دانستنی‌های سلامتی

آرژنین: ماده‌ای حیاتی که تا دیر نشده باید به بدن‌تان برسانید!

خواص آرژنین
۳+

آرژنین یا ال آرجینین L-Arginine یک نیمه آمینو اسید است که در شکستن مولکول‌های پروتئین و تاثیر هر چه بیشتر آن‌ها بر سلامت و سوخت و ساز سلولی نقش اساسی به عهده دارد. این نیمه آمینو اسید به نیتریک اکسید تبدیل می‌شود که ماده‌ای حیاتی برای بدن است.

برخلاف سایر آمینو اسیدها، آرژنین در بعضی از دوره‌های زندگی مثل نوزادی و کودکی که بدن برای رشد بیشتر به آن نیاز دارد در بدن وجود ندارد، در حالی که بدن قادر به تولید آن هم نیست. به همین دلیل این ماده غذایی مهم باید در رژیم غذایی به اندازه کافی وجود داشته باشد تا بدن با کمبود آن مواجه نشود.

این آمینو اسید از تجزیه گلوتامین به دست می‌آید که در دوره‌های بعدی زندگی برخلاف نوزادی و کودکی بدن قادر به تولید آن است.

این که آرجینین چیست و چه تاثیراتی بر سلامت بدن انسان دارد نت نوشت امروز را بخوانید.

خواص آرژنین برای بدن انسان

آرجینین Arginine نوعی آمینه اسید تلقی می‌شود که وجودش تاثیرات گوناگونی مثل پیشگیری از سرطان، پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و حتی پیشگیری از چاقی است.

شاید به همین دلیل برخی پزشکان این ماده را بخصوص در دوران کودکی و نوجوانی به عنوان مکمل دارویی تجویز می‌کنند. تاثیرات متنوع آرژنین عبارت است از :

  • درمان مشکلات ناشی از پرفشاری خون
  • ماهیچه سازی
  • برطرف کردن عوارض ناشی از التهابات
  • گردش بهتر جریان خون در بدن
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • تقویت قوای جنسی

جلوگیری از بیماری‌های قلبی

پرفشاری خون یا Hypertension باعث ایجاد لخته‌های خون در رگ‌ها و گرفتگی رگ‌ها و عروق خونی می‌شود.

آرژنین ماده‌ای است که وجودش تاثیر مهمی در تولید نیتریک اکسید دارد که یکی از مواد پیشگیری از لخته شدن خون و گرفتگی آن‌ها محسوب می‌شود. به همین دلیل آرجینین نوعی ماده پیشگیرانه از بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌ها محسوب می‌شود.

آنژین

فردی که به آنژین صدری مبتلا است پزشک برایش آرجینین تجویز می‌کند تا کارکرد قلب و عروق و رگ‌های آن به بهترین شکل انجام گیرد.

بدن سازی  و عضله سازی با آرژنین

اگر بدن سازی کار می‌کنید و می‌خواهید عضله سازی کنید و ماهیچه هایتان شکل بگیرد آرجینین کمک موثری است. بخصوص اگر در سن رشد هستید وجود آرجینین باعث تحریک هر چه بیشتر هورمون‌های رشد می‌شود به همین دلیل بسیاری از بدن سازان حرفه‌ای از این ماده استفاده می‌کنند تا عضله سازی بهتری همراه با ورزش‌های حرفه‌ای شان داشته باشند.

ولی در مورد مصرف و میزان استفاده از آن حتما از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

گردش بهتر خون

مطالعات نشان داده است برخی از آمینو اسیدها باعث گردش بهتر خون و اکسیژن رسانی بیشتر سلول‌های بدن می‌شود. گردش بهتر خون باعث رفع خستگی و افزایش سطح انرژی بدن و در بدن در مردان باعث تقویت قوای جنسی می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

آرژنین آمینو اسیدی است که علاوه بر تاثیرات متنوعش بر بدن؛ سیستم ایمنی را هم تقویت کرده بدن کمتر دچار بیماری می‌شود. تحقیقات نشان داده است وجود آرجینین ارتباط مستقیم با افزایش مقاومت بدن در برابر ابتلا به سرطان، انواع عفونت‌ها و پاتوژن‌ها دارد.

نقش ضد التهابی آرژنین

امروزه ثابت شده بسیاری از بیماری‌ها در نتیجه بروز التهابات در بدن به وجود می‌آید یا تشدید می‌گردد. گردش بهتر جریان خون در بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن با استفاده از آرژنین عوارض ناشی از بیماری‌های التهابی مثل سردردهای میگرنی، آرتریت و نقرس را کاهش می‌دهد.

از دیگر فواید آرجینین کوتاه شدن دوره درمان و بهبودی سریع تر بعد از جراحت‌ها است. به همین دلیل این ماده برای ورزشکاران حرفه‌ای تجویز می‌شود.

غذاهای حاوی آرژنین

بسته به سن و سال و فعالیت بدنی می‌توانید با یک برنامه ریزی مناسب از غذاهای زیر برای دریافت و تامین میزان کافی آرجینین کمک بگیرید.

  • تخم مرغ
  • ماهی
  • گوشت
  • گردو
  • تخمه کدو
  • دانه کنجد
  • لوبیا چشم بلبلی
  • بوقلمون
  • سویا
  • عدس
  • بادام زمینی

دقت کنید هر ماده غذایی که حاوی پروتئین است مطمئنا حاوی آرجینین است. هر چند تا به امروز مثل بقیه ویتامین‌ها یا مواد معدنی میزان مورد نیاز روزانه هر گروه سنی مشخص نشده است ولی نباید در مصرف این ماده زیاده روی شود.

متخصصان معمولا ۱ تا ۴ گرم سه بار در روز با توجه به فاکتورهایی مثل سن، فعالیت بدنی، وضعیت بدنی و نوع رژیم غذایی را توصیه می‌کنند.

به همین دلیل در صورتی که قصد دارید از آرژنین به عنوان یک مکمل دارویی استفاده کنید حتما باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

عوارض جانبی آرژنین

بعضی از افراد حالا به هر دلیلی ممکن است نسبت به بعضی از مکمل‌های غذایی عکس العمل نشان دهند. مثلا افرادی که مشکلات گوارشی، بیماری کلیه، فشارخون پایین دارند از این دسته افراد محسوب می‌شوند.

بعضی از افراد با خوردن آرژنین به عنوان یک مکمل دارویی ممکن است دچار شکم درد، استفراغ، اسهال یا تهوع شوند. در صورتی که حتی پزشک برای شما آرجینین تجویز کرده است با دیدن چنین عوارضی فورا مصرف آن را متوقف و با پزشک خود مشورت کنید.

از آن جا که آرجینین باعث گردش بیشتر جریان خون در بدن می‌شود افرادی که به فشار خون مبتلا و تحت درمان دارویی هستند به هیچ وجه نباید از آرجینین استفاده کنند. چون داروهای فشار خون کاهنده پرفشاری خون بوده و آرجینین تاثیر این داروها را چند برابر می‌کند و فرد با خطر افت شدید فشار خون مواجه می‌شود. افرادی هم که به طور طبیعی فشار خون پایینی دارند بهتر است از آرجینین به عنوان مکمل دارویی استفاده نکنند.

در صورتی که به هر نوع بیماری کلیه مبتلا هستید یا سابقه بیماری کلیوی دارید بازهم نباید از آرجینین استفاده کنید. چون آرجینین سطح پتاسیم خون را افزایش می‌دهد که برای کلیه مضر است.

هر چند حساسیت یا آلرژی به آرژنین بسیار نادر است با وجود این در صورتی که سابقه آلرژی به ماده غذایی خاصی دارید بهتر است از مصرف این مکمل دارویی صرف نظر کنید. در غیر این صورت با مصرف آرژینین ممکن است بدن نشانه‌های حساسیت مثل عرق کردن یا خارش و سرخ شدن پوست یا تنگی نفس و سایر علائم رانشان دهد  که گاهی بسیار خطرناک و کشنده است.

بیشتر بخوانید: نیاسین یا ویتامین B3 چیست؟

منبع +

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا