دانستنی‌های سلامتی

سگ از کودکان در برابر برخی عفونت ها محافظت می کند!

سگ و کودک

طبق مطالعات جدی نوزادانی که زمان بیشتری را در اطراف سگ های خانگی می­ گذرانند نسبت به کودکانی که خانه هایشان بدون حیوان است کمتر به عفونت های گوش و عفونت های تنفسی گرفتار می ­شوند. در ادامه با جزییات جدیدی از این تحقیقات همراه نت نوشت باشید.

۱+

طبق مطالعات جدی نوزادانی که زمان بیشتری را در اطراف سگ های خانگی می­ گذرانند نسبت به کودکانی که خانه هایشان بدون حیوان است کمتر به عفونت های گوش و عفونت های تنفسی گرفتار می ­شوند. در ادامه با جزییات جدیدی از این تحقیقات همراه نت نوشت باشید.

مجله­ پزشکی کودکان ایالات متحده آمریکا چرایی آن را نمی­ گوید اما پیشنهاد می ­کند بودن در اطراف سگی که حداقل بخشی از روز خود را خارج از منزل می­ گذراند، ممکن است سیستم ایمنی کودک را در سال اول زندگی تقویت کند. گربه ها نیز باعث محافظت از برخی عفونت ها می­ شوند، هرچند که اثر مشاهده شده ضعیف ­تر بود.

بیشتر بخوانید: چگونه ناخن سگ را کوتاه کنیم ؟

این تحقیق روی ۳۹۷ کودک فنلاندی انجام شد که والدین آن ها هر هفته سلامتی کودک خود را از ۹ هفتگی تا ۵۲ هفتگی در طول اولین سال تولد ثبت کردند. در کل، کودکانی که در خانه هایی با وجود گربه یا سگ زندگی می کنند، احتمال ابتلایشان به علائم عفونت های تنفسی که شامل سرفه، خس خس، گرفتگی و آبریزش بینی و تب است، حدود ۳۰ درصد کمتر بوده و همچنین احتمال ابتلا به عفونت های گوش نیز در آن ها حدود نصف است.

این مطالعه­ که توسط کارشناسان بیمارستان دانشگاه کوپیو در فنلاند انجام شد، نشان داد کودکانی که در خانه گربه و سگ داشتند، در مقایسه با کودکانی که هیچ سگی نداشتند یا سگ آن ها کلاً بیرون از خانه بود، در طول مطالعه به شکل قابل ملاحظه­ ای سالم ­تر بودند.

بیشتر بخوانید: بی حوصلگی سگ را چگونه رفع کنیم ؟

بیشترین مشارکت در محافظت از کودکان در سگ هایی که تا شش ساعت در خانه بودند، مشاهده شد. این مطالعه می­ گوید: ما شواهد اولیه ای ارائه می­ دهیم که داشتن سگ ممکن است از عفونت های دستگاه تنفسی در طول اولین سال زندگی محافظت کند. ما گمان می ­کنیم که تماس با حیوانات به روند بلوغ سیستم ایمنی کمک می­ کند که منجر به پاسخ بیشتر سیستم ایمنی و کوتاه­ تر کردن مدت عفونت می ­شود.

پیشرفت، قابل توجه بود. حتی زمانی که محققان فاکتور های دیگری که خطر عفونت را افزایش می ­دهد مانند نبود شیر مادر، بزرگ شدن با خانواده سیگاری یا والدین دارای آسم یا داشتن خواهر و برادر بزرگ ­تر، در مطالعه اعمال کردند.

بیشتر بخوانید: چگونه سگ مسموم را وادار به استفراغ کنیم؟!

علاوه بر کم تر بودن عفونت های مکرر گوش و عفونت های تنفسی، کودکانی که نزدیک سگ ها بودند در مقایسه با آن هایی که در خانواده ­ی بدون حیوان خانگی بزرگ شده بودند به دوره­ های کمتری از آنتی بیوتیک نیاز داشتند. تحقیقات پیشین نتایج متناقضی داشته است. طوری که بعضی از آنها می­ گویند بودن در اطراف سگ خانگی هیچ مزیتی ندارد، ولی دیگران متوجه شدند که ارتباط با حیوان در محافظت از سرماخوردگی و درد معده می ­تواند کمک کننده باشد.

محققان این مطالعه اظهار داشتند که تحقیقات آنان متفاوت از تحلیل های پیشین است. زیرا تحقیقشان بر اولین سال پس از تولد تمرکز دارد و شامل کودکان بزرگتر نمی ­شود.

 

 

نویسنده: عبدالرئوف صابری

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا