دانستنی‌های سلامتی

راهنمای جامع درمان همیشگی جوش سرسیاه

درمان همیشگی جوش سرسیاه

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که از دست جوش های سرسیاه کلافه شده اید و فرصت رفتن به کلینیک های پاک کننده پوست را ندارید از این راهنمای جامع برای درمان همیشگی جوش سرسیاه استفاده کنید تا پس از مدتی یک پوست بدون لک و شفاف داشته باشید.

۱+

برای درمان همیشگی جوش سرسیاه احتمالا راه های مختلفی را تجربه کرده اید. آکنه و جوش های سرسیاه یکی از مشکلات رایج پوستی است که جذابیت و شفافیت پوست شخص را به شدت کاهش می دهد.  هر چند ما هم راه های درمانی گوناگونی تاکنون ارائه داده ایم ولی مقاله امروز یک راهنمای جامع برای درمان همیشگی جوش سرسیاه است که توصیه می کنیم آن را جایی ذخیره کنید. در نت نوشت امروز با روش های خانگی درمان همیشگی جوش سرسیاه بدون هیچ عارضه و زحمتی برای همیشه از شر جوش های سرسیاه رها شوید و یک پوست سالم، شفاف و دوست داشتنی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: روش تهیه ماسک برای از بین بردن جوش سرسیاه بینی

علت بروز جوش های سرسیاه

در واقع جوش سرسیاه در نتیجه بسته شدن منافذ پوست و جمع شدن زیاد چربی و سلول های مرده و البته جذب آلودگی های محیطی به وجود می آید. هر چند علت اصلی جوش سرسیاه بیشتر در پوست چرب دیده می شود ولی بسیاری افراد در ناحیه بینی و پیشانی که معمولا پوست چرب تر است آن را تجربه می کنند. جوش های سرسیاه شخص را وادار به شستن های زیاد و سابیدن پوست و استفاده مکرر از اسکراب ها می کند. ولی همین شستن مکرر و استفاده از اسکراب ها و یا لیف های زیر علاوه بر تحریک پوست به چرب شدن، به پوست صدمه می زند و روند پیری آن را به دلیل خشک شدن پوست سریع تر می کند. علت های دیگر تشکیل جوش های سرسیاه شامل موارد زیر است :

  • پوست چرب
  • باکتری زیاد روی پوست
  • صدمه دیدن پوست مثل خراش
  • تغییرات هورمونی
  • آلودگی های محیطی

بیشتر بخوانید: درمان جوش بدن

چگونه از تشکیل جوش های سرسیاه جلوگیری کنیم؟

از آن جا که تشکیل جوش های سرسیاه به علت زیاد شدن سلول های مرده و جمع شدن روغن در منافذ پوست ایجاد می شود، بهترین راه پیشگیری از بروز آن، کاهش دادن چربی های اضافی پوست و از بین بردن سلول های مرده است. ابتدا این چند نکته را رعایت کنید:

  • زیاد صورتتان را با انواع و اقسام صابون و شوینده ها حتی مخصوص پوست نشوید. چون شستن زیاد باعث تحریک ایجاد چربی بیشتر در سلول ها و بروز جوش های سرسیاه بیشتر می شود.
  • از شوینده های حاوی روغن استفاده کنید. این نوع شوینده ها مانع از خشک شدن و پیری پوست می شود. در واقع این نوع شوینده ها با حل کردن چربی های روی پوست یک روش پیشگیری از بروز جوش های سرسیاه و از بین رفتن آن ها است.
  • از آرایش کمتر استفاده کنید. مثلا کرم پودرها و پنکیک ها از جمله اقلام آرایشی است که باعث بسته شدن منافد پوست و بروز بیشتر جوش های سرسیاه می شود. در صورتی که می خواهید از این اقلام استفاده کنید نوع حاوی مواد معدنی را انتخاب کنید.
  • حتما از سرکه سیب برای تمیز کردن  و روغن جوجوبا برای مرطوب کردن پوست استفاده کنید. تنظیم pH پوست خیلی اهمیت دارد که این دو محصول بخوبی این کار را انجام می دهد.
  • صورتتان را بعد از تمیز کردن با شوینده با پاشیدن آب سرد بشویید. این کار کمک می کند تا منافذ پوست به تدریج کوچکتر شده و بسته شوند.

بیشتر بخوانید: علل و درمان طبیعی جوش صورت و راهنمای جامع رهایی از جوش

درمان همیشگی جوش سرسیاه

بروز جوش های سرسیاه علاوه بر ایجاد لک پوست و کدر کردن آن باعث می شود تا باکتری های بیشتری روی پوست تشکیل شود و آکنه بروز کند یا اگر پوست آکنه دارد آن را تشدید کند. ولی با این راهکارهای خانگی درمان همیشگی جوش سرسیاه به راحتی می توانید تقریبا برای همیشه از دست جوش های سرسیاه راحت شوید.

خاک رس

گل رس که بتونیت betonite نامیده می شود یک سم زدای قوی پوست است. این ماسک قادر است عمیقا منافذ پوست را پاک و از سموم تخلیه کند. از دیگر فایده های گل رس پاک کردن پوست از باکتری ها و پیشگیری از زیاد شدن پوست های سرسیاه و آکنه است.

نحوه استفاده : برای درمان همیشگی جوش سرسیاه مقداری از گل را با کمی آب یا گلاب مخلوط کنید تا به صورت کرم  در بیاید. به مدت ۱۵ دقیقه ماسک را روی پوست شسته و خشک شده قرار دهید. هر از گاهی با کمی آب یا گلاب گل را مرطوب کنید. می توانید از یک پد استفاده کنید یا دستتان را مرطوب کرده و به صورت دایره وار روی پوست حرکت دهید. برای پاک کردن گل رس از روی پوستتان بهتر است از یک دستمال تمیز نمدار استفاده کنید. بعد از آن که چند دقیقه آن را روی پوست قرار دادید به آرامی ماسک را پاک کنید و صورتتان را با آب سرد بشویید.

بیشتر بخوانید: درمان جوش های نشیمنگاه را به این ۹ روش بسپارید!

بیشتر بخوانید: سم زدایی پوست بدن قبل از حمام

عسل

عسل ماده ای خارق العاده برای درمان همیشگی جوش سرسیاه و حتی شستن صورت است. خیلی ها از عسل برای شستن پوست شان به جای شوینده های شیمیایی موجود در بازار استفاده می کنند.

نحوه استفاده : عسل را روی قسمت هایی که جوش سرسیاه دارد یا حتی تمام پوست به آرامی بمالید. حتما انگشتانتان مرطوب باشد تا عسل به راحتی روی پوست قرار گیرد. عسل علاوه بر تخلیه منافذ سرسیاه به دلیل خاصیت ضد باکتریایی پوست را از هر نوع میکروبی پاک می کند. حتما از عسل بدون موم استفاده کنید. سپس با یک پارچه تمیز نم دار به آرامی پوست را پاک کنید.

بیشتر بخوانید: چای ریحان برای جوش صورت معجزه می کند! خواص چای ریحان برای پوست و بدن

ژل عسل و زردچوبه

زردچوبه خاصیت ضد التهابی دارد. برای پوست هم می توان از خواص بی نظیر آن مثل شفافیت پوست، کم رنگ شدن لک ها و کوچک شدن منافذ پوست استفاده کرد. ترکیب زردچوبه و عسل به سلول های مرده چسبیده و آن ها را از پوست جدا می کند.

نحوه استفاده : ۲ قسمت عسل و یک قسمت زردچوبه را با هم ترکیب و به انگشتان مرطوب روی پوست بمالید. پس از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آن را با یک پارچه نمدار تمیز پاک کنید و سپس آب سرد به پوستتان بپاشید.

اسکراب لیموترش و نمک

این ترکیب یک روش موثر برای زدودن آلودگی ها، از بین رفتن باکتری ها و کوچک شدن منافذ پوست است. آب لیمو ترش به دلیل اسید سیتریکی که دارد باعث روشن شدن و شفافیت پوست هم می شود.

نحوه استفاده : یک قاشق غذاخوری نمک دریا را با یک قاشق چایخوری آب و یک قاشق چایخوری آب لیموترش ترکیب کنید. پوست را کمی مرطوب کنید و اسکراب را برای چند دقیقه به آرامی روی پوست بمالید. سپس با آب ولرم پوست را بشویید. در صورتی که این ترکیب در حال خشک شدن روی پوست باشد، کمی آب به ترکیب اضافه کنید و پس از شستن پوست را با روغن جوجوبا مرطوب کنید.

سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ با خاصیت چسبندگی به خوبی از پس بیرون کشیدن آلودگی ها و پاک کردن منافذ پوست برمی آید. سفید تخم مرغ حاوی ویتامین D، ویتامین E و ویتامین A است که برای داشتن یک پوست خوب و درمان همیشگی جوش سرسیاه است.

نحوه استفاده: سفیده تخم مرغ را خوب به هم بزنید تا کف کنید. سپس آن را روی پوست تمیز بگذارید. ۱۰ دقیقه بعد که خشک شد به آرامی با آب ولرم آن را بشویید. در صورتی که دوست دارید می توانید کمی عسل به سفیده تخم مرغ اضافه کنید تا ترکیب قوی تری برای باکتری زدایی و رطوبت رسانی پوست داشته باشد. در این صورت زمان بیشتری باید ماسک روی پوستتان بماند.

اسکراب های طبیعی برای درمان همیشگی جوش سرسیاه

یکی از بهترین کارها برای رفع جوش های سرسیاه استفاده از اسکراب های طبیعی است. به این ترتیب علاوه بر مواد غذایی و ویتامین هایی که به پوست می رسد، سلول های مرده به سرعت ریخته و منافذ سر سیاه تخلیه و به تدریج کم و کمتر می شوند. بهترین اسکراب های طبیعی شامل :

  • پودر جو دوسر
  • ترکیب جو دوسر و اسطوخودوس
  • شیر و جوز هندی
  • جوز هندی، عسل، لیموترش
  • عسل و جوش شیرین

دقت کنید که جودوسر، اسطوخودوس و جوز هندی باید سابیده شده و مثل ماسه ریزه در آید.

نحوه استفاده از اسکراب ها

برای درمان همیشگی جوش سرسیاه مواد را طوری با کمی آب یا گلاب یا سرکه سیب ترکیب کنید که مانند خمیر شود. پوست را کمی مرطوب کنید و ترکیب را به آرامی و چند دقیقه روی پوست با حرکت دورانی انگشتان حرکت دهید. در قسمت هایی که جوش سرسیاه بیشتر است کمی بیشتر  تامل کنید. بعد از اتمام صورت را با آب ولرم بشویید.

به این نکته ها توجه کنید

دیدن جوش های سرسیاه وقتی از نزدیک به آن ها نگاه می کنید بیشتر دیده می شود. حتی اگر کسی آن ها را در چهره تان تشخیص ندهد به دلیل گرفتن منافذ پوست باعث ایجاد آکنه، عدم شفافیت و عدم تنفس مناسب پوست صورت می شوند. به همین دلیل بهتر است برای سلامت و زیبایی هر چه بیشتر پوست آن ها را دست کم نگیرید.

در صورتی که از تمیز کننده هایی مثل سفیده تخم مرغ استفاده می کنید حتی الامکان حرکت نکنید تا خاصیت ضد چین و چروک پاک کننده ها بیشتر شود.

منبع: wellnessmama.com

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا