فیلم E.T. the Extra-Terrestrial ساختهی استیون اسپیلبرگ؛ تو خودت قدرت مطلقی!
فیلم E.T. the Extra-Terrestrial از ساختههای استیون اسپیلبرگ Steven Spielberg کارگردان به نام سینمای جهان و محصول ۱۹۸۲ سینمای هالیوود. تحفه سالهای دور اسپیلبرگ شگفتانهای مابین کلاسیک و مدرن است که سالیان سال نماد ذهن خلاق خواهد بود.
فیلم E.T. the Extra-Terrestrial ساختهی استیون اسپیلبرگ
ای.تی. همین دو حرف کافی است تا کسانی که دل در گرو سینمای خیالی دارند روح خود را تسلیم خاطراتی کنند که هیچ گاه آن لحظات را فراموش نخواهد کرد. ای. تی نه فقط یک فیلم سرگرم کننده از میان هزاران ساخته هالیوود تا کنون بلکه هویتی است بنیادین برای تمام میراث داران بعد از آن. فیلمی که سراسر روح است.
نقد و بررسی فیلم E.T. the Extra-Terrestrial را با پرداختن به داستان آن آغاز میکنیم جایی که گروهی از بچههای دبستانی در شبی مشغول بازی سیاه چاله و اژدها هستند.
الیوت کوچک ترین فرد آن گروه بچهها مأمور تحویل گرفتن پیتزا سفارش داده شده میشود. از قضا موجوداتی فضایی لحظاتی قبل زمین را ترک گفته اند و یکی از اعضای آن سفینه در زمین جای مانده است. این موجود در حین فراری از دست تعقیب کنندگانش وارد منزلی میشود که بچهها در حال بازی هستند.
[su_label type=”important”]بیشتر بخوانید:[/su_label] فیلم The Post ساختهی استیون اسپیلبرگ؛ رسوایی بزرگ
ای. تی از طریق پیوند ذهنی با الیوت راهش را به خانه باز میکند و رفته رفته خواهر و برادر الیوت نیز با ای. تی رابطه دوستانهای بر قرار میکنند. در مدت زمانی کهای تی در این خانه سکونت دارد رفته رفته یاد میگیرد از طرق زبان نیز رابطه کلامی بر قرار کند.
اینجا است که متوجه میشویم او دلتنگ خانه است و در تلاش برای برقراری رابطه با هم نوعانش است تا بیایند و او را ببرند. همچنین رفته رفته پیوند عاطفی عمیقی میان او و الیوت شکل میگیرد به نحوی که افکار، احساس و عمل هایشان نیز بر هم دیگر منعکس میشود. و این رابطه تا جدایی آن دو ادامه مییابد.
در فیلم E.T. the Extra-Terrestrial نکاتی دخیل هستند که فراتر از داستان جای میگیرند. ای تی شاید در ظاهر داستانی ساده و نوجوانانه را روایت گر باشد، اما آن قدر عمیق جریان دارد که تأثیر گذار است.
ای تی نه یک موجود که وارد و خارج میشود و هیجانی تزریق میکند، بلکه نهایتی برای بقا است. نوعی امید است. قدرتی است که ارزش انسان را یاد آور میشود. الیوت با حضور ای تی جلا میخورد و ارزشمند میشود.
خودش را باز مییابد و از پسری طرد شده در بازی ابتدایی به قدرتی مطلق در میان اطراف بدل میگردد. ای تی همان چیزی است که همه به آن نیاز دارند اما نا مرئی است و ای تی در این فیلم به آن نیستی تجسم میدهد.
[su_label type=”important”]بیشتر بخوانید:[/su_label] فیلم Schindler’s List فهرست شیندلر ساختهی استیون اسپیلبرگ؛ صدای یک زخم
ای تی میآید و در لحظهای اثرش را میگذارد و میرود بدون اینکه طلبیده یا رنجیده شده باشد. ای تی در اومانیستی حالت ممکن، انسانهای خاص زندگی هر فردی هستند که وجود دارند تا تلنگر باشند. رسالتشان همین است که بنیان تفکر را به هم بریزند و بروند.
در نقد فیلم E.T. the Extra-Terrestrial باید اشاره داشت اگر چه زبان فیلم کاملا ساده و برای نوجوانان تعریف شده است. اما به اعتقاد نگارنده وسعت فلسفهاش قدمت شرقی دارد.ای تی آن قدر بزرگ و نا زمان است که آثارش کماکان در سینمای جهان وجود دارد. تأثیر پذیری آشکار سریال Stranger Things محصول شبکه نتفلیکس از این فیلم گواه اهمیت فیلم ای تی در ژانر علمی تخیلی دارد.
[su_label type=”important”]بیشتر بخوانید:[/su_label] فیلم The Terminal ترمینال از استیون اسپیلبرگ؛ «از همه جا مانده»
اسپیلبرگ جوان بعد از ساخت فیلم تکرار نشدنی آروارهها و پایه ریزی یکی از بزرگ ترین فرنچایزهای سینما یعنی ایندیانا جونز سراغ پروژهای رفت مرموز. حقیقتا ای تی هنوز مرموز است.
ورود ای تی به خانه، کُمدی هراسش از اطراف، یادگیری زبان و نوع تعجبی که نسبت به اطراف دارد همراه با آن دو انگشت معروف که هیچ گاه فراموش نمیشوند تزریق نوستالژی است. حضور دارد. شاید یکی از زنده ترین مخلوقات علمی تخیلی سینما ای تی باشد.
دنیایی که تا قبل از ورود جلوههای ویژه کامپیوتری روح بیشتری داشت. Steven Spielberg استاد دمیدن روح در چنین کاراکترهایی است. کوسه مکانیکی فیلم آروارهها آن قدر زنده است و حضور دارد که وصف نشدنی است.
ای تی نیز به همین شکل است. کافی است به لحظه دیدار و خدا حافظی الیوت و ای تی در ابتدا و پایان فیلم دقت کنید تا اوج این کُنش تجسم حقیقی معنا داری به خود گیرد. راجع به فیلم E.T. the Extra-Terrestrial همین نکته بس است که موجودی خلق کرد که آن قدر آشنا بود که هنوز در دل ذهنهای بارور و عشاق جادو در سینما زنده است.
در نهایت راجع به فیلم E.T. the Extra-Terrestrial باید اشاره داشت که برنده ۴ اسکار سال ۱۹۸۳ در تمام جوانب در استاندارد بالایی ظاهر شده است. از جلوههای بصری فیلم گرفته که پیشتر در مورد آن صحبت کردیم تا کارگردانی بی تلکف و فیلم نامه روانی که برای آن پرداخته شده است. ای تی نه یک فیلم جریان ساز بلکه خود جریان شاخهای از فانتزی در سینماست که خط مشی برای دیگر فانتزی سازان و نویسان شد.
سکانسی که الیوت و ای تی همراه هم با دوچرخه بر فراز جنگل پرواز میکنند همان شور و شعفی دارد که هری پاتر برای اولین بار سوار گریفین بر فراز رودخانه پرواز میکند.
البته این امر نه ویژگی خود فیلم به تنهایی بلکه ویژگی بارز Steven Spielberg است. این ذهن ماجراجویی که گوشه کنار ژانرهای مختلف را در طول کار نامه پُر بار خود سرک کشید و ثمرهاش فیلم هایی با نگاههای متفاوت و شگفت انگیزی است که خط ربطش در تمام فیلمهای وی جریان دارد.
[su_label type=”important”]بیشتر بخوانید:[/su_label] استیون اسپیلبرگ کارگردانی برای تمام فصول!
پیش از به پایان بردن بررسی فیلم E.T. the Extra-Terrestrial باید اشارهای به بازی شگفت انگیز هنری توماس Henry Thomas در نقش الیوت داشته باشیم.
کودکی که بی نهایت در این فیلم درخشید و بازی و ری اکشنهای که او از خودش در این فیلم به نمایش میگذارد حقیقتا شیمی دو نفره بین او و ای تی را به بالاتری حد خود میرساند. و در آخر و به اعتقاد نگرانده فیلم E.T. the Extra-Terrestrial برای آن دسته از سینما دوستانی است که با جادوهای زیادی در سینما زندگی کردند و میتوانند ذهن خود را با ماورا همراه کنند.