دانستنی‌های سلامتی

علت پولیپ روده مصرف قرص های کلسیم و آنتی بیوتیک می تواند باشد!

مکمل های قرص کلسیم علت پولیپ روده

هر چند خوردن مکمل دارویی قرص کلسیم برای برخی از افراد ضروری است ولی لازم است قبل از مصرف آن توسط خودتان یا پزشک فاکتورهایی را در نظر بگیرید تا در معرض خطر بیماری پولیپ روده که به سرطان منجر می شود قرار نگیرید.

۱+

طی تحقیقاتی یک علت پولیپ روده استفاده از قرص کلسیم معرفی شد.  پولیپ کولون توده کوچکی از سلول هاست که می تواند در سطح داخلی روده بزرگ رشد کند. بعضی از آنها کاملا بی خطر هستند اما تعدادی از آنها منجر به سرطان روده می شوند.  هر چند ایجاد پولیپ در روده بزرگ به معنای سرطان نیست ولی از آن جا که که سرطان روده بزرگ از جمله سرطان های رایج چند سال اخیر جامعه ایران است نت نوشت امروز اطلاعات بیشتری را در مورد مصرف قرص کلسیم  و آنتی بیو تیک ها به عنوان علت پولیپ روده در اختیارتان می گذارد.

بیشتر بخوانید: علت سرطان روده بزرگ چیست؟

علت پولیپ روده چیست؟

قرص کلسیم یک علت پولیپ روده

تحقیقاتی که توسط دانشکده پزشکی کارولینای شمالی با هدایت دکتر Dr. Seth Crockett انجام گرفت نشان دارد در بین ۲۰۰۰ نفر افراد بین ۴۵ تا ۷۵ سال افرادی که از قرص کلسیم استفاده کرده بودند پولیپ روده بزرگ مشاهده شد.

تحقیقات از این نظر حائز اهمیت بود که ۲۰۰۰ نفر فرد داوطلب تحت نظر پزشکان بودند و تاثیر مصرف قرص ها حاوی کلسیم و ویتامین D یا مکمل های حاوی هر دو هر یا به طور کلی عدم مصرف قرص های مکمل مصرف نمی کردند طی ۳ تا ۵ سال مورد بررسی قرار گرفت.  افرادی که فقط تنها از کلسیم یا از هر دو مکمل یعنی قرص کلسیم و ویتامین D همزمان با هم استفاده می کردند بین ۶ تا ۱۰ سال بعد از شروع استفاده از مکمل بیشتر به پولیپ روده مبتلا شده بودند.

زنان و افراد سیگاری با مصرف قرص های مکمل کلسیم بیشتر در معرض ابتلا به پولیپ روده هستند. تحقیقات نشان داد مصرف ویتامین D به تنهایی علت پولیپ روده نیست. و نتیجه جالب تر این بود که خوردن لبنیات یا مواد غذایی حاوی کلسیم هم باعث ایجاد پولیپ روده نمی شود.

بیشتر بخوانید: علائم عفونت کرم روده یا عفونت کرمی و ۴ درمان طبیعی

این تحقیقات به پزشکان چه می گوید؟

دکتر دیوید برن استین Dr. David Bernstein فوق تخصص دستگاه گوارش که خود در تحقیقات شرکت نداشت پس از مطالعه این تحقیقات اظهار کرد : «این تحقیقات نشان می دهد هم ما پزشکان و هم بیماران باید دقت بیشتری در تجویز و مصرف قرص کلسیم و مکمل های آن داشته باشیم چرا که آن ها می توانند علت پولیپ روده باشند.»

این پزشک فوق تخصص بیمارستان مانهاست در نیویورک اعتقاد دارد هر چند در افرادی که در آزمایش مورد بررسی قرار گرفتند فقط پولیپ مشاهده شد و خوشبختانه سرطان وجود نداشت با این وجود پزشکان باید سابقه قبلی بیمار، شرایط فعلی او و سایر فاکتورها را قبل از تجویز قرص های کلسیم با دقت بیشتری مدنظر قرار دهند.

این پزشک همچنین تاکید می کند افرادی که به دلیل ضعیف بودن استخوان ها یا بیماری پوکی استخوان تحت درمان با قرص ها کلسیم قرار دارند بهتر است هر چند وقت یک بار یک تست کولونوسوپی داشته باشند تا با بررسی روده بزرگ در صورت مشاهده پولیپ، آن را به سرعت خارج کرده، خطر  تبدیل آن به تومورهای سرطانی به صفر برسد.

بیشتر بخوانید: پاکسازی روده ها با چند روش‌ طبیعی فوق العاده

مصرف آنتی بیوتیک می تواند علت پولیپ روده باشد

یکی از عوارض مصرف آنتی بیوتیک ها به طور ویژه زنانی که در ۲۰ و ۳۰ سالگی به مدت طولانی آنتی بیوتیک مصرف کرده اند ۳۶% و زنانی که در سنین ۴۰و ۵۰ سالگی از این دارو استفاده کره اند ۷۰% خطر ابتلا به پلیپ را افزایش داده اند. به گفته محققین آنتی بیوتیک میکروبیوم روده را تغییر می دهد و باعث تغییر در تنوع باکتری ها می شود این امر سبب کاهش مقاومت بدن نسبت به باکتری های مضر می شود. از طرفی برای جلوگیری از عفونت توسط باکتری های مضر مجبور به مصرف آنتی بیوتیک هستیم چرا که عفونت روده نیز می تواند به سرطان منجر شود.

Andrew Chan استاد دانشگاه هاروارد اظهار داشت: تغییرات به وجود آمده در زندگی باکتری های طبیعی موجود در روده توسط آنتی بیوتیک ها ممکن است زمینه سرطان را در این بخش از بدن به وجود آورد اما باید تحقیقات بیشتری درباره رابطه بین تغییر در باکتری های مفید روده و خطر ابتلا به سرطان روده از عوارض مصرف آنتی بیوتیک ها انجام شود. شاید شما متوجه نباشید اما سلامت روده در سلامت عمومی بدن شما بسیار تاثیر گذار است.

بیشتر بخوانید: درمان طبیعی زخم معده

لطفا آلو خشک بخورید!

جالب است بدانید که طبق تحقیقات آلو خشک می تواند با به وجود آوردن باکتری های مفید خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش دهد. غذاهای پروبیوتیک نیز به سلامت روده کمک می کنند.

شما می توانید موارد زیر را وارد رژیم غذایی خود کنید تا سلامت آن را تضمین کنید:

• ساورکرات (فرآورده حاصل از تخمیر کلم تازه)
• کامبوجا
• سیر
• عدس
• لوبیا سبز
• چغندر
• میسو (خمیر سویا و غلات تخمیر شده)
• ناتو (غذای ژاپنی )
• تمپه
• نخود
• کیمچی

منبع: webmed.com

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا