علمی

سوال های بی پاسخ علمی که تاکنون کسی جواب قطعی برای آنها نداشته!

سوال های بی پاسخ علمی

دانشمندان درباره بسیاری از موضوعات علمی تاکنون به نتیجه ای همه جانبه و مسلم دست نیافته اند. در این مطلب می خواهیم ۵ سوال از سوال های بی پاسخ علمی که تا به حال به طور قطعی حل نشده اند را برای شما بیان کنیم. در ادامه با نت نوشت همراه باشید.

۲+

به نظر شما، چقدر از یافته های دانشمندان درباره جهان هستی قطعیت دارد؟ یعنی دانشمندان چقدر نسبت به نظریه های خود اطمینان دارند؟ خب، باید بگوییم که قطعیتِ بسیاری از این تئوری ها، به آن اندازه ای که فکر می کنید بالا نیستند. در واقع دانشمندان درباره بسیاری از موضوعات علمی تاکنون به نتیجه ای همه جانبه و مسلم دست نیافته اند. در این مطلب می خواهیم ۵ سوال از سوال های بی پاسخ علمی که تا به حال به طور قطعی حل نشده اند را برای شما بیان کنیم. در ادامه با نت نوشت همراه باشید.

سوال های بی پاسخ علمی

مرگ چیست؟

خب مرگ مرگ است! شاید برای شما کمی عجیب به نظر برسد اما این سوال یکی از سوال های بی پاسخ علمی است. برای تعیین مرگ راه های بسیاری وجود دارد. آیا وقتی قلب یا مغز کسی از کار بیفتد میمیرد؟ خب ایست قلبی هم می تواند دلیل مرگ باشد، اما برخی افرادی که مغزشان مرده است ممکن است همچنان تپش قلبشان سر جای خود باشد و حتی دیگر ارگان های بدنشان به فعالیت خود ادامه دهند. علاوه بر این، دانش بشر امروزه به نقطه ای رسیده است که می تواند برخی از ارگان های بدن را برای مدتی طولانی زنده نگه دارد. آیا وقتی قلبتان از کار افتاد و تنفس شش هایتان قطع شد، یا قلب و شش هایتان آنقدر ضعیف شدند که نتوانستند از حیات شما پشتیبانی کنند، شما مرده محسوب می شوید؟ دکتر جیمز برنات در گفتگویی که با Time انجام داده می گوید: تعریف سنتی مرگ دارای سه عنصر اساسی است: نارسایی گردش خون، نارسایی تنفسی و عدم پشتیبانی از زندگی.

بیشتر بخوانید: واقعیت علمی Yanny یا Laurel فایل صوتی که اینترنت و کاربران را به چالش کشیده !

آیا ویروس ها “زنده” هستند؟

ویروس ها در این ۱۰۰ سالی که از کشفشان می گذرد، در اشکال گوناگونی مشاهده شده اند: سم ها، اشکال مختلف دارای حیات، مواد شیمیایی زیستی و باز هم در اشکال مختلف دارای حیات! در واقع هنوز دانشمندان به نتیجه قطعی درباره ی زنده بودن یا نبودن ویروس ها نرسیده اند، زیرا ویروس ها با اینکه می توانند خود را تکثیر کنند، اما فقط می توانند درون سلول های زنده ی واجد شرایط فعالیت کرده و به زندگی خود ادامه دهند. ویروس ها به خوبی می توانند از ماده ی ژنتیکی خود محافظت کنند و قطعا آن ها از انتخاب طبیعی بهره می برند. حالا به نظر شما آن ها زنده هستند یا نه؟ در سال ۲۰۰۴، ویروس شناسی به نام  Marc Regenmortel به گونه ای جالب این موضوع را بین کرد: آنها نهادهای عفونی غیر زنده ای هستند که در بهترین حالت می توانند نوعی از زندگی را از موجودات دارای حیات قرض بگیرند!

آیا پلوتو سیاره است؟

قبلا در مقاله ای دیگری از نت نوشت، درباره این موضوع بحث کردیم. به هر حال باید بدانید که هنوز در بین برخی از دانشمندان درباره سیاره بودن یا نبودن پلوتو بحث هایی وجود دارد. یکی دیگر از سوال های بی پاسخ علمی این است که آیا پلوتو سیاره است؟ در ماه مه سال ۲۰۱۸، دو ستاره شناس، خواهانِ بازنگری در تعریف “سیاره” که در سال ۲۰۰۵ انجام گرفته بود (طبق همین تعریفی که از سیاره در سال ۲۰۰۵ صورت گرفت، نام پلوتو از بین سیارات منظومه شمسی حذف شد) شدند. یکی از این ستاره شناسان می گوید: طبق تعریف کنونی، یک سیاره باید همسایگی خود را پاکسازی کند، یعنی یک سیاره باید بتواند تمامی خرده اجسام فضایی را در مدار خود، یا از سر راه کنار زده و یا متراکم کند. پلوتو از پس چنین کاری بر نیامده است، اما زمین هم در ۵۰۰ میلیون سال ابتدایی تولد خود قادر به چنین کاری نبوده است! او همچنین می گوید که اگر شما زمین را از جای خود حرکت داده و در کمربند سیاره ای (بین مشتری و مریخ) قرار دهید، آنگاه هیچ چیزی از زمین باقی نخواهد ماند! در واقع او اصرار دارد بگوید که تعریف امروزیِ “سیاره” دارای اشکالاتی است و باید اصلاح شود.

بیشتر بخوانید: اول مرغ بوده یا تخم مرغ ؟ مسئله این است! + پاسخ علمی

Brontosaurus (برانتوزورس) یا Apatosaurus (آپاتازورس)؟

در ادامه مرور سوال های بی پاسخ علمی شاید تا به حال اصطلاح “جنگ استخوانی” به گوش شما خورده باشد. این جنگ ۱۵ ساله، به عداوت بین دو دیرین شناس به نام های Othniel Charles Marsh و Edward Drinker اطلاق می شود. برای سال های سال، در بین دیرین شناسان بر سر دایناسور معروف یعنی Brontosaurus جنگ و دعوا بود! Marsh در سال ۱۸۷۷ مجموعه ای از استخوان های یک دایناسور را کشف کرد و نام آن دایناسور را Apatosaurus گذاشت. او سپس چند سال بعد موفق به کشف استخوان های دیگری از یک دایناسور شد و نام آن را هم Brontosaurus گذاشت. اما در سال ۱۹۰۳، دیرین شناس دیگری به نام Elmer Riggs انجمن دایناسور شناسی را متقاعد کرد که در واقع، هر دوی این دایناسورها گونه هایی از یک حیوان هستند و بر روی هر دو نام Apatosaurus را گذاشت که انتخاب بدی بود، زیرا نام Brontosaurus بهتر بر روی زبان مردم جاری می شد! اما در سال ۲۰۱۵، تحقیقات جدید نشان داد که بین Brontosaurus و Apatosaurus تفاوت هایی کوچکی وجود دارد و ممکن است که دو طبقه بندی جدا برای این دو جانور وجود داشته باشد!

بیشتر بخوانید: ابن هیثم کیست ؟ کسی که روش علمی را اختراع کرد و علم را به سرمایه بدل کرد!

دوران قبل از بیگ بنگ!

یکی دیگر از سوال های بی پاسخ علمی راجع به دوران قبل از انفجار بزرگ است، تقریبا اکثر دانشمندان معتقدند که نوعی از بیگ بنگ در ابتدای جهان هستی به وقوع پیوسته است. سوال اینجاست که قبل از بیگ بنگ چه اتفاقی در این جهان افتاده بود؟ بر خلاف مواردی که در بالاتر ذکر کردیم، شاید برای این سوال هیچ وقت جوابی پیدا نشود. شاید جهان ما از یک جهان قدیمی تر متولد شده باشد. شاید بیگ بنگ هم یکی از انفجارهای فضایی معمولی بوده باشد که هر کدام منجر به تولد جهان جدیدی شده اند. با اینکه شاید هیچ وقت برای این سوال جواب قطعی پیدا نشود، اما علم روز به روز شناخت ما را از نحوه ی به وجود آمدن جهان هستی بیشتر می کند.

در مورد وقایع علمی همواره مشکلات و اشتباهات زیادی وجود دارد و در واقع پیشرفت علم در جهت کمتر کردن این اشتباهات پیش می رود. حتی شاید بعضی وقت ها، اشتباه بودن کل یک نظریه ی علمی، از پایه اثبات شود. بنابراین بر دانشمندانی مانند Richard Dawkins و Martin Rees و Nina Jablonski نباید خیلی خورده گرفت! آن ها همه ی تلاش خود را کرده اند.

در این مطلب به سوال های بی پاسخ علمی پرداختیم، اگر سوال یا پیشنهادی داشتید در دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

منبع: curiosity.com

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا