علمی

کرم های ۴۰،۰۰۰ ساله معروف، قدیمی ترین ارگانیسم هایی که به زندگی برمی گردند نیستند!

کرم های ۴۰،۰۰۰ ساله معروف، قدیمی ترین ارگانیسم هایی که به زندگی برمی گردند نیستند!

حتما اخیرا داستان کرم های ۴۰،۰۰۰ ساله یخ زده که پس از ای همه سال از درون یخ زنده به بیرون آمدند را شنیده اید! بله درست است، دانشمندان روسی موفق به کشف کرم های میکروسکوپی سالم از درون permafrost (پِرمافِراست ، لایه منجمد دائمی اعماق زمین) شدند و وقتی یخ اطراف آن ها را ذوب کردند، متوجه شدند که این کرم ها سالم و سرحال به دنبال غذا می گردند!

۰

کرم ها بر خلاف ظاهرشان موجودات بسیار جان سختی هستند. حتما اخیرا داستان کرم های ۴۰،۰۰۰ ساله یخ زده که پس از ای همه سال از درون یخ زنده به بیرون آمدند را شنیده اید! بله درست است، دانشمندان روسی موفق به کشف کرم های میکروسکوپی سالم از درون permafrost (پِرمافِراست ، لایه منجمد دائمی اعماق زمین) شدند و وقتی یخ اطراف آن ها را ذوب کردند، متوجه شدند که این کرم ها سالم و سرحال به دنبال غذا می گردند! این خبر به سرعت در سرتاسر دنیا پیچید و همه ی علم دوستان را متعجب کرد. اما اگر فکر می کنید که این کرم های ۴۰،۰۰۰ ساله خیلی باستانی هستند، پس باید درباره ی ارگانیسم های زنده ی دیگری که پس از مدت زمان طولانی تر به زندگی بر می گردند آشنا شوید. در ادامه با نت نوشت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: سوپرمون Super moon یا ابَر ماه چیست؟

کرم های ۴۰،۰۰۰ ساله ای که زنده ماندند!

البته کرم های ۴۰،۰۰۰ ساله مورد بحث ما، آن کرم های خاکی درون باغچه ها نیستند. نام این کرم ها nematode (نِماتود، کرم های کوچک شفاف) است که طول آن ها فقط چند میکرومتر می باشد و فقط توسط میکروسکوپ قادر به دیدن آن ها خواهید بود. دانشمندان روسی این کرم های کوچک را در نمونه های یخی پِرمافِراست به دست آمده از سیبری شناسایی کردند. از ۳۰۰ نمونه ی پِرمافِراست به دست آمده از پایین دست رودخانه ی Kolyma، نِماتودهایی پیدا شدند که مربوط به دوره ی Pleistocene (پلیستوسن، عهد چهارم زمین شناسی) بودند، یعنی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار سال پیش! برای توضیح بیشتر باید گفت که این عصر، آخرین عصر یخبندان بر روی زمین بوده، یعنی زمانی که انسان ها در سرتاسر زمین در حال گسترش بودند. البته انسان ها توانستند تا با موفقیت این عصر یخبندان را پشت سر بگذارند، چون احتمالا کاپشن های گرمی برای پوشیدن داشتند!

بیشتری بخوانید: تاریخچه شلوار پوشیدن ، چه کسانی اولین بار شلوار پوشیدند؟

در ابتدا، دانشمندان فقط به بی عیب و سالم بودن این کرم های ۴۰،۰۰۰ ساله پی بردند، اما پس از گرم کردن نمونه های یخی، در اطراف این کرم ها غذا قرار دادند. پس از گذشت چند هفته، این کرم ها شروع به حرکت و خوردن غذاها کردند. این نِماتودها که برای قرن ها یخ زده بودند، در واقع هیچگاه حیات خود را از دست نداده بودند. در عوض، آنها در طول چندین هزار سال به حالت تعلیق درآمده بودند تا زمانی که محیط اطرافشان گرم شد، دوباره به زندگی برگردند.

یخ چگونه حیات را به حالت تعلیق در می آورد؟

پیروزی شگفت انگیز کرم های ۴۰،۰۰۰ ساله در برابر یخ و گذر این زمان طولانی از لحاظ علمی مهم است، اما دانشمندان از قبل هم می دانستند که یک موجود یخ زده، دوباره قابلیت بازگشت به حیات را دارد. قبلا به خوبی ثابت شده بود که موجودات تک سلولیِ یخ زده در یخ یا حفظ شده در کهربا (کهربا به صمغ (انگم) فسیل شده ی درخت گفته می‌شود که معمولاً به دلیل رنگ و زیبائی طبیعی آن از دوران نوسنگی دارای ارزش است)، برای صدها هزار یا حتی میلیون ها سال می توانند زنده بمانند.

بیشتر بخوانید: تاریخچه بحث برانگیز جایزه نوبل

  • در سال ۱۹۹۵، دانشمندان ادعا کردند که موفق به بازگرداندن زندگی به باکتری هایی شدند که برای ۲۵ الی ۴۰ میلیون سال در درون شکم زنبورهای به دام افتاده در کهربا گیر افتاده بودند.
  • در سال ۲۰۰۰، دانشمندان دیگری با احیاء باکتری های موجود در بلورهای نمکی که عمر آن ها در حدود ۲۵۰ میلیون سال تخمین زده شده بود، به نتایج جالب توجه تری دست یافتند.
  • حدودا در سال ۲۰۰۸، همین دانشمند که باکتری های موجود در کهربا را کشف کرده بود، از ارگانیسم باستانی دیگری که در همان سال به حیات بازگردانده بود (این بار یک نژادِ مخمر آبجوسازی ۴۵ میلیون ساله) برای ساختن آبجو استفاده کرد! این آبجوسازی به نام شرکت Fossil Fuels Brewing (آبجوسازی سوخت فسیلی!) مشهور شد که تا به امروز از مخمرهای باستانی برای تولید آبجو استفاده می کند.
  • یک دانشمند در سال ۲۰۱۵، باکتری های ۳٫۵ میلیون ساله (که در یخ های باستانی پیدا شده بودند) را مستقیما به درون رگ های خود تزریق کرد تا طول عمر او هم به مانند طول عمر این باکتری ها طولانی شود!

بیشتر بخوانید: ماجرای ۱۱۱ مومیایی طبیعی که در Guanajuato گرد هم آمده اند!

این کرم های ۴۰،۰۰۰ ساله کشف شده توسط دانشمندان روس در مقایسه با باکتری های ذکر شده بسیار جوان می باشند، اما این کشف از یک جهت بسیار مهم می باشد، زیرا برای اولین بار است که یک ارگانیسم چند سلولی که ساختارش بسیار پیچیده تر از باکتری ها می باشد، پس از هزاران سال از یخ به زندگی بازگردانده می شود. تا قبل از این، دیگر ارگانیسم ها مثل tardigrade (تاردی گراد، نام شاخه ای از جانوران ریزتن و آبزی) توانسته بودند فقط تا مدت کوتاهی در درون یخ زنده بمانند. این جانوران بسیار کوچک که ظاهری شبیه به خوک دارند، می توانند تقریبا در هر محیطی (در درون یخ، فضای خارج از جو زمین، گرمای فوق العاده و حتی در محیط دارای مواد رادیواکتیو) رنده بمانند. دانشمندان ژاپنی موفق شدند تا ۲ عدد از این تاردی گراد ها را پس از ۳۰ سال از درون یخ زنده خارج کنند، اما ۳۰ سال در مقایسه با ۴۰،۰۰۰ سالی که کرم های نِماتود در درون یخ زنده ماندند بسیار ناچیز است.

اما یادتان باشد که در مسائل علمی، هیچ چیز پس از انتشار یک مقاله قطعی نمی شود. مثلا در همین مورد، محققان روسی تمامی سعی و تلاش خود را کردند که نمونه های یخی پِرمافِراست را بلافاصله پس از استخراج کاملا استریل کنند، اما باز هم این احتمال وجود دارد که این نمونه ها به طریقی توسط کرم های امروزی آلوده شده باشند (یعنی کرم های یافت شده در نمونه ها مربوط به ۴۰۰۰۰ سال پیش نبوده باشند)، بنابراین باید این تحقیق با یک دانه نمک هم انجام شود.

بیشتر بخوانید: تاریخچه کفش پاشنه بلند , مردان ایرانی کفش پاشنه بلند را به مردان اروپایی معرفی کردند!

با این حال، با مطالعاتی که تاکنون انجام گرفته اند، می توان نتیجه گرفت که یخ یک ماده نگهدارنده بسیار قوی است. منجمد کردن فیزیکی برخی از موجودات باعث توقف زمان در زندگی آن ها هم می شود. می توان امیدوار بود که در آینده، با منجمد کردن بدن انسان بتوان او را برای مدتی طولانی زنده نگه داشت و سپس به زندگی برگرداند ( هم اکنون انسان هایی به صورت منجمد نگه داری می شوند تا در آینده و با پیشرفت علم به حیات بازگردند، اما علم هنوز به این مرحله نرسیده و راه زیادی تا آن زمان باقی مانده است). اما با این وجود، قدرت یخ می تواند برای بشر مضر هم باشد. هر چند که فعلا هیچ شواهدی از مضر بودن نِماتودها برای زندگی بشر یافت نشده است، اما یخ می تواند باکتری های کشنده و بیماری زای خاصی را برای مدتی طولانی زنده نگه دارد که با آب شدن یخ ها به حیات خود ادامه دهند. بنابراین برخی از دانشمندان، لایه ی یخی پرمافراست را همانند “جعبه ای مملو از باکتری های بیماری زا” برای بشر می دانند.

منبع: curiosity.com

بیشتر بخوانید: ارتباط وضعیت ماه و زلزله ؛ یک ایده خرافی و بی اساس برای پیش بینی زمین لرزه ؟

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا