علمی

سال ۲۰۱۷ یکی از گرم ترین سال های کره زمین بوده است!

گرم ترین سال 2017

طبق گزارش ناسا سال ۲۰۱۷، گرمترین سال بعد از سال ۲۰۱۶ می باشد. که دمای متوسط جهان ۱٫۶۲ درجه فارنهایت (۰٫۹۰ درجه سانتیگراد) گرمتر از میانگین سالهای ۱۹۵۱ تا ۱۹۸۰ است.

۰

سال گذشته یا دومین یا سومین سال از لحاظ گرما برای زمین بود. این که دومین یا سومین در لیست گرم ترین سال بود را باید از موسسه مطالعات فضایی گادرد ناسا یا از ادارهٔ ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریکا  پرسید. طبق گزارش ناسا سال ۲۰۱۷، گرم ترین سال بعد از سال ۲۰۱۶ می باشد. که دمای متوسط جهان ۱٫۶۲ درجه فارنهایت (۰٫۹۰ درجه سانتیگراد) گرم تر از میانگین سالهای ۱۹۵۱ تا ۱۹۸۰ است. اما با توجه به NOAA (ادارهٔ ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریکا ) سال ۲۰۱۷ سومین سال گرم ثبت شده، پس از سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۵ می باشد. دو سازمان دولتی ۲۰۱۷ را به طور متفاوتی رتبه بندی کرده اند، زیرا آنها برای محاسبه دمای جهان، از روش های متفاوتی استفاده می کنند.

سال ۲۰۱۷ یکی از گرم ترین سال های کره زمین

” Gavin Schmidt ” مدیر موسسه مطالعات فضایی گادرد ناسا، در طول یک کنفرانس مطبوعاتی می گوید، با وجود تفاوت، روند گرم شدن زمین در دراز مدت بسیار مشخص است. وی در ادامه می گوید: “تصویر کلی ما، بسیار شبیه هم و دارای نتیجه منطقی می باشد. و نشان می دهند که سیاره ما در یک دوره بلند مدت دارد گرم تر می شود.”

بیشتر بخوانید: گرم ترین ماه تاریخ کره زمین توسط ناسا به ثبت رسید، ماه گذشته میلادی

گزارش های اخیر راجع به گرم ترین سال با آنچه که رئیس جمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ، بارها به آن اشاره کرده، کاملا در تضاد می باشند. در ماه دسامبر، مادامی که برخی از ایالات در ایالات متحده دماهای سرد و بارش برف به میزان قابل توجهی را تجربه کردند، پرزیدنت ترامپ در یک توییت با کنایه بیان کرده بود: “ما می توانیم کمی از گرمای جهانی گذشته برای مقابله با این سرما استفاده کنیم،” و با تمسخر از کشورهای دیگر خواسته بود که با یک دیگر برای مقابله با تغییرات آب و هوایی (ازجمله معاهده پاریس) همکاری کنند. در ماه ژوئن، دونالد ترامپ اعلام کرد که ایالات متحده از معاهده پاریس عقب نشینی خواهد کرد. آمریکا تنها کشوری بود که این معاهده را رد کرد.

براساس تحلیل موسسه مطالعات فضایی گادرد ناسا (NASA’s Goddard Institute for Space Studies)، این نقشه میانگین دمای سراسر زمین، بین سال های 2013 تا 2017 در مقایسه با میانگین دمای 1951 تا 1980، را نشان می دهد. رنگ های زرد، نارنجی و قرمز مناطقی را نشان می دهند که دما در آنها نسبت به دوره قبل گرمتر شده است.

براساس تحلیل موسسه مطالعات فضایی گادرد ناسا (NASA’s Goddard Institute for Space Studies)، این نقشه میانگین دمای سراسر زمین، بین سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ در مقایسه با میانگین دمای ۱۹۵۱ تا ۱۹۸۰، را نشان می دهد. رنگ های زرد، نارنجی و قرمز مناطقی را نشان می دهند که دما در آنها نسبت به دوره قبل گرمتر شده است.

اما در کنفرانس مطبوعاتی امروز، اشمیت بار دیگر تأکید کرد، تمام گرمایی که ما در ۶۰ سال گذشته شاهد آن بوده ایم، به ایالات متحده هم ربط دارد. به ویژه به دلیل افزایش سطح گازهای گلخانه ای، مانند دی اکسید کربن که ما آن را به اتمسفر پمپاژ می کنیم.

طبق گفته های ناسا و NOAA، پنج مورد از گرم ترین سال ها اخیرا یعنی از سال ۲۰۱۰ به بعد، به وقوع پیوسته اند. جهان نسبت به سال ۱۸۸۰ تا ۲ درجه فارنهایت (کمی بیش از ۱ درجه سانتیگراد) گرم تر شده است. دکتر آرند رئیس بخش نظارت در مراکز ملی اطلاع رسانی محیط زیست NOAA می گوید: با وجود تنوع متغیر های سالانه مربوط به الگوهای آب و هوایی، مانند ال نینو (El Niño)، که منجر به افزایش دمای جهانی می شوند، وضعیت دما در بلند مدت مشخص است. در واقع، ۲۰۱۷ در میان داغ ترین سال های ثبت شده از لحاظ گرما قرار گرفته، حتی بدون پدیده ال نینو که موجب افزایش دما در سال ۲۰۱۶ شد.

بیشتر بخوانید: آیا می دانید که گوشی شما باعث افزایش گرمای زمین می شود؟

داده های NOAA نشان می دهد که میزان دمای متوسط ایالات متحده در سال ۲۰۱۷  ۵۴٫۶ درجه فارنهایت (۱۲٫۵ درجه سانتی گراد) بود، در سال ۲۰۱۲ ۵۵٫۳ درجه فارنهایت و در سال ۲۰۱۶ در حدود ۵۴٫۹ درجه فارنهایت. سال گذشته نیز به لحاظ بلایای طبیعی سال بسیار بدی برای ایالات متحده بود: در این کشور در مجموع ۱۶ حاثه رخ داد از جمله آنها می توان به آتش سوزی ها، خشکسالی و طوفان های بزرگ اشاره کرد. که حداقل جان ۳۶۲ نفر را گرفتند. به طور کلی، این بلایای مربوط به تغییرات آب و هوا، ۳۰۶ میلیارد دلار برای ایالات متحده آمریکا هزینه بر جای گذاشتند.

تصویر از NOAA (ادارهٔ ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریکا )

تصویر از NOAA (ادارهٔ ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریکا ) گرم ترین سال

فراتر از ایالات متحده، ۲۰۱۷ دومین رتبه در لیست گرم ترین سال برای آمریکای جنوبی نیز بود. طبق داده های NOAA، در تاریخ ۲۷ ژانویه ۲۰۱۷ دماسنج ها در شهر پورتو مادرین (آرژانتین) ۱۱۰ درجه فارنهایت (بیش از ۴۳ درجه سانتیگراد) را ثبت کرده اند. درجه حرارتی که به ندرت در این منطقه اتفاق می افتد. قطب شمال نیز دو برابر سریعتر از سایر نقاط جهان، دارد گرم می شود. همانطور که یخ دریا فرو می ریزد، نور خورشید کمتر به فضا بازتاب می شود و گرمای بیشتری را نگه می دارد. یخ دریا در قطب شمال همچنان ناپدید می شود: به عنوان مثال، در ماه دسامبر ۲۰۱۷، میزان یخ دریای قطب شمال به کمترین حجمش بعد از سال ۱۹۷۹ رسید. بعضی از مناطق اقیانوس منجمد جنوبی در اطراف قطب جنوب، سرمای متوسطی را تجربه کردند. اما با وجود تفاوت های منطقه ای، جهان به طور مداوم گرم می شود. اشمیت می گوید: “سیاره به طور یکنواخت حرکت می کند (روند گرم شدن در همه مناطق دیده می شود).”

بیشتر بخوانید: رکورد گرمای جهان در هفته گذشته جابجا شد! زمین در آتش !

اشمیت و آرنت، علیرغم موضع دولت ترامپ در مورد تغییرات آب و هوایی می گویند که تجزیه و تحلیل های ناسا و NOAA به همان شیوه و با همان مقدار که در سال های گذشته صورت گرفته، هدایت می شوند. این دولت هیچ دخل و تصرفی در آن نداشته است.

و در آخر اشمیت می گوید: “ناسا و NOAA تا آنجا که در توان دارند سعی می کنند که به بهترین صورت علم را بررسی، و بهترین تجزیه و تحلیل ها را ارئه دهند. ما درگیر موضوعات سیاسی این چنینی نمی شویم.”

منبع

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا