سینمای ایران

پل خواب فیلمی از اکتای براهنی؛ حکایت یک قتل به روایت یک قاتل

فیلم پل خواب اولین ساخته‌‌ی اکتای براهنی در مقام نویسنده و کارگردان با برداشتی آزاد از رمان جنایت و مکافات اثر فئودور داستایفسکی نویسنده‌‌ی شهیر روسی سال گذشته در سینماهای کشور به نمایش درآمد و مدتی هم قبلم برای نمایش وارد شبکه‌‌ی خانگی شد. در ادامه با معرفی فیلم پل خواب با نت نوشت همراه باشبد.

 

فیلم پل خواب

حکایت یک قتل به روایت یک قاتل

فیلم پل خواب که بازیگرانی چون اکبر زنجانپور، ساعد سهیلی، هومن سیدی، آناهیتا افشار و … در آن به ایفای نقش می‌پردازند روایتگر قتلی از زبان قاتل آن است. شهاب با بازی سهیلی پسر جوانی است دو سال است که عقد کرده است و از طرف دختر به شدت در فشار است.

او که قصد ازدواج با نامزدش را دارد، پس از این که پول هایش را به سبب کلاه برداری دایی ناتنی‌اش از دست می‌دهد، تصمیم می‌گیرد برای جبران مافات به هر دری بزند اما غافل از آن که این ره به ترکستان است و …

بیشتر بخوانید: فیلم پری اثر داریوش مهرجویی، اقتباسی ارزشمند از فرانی و زویی اثر جی. دی. سالینجر

طبق یک قانون کلی، آدم‌ ها، حتی گناهکاران، بیش از حد تصور ما ساده و ساده دل‌ اند و ما خود نیز چنین‌ ایم. در این عبارت تناقض بسیار جالبی وجود دارد.
طبق یک قانون کلی، آدم‌ ها، حتی گناهکاران، بیش از حد تصور ما ساده و ساده دل‌ اند و ما خود نیز چنین‌ ایم. در این عبارت تناقض بسیار جالبی وجود دارد.

در توضیح فیلم پل خواب این چنین آمده است: طبق یک قانون کلی، آدم‌ ها، حتی گناهکاران، بیش از حد تصور ما ساده و ساده دل‌ اند و ما خود نیز چنین‌ ایم. در این عبارت تناقض بسیار جالبی وجود دارد.

بیننده در ابتدای فیلم اصلاً نمی‌تواند تصور کند که چه ماجراهایی را تا پایان فیلم شاهد است. اما با این حال پل خواب فیلمی ضعیف است و به هیچ وجه نتوانسته چنان که بایسته و شایسته‌‌ی نام وام گیرنده‌‌ی آن است حق مطلب را ادا کند.

بیشتر بخوانید: فیلم پرسه در حوالی من ، بحران یک زن جوان

فیلم پل خواب نه تنها در بیان مقدمه درمانده می‌شود بلکه در میانه و پایان بندی فیلم هم به شدت دچار ضعف است. رفتار بازیگران به ویژه بازیگر اصلی به هیچ وجه قابل توجیه نیست. مخاطب فرصتی برای شناخت دنیای شهاب ندارد جز این که فیلم در زمستان می‌گذرد و فضا سازی‌ها کمی سیاهی زندگی شهاب را نشان می‌دهد.
فیلم پل خواب نه تنها در بیان مقدمه درمانده می‌شود بلکه در میانه و پایان بندی فیلم هم به شدت دچار ضعف است. رفتار بازیگران به ویژه بازیگر اصلی به هیچ وجه قابل توجیه نیست. مخاطب فرصتی برای شناخت دنیای شهاب ندارد جز این که فیلم در زمستان می‌گذرد و فضا سازی‌ها کمی سیاهی زندگی شهاب را نشان می‌دهد.

فیلم پل خواب نه تنها در بیان مقدمه درمانده می‌شود بلکه در میانه و پایان بندی فیلم هم به شدت دچار ضعف است. رفتار بازیگران به ویژه بازیگر اصلی به هیچ وجه قابل توجیه نیست. مخاطب فرصتی برای شناخت دنیای شهاب ندارد جز این که فیلم در زمستان می‌گذرد و فضا سازی‌ها کمی سیاهی زندگی شهاب را نشان می‌دهد.

اکتای براهنی پسر رضا براهنی نویسنده و ناقد ادبی در شخصیت پرازی‌های به شدت ناتوان است. پدر شهاب با بازی زنجان پور نتوانسته به خوبی ایفای نقش کند هر چند که توانای ایشان در حیطه‌‌ی بازیگری به هیچ وجه بر کسی پوشیده نیست.

دلیل حضور هومن سیدی در نقش محسن دوست سرخوش شهاب معلوم نیست.
دلیل حضور هومن سیدی در نقش محسن دوست سرخوش شهاب معلوم نیست.

آناهیتا افشار نامزد شهاب به شدت منفعل است و جز چند دعوا و داد و بیداد فعالیت پر رنگ دیگری نمی‌کند. دلیل حضور هومن سیدی در نقش محسن دوست سرخوش شهاب معلوم نیست. بازی شهین تسلیمی به شدت زننده و گل درشت است و حتی کیفیت آن از سریال‌های مناسبتی تلویزیونی هم به شدت پایین تر است.

بیشتر بخوانید: فیلم اینجا بدون من , اقتباسی از نمایشنامه باغ وحش شیشه‌ای تنسی ویلیامز

می‌توان فیلم پل خواب را به‌ صورت یک اثر مستقل دید و می‌ توان آن را وابسته به اثر اولیه دانست در هر دو صورت پل خواب اقتباسی ضعیف است. البته که اقتباس آزاد انتخاب گریز ناپذیر اکتای براهنی بوده است برای این که اثرش کنایه‌ای هم به جامعه‌‌ی به شدت طبقاتی این روزهای ایران بزند اما با این حال قصه‌‌ی ناقص، پایان بندی شتاب زده نمی‌تواند مخاطب را راضی کند.
می‌توان فیلم پل خواب را به‌ صورت یک اثر مستقل دید و می‌ توان آن را وابسته به اثر اولیه دانست در هر دو صورت پل خواب اقتباسی ضعیف است. البته که اقتباس آزاد انتخاب گریز ناپذیر اکتای براهنی بوده است برای این که اثرش کنایه‌ای هم به جامعه‌‌ی به شدت طبقاتی این روزهای ایران بزند اما با این حال قصه‌‌ی ناقص، پایان بندی شتاب زده نمی‌تواند مخاطب را راضی کند.

می‌توان فیلم پل خواب را به‌ صورت یک اثر مستقل دید و می‌ توان آن را وابسته به اثر اولیه دانست در هر دو صورت پل خواب اقتباسی ضعیف است. البته که اقتباس آزاد انتخاب گریز ناپذیر اکتای براهنی بوده است برای این که اثرش کنایه‌ای هم به جامعه‌‌ی به شدت طبقاتی این روزهای ایران بزند اما با این حال قصه‌‌ی ناقص، پایان بندی شتاب زده نمی‌تواند مخاطب را راضی کند.

در حالی که بعضی از منتقدان آینده‌‌ی درخشانی را برای کارگردان جوان آن پیش بینی می‌کنند اما نمی‌توان فقط به صرف یدک کشیدن نام برازنده‌‌ی پدر این چنین آینده‌ای را برای او تصور شد. بی شک اکتای برای داشتن سری در سرهای سینمای ایران باید راه پر فراز و نشیب و پر مخاطره‌ای را طی کند.

نهال حق دوست

نهال حق دوست هستم، لیسانس معماری و فوق لیسانس پژوهش هنر و علاقمند به ادبیات، تئاتر، سینما، معماری، موسیقی و فلسفه.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا