دانستنی‌های سلامتی

۵ روش عالی برای حفظ سلامت استخوان‌ ها

سلامت استخوان‌ ها

برای حفظ سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از بروز هرگونه آسیب برای آن‌ها، می‌باید از یک سری توصیه‌ها پیروی گردد. با این مطلب از نت نوشت همراه باشید تا برخی از توصیه‌های کارشناسان برای حفظ سلامت استخوان‌ها را با یکدیگر مرور کنیم.

۴+

در عین آن که سیستم اسکلتی یکی از مهم‌ترین اجزای بدن انسان است و در واقع از تمامی اعضای بدن حمایت می‌کند، اما هر یک از ما انسان‌ها آن‌چنان به سلامت آن اهمیت نمی‌دهیم. این عدم اهمیت به سلامت استخوان‌ ها از نوع فعالیت‌های اکثر انسان‌ها مشخص است.

اما برای حفظ سلامت استخوان‌ ها و جلوگیری از بروز هرگونه آسیب برای آن‌ها، می‌باید از یک سری توصیه‌ها پیروی گردد. با این مطلب از نت‌نوشت همراه باشید تا برخی از توصیه‌های کارشناسان برای حفظ سلامت استخوان‌ ها را با یکدیگر مرور کنیم.

۱- ترس از مصرف برخی غذاهای چرب را کنار بگذارید:

چه کسی می‌گوید مصرف غذاهای چرب همچون یک سم برای انسان است؟ همواره چربی‌های خوب برای سلامت بدن مهم بوده و هستند. در واقع، چربی‌های سالم و با کیفیت برای تهیه‌ی مواد مغذی استخوان‌ها ضروری می‌باشند. واقعیت ماجرا این است که چربی‌ها برای جذب کلسیم و ویتامین‌های محلول در چربی همچون ویتامین د و ویتامین K مفید است. توصیه‌ی کارشناسان این است که همواره چربی‌های اشباع شده و اشباع نشده مصرف کنید، البته در حد اعتدال. اسیدهای چرب ضروری در آجیل، روغن نارگیل، روغن زیتون و ماهی‌های چرب، همچون ماهی قزل آلا، وجود دارند.

۲- مواد غذایی سرشار از کلسیم مصرف کنید:

کلسیم  یکی از بهترین مواد مغذی برای سلامت استخوان‌ها است. لبنیات و تخم مرغ از جمله بهترین منابع برای کلسیم هستند. با این حال منابعی دیگر نیز وجود دارند. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • گل کلم
  • جعفری
  • کلم بروکلی
  • سیب زمینی شیرین
  • بادام
  • جلبک دریایی
  • آب معدنی

۳- تمرینات ورزشی مناسب انجام دهید:

انجام تمریناتی برای کاهش وزن و همچنین تمرینات کششی می‌تواند موجب افزایش انعطاف پذیری شده و بهبود وضعیت مفاصل را در پی داشته باشد.

۴- ویتامین دی مورد نیاز روزانه را دریافت کنید:

ویتامین D برای حفظ سلامت استخوان‌ ها بسیاری ضروری است. این ماده‌ی مغذی در تشکیل استخوان‌ها مفید بوده، در جذب کلسیم مؤثر می‌باشد و در صورت وجود چربی‌های سالم در بدن ذخیره می‌گردد. همچنین کمبود ویتامین دی می‌تواند موجب افزایش خطر شکستگی استخوان‌ها شود.

اما بهترین روش برای دریافت ویتامین دی مورد نیاز، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، بدون ایجاد آفتاب سوختگی، است. برای انجام این کار، بدون استفاده از کرم ضد آفتاب، حدود ۲۰ دقیقه، ۲ الی سه بار در هفته، در معرض آفتاب قرار بگیرید. گفته می‌شود نور خورشید در صبح مفیدتر بوده و موجب آفتاب سوختگی نمی‌شود.

۵- مصرف شکر، الکل و کافئین را کاهش دهید:

همواره می‌بایست بدانید که کدامین مواد غذایی می‌توانند موجب ضعف استخوان‌ها شوند تا یا مصرف آن‌ها را کاهش دهید و یا قطع کنید. شکر تصفیه شده، الکل و کافئین از جمله موادی هستند که می‌توانند موجب تضعیف استخوان‌های بدن شوند. لذا برای حفظ سلامت استخوان‌ ها می‌باید مصرف شکر، الکل و کافئین را  کاهش دهید.

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا