دانستنی‌های سلامتی

کپسایسین چیست؟ عامل اصلی تندی فلفل قرمز را بشناسید!

کپسایسین چیست؟ عامل اصلی تندی فلفل قرمز را بشناسید!
۰

اگر از خواص فلفل مطلع باشید، ممکن است با معجزه کپسایسین آشنا باشید. در ادامه، نت نوشت به بررسی خواص این ماده خواهد پرداخت. کپسایسین، مسئول طعم تند فلفل است. فلفل قرمز برای سلامتی مفید است و از جمله خواص دارویی آن می‌توان به کاهش درد، کاهش وزن، کنترل دیابت، کاهش سر درد، درمان پسوریازیس و ضد سرطان بودنش اشاره کرد.

کپسایسین چیست؟

کپسایسین Capsaicin در فلفل‌های تند (سبز و قرمز) یافت می‌شود. علت اصلی تند بودن فلفل‌ها همین ماده است. با اینکه فلفل طبیعت گرمی دارد، اما خوردن آن باعث خنکی و کاهش دما در بدن می‌شود. به همین دلیل مردم مناطق حاره و گرم، بیشتر فلفل مصرف می‌کنند.

بیشتر بخوانید: تفاوت فلفل سیاه و قرمز و سفید چیست؟

خواص کپسایسین

کمک به درمان سرطان

در سال ۲۰۰۶ محققان دریافتند که این ماده می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی پروستات را متوقف کند. از دیگر نقش‌های این ماده در درمان سرطان می‌توان به توانایی  کاهش التهاب ناشی از باکتری H. pylori اشاره کرد که می‌تواند از سرطان گاستریت معده جلوگیری کند.

کمک به کاهش سردرد

طبق آزمایشات انجام شده، افرادی که کپسایسین را از طریق سوراخ بینی استفاده کرده اند، میزان سردردشان به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت.

رفع درد

تحقیقات نشان داده است که کپسایسین با فعال کردن یک گیرنده در مغز که باعث آزاد شدن نوعی ماده شیمیایی می‌شود، می‌تواند باعث تسکین درد شود. فواید کرم کپسایسین عبارتند از درمان درد ناشی از استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید وفیبرومیالژیا.

بیشتر بخوانید: خواص فلفل سبز را اینجا بخوانید!

درمان انواع بیماری‌های پوستی، از جمله پسوریازیس

کرم کپسایسین التهاب را کاهش می‌دهد و به بهبود زخم خشک و خارش پوست کمک می‌کند اما، ممکن است بر روی پوست حساس باعث تحریک، سوزش جزئی و خارش شود.

کنترل دیابت

مطالعات نشان داده است که این ماده می‌تواند در کنترل دیابت نقش داشته باشد. اثبات شده است که مصرف غذاهای حاوی کپسایسین سطح انسولین و قند خون را تنظیم می‌نماید. همچنین می‌تواند به افرادی که به نوروپاتی دیابتی مبتلا هستند، کمک کند.

کمک به کاهش وزن

غذاهای تندی که حاوی کپسایسین هستند، با افزایش سرعت متابولیسم و ​​افزایش سوخت چربی در کاهش وزن بدن نقش دارند. همچنین می‌تواند در بهبود کم اشتهایی نیز کمک کننده باشد.

عوارض جانبی کپسایسین

اگر این ماده بیش از حد مجاز مصرف شود، ممکن ‌است باعث تهوع، درد معده، اسهال و سایر مشکلات گوارشی شود. در برخی افراد غذاهای حاوی این ماده ممکن است باعث رفلاکس اسید معده شوند. اگر شما پس از خوردن غذاهای تند، اغلب دچار سوء هاضمه می‌شوید، بهتر است از مواد غذایی حاوی کپسایسین اجتناب کنید. فلفل همچنین می‌تواند مشکلات هضم را در افرادی که به سبزیجات حساس هستند، ایجاد کند. غذاهایی که دارای سبزیجات آلرژی زا هستند (مانند گوجه و بادمجان) ممکن است اثرات منفی از جمله حساسیت غذایی، آلرژی، التهاب روده، بیماری‌های خود ایمنی یا سندرم روده را برای افراد در پی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: خواص فلفل سیاه و معجزه‌های این دانه‌های تند و تیز!

نویسنده: شادان هاشمی

منبع: www.davidwolfe.com

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا