حیوانات خانگی

سگ چاوچاو: آشنایی با نژاد Chow Chow و ویژگی‌های آن!

سگ چاوچاو Chow Chow
۲۸+

Chow Chow سگی با نژاد اصیل چینی است که یکی از قدیمی ترین سگ‌ها به شمار می‌رود. ظاهر سگ چاوچاو بسیار زیبا و خاص است به خصوص که این سگ به عنوان سگ زبان آبی نیز شناخته می‌شود. نگهداری این نژاد کار دشواری برای صاحبش نیست ولی باید بدانید که Chow Chow تنها با صاحب خود مهربان است و نسبت به غریبه‌ها حس خوشایندی ندارد. برای شناخت بیشتر سگ زبان آبی Chow Chow با نت نوشت همراه باشید.

سگ چاوچاو Chow Chow

گروهفانتزی
قد۱۹-۲۲ اینچ ( نر ) ۱۸-۲۰ اینچ (زن )
وزن۴۴-۷۰ پوند (نر و ماده )
طول مدت زمان زندگی۸-۱۲ سال
توان زندگی در آپارتمان۹۰%
ارتباط با کودکانبا کودکانی که عضو افراد خانواده باشند رابطه خوبی دارند ولی با غریبه‌ها این طور نیست
زندگی با دیگر حیواناتبا سگ‌های دیگر اصلا سازگاری ندارند
فعالیت‌های روزانهیک پیاده روی کوتاه روزانه برایش کافی است چرا که این سگ کمی تنبل است
نیاز‌های بهداشتیحمام ماهانه برای این نژاد کافی است مسواک در هفته دو مرتبه باید انجام گیرد
نیاز‌های مراقبتیرسیدگی و کوتاه کردن موها به صورت منظم و حرفه‌ای و دور نگه داشتن او از محیط‌های گرم
ریزش مو۳۰%
بازی‌های مورد علاقهبا صاحبان خود راحت بازی می‌کنند
میزان یادگیری و هوشمندیدر سنین پایین می‌توانید تا حدی آموزش‌ها را به او بدهید
توانایی نگهبانی۴۰%
ویژگی هاتنبل و تن پرور، خود شیفته و خواهان خود محوری در خانه
رفتار‌های مخربنسبت به غریبه‌ها بسیار پرخاشگر هستند و صدای پارس کردن آن‌ها بسیار آزار دهنده است
اصلیت نژادچین

 

اندامی مربعی شکل داشته و پاهای کوتاه آن‌ها جلوه می‌کند

اندامی مربعی شکل داشته و پاهای کوتاه آن‌ها جلوه می‌کند

ویژگی‌های ظاهری سگ چاوچاو

سگ‌های Chow Chow سگ‌های قدرتمندی هستند که برخی از صفات آن‌ها را از دیگر سگ‌ها متمایز می‌سازد. سگ‌های Chow Chow معمولا سگ‌هایی فانتزی و زیبا هستند. توله سگ‌های این نژاد معمولا زیر موهای بلند و بامزه اشان پنهان شده و مانند یک عروسک جلوه می‌کنند.

سگ‌های Chow Chow زبانی به رنگ آبی یا خاکستری دارند. این سگ‌ها خیلی سنگین و به سختی راه می‌روند. اندامی مربعی شکل داشته و پاهای کوتاه آن‌ها جلوه می‌کند. موهای تقریبا بلند و بامزه‌ای دارند. چشمان سگ چاوچاو بادامی، ریز و در لابه لای چین و چروک‌های پلک‌ها پنهان شده است. این سگ‌ها معمولا رنگ‌های متفاوتی دارند که در بین آن‌ها رنگ عسلی و یا دارچینی زیبا ترین رنگ سگ چاوچاو است. در نگاه اول این سگ ترکیبی از سگ و خرس و شیر به نظر می‌رسد.

  • قد:  ۱۹-۲۲ اینچ ( نر ) ۱۸-۲۰ اینچ (زن)
  • وزن:  ۴۴-۷۰ پوند (نر و ماده )
  • طول مدت زندگی: ۸-۱۲ سال

سگ‌های Chow Chow با چه کسانی راحت هستند؟

سگ‌های Chow Chow  به طور معمول با افراد آرام به راحتی زندگی می‌کند. بیشتر صاحبان سگ‌های Chow Chow  خانم‌ها هستند. سگ چاوچاو یک سگ شهری است که به راحتی زندگی شهری را سر می‌کند. این سگ میانه خیلی خوبی با خانم‌ها دارد و معمولا طرفداران این سگ را همین قشر تشکیل می‌دهند.

افرادی که فرصت پیاده روی‌های طولانی و ورزش‌های سنگین با حیوان خانگی را ندارند می‌توانند سگ چاوچاو را برای نگهداری انتخاب کنند. بر خلاف ظاهر دوست داشتنی و آرامی که دارد هرگز دوست ندارد که آن را بغل کنید و به طور معمول سگ‌های Chow Chow با افراد نا آشنا اصلا میانه خوبی ندارند.

بیشتر بخوانید: سگ بولداگ: آشنایی با نژاد Bulldog و ویژگی‌های آن!

یک پیاده روی سبک و یا بازی‌هایی در سطح متوسط برای این نژاد سگ کفایت می‌کند

یک پیاده روی سبک و یا بازی‌هایی در سطح متوسط برای این نژاد سگ کفایت می‌کند

ویژگی‌های رفتاری سگ چاوچاو

سگ‌های Chow Chow سگ‌های تقریبا تنبلی هستند و علاقه زیادی به ورزش ندارند. سطح ورزش و فعالیت‌های فیزیکی این سگ رده پایین تری نسبت به سایر سگ‌ها دارد. یک پیاده روی سبک و یا بازی‌هایی در سطح متوسط برای این نژاد سگ کفایت می‌کند. سگ‌های Chow Chow نیازی به بازی‌های سنگین و خشن و یا تمرین‌های سطح پیشرفته ندارند. در ساعات گرم روز نباید پیاده روی کند چرا که تمامی سگ‌های Chow Chow گرمای زیاد و رطوبت بالا را نمی‌توانند تحمل کنند. از خصلت‌های یک سگ چاوچاو به این موارد می‌توان اشاره کرد:

  • آرام
  • با اعتماد به نفس
  • سازگار
  • کم انرژی
  • هوش پایین
  • خودخواه
  • تهاجمی ( در صورت آموزش ندیدن)

بیشتر بخوانید: سگ گلدن رتریور: آشنایی با نژاد Golden Retriever و ویژگی‌های آن‌ها!

چاوچاو در آموزش‌ها و تمرینات، قوی عمل می‌کند تا در میان خانواده جایگاهی کسب کند و یا حتی بتواند در بین اعضا، حکم فرما باشد! بر خلاف مشکلاتی که ممکن است در تمرینات وجود داشته باشد، بعضی از این سگ‌ها بسیار مطیع و چابک هستند.

چاوچاو در آموزش‌ها و تمرینات، قوی عمل می‌کند تا در میان خانواده جایگاهی کسب کند و یا حتی بتواند در بین اعضا، حکم فرما باشد! بر خلاف مشکلاتی که ممکن است در تمرینات وجود داشته باشد، بعضی از این سگ‌ها بسیار مطیع و چابک هستند.

روش زندگی سگ چاوچاو

برای تغذیه سگ چاوچاو انواع غذاهای خشک و تازه را می‌توانیم استفاده کنیم. بهتر است که تغذیه این سگ به صورت یک رژیم کم کالری باشد. غذاهایی مانند استخوان پخته شده نیز برای سگ چاوچاو بسیار مناسب است. در زندگی با سگ‌های Chow Chow می‌بایست به آن‌ها بها دهید. این سگ علاقه دارد که احساس کند پادشاه خانه است.

گاهی بی اهمیتی می‌تواند رفتار خشونت آمیز آن را بر انگیزد. به طور معمول توله سگ‌های Chow Chow را با گربه‌ها تنها نمی‌گذارند. سگ‌های Chow Chow دوست دارند از انسان برتر باشند. طوری رفتار کنید که احساس برتری به آن‌ها دست دهد در غیر این صورت او بسیار خشن رفتار خواهد کرد. یک آپارتمان بدون حیاط هم برای زندگی این نژاد کافی است. این سگ‌ها به راحتی می‌توانند در محیط‌های کوچک زندگی کنند.

فعالیت‌های بدنی سگ چاوچاو

از آن جایی که سگ چاوچاو از زمان قدیم برای بسیاری از شکارها و بازی‌ها مانند سورتمه مورد استفاده قرار می‌گرفته می‌توان گفت که این نژاد با فعالیت بدنی روزانه مشکلی ندارد ولی به طور کلی سگ‌های Chow Chow از رده سگ‌های تنبل و تن پرور هستند. بهتر است به جای ورزش و فعالیت‌های سنگین ورزشی از آن‌ها درخواست نگهبانی کنید چرا که Chow Chow نسبت به غریبه‌ها بسیار حساس است و به خوبی می‌تواند خانواده و یا اموال شما را حفظ کند.

بیشتر بخوانید: سگ ویزسلا: آشنایی با نژاد Vizsla و ویژگی آن‌ها

می‌بایست در هفته دو تا ۳ مرتبه دندان‌ها مسواک شوند و ماهیانه موهایش منظم و کوتاه شود

شرایط نگهداری سگ چاوچاو

یکی از شروط نگهداری دقیق و منظم سگ چاوچاو رسیدگی به موهای این سگ است. از آن جایی که تمامی مدل‌های سگ چاوچاو موهای بلند و پر پشتی دارند نیاز به مراقبت‌های منظمی دارند که می‌بایست توسط یک شخص ماهر انجام شود. می‌بایست در هفته دو تا ۳ مرتبه دندان‌ها مسواک شوند و ماهیانه موهایش منظم و کوتاه شود. حمام کردن این سگ در ماه یک مرتبه کفایت می‌کند. پس از استحمام می‌توانید از سشوار برای خشک کردن موهای دوست داشتنی Chow Chow استفاده کنید.

آموزش سگ چاوچاو

بهترین سرگرمی برای سگ نژاد Chow Chow کلاس‌های تربیتی اولیه و سطح پایین است. این سگ نیاز به کلاس‌های سخت و پیشرفته ورزشی و یا آموزشی ندارد. معمولا با کمی تمرین یک همدم خوب برای صاحبش می‌شود. بهتر است که آموزش‌ها و بازی‌هایی که با Chow Chow انجام می‌شود با صبر و حوصله تمام انجام گردد. بهترین روش استفاده از تمرین‌های منظم برای تربیت Chow Chow است.

بازی‌های مورد علاقه سگ چاوچاو

سگ چاوچاو سگ فعالی است که در صورت آموزش دیدن در سنین پایین می‌تواند سگ همراه خوبی باشد. برای بازی کردن نیاز به اسباب بازی‌های متوسطی دارد و استفاده از وسایل خشن و سنگین برایش اصلا مناسب نیست. روزهای گرم نباید ورزش و بازی کند چرا که این سگ تحمل کافی برای آب و هوای گرم را ندارد.

بیشتر بخوانید: سگ سرابی: آشنایی با نژاد ایرانی Sarabi Mastiff و ویژگی‌های آن!

سگ چاوچاو سروصدای زیادی ندارد و هضم و گوارش غذا در این حیوان به کندی صورت می‌گیرد. همچنین اجتماعی و خونگرم نیستند.

سگ چاوچاو سروصدای زیادی ندارد و هضم و گوارش غذا در این حیوان به کندی صورت می‌گیرد. همچنین اجتماعی و خونگرم نیستند.

طبقه بندی انواع سگ چاوچاو

در حقیقت نژاد Chow Chow  ترکیبی از دو نژاد سگ می‌باشد. شاید پیوند Chow Chow  و اسپیتز سبب تولد این نژاد شده است که هنوز آمار دقیقی در این باره به دست نیامده است. سگ‌های Chow Chow همه از یک رده هستند و انواع گوناگونی ندارند. این سگ‌ها تنها در شکل ظاهری موهایشان کمی تفاوت دارند.

برخی از سگ‌های Chow Chow موهای بسیار بلندی دارند و برخی دیگر موهای کوتاهی دارند. تحقیقات ثابت کرده است که سگ‌های Chow Chow که موهای بلندتری دارند از هوش کمتری برخوردار می‌باشند. سگ‌های Chow Chow که موهای کوتاه تری دارند سگ‌های باهوش تری هستند و از یادگیری بیشتری برخوردار می‌باشند.

آزمایش‌های لازم سگ چاوچاو

معمولا بیشتر سگ‌های Chow Chow را می‌بایست در مورد این چند گزینه هر ماه یا طبق نظر دامپزشک هر چند وقت یک بار مورد بررسی قرار داد :

  • آزمایش‌های مربوط به چشم
  • آزمایش دیسپلازی هیپ
  • آزمایش‌های مربوط به آرنج
  • آزمایش‌های مربوط به تیروئید
  • آزمایش Patella

تحقیقات ثابت کرده است که سگ‌های Chow Chow که موهای بلندتری دارند از هوش کمتری برخوردار می‌باشند.

بیماری‌های رایج سگ چاوچاو

بیماری‌هایی که ممکن است هر سگ چاوچاو کم و بیش به آن مبتلا شود. بیماری‌هایی مانند آنتروپی پلین (یک بیماری چشمی)، دیسپلازی هیپ، دیسپلازی آرنج، دیسپلازی باسن، آلرژی،پانوستیت، پارگی رباط صلیبی حلقوی، کم کاری تیروئید، نارسایی لوز المعده، سرطان معده، آب مروارید، آلوپسی کاستراسیون و ایست قلبی در بین این نژاد رایج است.

این بیماری‌ها را می‌توان با آزمایشات مختلف، غربال گری‌ها و کنترل‌های ماهیانه سلامتی این حیوان مورد بررسی و پیشگیری قرار داد. علاوه بر این سگ‌های Chow Chow نسبت به سایر سگ‌ها بیشتر به بیماری‌های انگلی دچار می‌شوند. می‌بایست این حیوان را از لحاظ تمامی بیماری‌های انگلی بررسی و کنترل کرد. علاوه بر بیماری آنتروپی پلین بیماری افتادگی پلک نیز در این سگ به وفور مشاهده می‌شود که با جراحی قابل اصلاح است.

بیماری‌های انگلی در سگ چاوچاو

کرم‌های انگلی یکی از دشمنان سلامتی سگ چاوچاو می‌باشند. از کک و مک گرفته تا کنه و سایر بیماری‌های انگلی می‌تواند پوست و گوش و داخل بدن این حیوان را آلوده و بیمار کند. کرم‌های قلاب، کرم‌های گرد، کرم‌های قارچی و سایر کرم‌ها در بدن این سگ لانه کرده و وارد سیستم بدن می‌شوند. از راه‌هایی که انگل می‌تواند یک سگ چاوچاو را بیمار کند استفاده از آب آلوده، آلوده شدن به خاک و پشه گزیدگی می‌باشد.

Neuter یا Spay سگ چاوچاو

یکی از بهترین کارهایی که می‌توان بر روی سگ چاوچاو انجام داد عقیم سازی این حیوان است. این عمل را هم در سگ‌های نر و هم در سگ‌ها ماده می‌توان پیاده سازی کرد تا احتمال ابتلا به سرطان در این حیوان به صفر برسد. در جنس نر به این صورت است که بیضه‌ها جراحی می‌شود و تحت کنترل قرار می‌گیرند و در جنس ماده نیز رحم مورد عمل جراحی قرار می‌گیرد.

به این ترتیب عمل جراحی سگ این امکان را ایجاد می‌کند که حیوان تحت بیهوشی جهت شناسایی و رفع برخی از بیماری‌ها نیز کنترل و درمان شود. به عنوان مثال اگر سگ دچار مشکلات دندانی و یا لگنی است به کمک جراحی تحت بیهوشی می‌تواند مداوا شود.

بیشتر بخوانید: سگ پامرانین: آشنایی با نژاد Pomeranian و ویژگی‌های آن!

چین‌های روی پوست و صورتش (که معمولاً به وسیله موها پوشیده می‌شوند) به این حیوان ظاهر با نمکی می‌دهد

چین‌های روی پوست و صورتش (که معمولاً به وسیله موها پوشیده می‌شوند) به این حیوان ظاهر با نمکی می‌دهد

نفخ در سگ چاوچاو

گشاد شدن معده که اصطلاحا به آن GDV  نیز گفته می‌شود معمولا در سگ‌هایی که سینه‌های عریض و پهن دارند اتفاق می‌افت. این بدان معنا است که سگ چاوچاو نسبت به سایر سگ‌های دیگر نژاد‌ها بیشتر در معرض این خطر قرار دارد.

زمانی که یک سگ دچار نفخ می‌شود معده آن با گاز پر می‌شود این حالت مانع خون رسانی به معده و گاهی به طحال شده و می‌تواند در صورت درمان نشدن منجر به مرگ سگ شود. حتی گاهی در عرض نیم ساعت سبب مرگ سگ خواهد شد. از نشانه‌های جمع شدن گاز داخل معده سگ این است که سگ به شدت بی قراری کرده و یا پا به زمین می‌کوبد. درمان این بیماری معمولا یک عمل جراحی است.

بیماری گلوکوم در سگ‌های Chow Chow

گلوکوم یک بیماری چشمی است که در سگ‌های Chow Chow به وفور رخ می‌دهد. این بیماری دردناک در صورتی که تحت درمان قرار نگیرد می‌تواند منجر به مرگ سگ شود. از نشانه‌های بروز گلوکوم جمع شدن آب داخل چشم، قرمزی شدید چشم، روشن شدن قرنیه و یا ایجاد لکه‌های خونی داخل سفیدی چشم است. گاهی با بزرگ و متورم شدن چشم نیز می‌توان به پیدایش این بیماری پی برد. گلوکوم یک بیماری اورژانسی است که می‌بایست به سرعت درمان شود.

آنتروپیون در سگ‌های Chow Chow

آنتروپیون نیز یک بیماری چشمی است که سگ‌های Chow Chow به آن مبتلا می‌شوند. در این بیماری پلک حیوان به سمت داخل چشم می‌چرخد و سبب می‌شود که مژه‌ها و قسمت پایینی ابرو به داخل قرنیه روند. این بیماری بسیار تحریک کننده و دردناک است که می‌تواند منجر به کوری شود. آنتروپیون در برخی از سگ‌ها رخ می‌دهد و یک اختلال وراثتی به شمار می‌رود. راه‌های درمانی بسیاری وجود دارد که این اختلال بر طرف شود ولی بهترین راه کار جراحی فوری است که معمولا موفقیت آمیز است.

چاوچاوها بسیار باهوش هستند اما دوست دارند که مستقل باشند و تمایلات خودسرانه‌ای نیز دارند. پس آموزش دادن و تربیت آن‌ها می‌تواند یک چالش برای شما به شمار رود.

چاوچاوها بسیار باهوش هستند اما دوست دارند که مستقل باشند و تمایلات خودسرانه‌ای نیز دارند. پس آموزش دادن و تربیت آن‌ها می‌تواند یک چالش برای شما به شمار رود.

بیماری آب مروارید در سگ چاوچاو

آب مروارید یکی از دلایلی اصلی نابینایی در سگ‌های نژاد قدیمی Chow Chow است. روشن شدن چشم و مشاهده یک لایه خاکستری بر روی چشم نشان از بروز آب مروارید دارد. بسیاری از سگ‌ها با یک جراحی کوتاه و ساده می‌توانند بینایی سالم خود را پس از جراحی اختلال آب مروارید به دست آورند.

دیسپلازی هیپ باسن و آرنج در سگ‌های Chow Chow

باسن و آرنج دو قسمت از بدن سگ چاوچاو هستند که هر دو در معرض بیماری دیسپلازی قرار می‌گیرند. این بیماری ارثی به دلیل استفاده نادرست از استخوان‌ها می‌باشد که منجر به آرتریت می‌شود. سفتی و خشکی مفاصل باسن و آرنج از نشانه‌های بروز آن است. گاهی سگ هنگام دراز کشیدن مشکل دارد و یا هنگام راه رفتن می‌توانید متوجه گام‌های ناهماهنگ و ناموزن آن شوید که این نشانه بروز دیسپلازی است. اضافه وزن، تغذیه نادرست و تمرینات اشتباه ورزشی این بیماری را ایجاد می‌کنند.

بیماری Wobbler در سگ‌های Chow Chow

از دیگر بیماری‌ها که ممکن است سگ چاوچاو به آن مبتلا شود یک بیماری عصبی با نام Wobbler است. سندرم Wobbler به این حالت است که سگ بیمار به صورت مبهم و منگ راه می‌رود. این اختلال به دلیل باریک شدن کانال مهره‌های گردن رخ می‌دهد و مسیر نخاع و اعصاب مرتبط را آسیب می‌رساند. پس از مدتی نخاع و رشته‌های عصبی این ناحیه به کلی از بین می‌رود.

از نشانه‌های پیدایش بیماری Wobbler این است که پاها در حیوان به درستی عمل نمی‌کنند یا این که سگ تلو تلو می‌خورد و گاهی به زمین می‌افتد. توانبخشی، دارو درمانی و گاهی جراحی به درمان این بیماری کمک می‌کند.

برای نخستین مرتبه سگ چاوچاو در دهه ۱۸۲۰ در باغ وحش لندن به نام " سگ وحشی چینی " به نمایش گذاشته شده است

برای نخستین مرتبه سگ چاوچاو در دهه ۱۸۲۰ در باغ وحش لندن به نام ” سگ وحشی چینی ” به نمایش گذاشته شده است

تاریخچه سگ چاوچاو

به صورت کلی سگ چاوچاو یکی از قدیمی ترین گونه‌های سگ در جهان می‌باشد. این نژاد از چین آمده ولی در نروژ نیز پیدا می‌شود. در طول قرن‌ها سگ چاوچاو به عنوان یکی از محافظان و یا حاملان و شکارچیان شناخته شده است.

برای نخستین مرتبه سگ چاوچاو در دهه ۱۸۲۰ در باغ وحش لندن به نام “سگ وحشی چینی ” به نمایش گذاشته شده است. تا این که با شهرت فراوان این نژاد، در سال ۱۸۹۰ این سگ در امریکا به نمایش گذاشته شد. نام این سگ نیز از تکرار دو کلمه ” چو ” به وجود آمده است که این کلمه در زبان چینی به معنای یک نوع خوراک است و از آن جایی که این سگ را در چین باستان به عنوان یک خوراک می‌خوردند این نام بر روی آن باقی مانده است.

سگ‌های معروف با نژاد Chow Chow

سگ چاوچاو در طول تاریخ نقش‌های بسیار متفاوتی را ایفا کرده است. این سگ بسیار شبیه به نقاشی‌های دوران باستانی چین می‌باشد. نقاشی‌هایی که در ۲۰۶ سال قبل از میلاد مسیح کشیده شده است از این سگ طرح‌هایی دارند. گاهی اوقات وظیفه نگهبانی از نجیب زادگان چینی را به عهده داشته است. البته به عنوان کارگر نیز از این سگ استفاده می‌شده است.

در تاریخ آورده اند که در قرن هشتم امپراتوری سلسله تانگ یک سگ چاوچاو را برای شکار نگهداری می‌کرده است. این سگ توانسته در حدود ۵۰۰۰ گاو را شکار کند که این معادل یک کارمند دائمی در امپراتوری بوده است. در میان افرادی که دارای شهرت جهانی هستند زیگموند فروید، ستاره مشهور امریکایی جنت جکسون، همسر والت دیزنی و رئیس جمهور امریکا کالوین کولیج از این نژاد به عنوان حیوان خانگی خود استفاده کردند. ملکه ویکتوریا نیز یک نمونه از این سگ را در اختیار داشته است.

منابع :+++++++

۴ دیدگاه

4 دیدگاه

  1. Avatar

    Mahsa

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ at ۲۲:۳۷

    Chow chow?

    ۰
  2. Avatar

    فرزاد طالبی

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ at ۲۲:۴۸

    خیلی سگ آرومی هستش

    ۱+
  3. Avatar

    mona

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ at ۲۲:۵۴

    جز سگ های خطرناکه

    ۱+
    • Avatar

      ناشناس

      ۷ شهریور ۱۴۰۰ at ۱:۵۸

      نه.خیلی آروم هست.یک پارس نمیکنه.چه برسه خطرناک باشه?

      ۳+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا