روانشناسی و موفقیت

یک کار ساده برای بالا بردن انگیزه درس خواندن در فرزندان!

بالا بردن انگیزه درس خواندن

یک کار ساده برای بالا بردن انگیزه درس خواندن در فرزندان! کمی بازی، تفریح و ورزش تاثیر شگرفی در درس خواندن، آرام شدن و رفع بی حوصلگی کودکان و نوجوانان دارد. تحقیقی علمی که با حرکت خودجوش مادران یک محله آغاز شد.

۳+

تحقیق جالبی که همین چند روز پیش در مورد کودکان و نوجوانان انجام گرفت نشان داد یک ساعت ورزِش، تفریح یا بازی قبل از مدرسه رفتن آن ها را سالم تر، شادتر و سرحال تر می کند و موجب بالا بردن انگیزه درس خواندن در آن ها می‌شود. از آن جا که در دنیای امروز بیشتر کودکان و نوجوانان به دلیل وجود تکنولوژی دوروبرشان فعالیت بدنی کمی دارند که روز به روز هم کمتر می شود، دانشمندان را بر آن داشت تا این آزمایش را انجام دهند. نتیجه این تحقیق و تاثیر آن بر کودکان و نوجوانان در بالا بردن انگیزه درس خواندن را در نت نوشت امروز بخوانید.

آمار نگران کننده بیماری های کودکان و نوجوانان

یکی از تلاش‌های والدین امروزی بالا بردن انگیزه درس خواندن در فرزندان شان است چرا که در دنیای امروز کودکان و نوجوانان از بیماری هایی رنج می برند که تا حدود ۲۰ تا ۳۰ سال پیش تقریبا وجود این بیماری ها در آن‌ها در حد صفر بود. دیابت، چاقی، پوکی استخوان و سرطان ازجمله بیماری هایی است که هر روز بیشتر از پیش در گروه سنی زیر ۱۸ سال بروز می کند. علت آن هم این است که بیشتر کودکان و نوجوانان یا پای تلویزیون هستند یا مشغول بازی های کامپیوتری، تلفن همراه و تبلت هم که تقریبا لحظه ای از دست آن ها نمی افتد. غذاهای ناسالم هم که همیشه اولویت آن‌ها برای انتخاب غذا است.

هر چند بعضی از آن ها ورزش می کنند ولی تقریبا ۹۰ درصد آن‌ها مثل کودکان و نوجوانان دهه های قبل نیستند که بازی در کوچه و مدرسه بهترین سرگرمی شان بود. حالا در حیاط مدرسه مشغول خوردن میان وعده های چاق کننده و ناسالم هستند و در ساعات غیر از مدرسه سرگرم انواع و اقسام بازی های الکترونیکی. کلاس های ورزش مدرسه هم معمولا خیلی جدی گرفته نمی شود و بیشتر بچه ها به اصطلاح با پیچاندن، زنگ ورزش مدرسه را صرف کارهای دیگری می کنند.

موفقیت درسی کودکان و نوجوانان هم روز به روز کمتر می شود. اگر بخواهیم از نظر روان شناختی هم بررسی کنید نسل امروز پرخاشگر، خودخواه، و بی هویت شده است و تعامل و گفتگو با آن‌ها تقریبا غیر ممکن است.

ایده مادران اهل ماساچوست برای بالا بردن انگیزه درس خواندن

در سال ۲۰۰۹ برخی از مادران در ماساچوست آمریکا به طور خودجوش تصمیم گرفتند تا برای بالا بردن انگیزه درس خواندن در فرزندانشان با ایجاد یک گروه ساده محلی آن‌ها را وادار به بازی کنند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که بهترین زمان برای فرزندان شان درست قبل از مدرسه رفتن بود. این حرکت علاوه بر بازی بچه ها با یکدیگر باعث تعامل والدین با یک دیگر و نیز با فرزندشان درست قبل از رفتن به مدرسه و کار بود.

این مادران برای بالا بردن انگیزه درس خواندن یک ساعت قبل از رفتن به مدرسه را این طور برنامه ریزی کردند که شامل گرم کردن بدن، کمی دویدن، و بازی هایی تحت نظارت والدین داوطلب برای هر روز بود. این برنامه به تدریج آن قدر معروف شد که کارخانه معروف ریباک با نامیدن این برنامه BOKS شروع به همکاری با والدین کرد. این برنامه هم اکنون در بیش از ۳۰۰۰ مدرسه در سطح جهان اجرا می شود.

هر چند متداول شدن به معنای کارآمد بودن نیست. به همین دلیل دانشمندان و محققان وارد صحنه شد و تحقیقات علمی را شروع کردند.

تحقیقات مشترک دانشگاه هاروارد و بیمارستان ماساچوست درباره بالا بردن انگیزه درس خواندن

برنامه BOKS یا پایه ریزی موفقیت بچه ها Build Our Kid’s Success محققان دانشگاه هاروارد و بیمارستان ماساچوست را به همکاری واداشت. چرا که بعضی از فرزندان و والدین خودشان در برنامه بوکس شرکت داشتند و متوجه تغییراتی در درس و رفتار بچه ها شده بودند.

محققان از مدیران ۲۴ مدرسه خواستند تا در تحقیقات بالا بردن انگیزه درس خواندن در کودکان و نوجوانان شرکت کنند. پس از موافقت آن ها دو گروه تشکیل شد. گروهی از بچه ها تحت نظر والدین داوطلب همچنان برنامه تفریح و سرگرمی را قبل از مدرسه داشتند. گروه دوم که در برنامه BOKS شرکت نداشتند گروه کنترل شده را تشکیل دادند.

قد، وزن. شاخص توده بدنی، و وضعیت تحصیلی و روانی بچه ها مثل شادی، بی حالی و پرخاشگری به دقت بررسی و ثبت شد. به مدت ۱۲ هفته نتایج بسیار جالبی به دست آمد.

نتیجه تحقیقات ۱۲ هفته ای

محققان متوجه شدند بچه هایی که سه بار در هفته قبل از رفتن به مرکز آموزشی فعالیت بدنی و بازی داشتند:

  • کودکان چاق لاغرتر شده بودند.
  • کودکان لاغر کمی وزن پیدا کرده بودند.
  • شادتر بودند.
  • احساس رضایت بیشتری از زندگی می کردند.
  • روابط اجتماعی شان بهتر شده بود.

نتیجه تحقیقات در بچه هایی که دو بار در هفته قبل از مدرسه رفتن بازی می کردند این بود:

  • شادتر بودند.
  • ولی تغییر چندانی در کم یا زیاد شدن وزن شان مشاهده نشد.

نتیجه تحقیقات در گروهی که تحت کنترل بودند و روال عادی زندگی را داشتند هیچ تغییر فیزیکی یا روحی مشاهده نشد.

دکتر تاورس Dr. Taveras که مسوول گروه تحقیقات و هماهنگی بین شرکت ریبوک، دانشگاه هاروارد و بیمارستان ماساچوست بود اظهار داشت به جز اندازه گیری های فیزیکی و بررسی روان شناسی کودکان و نوجوانان هیچ برنامه خاصی برای بچه ها تدارک دیده نشده بود.

در واقع بچه ها فقط قبل از رفتن به مدرسه در محله شان با بچه های دیگر بازی می کردند و والدین فقط مراقبت آن ها بودند. ولی تاثیر سه ساعت بازی در هفته آن چنان عمیق و هیجان انگیز بود که دکتر تاورس اعتقاد دارد :

«بچه ها نیاز به بازی و تحرک بدنی دارند. باید شادی و بازی را از آن ها یاد بگیریم. وقتی به آن ها نگاه می کنم می بینم چه گونه با بازی زنده می شوند. باید این رفتار اجتماعی و نیاز طبیعی شان را دوباره در آن ها بیدار کنیم.»

بچه ها با کمی بازی و تحرک قبل از مدرسه شادتر به مدرسه می روند، بهتر در مدرسه به درس توجه می کنند، روابط اجتماعی شان بهتر می شود، و به دلیل همراهی با والدین هنگام بازی روابط بهتری هم با خانواده پیدا می کنند.

منبع:

www.nytimes.com

 

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا