دانستنی‌های سلامتی

به این دلیل هرگز از بطری یکبار مصرف آب معدنی مجدداً استفاده نکنید!

از بطری پلاستیکی یک بار مصرف استفاده نکنید

اینجا هستیم که بگوییم هرگز بطری های یکبار مصرف را مجدداً مورد استفاده قرار ندهید، چراکه مطالعات جدید نشان میدهند پرکردن دوباره بطری های یکبار مصرف، خطری برای سلامتی شماست.

۱+

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که پس از خرید یک آب معدنی، بطری آن را پیش خودتان نگه داشته و چندین و چندبار از آن استفاده کنید. حال اینجا هستیم که بگوییم هرگز این بطری ها را مجدداً مورد استفاده قرار ندهید، چراکه مطالعات جدید نشان میدهند پرکردن دوباره بطری یکبار مصرف ، خطری برای سلامتی شماست.

از بطری پلاستیکی یک بار مصرف استفاده نکنید

از بطری یکبار مصرف پلاستیکی استفاده نکنید

این خطر شیمیایی نیست!

قبل از پرداختن بیشتر به موضوع، باید بیان کنیم این مطلب که بطری های پلاستیکی مواد شیمیایی را به آب منتقل میکنند، عمدتاً حرفی بی اساس است. در سال ۲۰۱۴ مطلبی با این مضمون در اینترنت منتشر شد که بطری های پلاستیکی حاوی DEHA هستند و DEHA نیز پتانسیل سرطان زایی را در خود دارد. حقیقت این است که بطری های تجاری و ظروف غذائی که شما با آنها مواجه میشوید از پلی اتیلن ترفتالات (PET) ساخته شده‌اند که حاوی DEHA نیستند. حتی اگر حاوی DEHA نیز باشند، این ماده هرگز به عنوان یک سرطانزا شناخته نشده است. طبق نظر شورای شیمی امریکا، PET به صورت کامل مورد آزمایش قرار گرفته است تا اطمینان حاصل شود که هیچ گونه ماده مضری از پلاستیک به محتوای آن وارد نمیشود.

بطری های یکبار مصرف مکانی ایده آل برای زندگی و رشد باکتری!

بنابراین اگر از نظر شیمیایی ضرری وجود ندارد باید نگران چه چیزی بود؟ دلیل این امر، موجود بسیار ساده ای به نام باکتری است. اگر این بطری ها نشسته باقی بمانند میتوانند زیستگاهی بسیار مناسب برای باکتری ها باشند. مطلبی که در سال ۲۰۰۲ در مجله کانادایی Public Health منتشر شد، نشان میداد که بطری های ۶۵ درصد از دانش آموزان دبستانی حاوی مقادیری از باکتری میباشد که از آنچه در دستورالعمل های بهداشتی آمده نیز تجاوز کرده است. بطری های چندبار مصرف به گونه ای ساخته شده‌اند که بتوان چندین بار آنها را مورد استفاده قرار داد، اما این موضوع در رابطه با بطری یکبار مصرف صدق نمی‌کند. همچنین مقاله ای که در سال ۲۰۰۷ در رابطه با گاستروانترولوژی نوشته شده است این موضوع را پوشش میدهد: “… شست و شوی روزانه بطری ها و استفاده مجدد از آنها میتواند منجر به تخریب فیزیکی پلاستیک همچون نازک شدن و شکستگی آن شود. باکتری ها نیز قادر میباشند که در این شکاف ها زندگی کنند و بنابراین این مهم خطری برای سلامتی است.”

حال با این تفاسیر زمان آن رسیده است که رو به خریداری بطری های پلاستیکی چندبار مصرف بیاوریم؟

پاسخ این سؤال “خیر” است. یک ماده شیمیایی در این بطری ها وجود دارد که سبب میشود از آنها استفاده نکنیم. این ماده شیمیایی بیسفنول A بوده که با نام BPA نیز شناخته میشود. ماده مذکور یک اختلال گر غدد درون ریز محسوب میشود و میتواند سبب اختلال در روندی شود که هورمون ها از طریق آن اثر خود را اعمال میکنند. مؤسسه ملی علوم بهداشت محیطی میگوید که بررسی گزارشات سال ۲۰۰۸ نگرانی های در رابطه با اثرات منفی بیسفنول A بر روی مغز، رفتار و غدد پروستات جنین، نوزادان و کودکانی که در معرض این ماده قرار گرفته‌اند را نشان میدهد. تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است، اما در حال حاضر دلایل خوبی وجود دارد که از استفاده از این ماده اجتناب کنیم.

با توجه به این شرایط راه حل چیست؟

ممکن است تصمیم بگیرید که بطری های پلاستیکی را کنار بگذارید و به سراغ  بطری هایی از جنس دیگر بروید. بطری های شیشه ای شاید از نظر نگهداری مزه به بطری های پلاستیکی یا فلزی نرسند، اما از آنجا که به اندازه کافی محکم بوده و در برابر خراشیدگی و ترک نیز مقاوم میباشند، باکتری ها قادر نخواهند بود که در آنها رشد کنند. علاوه بر این موارد، میتوان این بطری ها را با استفاده از ماشین ظرفشویی مورد شست و شو قرار داد. اگر در رابطه با سرد نگه داشتن دمای آب خود نگران هستید، میتوانید از بطری های فولادی ضد زنگ که اغلب از عایق دوجداره بهره میبرند نیز استفاده کنید. چنانچه در تلاش هستید تا سالم بمانید، نوشیدن آب به مقدار زیاد ایده بسیار خوبی است. فقط اگر این آب به باکتری های مضر آلوده نشده باشد، سالم تر خواهد بود.

منبع: curiosity.com

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا