ادبیات جهان

در رویای بابل نوشته‌ی ریچارد براتیگان

۴+

رمان در رویای بابل Dreaming of Babylon نام یکی از آثار نویسنده و شاعر توانمند آمریکایی ریچارد براتیگان Richard Brautigan است که در سال ۱۹۷۷ نوشته شده است. پیام یزدان جو این کتاب را به فارسی ترجمه و نشر چشمه آن را منتشر کرده است. در ادامه با معرفی و بررسی رمان در رویای بابل با نت نوشت همراه باشید.

در رویای بابل اثر ریچارد براتیگان؛ اگر برای دوست قدیمی ۲۰ دلار برای مادر ۶۰۰ دلار

در رویای بابل ماجرای یک روز از زندگی یک کارگاه خصوصی ناموفق و البته خیال‌پرداز را از زبان خودش روایت می‌کند. کارآگاه خصوصی کتاب در رویای بابل فردی است به‌ شدت بی‌پول که به همه‌ی عالم و آدم بدهکار است.

از صاحب‌ خانه گرفته تا مادرش. او که ماه‌‌ها از آخرین پیشنهاد کاری‌‌اش می‌گذرد با یک پیشنهاد خوب از فردی ناشناس روبرو می‌شود که تنها شرط اولیه‌‌اش حضور او با یک اسلحه‌ی پر است و او حتی پول برای خرید فشنگ ندارد.

بیشتر بخوانید: پس باد همه چیز را با خود نخواهد برد اثر ریچارد براتیگان

ریچاردگری براتیگان (به انگلیسی: Richard Brautigan)‏ (زاده ۳۰ ژانویه ۱۹۳۵ - درگذشته ۲۵ اکتبر ۱۹۸۴) نویسنده و شاعر معاصر آمریکایی. از او ۹ رمان، یک مجموعه داستان و چندین دفتر شعر منتشر شده‌است. رمان صید قزل آلا در آمریکا اولین و شناخته شده‌ترین اثر اوست. وی عضو جنبش بیت بود. ریچارد براتیگان با تفنگ شکاری کالیبر ۴۴ خودکشی کرد.

ریچاردگری براتیگان (به انگلیسی: Richard Brautigan)‏ (زاده ۳۰ ژانویه ۱۹۳۵ – درگذشته ۲۵ اکتبر ۱۹۸۴) نویسنده و شاعر معاصر آمریکایی. از او ۹ رمان، یک مجموعه داستان و چندین دفتر شعر منتشر شده‌است. رمان صید قزل آلا در آمریکا اولین و شناخته شده‌ترین اثر اوست. وی عضو جنبش بیت بود. ریچارد براتیگان با تفنگ شکاری کالیبر ۴۴ خودکشی کرد.

اما مشکلات کارآگاه خصوصی داستان رمان در رویای بابل به این جا ختم نمی‌شود. او بدون کنترل در رویای بابل غرق می‌شود. رؤیایی از یک شهر آرمانی که در آن می‌ تواند هرکسی باشد و کافی ست کمی به ذهن خیال پردازش زحمت بدهد.

او با جزئیات دقیق بابل و ماجراهایش را در ذهن خود می‌ سازد و تجربه می‌کند. در آن جا گاه یک کارآگاه خصوصی موفق و گاه یک ورزشکار مدال‌ آور و گاه یک ناجی است. او مهم‌ ترین و سرنوشت‌ سازترین لحظات زندگی‌اش را با خیال‌ پردازی درباره‌ی بابل از دست‌داده است.

به عنوان مثال می‌توانست پلیس شود ولی بیست سؤال آخر آزمون را خالی می‌گذارد چون ناگهان رؤیای بابل او را گرفتار خود می‌کند. یا می‌توانست یک بازیکن بیسبال خوب باشد ولی باز هم هجوم ناگهانی رویای لذت‌بخش بابل این فرصت را از او می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: ریچارد براتیگان مروری بر زندگی و آثار

در رویای بابل ماجرای یک روز از زندگی یک کارگاه خصوصی ناموفق و البته خیال‌پرداز را از زبان خودش روایت می‌کند.

در رویای بابل ماجرای یک روز از زندگی یک کارگاه خصوصی ناموفق و البته خیال‌پرداز را از زبان خودش روایت می‌کند.

نکته‌ی جالبی که پیش از همه چیز در آثار براتیگان مشاهده می‌شود این است که او بسیار ساده داستان رمان در رویای بابل را روایت می‌کند. او عجیب‌ و غریب ترین حوادث رخ‌داده را با همان لحنی تعریف می‌ کند که از خواب بیدار شدن شخصیت اصلی داستانش را توصیف می‌کند.

او هرگز آب‌وتاب چندانی برای تحت تأثیر قرار دادن خواننده به کارش نمی‌ دهد اما مسئله‌ی حیرت‌آور این است که کارهایش تاثیر خود را بر روی مخاطب می‌گذارند. حتی طولانی‌ مدت تر از رمان‌ هایی که خودشان را برای این کار به زحمت انداخته‌ اند.

برخی رمان در رویای بابل را انتقام براتیگان از جامعه‌اش می‌دانند. او جامعه را بسیار پول‌ پرست توصیف کرده است. به شکلی که مادر در هر تماس فرزندش قرض و بدهی او را یادآور می‌ شود و هیچ اثری از محبت مادری در او نمانده است.

محتوای مکالمه‌‌‌ی کارآگاه خصوصی با همه‌ی طلبکارانش به یک شکل است. تفاوتی نمی‌کند که مادرش باشد یا دوست دوران جنگ و دانشگاه. صرفاً مبلغ بدهکاری‌‌اش به آن‌ها متفاوت است. این گویای این مسئله است که ارزش انسان‌‌ها برای یکدیگر به سادگی با کمک پول قابل‌ اندازه‌گیری است.

اگر برای دوست قدیمی ۲۰ دلار برای مادر ۶۰۰ دلار. چیزی به نام محبت بی قید و شرط وجود ندارد. براتیگان این مسئله را به شکل غریبی با طنازی در گوشت و تن داستانش گنجانده است.

اگر برای دوست قدیمی ۲۰ دلار برای مادر ۶۰۰ دلار. چیزی به نام محبت بی قید و شرط وجود ندارد. براتیگان این مسئله را به شکل غریبی با طنازی در گوشت و تن داستانش گنجانده است.

اگر برای دوست قدیمی ۲۰ دلار برای مادر ۶۰۰ دلار. چیزی به نام محبت بی قید و شرط وجود ندارد. براتیگان این مسئله را به شکل غریبی با طنازی در گوشت و تن داستانش گنجانده است.

بیشتر بخوانید: متن هایی برای هیچ اثر ساموئل بکت

او مردم جامعه‌اش را تماماً پول‌ پرست و فاسد توصیف کرده است. جایی که در آن حتی به جسد یک فاحشه‌ی زیبا رحم نمی‌کنند و چندین نفر برای دزدیدنش دست‌ به‌ کار شده‌اند. مسئول پزشکی قانونی از اعتراف به معاشقه با اجساد ابایی ندارد و پلیسش را به سادگی می‌شود خرید.

براتیگان حتی میهن‌ پرستی را به شکل واضحی به سخره می‌گیرد. شخصیت اصلی داستان رمان در رویای بابل در جنگ اسپانیا زخمی شده ولی نه در نبرد. بلکه در هنگام قضای حاجت تیر از تفنگش در رفته و ماتحتش آسیب‌دیده است.

” اصلاً ً سر در نمی‌آورم چرا تیر به ماتحتم خورد. به‌هرحال یک داستان جنگی مزخرف بود. به مردم که می‌گویی ماتحتت تیرخورده، دیگر تو را به چشم یک قهرمان نمی‌بینند. جدی‌ات نمی‌گیرند. ”

طرح جلد ترجمه رمان در رویای بابل Dreaming of Babylon

طرح جلد ترجمه رمان در رویای بابل Dreaming of Babylon

در مقابل دنیای واقعی ما رویای بابل را داریم، جایی که کارآگاه خصوصی ترجیح می‌دهد تمام روزش را در فکر به آن سپری کند و شیرین‌ترین دوران زندگیش را زمانی می‌داند که در بیمارستان بستری بود و می‌توانست تمام‌ وقت به بابل فکر کند. ولی چرا بابل؟

اغلب نویسندگان اروپایی از آتلانتیس به عنوان مدینه‌ی فاضله‌شان نام برده‌اند ولی براتیگان بابل را انتخاب می‌کند. در افسانه‌ها آمده است که مردم در قدیم همه با یک زبان سخن می‌گفتند. مردم بابل می‌خواستند برجی بسازند تا به بهشت برسند.

خداوند که راضی به این امر نبوده است برای آن‌ها زبان‌های متفاوتی خلق می‌کند، به شکلی که آن‌ها از خواب بیدار می‌شوند و دیگر حرف یکدیگر را نمی‌فهمند و دچار اختلاف می‌شوند.

یادداشت پشت جلد ترجمه رمان در رویای بابل Dreaming of Babylon

یادداشت پشت جلد ترجمه رمان در رویای بابل Dreaming of Babylon

بیشتر بخوانید: هیولای هاوکلاین اثر ریچارد براتیگان , یک وسترن گوتیک

براتیگان جامعه‌ی بابل را به عنوان جامعه‌ی آرمانی انتخاب می‌کند و شخصیت اصلی داستانش را در رؤیای آن فرو می‌برد. شاید براتیگان تفاوت زبان‌‌ها در بابل را هم‌ تراز با تفاوت نژادها در آمریکا دانسته است و دلیلش برای انتخاب بابل همین باشد.

در بابل شخصیت اصلی ما می‌تواند هر چیزی باشد حتی یک رئیس‌جمهور و این شباهت بسیار غریبی به رؤیای آمریکایی دارد. در رؤیای آمریکایی گفته می‌شود که فرصت موفقیت برای تمامی افراد جامعه فارغ از طبقه ی اجتماعی‌ شان مهیاست.

براتیگان با رؤیای بابل به رؤیای آمریکایی نیز طعنه میزند. نمایاندن این امر که رؤیای آمریکایی همان‌ طور که رؤیای بابل تنها یک رؤیاست، چیزی بیشتر از خیال‌ پردازی و رؤیا نیست و باعث می‌شود که جامعه از پیشرفت در واقعیت عقب بماند.

همان‌طور که شخصیت اصلی داستان رمان در رویای بابل Dreaming of Babylon هر بار که در خیال‌ پردازی غرق می‌شد لحظات مهم زندگی‌‌اش را از دست می‌داد. او به شکل واضحی رؤیای آمریکایی را سد راه پیشرفت می‌داند.

مرگ براتیگان هم به سبک قصه‌هایش بود. او همان‌طور که در داستان‌ هایش  اتفاقات عجیب‌ و غریب خیلی ساده و غیر منتظره رخ می‌دهند و خودش هم با ساده‌ترین و بی‌خیال‌ ترین شکل ممکنه آن را روایت می‌کند، تصمیم گرفت رو به دریای پشت پنجره‌ی خانه‌‌اش با یک تفنگ خودکشی کند و به زندگی‌اش پایان بدهد.

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    کمال عرفانی

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ at ۱۲:۱۹

    این جمله از متنی که نوشته اید جوهر این کتاب است و عالی است:
    ” در رویا زندگی کردن باعث می شود جامعه از پیشرفت عقب بماند”

    ۳+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا