دانستنی‌های سلامتی

باد شکم حیوانات ! کدام حیوان ها مانند انسان باد معده دارند؟

باد شکم حیوانات

فک ها و شیرهای دربایی احتمالاً یکی از تولید کنندگان متعفن ترین گازهای معده در طبیعت هستند. ماهی قرمز “گولد فیش” اگرچه در روده خود انواعی از باکتری های تولید کننده گاز را دارد، اما هرگز باد معده از خود خارج نمی کند. حیوانات دیگری مثل پرندگان، هیچ گاه باد شکم ندارند. مارهای sonoran coral از باد معده خود به عنوان یک مکانیسم دفاعی استفاده می کنند زیرا غذای خود را به سرعت هضم و جذب می کنند و زمان زیادی برای تولید گازهای متعفن وجود ندارد.

۱۰+

شاید شنیدن باد شکم حیوانات کمی خنده دار و البته جالب باشد و برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آیا حیوانات نیز مانند انسان ها باد شکم دارند؟ و آیا باد شکم را همانند انسان ها از طریق کانال مقعدی خود خارج می کنند؟ به تازگی دو دانشمند به دنبال پاسخی برای این سوال ها رفته و با موارد عجیب و جذابی رو به رو شده اند. در ادامه با نت نوشت همراه باشید.

بیشتر بخوانید:  کمیاب ترین و خاص ترین عقاب های کنونی جهان را بشناسید!

باد شکم حیوانات

همه چیز با یک سوال ساده شروع شد: “آیا مارها نیز باد معده دارند؟” دانی ربیوت هیچ نظری نداشت. اما این متخصص زیست شناسی و دانشجوی دکترای دانشگاه کالج لندن معتقد بود که می تواند دوستان پژوهشگر خود را در توییتر پیدا کرده و به پرسش ساده برادرش پاسخ دهد. بنابراین او از دیوید استین، متخصص مارشناسی، درباره آنچه که به آن می اندیشید ” باد شکم حیوانات “، پرسید.

اما این سوالات بدبو راجع به باد شکم حیوانات همین جا تمام نمی شود. ماهی چطور؟ یوزپلنگ؟ دایناسورها؟

بیشتر بخوانید: ۱۲ تصویر از جنین حیوانات در رحم مادران آنها

خیلی زود هشتگ #آیا_این_حیوان_باد_معده_دارد به وجود آمده و همه گیر شد. در حال حاضر، ربیوت به همراه یکی دیگر از متخصصین حیوانات، نیک کرازو از دانشگاه فناوری ویرجینیا، پاسخ های خود را در کتابی که به این قبیل سوالات برای بیش از ۸۰ حیوان مختلف، از جمله انسان و دایناسورها جواب می دهد، چاپ کرده اند.

کرازو می گوید: “اساساً باد شکم ، ما را به هم نزدیک تر می کند.” در اینجا چند سوال جذابی که درباره باد شکم پاسخ داده شده اند را ذکر می کنیم:

راجع به باد شکم حیوانات باید بدانید که فک ها و شیرهای دربایی احتمالاً یکی از تولید کنندگان متعفن ترین گازهای معده در طبیعت هستند.

شیر دریایی

شیر دریایی

ربیوت در گفتگو با نشریه بیزینس اینسایدر بیان کرد: “پیش از این، در محل کار در کنار فک ها و شیرهای دریایی بوده ام و می توانم بگویم بوی آن ها بسیار زننده است.” ماهی Bolson Pupfish اگر باد شکم خود را خارج نکند، منفجر خواهد شد. یا ممکن است روی سطح آب شناور شده و توسط شکارچیان خورده شود که اصلاً برایش خوشایند نیست.

ماهیان Bolson Pupfish امروزه فقط در یک نقطه از دنیا یافت می شوند: زیستگاه Cuatro Ciénegas در Coahuila مکزیک. ماهی Bolson Pupfish  گونه ای از ماهی ها است که در استخرهای این زیستگاه حیات وحش در شمال مکزیک زندگی می کند. اگر این ماهی به طور منظم باد معده خود را خارج نکند، گازهایی که در سیستم گوارشی آن جمع می شوند، می توانند سبب انفجار این ماهی شوند.

بیشتر بخوانید: شخصیت پردازی برای پرتره های حیوانات

نویسندگان کتاب باد شکم حیوانات ذکر کرده اند که نزدیک به ۳۰۰ عدد از این ماهیان کوچک را به علت عدم خروج باد معده، مرده یافته اند و بیان می کنند که این کشف، مورد جالبی از مرگ در اثر خارج نشدن باد شکم است. این مساله در همه ماهیان صدق نمی کند. مثلا ماهی قرمز “گولد فیش” اگرچه در روده خود انواعی از باکتری های تولید کننده گاز را دارد، اما هرگز باد شکم از خود خارج نمی کند.

ماهی قرمز گولد فیش

ماهی قرمز گولد فیش

نویسندگان کتاب باد شکم حیوانات می گویند: “بسیار معمول است که آن ها گاز را به صورت آروغ خارج کنند تا این که بخواهند آن را از طریق کانال مقعد خود دفع نمایند.” در ادامه آن ها هشدار می دهند که اگر ماهی قرمز شما از طریق مقعد خود گاز دفع نمود، احتمالاً مشکلات جدی گوارشی دارد.

چالش برانگیزترین سوال راجع به باد شکم حیوانات برای دانشمندان این بود که آیا تنبل ها نیز باد معده دارند یا خیر. تنبل ها نیز پستاندارانی مانند ما هستند، اما به نظر می رسد که آن ها هیچ وقت باد معده از خود خارج نمی کنند. در عوض، گاز متان تند و زننده ای از دهان آن ها انتشار می یابد.

بیشتر بخوانید: دلیل علمی درخشش چشم گربه در شب ! از چشم درخشان گربه ها در شب نترسید !

تنبل

تنبل

دانشمندان هنوز به طور قطع درباره عنکبوت ها مطمئن نیستند اما تصور نمی کنند که این موجود باد معده داشته باشد. این مساله احتمالاً با رژیم غذایی آن ها در ارتباط است. کرازو می گوید: “از آنجا که رژیم غذایی آن ها عمدتاً شامل مایعات می باشد، شما واکنش هایی را که برای غذاهای جامد به تولید گاز می انجامند، نمی بینید. اما همچنان تحقیقات بیشتری در ارتباط با باد معده در عنکبوت ها مورد نیاز است.”

بیشتر بخوانید: سگ نژاد سیبرین هاسکی (Siberian Husky) هر آنچه که باید راجع به این نژاد بدانید!

عنکبوت

عنکبوت

وی افزود: “روزی بالاخره آزمایشگاهی شخصی برای تحقیق در زمینه باد شکم حیوانات احداث خواهم کرد.” حیوانات دیگری مثل پرندگان، هیچ گاه باد شکم ندارند؛ زیرا غذای خود را به سرعت هضم و جذب می کنند و زمان زیادی برای تولید گازهای متعفن وجود ندارد.

یوزپلنگ ها ممکن است سریع ترین حیوان روی زمین باشند، اما نه سریع تر از باد شکم خود! یوزپلنگ ها گوشتخوار هستند و گوشت آهو و گوزنی که در طول روز مصرف می کنند، سبب بالا رفتن سطح تخمیر در روده آن ها می شود که باد معده آن ها را به شدت متعفن و بد بو می کند.

در کتاب باد شکم حیوانات ، در ادامه ذکر شده است که: “مطالعه ای در زمینه گوارش یوزپلنگ ها نشان داد که افزودن اندام های غیر قابل هضم جانداران، مانند غضروف، استخوان و کلاژن، به رژیم غذایی آن ها در کمک به بالا بردن میزان تخمیر مواد غذایی در روده این پستاندار بسیار موثر است.”

بیشتر بخوانید: سگ نژاد ژرمن شپرد و هر آنچه که باید راجع به این نژاد بدانید!

یوزپلنگ ها

یوزپلنگ ها

باد معده فیل ها به اندازه ای متعفن است که برخی از سرپرست هایشان برای کاهش این گازها به آن ها غذاهای کاهنده تخمیر مواد غذایی می دهند.در کتاب باد شکم حیوانات آمده است: “افرادی که با فیل ها کار می کنند –و فیل بان نامیده می شوند– آموخته اند که باد معده متعفن فیل ها را با دادن غذایی شامل مخلوط برنج با سیر تفت داده شده، کنترل کنند.”

محققان در زمینه باد شکم حیوانات معتقدند که یکی از دلایل بد بو بودن باد شکم در فیل ها، طویل بودن لوله های گوارشی و وجود تعداد زیادی باکتری در آن است که به آن ها در تجزیه مواد غذایی سخت هضمی مانند تنه درخت کمک می کند.

بیشتر بخوانید: سگ نژاد پامرانین pomeranian و هر چه که باید راجع به این نژاد بدانید!

فیل

فیل

…و سرانجام ربیوت، پاسخ سوال برادرش را پیدا کرد: مارها نیز باد شکم دارند.

مارهای sonoran coral که در سرتاسر جنوب غربی ایالات متحده و مکزیک زندگی می کنند، از باد معده خود به عنوان یک مکانیسم دفاعی استفاده می کنند، آن ها هوا را به داخل اندامی به نام ” butt” می کشند (در واقع به آن کلاوا نیز گفته می شود) و سپس آن را به بیرون پرتاب می کنند تا شکارچیان را از خود دور نگه دارند.

به نظر می رسد مردم در سرتاسر جهان به دنبال پاسخ سوالات خود در رابطه با باد معده یا باد شکم حیوانات هستند. این کتاب در حال حاضر به چهار زبان زنده دنیا ترجمه شده است.

علاوه بر جلد انگلیسی آن (به هر دو نوع انگلیسی آمریکایی و انگلیسی بریتیش)، این کتاب به زبان های چینی، ترکی و لهستانی نیز در دسترس است و نویسندگان آن در تلاش هستند تا کتاب دیگری به نام “حقیقت یا مدفوع” را منتشر کنند تا برخی از تصورات غلط و رایج علمی را روشن کنند.

بیشتر بخوانید: سگ نژاد پاگ (pug) و هر چه که باید در مورد آن ها بدانید

 

نویسنده: محمد اکبری

منبع: www.businessinsider.com

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا