اخبار تکنولوژی

۱۰ سال قبل iPhone مسیر اپل را عوض کرد؛اما امروز ترمز اپل را کشیده است

اپل

جالب است بدانید که در پایان سال ۲۰۰۶، اپل یک شرکت ۷۰ میلیارد دلاری بود. در حدود ۷ سال بعد ارزش این شرکت رشد ده برابری داشت. در ژانویه ۲۰۱۴ با ثبت سود خالص ۱۸ میلیارد دلار رکورد‌ها را جابه‌جا کرد.

۰

اولین iPhone درست ۱۰ سال قبل در همین روزها رونمایی شد. زمانی که طرفداران اپل شایعات عجیب و غریبی درباره محصول جدید اپل ساخته بودند و سرانجام در اوایل ژانویه بود که استیو جابز به روی صحنه آمد و با محصول جدیدی در دستانش دنیای تلفن همراه را زیر و رو کرد.

همه در سالن به وجد آمده و منتظر معرفی محصول جدید بودند. سرانجام استیو جابز اعلام کرد: «شما را با سه محصول آشنا می‌کنم که انقلابی در این عرصه به پا خواهند کرد. یک iPod،  یک تلفن و یک وسیله ارتباط با اینترنت. البته این‌ها سه محصول جدا نیستند، بلکه همه این امکانات در یک دستگاه جمع شده است که آن را iPhone می‌نامیم» و اینگونه سالن را موجی از ازدحام و تشویق فرا گرفت.

در پایان سال ۲۰۰۶، اپل یک شرکت ۷۰ میلیارد دلاری بود. در حدود ۷ سال بعد ارزش این شرکت رشد ده برابری داشت. در ژانویه ۲۰۱۴ با ثبت سود خالص ۱۸ میلیارد دلار رکورد‌ها را جابه‌جا کرد. سود فروشگاه‌های کوچک اپل از فروشگاه‌های لوکس طلا و جواهرات مانند Tiffany  بیشتر است و دلیل این سود عظیم بدون شک iPhone است که حدود دو سوم درآمد اپل از طریق این محصول بوده است.

اپل بعد از چند سال بازهم با یک تغییر مسیر روبه‌رو شد و باز هم پای iPhone در میان بود. اما نه در مسیر پیشرفت. Google رقیب جدی اپل گوی سبقت را ربوده بود و دیگر iPhone آن فروش چشمگیر گذشته را نداشت. حالا اپل باید تصمیم بگیرد و یک تغییر جدید ایجاد کند.

 

ایجاد تحول اساسی

در حالی که همه رقبای اپل معتقد بودند iPhone دیگر تمام شده است، اپل تغییراتی در روند کار خود به وجود آورد. یکی از عوامل اصلی موفقیت اپل در این دوره ایجاد App Store بود. در ادامه با به کار گیری پیشرفته‌ترین تکنولوژی و تغییرات جدید در ظاهر و سخت‌افزار و ارائه امکانات فوق‌العاده، iPhone توانست به صحنه رقابت باز گردد و روند خوبی را در پیش گیرد. حتی درگذشت استیو جابز نتوانست لطمه‌ای به این روند وارد کند. iPhone4، iPhone5، iPhone6 Plus با اندازه بزرگتر و سرانجام iPhone 7 Plus یکی پس از دیگری بازار تلفن همراه را در اختیار گرفتند.

 

واقعیت فعلی اپل

در حال حاضر فروش iPhone روند نزولی در پیش گرفته و میزان ضرر اپل در ۱۵ سال گذشته بی سابقه بوده است. اپل از آخرین تکنولوژی‌های ارائه شده در iPhone استفاده کرده و حالا شاید تا چند سال چیز جدیدی برای ارائه نداشته باشد. به طور مثال بعد از نسل شبکه اینترنت ۳G، با ارائه ۴G پیشرفت رو به جلویی انجام داد، اما تا نسل ۵G قابل استفاده شود، در این زمینه باید تا چند سال درجا بزند.

حال باید دید اپل برای برون رفت از این شرایط چه تمهیداتی خواهد اندیشید. نظرات کارشناسان پیرامون اپل و این بحران بسیار متفاوت است، اما یکی از تحلیلگران موسسه Clayton Christensen می‌گوید: «iPhone مانند خورشید است که ما را از تماشای ستارگان آسمان محروم می‌سازد. اگر تاکنون خورشید می‌سوخت تا روشنایی بدهد، حالا دیگر در حال محو شدن است».

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا