دانستنی‌های سلامتی

علائم حساسیت به لاکتوز چیست؟ راه حل حساسیت به لبنیات چیست؟

حساسیت به لاکتوز

علائم حساسیت به لاکتوز چیست؟ راه حل حساسیت به لبنیات چیست؟ اگر شما هم جزو افرادی هستید که حساسیت به لاکتوز دارید و بدن‌تان به راحتی از عهده هضم آن برنمی آید می توانید با چند راهکار و جایگزین ساده این مشکل را برطرف کنید.

۱+

اگر شما هم جزو افرادی هستید که حساسیت به لاکتوز دارید و بدن‌تان به راحتی از عهده هضم آن برنمی آید، شکم تان نفخ می کند و دل پیچه دارید و حتی مجبور می شوید مرتب به دست شویی بروید، می توانید با چند راهکار و جایگزین ساده این مشکل را برطرف کنید. نت نوشت امروز به شما می گوید چه گونه اجازه ندهید که حساسیت به لبنیات و حساسیت به لاکتوز شما را از فایده های مواد مغذی لبنیات محروم کند.

اول مطمئن شوید واقعا حساسیت به لاکتوز دارید؟

ابتدا باید نشانه های اصلی مقاومت بدن به هضم لاکتوز را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آیا حساسیت به لاکتوز دارید یا نه؟ این نشانه ها را به دقت بررسی کنید.

  • احساس باد و ورم در شکم، نفخ کردن 
  • ورم کردن بدن بخصوص در ناحیه شکم
  • اسهال
  • شکم درد
  • گرفتگی عضلات شکم
  • قارو و قور شکم یا همان صدای روده ها
  • حالت تهوع

البته افرادی هم که روده تحریک پذیر و حساسی دارند این نشانه ها را تجربه می کنند. ولی بررسی کنید دقیقا بعد از خوردن چه غذاهایی دچار این حالت ها می شوید. اگر با خوردن شیر دچار این مشکلات می شوید و وقتی شیر نمی خورید این علائم را ندارید به احتمال زیاد بدن تان به لاکتوز حساسیت دارد. ولی خوب نخوردن ماده ای مثل شیر باعث سوء تغذیه و استخوان های ضعیف خواهد شد. پس باید کاری کنیم که بتوانید از این مواد غذایی بدون عوارض آزاردهنده استفاده کنید.

حساسیت به لاکتوز به معنای حذف لبنیات نیست

حساسیت به لاکتوز

به هر دلیلی حساسیت به لاکتوز داشته باشید و حتی اگر ناچارید با آن دست و پنجه نرم کنید دلیل نمی شود تا لبنیات را از برنامه غذایی تان حذف کنید. فقط باید با یک برنامه ریزی چنان خودتان را مسلح کنید تا لاکتوز نتواند مشکلی برای دستگاه گوارش تان ایجاد کنید.

به هر حال در هر سنی شما باید از انواع لبنیات استفاده کنید. اولین کار این است که هنگام خرید از محصولات لبنی خریداری کنید که حاوی لاکتوز نیست و روی آن ها نوشته شده است : بدون لاکتوز. این گروه را امتحان کنید و در صورتی که مشکلی در دستگاه گوارش مشاهده نکردید با توجه به وضعیت جسمی، فعالیت بدنی، سن و جنسیت میزان دریافت مواد غذایی لبنی را برای بدن تان محاسبه کنید.

بدن شما هر روز به این مواد غذایی نیاز دارد حتی اگر حساسیت به لاکتوز داشته باشید.

لبنیات یکی از گروه های اصلی مواد غذایی است که به دلیل داشتن کلسیم، پروتئین، پتاسیم، ویتامین D برای داشتن قد بلند، استخوان های محکم و قوی، پیشگیری از پوکی استخوان، سلامت پوست و مو، دندان های سالم باید در برنامه هر روز شما جای مخصوص خود را داشته باشد. نکته مهم دیگر تاثیر لبنیات در حفظ تناسب اندام و کنترل وزن است. حتی می توان گفت گروه مواد غذایی خوبی برای کاهش وزن محسوب می شوند.

حالا ببینیم چه غذاهایی را می توانید به جای لبنیات حاوی لاکتوز مصرف کنید.

کلسیم

این ماده معدنی تقویت استخوان ها و دندان ها را در سوپر غذاهای دیگری مثل اسفناج، کلم بروکلی، دانه کنجد، ماهی ساردین، آروگولا arugula، بوک چوی یا کلم چینی Bok Choy، انجیر خشک، آب پرتقال ارگانیک غنی شده، عدس، توفو (پنیر لوبیا)، جودوسر و تاج خروس (آمارانت) به راحتی می توانید پیدا کنید. با استفاده از این غذاها، هم کلسیم لازم بدن را جذب کرده اید و هم از عوارض لاکتوز لبنیات رنج نمی برید.

پتاسیم

اگر نمی توانید لبنیات حاوی لاکتوز بخورید به جای آن از موز، پرتقال، آووکادوو، لوبیا سیاه و البته باز هم اسفناج استفاده کنید.

ویتامین D

زرده تخم مرغ، ماهی های چرب مثل تن و سالمون بهترین مواد غذایی حاوی ویتامین D است. ولی چرا از منبع بیکران نور خورشید روزی ۳۰ دقیقه استفاده نکنید. هم هزینه ندارد هم حال روحی تان بهتر می شود.

پروتئین

عدس، انواع لوبیا، آجیل. ماهی، صدف، تخم مرغ، مرغ، بوقلمون و گوشت قرمز منابع اصلی تامین پروتئین بدن هستند.

در صورت حساسیت به لبنیات لزومی ندارد با لبنیات خداحافظی کنید

به هر حال لبنیات و بعضی از مواد غذایی که با آن ها تهیه می شود خوشمزه است و شما هم دوست دارید از آن ها استفاده کنید. با این روش ها مانع از بروز نشانه های حساسیت به لاکتوز شوید:

هوشمندانه انتخاب کنید

مواد لبنی مثل شیر، پنیر، کشک، کره و خامه همه حاوی لاکتوز است. هر چند میزان لاکتوز در هر کدام از آن ها کمی متفاوت است. پس با کمی دقت می توانید با کمترین مشکل آن ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید. فقط دقت کنید:

  • پنیرهای سفت نسبت به پنیرهای نرم لاکتوز کمتری دارد. علت آن هم  باکتری های موجود در پنیرهای سفت است که مولکول های لاکتوز را به راحتی می شکند تا هضم آن ها راحت تر باشد.
  • شیرهای پرچرب نسبت به شیرهای کم چرب مدت زمان بیشتری طول می کشد تا در دستگاه گوارش حرکت کنند. همین زمان بیشتر باعث می شود تا آنزیم شکستن مولکول های لاکتوز وقت بیشتری داشته باشند و در نتیجه دستگاه گوارش مشکلات کمتری را با حضور لاکتوز تحمل کند.
  • کره، خامه و کشک لاکتوز کمتری دارند به همین دلیل تقریبا همه افراد می توانند از آن ها استفاده کنند. البته اگر کلسترول دارید بهتر است کمتر از کره و خامه استفاده کنید. در صورت ابتلا به یبوست مصرف کشک را محدود کنید.
  • از ماست ها و کشک ها و لبنیات پروبیوتیک دار استفاده کنید. لبنیات حاوی پروبیوتیک به دلیل داشتن باکتری های مفید علاوه بر سلامت دستگاه گوارش تحمل بدن را برای هضم لاکتوز افزایش می دهد.
  • موقع خرید حتما به نوشته بدون لاکتوز یا lactose free توجه کنید. این محصولات را امروزه بخصوص در مورد شیرها به راحتی می توانید در بازار پیدا کنید.

اگر حساسیت به لبنیات دارید این نکته ها را حتما در نظر بگیرید:

حساسیت به لبنیات

  • دقیقا بررسی کنید بعد از چه غذاهایی دچار مشکلات حساسیت به لاکتوز می شوید و بعد از چه غذایی این علائم را ندارید. حتی یک فهرست تهیه کنید.
  • هر روز کمی لبنیات حاوی لاکتوز میل کنید. برنامه غذایی را طوری تنظیم نکنید که مثلا چند روز لبنیات مصرف نکنید و بعد یک روز لبنیات زیادی مصرف کنید. مسلما بدن واکنش شدیدی نشان می دهد.
  • برای خودتان برنامه غذایی بگذارید. تهیه و انتخاب غذا را به دقیقه نود موکول نکنید تا ناگهان مجبور شوید غذاهایی را میل کنید که لاکتوز دارند.
  • از جایگزین هایی که در مقاله نامبرده شد حتما استفاده کنید.
  • به جای شیر از شیرهای دیگری مثل شیر بادام، شیرنارگیل استفاده کنید.
  • موقع خرید مواد لبنی حتما به برچسب بدون لاکتوز یا lactose-free دقت کنید.
  • اگر به هیچ طریقی حتی به میزان کم بدن تان نتوانست لاکتوز را تحمل کند حتما از جایگزین ها استفاده کنید تا بدن تان کمبود مواد معدنی و ویتامین D پیدا نکند.

منبع:

curejoy.com

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا