سینمای جهان

معرفی فیلم Beyond the Hills آن سوی تپه ها ساخته ی کریستین مونجیو

معرفی فیلم Beyond the Hills آن سوی تپه ها

آن سوی تپه ها، دومین فیلم کریستین مونجیو، به مانند فیلم اولش ۴ماه،۳هفته و ۲روز، حول ارتباط دو زن معنا می گیرد. سه پلان آغازین فیلم، کاملن دیدگاه این دو زن، نقطه نظراتشان، رابطه ی عاطفی و در نهایت موقعیت دراماتیک حاصل از این دو کاراکتر را نشان می دهد.

Beyond the Hills یا آن سوی تپه ها، دومین فیلم کریستین مونجیو، به مانند فیلم اولش ۴ماه،۳هفته و ۲روز، حول ارتباط دو زن معنا می گیرد. سه پلان آغازین فیلم، کاملا دیدگاه این دو زن، نقطه نظراتشان، رابطه ی عاطفی و در نهایت موقعیت دراماتیک حاصل از این دو کاراکتر را نشان می دهد. آن سوی تپه ها با نمایی از کاراکتر ویکیتا شروع می شود که در حال رفتن به موازات قطار در ایستگاه است، و دوربین از پشت سر او را دنبال می کند. ویکیتا، خلاف جهت حرکت جمعیت راه می رود و می توان گفت این حرکت او به نوعی نشان از سمت و سوی امیال ذاتی اش و فشار اجتماعی است که دائما با آن رو به رو می شود. در ادامه با معرفی فیلم Beyond the Hills با نت نوشت همراه باشید.

فیلم Beyond the Hills آن سوی تپه ها ساخته ی کریستین مونجیو

فیلم Beyond the Hills از چند جهت به فیلم قبلی مونجیو شباهت دارد، به طور مثال از نقطه ی شروع و پلان های اولیه که در میان قطار و ایستگاه شکل می گیرد و یا صحنه ی شام در صومعه، که کاراکتر اصلی فقط تماشاگر بحث های عبث و تو خالی شخصیت های دیگر است.

پروتاگونیست های هر دو فیلم مونجیو مونث اند. دخترانی که در واقع در موقعیتی خاص، زندگی شان تحت تاثیر حضور یک عنصر مذکر قرار می گیرد. در فیلم اول اما، قهرمان ها در نهایت ایزوله شده اند و از همه ی دنیا جدا شده اند ولی در آن سوی تپه ها، مونجیو به زیبایی تمام این استعاره را به طور واضح عینی کرده است. کاراکتر الینا و ویکیتا در کودکی یتیم بوده اند؛ دو زن تنها که از همه دور مانده اند و جدا افتاده اند و در عذاب و سختی بزرگ شده اند.

بیشتر بخوانید: مروری بر آثار یورگوس لانتیموس

معرفی فیلم Beyond the Hills آن سوی تپه ها

معرفی فیلم Beyond the Hills آن سوی تپه ها

ارتباط دیگر دو فیلم مونجیو، نیاز اجباری قهرمان های زن به مرد ماجراست. به وضوح می توان تفاوت های دو فیلم و نتیجه ی تغییرات مونجیو، در این فاصله ی چند ساله بین دو فیلم را در شفافیت کلام در دیالوگ ها فهمید. مونجیو در فیلم Beyond the Hills همان طور که سوژه اش می خواهد، از ابهام گرایی در خلق جهان ذهنی کاراکترها فاصله می گیرد و نقطه نظرات شخصیت ها را شفاف تر از قبل بر زبانشان می نشاند.

در آن فیلم Beyond the Hills یا سوی تپه ها کاراکتر کشیش که تماما مورد عزت و احترام ساکنان آن روستای مه آلود و غم انگیز است، سر میز شام و یا در سخنرانی های کسالت آور، به راحتی درباره ی هر موضوعی بحث می کند و اظهار نظرهای بی معنایش را مطرح می کند.

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم Panic Room اثر دیوید فینچر؛ اتاق مرگ با احترام به فارست ویتاکر

مونجیو این جای ماجرا را برای اوج نمی گذارد، چرا که این فیلم نباید کاملا و بدون اندکی تفاوت، چه به لحاظ ساختاری و چه محتوایی در جایگاه فیلم قبلی قرار گیرد، مونجیو اوج های دیگری را در سر می پروراند. مونجیو از همان شروع فیلم Beyond the Hills ، کشیش را با مهارتی بی نظیر، طبق کلیشه هایی که بیشتر شما به یاد داریم، بازسازی می کند. کشیش، مردی منفی نگر و بدبین، پول پرست و تشنه ی ثروت و دولت، با ذهنی کاملا محدود و بسته که به راحتی به خودش حق می دهد در زندگی همه دخالت کند و برایشان خوب را از بد تشخیص دهد و تعیین تکلیف کند.

فی الواقع مونجیو کشیش را به روشی کاملا نامحسوس با چائشکو مقایسه می کند، مالک سرزمینی که در فقر غرق بود ولی خیال باطلی داشت و فکر می کرد حقیقت در دست اوست. این که یک مرد زورگو و مستبد دور از شهر و تمدن، عده ای را دور خودش جمع کرده و به آن ها می گوید: یک روز فرشته ای را دیده است، تبع آن چیزی نیست جز پیروی مشتی انسان ماشین وار، زودباور و بی عقل که در بدترین شرایط هم، شب و روز را با کارهای فرمایشی پوچ و اطاعت کورکورانه به سر می برند.

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم The Double Life of Veronique اثر کریستف کیشلوفسکی؛ سبز، تویی که سبز می‌خواهم/ سبز ِ باد، سبز ِ شاخه‌ها.

معرفی فیلم Beyond the Hills آن سوی تپه ها

معرفی فیلم Beyond the Hills آن سوی تپه ها

فیلم Beyond the Hills یا آن سوی تپه ها عاشقانه ی عجیبی است که در عین حال در تک تک لحظاتش مخاطب را می رنجاند و بعد شاد می کند و بعد فرو می برد و دوباره از نو می سازد. آن سوی تپه ها یا Beyond the Hills فیلمی است تلخ، راجع به نابرابری ادراک و دریافت انسان ها از زندگی و تاثیر خاصی که همین گوناگونی ادراک و دریافت ها بر سرنوشت دیگران می گذارد. فیلمی درباره ی فراز و نشیب های زندگی، خطرناک بودن و دردناک بودن باورهای غلط و بدون آگاهی، سواستفاده از جایگاه قدرت و نقش مخربی که نهادهای مختلف در فروپاشی طبیعت انسان بازی دارند.

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم Big Fish ساخته تیم برتون ، در ستایش خیال پردازی و جدال بین حقیقت و خیال.

مونجیو به زیبایی تمام، فضای صومعه و کهنه گرایی شبیه به دوران مسیح و قرون وسطی را بازسازی کرده که وقتی یکی از خواهرهای روحانی به شهر می رود و در فروشگاهی امروزی قدم می زند، شبیه به سوال بی جوابی در دل جامعه ای پیشرفته و مدرن می شود.

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم La Strada جاده اثر فدریکو فلینی

در فیلم Beyond the Hills آن سوی تپه ها هر آن چه که می بینیم و می شنویم، مبتنی بر شفاف گویی، عمل گرایی(کنش گرایی) و رو به رویی قطب های مخالف به شکلی عملی است. مونجیو به خوبی از قوانین درام استفاده می کند و درست در جایی که احساس می کنیم قهرمان با فرمول فیلم های هنری پیش می رود و منفعل می شود و کاملن ایزوله می شود و به تبع سرکوب ها خودکشی می کند، تا آخرین نفسش رو به روی کشیش می ایستد و مبارزه می کند.

به کانال تلگرام نت نوشت بپیوندیدبه صفحه اینستاگرام نت نوشت بپیوندید
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برو بالا