلوانزا روش درمانی موثری است. خاصیت شد میکروبی و ضد ویروسی گیاه اقطی علاوه بر فلاوونیدهایی Flavonoid مثل کوئرستین Quercetin باعث رفع التهابات و عفونت‌های سینوسی می‌شود.

کافی است مقداری از برگ‌های گیاه اقطی را به اندازه ۱۰ برگ در دو لیوان آب بجوشانید، گاهی هم بزنید تا میزان آب تقریبا به یک لیوان برسد. روزی سه بار هر بار یک قاشق غذاخوری از این شربت را میل کنید. بهتر است شربت را در یک شیشه در بسته نگهداری کنید.

به هیچ وجه از برگ‌های گیاه اقطی به صورت خشک یا به صورت چای دم کشیده مثل نعنا فلفلی استفاده نکنید. چون حاوی ماده‌ای سمی به نام گلی کوزاید glycoside است.

به این نکته توجه کنید وقتی سینوزیت دارید به هیچ وجه درمعرض جریان هوا بخصوص هوای سرد نباید قرار بگیرید. در صورتی که دوش می‌گیرید می‌توانید چند دقیقه سرتان را زیر آب داغ یا نسبتا گرم دوش بگیرید و حفره‌های بینی را تخلیه کنید. ولی پس از حمام حتما سر و صورت خود را بپوشانید و بلافاصله از خانه خارج نشوید.

درمان خانگی سینوزیت با روغن پونه کوهی

راه‌های زیادی برای درمان خانگی سینوزیت وجود دارد که می‌تواند به کاهش علائم این بیماری کمک زیادی کند

راه‌های زیادی برای درمان خانگی سینوزیت وجود دارد که می‌تواند به کاهش علائم این بیماری کمک زیادی کند

روغن پونه کوهی یک ماده‌ی‌ ضد باکتری و ضد قارچ است و لذا می‌تواند به درمان طبیعی عفونت سینوس‌ها کمک کند. برای استفاده از روغن پونه کوهی می‌توانید چند قطره از آن را در یک ظرف آب جوش ریخته و پس از پوشاندن سر خود با یک حوله، صورت خود را مقابل بخار آن قرار دهید.

عصاره دانه گریپ فروت

از دیگر درمان‌های خانگی سینوزیت می‌توان از عصاره دانه گریپ فروت نام برد. این عصاره یک ضد ویروس قوی و درمان طبیعی عفونت سینوس‌ها است.

درمان خانگی سینوزیت با ویتامین C

ویتامین C به مثابه‌ یک آنتی اکسیدان قوی می‌تواند از بدن در برابر اثرات ناشی از رادیکال‌های آزاد و عفونت محافظت نماید و برای درمان طبیعی عفونت سینوس‌ها یک گزینه عالی باشد.

اکیناسه (سرخارگل)

اکیناسه از جمله گیاهان قوی است و می‌تواند به درمان طبیعی عفونت سینوس‌ها کمک کند.

سیر (به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی)، حمام بخار، روغن‌های گیاهی (از جمله روغن اکالیپتوس و روغن نعناع) از دیگر درمان‌های سینوزیت در خانه است.

خوراکی‌های مفید برای درمان سینوزیت

  • آب: یکی از درمان‌های سینوزیت، نوشیدن آب است. نوشیدن حداقل ۸ اونس آب در هر ۲ ساعت می‌تواند در درمان سینوزیت مفید باشد.
  • ترب کوهی: ترکیب ترب کوهی و لیمو می‌تواند در باز کردن معابر بینی مؤثر باشد.
  • زنجبیل: می‌توانید از چای زنجبیل به همراه مقداری عسل طبیعی به عنوان یک درمان طبیعی برای سینوزیت استفاده کنید.
  • سیر و پیاز: این دو ماده هر دو در تقویت سیستم ایمنی بدن مفید هستند.
  • خوراکی‌های حاوی ویتامین C: خوراکی‌های حاوی ویتامین C نیز در تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر می‌باشند.

خوراکی‌های مضر برای سینوزیت

  • شکر: شکر موجب کاهش گلبول‌های سفید خون می‌شود.
  • آب‌میوه‌های صنعتی: اکثر این آب‌میوه‌ها پردازش شده و پر از شکر هستند.
  • لبنیات: شیر و سایر لبنیات موجب تولید خلط می‌شوند.
  • نمک: نمک می‌تواند موجب از دست رفتن آب بدن شده و فرآیند درمان را کند گرداند.

درمان خانگی سینوزیت با یک ماساژ ساده

درمان عفونت سینوس

برای درمان عفونت سینوس بر روی یک صندلی طوری بنشینید که سرتان در زاویه ۴۵ درجه قرار بگیرد. عضلات استرنوکلیدوماستوئید که دقیقا زیر گوش قرار دارد را به آرامی به سمت پایین ماساژ دهید. هر دو سمت را به همین منوال به آرامی نرمش دهید.

با این ماساژ گردن شما استراحت خواهد کرد. با استفاده از انگشت سبابه خود قسمت بالایی بینی خود را به آرامی به سمت پایین نرمش دهید. حرکت انگشتان را تا قسمت نرم بینی ادامه دهید.

با یک حرکت دایره‌ای شکل نوک بینی را به آرامی ماساژ دهید. این حرکت را آرام آرام به سمت استخوان‌های گونه هدایت کنید. با این کار در حدود ۲۰ الی ۳۰ ثانیه می‌توانید عضلات داخلی بینی و سینوس‌ها را نرم و روان کنید.

البته این حرکات علاوه بر ماساژ ناحیه تنفسی و درمان عفونت سینوس می‌تواند به استراحت پوست نیز کمک کند. با استفاده از انگشت سبابه مجدد بر روی استخوان بالای بینی یعنی در حدود بین دو ابرو به سمت مرکز کره چشم هدایت کنید.

این حرکت را به آرامی به حالت دندانه‌ای و دایره‌ای برای حدود ۲۰ الی ۳۰ ثانیه انجام دهید. در نهایت به هر دو دست از مرکز پیشانی به صورت دورانی به یک فشار کم به سمت عضلات گیجگاهی حرکت کنید. این حرکات عضلات و حفره‌های داخلی صورت و سینوس‌ها از حالت التهاب خارج شده و استراحت می‌کنند.

راه‌های جلوگیری از سینوزیت

برای آنکه سینوس‌های شما ملتهب و عفونی نشود بهتر است این نکات را به خوبی رعایت کنید:

  • سیگار نکشید و حتی در معرض دود سیگار نیز قرار نگیرید.
  • قدرت سیستم ایمنی بدنتان را با تغذیه سالم قوی و سالم نگه دارید.
  • فعالیت بدنی داشته باشید.
  • روزانه در حدود ۳۰ دقیقه ورزش کنید و در هفته این کار را حداقل سه مرتبه تکرار کنید.
  • مقداری زیادی آب بنوشید.
  • دست‌های خود را به خصوص در فصل سرما بیشتر بشویید.
  • خانه و محل کارتان را به طور منظم از گرد و غبار پاک کنید.
  • اجازه ندهید گرد و غبار باعث تحریک سینوس‌ها و ناحیه تنفسی شما بشود.

با رعایت این نکات و ورزش‌هایی که گفته شد می‌توانید سینوس‌هایتان را از درد حاصل از عفونت و التهاب دور نگه دارید. البته بدون اینکه برای درمان عفونت سینوس از داروهای شیمیایی پر ضرر استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: خواص عنبر نسا: بهترین درمان سینوزیت و عفونت را بشناسید

منبع + + + +

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    علی

    ۲۷ دی ۱۳۹۷ at ۱۲:۱۵

    واااای عالی بود مرسی از توضیحاتتون

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا