موسیقی

آلبوم شهر دیوونه اثر احسان خواجه امیری؛ عاشقانه‌ای اسیر خشکسالی رکود!

آلبوم شهر دیوونه ساخته‌ی احسان خواجه امیری؛ عاشقانه‌ای اسیر خشکسالی رکود
۴+

آلبوم شهر دیوونه نهمین ساخته‌ی احسان خواجه امیری، خواننده و آهنگساز پرکار سبک پاپ سنتی است. آلبومی که با همراهی سازهای گیتار، گیتار بیس، سه تار، ویولون، کمانچه، بزوکی و پرکاشن ساخته شده و با همراهی وکال و نوع صدای خواجه امیری که به موسیقی سنتی نزدیک تر است، به خلق یک موسیقی تلفیقی (فیوژن) انجامیده است. در ادامه با تحلیل و نقد آلبوم شهر دیوونه ساخته‌ی احسان خواجه امیری با نت نوشت همراه باشید.

آلبوم شهر دیوونه ساخته‌ی احسان خواجه امیری

قطعات آلبوم شهر دیوونه که فضائی عاشقانه دارد، اغلب با ترانه‌هائی همراه است که از عشق‌هائی ناکام و از دست رفته سخن می‌گویند و در دالان‌های خاطرات، گذشته و دلتنگی سرگردانند. دکتر محمد علی اسلامی ندوشن عقیده دارد، عشق ناکام نشانه‌ی عدم سلامت جامعه است.

جامعه‌ای که خود راه چاره را می‌داند ولی با آن میانه‌ای ندارد. این موضوع و پرداخت آن در ترانه‌های موسیقی عامه پسند امروزی به تکراری اشباع شده انجامیده است که یکی از معضلات جامعه‌ی کنونی را نشانه می‌رود و ملال آور شده است.

بیشتر بخوانید: نقد آلبوم زندگی کن از رضا صادقی؛ بخند برقص بخون

طرح روی جلد پک آلبوم به شکلی کاملاً سطحی و کلیشه‌ای متبادر می‌شود که می‌توانست از گرافیک پخته تر و حرفه‌ای تری بهره ببرد و ایده پردازی تصویری معنادارتری داشته باشد.

طرح روی جلد پک آلبوم به شکلی کاملاً سطحی و کلیشه‌ای متبادر می‌شود که می‌توانست از گرافیک پخته تر و حرفه‌ای تری بهره ببرد و ایده پردازی تصویری معنادارتری داشته باشد.

یکی از عوامل کلیدی موفقیت یک آلبوم، طراحی کاور روی جلد سی دی و ارتباط آن با فضای کلی قطعات آلبوم است. قطعه‌ی شهر دیوونه که به جای ترانه به واگویه‌هائی تکراری و فاقد معنا و عمق تبدیل می‌شود در طرح روی جلد پک آلبوم به شکلی کاملاً سطحی و کلیشه‌ای متبادر می‌شود که می‌توانست از گرافیک پخته تر و حرفه‌ای تری بهره ببرد و ایده پردازی تصویری معنادارتری داشته باشد.

در بررسی آلبوم شهر دیوونه می‌توان اشاره کرد نوع وکال احسان خواجه امیری با نوع ملودی و پرداخت آن در بخش آهنگسازی به هماهنگی و یکدستی قابل قبولی نمی‌رسد؛ اگر چه ملودی‌ها و آهنگسازی و تنظیمات قطعات نسبت به دیگر آثار این خواننده از عمق و پرداخت بهتری برخوردار است.

از میان قطعات عاشقانه‌ی احسان خواجه امیری می‌توان به قطعه‌ی تصور نبودنت اشاره کرد که هم در بخش ترانه با ترانه سرائی روزبه بمانی و هم در بخش آهنگسازی که از کارهای علیرضا افکاری است، توانسته است با نوع وکال خواجه امیری به یک هماهنگی قابل قبول برسد و در پرداختی موجز و به دور از احساس گرائی مفرط حق مطلب را ادا کند.

بیشتر بخوانید: نقد آلبوم دریا از مسیح و آرش عدل پرور؛ ابتذال فاحشه شدن یا برترین آلبوم سال!

نام ترانه های آلبوم شهر دیوونه / ترانه سرا / آهنگ ساز / تنظیم کننده

نام ترانه های آلبوم شهر دیوونه / ترانه سرا / آهنگ ساز / تنظیم کننده

در قطعات آلبوم نوعی حس خلاء و دورافتادگی احساس می‌شود که فضائی سرد دارد و در دام رکود گرفتار شده است.

در ترانه‌های عاشقانه‌ی آلبوم شهر دیوونه کماکان شاهد هستیم که عاشق هرگز نمی‌تواند بدون معشوق زندگی کند و نمی‌داند نبودن معشوق چرا او را نمی‌کشد؟ در اینجا شاعر یا ترانه سرا به نوعی واسوخت در عشق می‌رسد که در تلاش است عشقی واقعی را به تصویر بکشد و تصوری جاودانه از آن به نمایش بگذارد.

در پایان قطعات آلبوم شهر دیوونه می‌تواند رضایت خاطر علاقمندان این طیف موسیقی را تا حدودی به خود جلب کند.

بیشتر بخوانید: نقد آلبوم ابراهیم محسن چاوشی ، خوب خوب و خوشبختیم، خشک و سفت و سَرسختیم

۵ دیدگاه

5 دیدگاه

  1. Avatar

    امید

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ at ۱۱:۳۴

    سلام مرسی از این نقد جذابی که داشتین، البته ناگفته نمونه که آهنگای آلبوم واقعا شنیدنی و قشنگه

    ۱+
  2. Avatar

    karinaparvaz

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ at ۱۲:۲۲

    خیلی آلبوم قشنگی بود من که خیلی کیف کردم

    ۱+
  3. Avatar

    s.l

    ۵ تیر ۱۳۹۸ at ۲۳:۲۴

    حرف نداشت

    ۰
  4. Avatar

    s.p

    ۶ تیر ۱۳۹۸ at ۱۰:۴۱

    عالی بود

    ۰
  5. Avatar

    قربان پور

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ at ۱۳:۵۵

    نقد و توضیحات تون درباره آلبوم شهر دیوونه عالی بود استفاده کردیم

    و همینطور آلبوم بسیار خوبیه حتما گوش کنید…

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا