ادبیات جهان

تحلیل داستان پزشک دهکده اثر فرانتس کافکا ؛ مقصد هست، اما راه نیست

تحلیل داستان پزشک دهکده اثر فرانتس کافکا

داستان پزشک دهکده ، در سال ۱۹۲۴ پس از مرگ کافکا منتشر می شود و نخستین بار در سال ۱۹۱۹، همزمان با انتشار در گروه مجازات و چهار سال پس از مسخ، توسط خود نویسنده و به دست ناشر سپرده می شود. در داستان پزشک دهکده که جزء آثار درخشان کافکاست، با جهانی تاریک، سرد و یخ زده مواجهیم که گوئی دیدگاه هدایت را به روشنی آشکار می کند.

فرانتس کافکا زاغچه ی تاریک ادبیات جهان، در ۳ ژوئیه ی ۱۸۸۳ در پراگ متولد شد. نویسنده ی یهودی آلمانی زبان با جهانی کابوس وار که نشأت گرفته از روح مضطرب، ترسان و زخم خورده اش بود که در بطن جامعه ای که در آن می زیست و روح زمانه ای که با آن بیگانه بود و در بی تناسبیِ رخوت آمیزِ آن حل نمی شد، کماکان رنگ می باخت و سرانجام در پیچشی دردناک آن را جا گذاشت و بلعیده شد. بسیاری از آثار وی بعد از مرگش منتشر شد که مدیون یار همیشگیش ماکس برود است. در ادامه با تحلیل داستان پزشک دهکده اثر فرانتس کافکا با نت نوشت همراه باشید.

تحلیل داستان پزشک دهکده ؛ مقصد هست، اما راه نیست| من تنها هستم. مثل فرانتس کافکا

رمان ناتمام قصر، امریکا، محاکمه، نامه به پدر، گروه محکومین، داستان نیمه تمام دیوار چین، دفتر یادداشت های روزانه و داستان پزشک دهکده آثار درخشان بعد از مرگ کافکا هستند و داستان کوتاه مسخ که به خاطر آن شهره شد و چند داستان کوتاه در زمان حیاتش به چاپ رسیدند. کافکا داستان پزشک دهکده را به پدرش تقدیم کرد. داستان ها و جهان غریب و وهمناکی که کافکا می آفریند، مرزهای زمینی رئالیسم را در هم میشکند و دنیایی کابوس وار و سوررئالیستی می آفریند که در سیطره ای از قدرتی نامرئی به سرنوشت محتوم ختم می شود. اگرچه تفسیرها و تحلیل های زیادی بر آثار وی مبنی بر گرایش های سیاسی و بعضاً مذهبیِ نویسنده در قالب  مکاتب اگزیستانسیالیستی، نهیلیسم و پوچ گرایی نوشته شده است، اما تصویر مالیخولیائی و پوچی که بر آثارش گسترده می شود، نمایانگر روح و روان عاصی وی در کشمکش های بی نتیجه ی ذهنی و درونیش با خانواده بویژه پدرش هرمان کافکاست. هرمان کافکا، بازرگان موفق و تنومندی که موفقیتش را مدیون کار شبانه روزی و بی وقفه ی خود با اتکا به شخصیت توانمند خود است، با فرزندانش به خصوص کافکا رابطه ای برده وار دارد که قدرت بی چون و چرای خود را تنها گشتالت حاکم بر روابط خانواده می داند و شرح دردمندی روح حساس و بی دفاع فرانتس در سال های جوانی که گوئی هنوز هم در دنیای سخت مادی پدرش همان فرانتس کوچک و بی پناه سال های دور خانه ی پدری است، به تفصیل در نامه ای صد صفحه ای در کتابی که بعدها بعنوان نامه به پدر، اثری ادبی از کافکا تلقی می شود، آمده است. این نامه که به دست مادر کافکا سپرده شد که به پدر رسانده شود؛ هرگز به مقصد نرسید.

بیشتر بخوانید: تحلیل رمان چشم نوشته‌ی ولادیمیر ناباکوف، همگی پوچی و بی حوصلگی است!

فرانتس کافکا که به واسطه ی ضعف جسمانی و ضعف های شدید روحی، خود را شخصی ترسو، مردد و نا آرام می دانست؛ از عقده ی حقارت شدیدی نسبت به پدرش رنج می برد. کافکا در نامه به پدر می نویسد:

دنیا از نظر من به سه بخش تقسیم می شود: یکی آنکه من، من برده در آن زندگی می کردم، زیر قانون هائی که تنها به خاطر من بدعتشان گزارده بودند و من هم نمی دانستم چرا هرگز نتوانستم خودم را با آنها وفق دهم. (این دیدگاه کافکا در داستان جلوی قانون نمودار می شود.) دنیای دومی که فرسنگ ها با من فاصله داشت. دنیائی که تو در آن زندگی می کردی. درگیر حکومت کردن، دستور دادن، درگیر ناراحتی ناشی از این عدم دستورها؛ و سرانجام دنیای سومی که باقی مردم در آن زندگی می کردند. خوشبخت و آزاد از دستور دادن ها و اطاعت کردن ها.

هرمان کافکای پدر به همراه مادر جولی لوی، مادر فرانتس کافکا

هرمان کافکای پدر به همراه مادر جولی لوی، مادر فرانتس کافکا

روانکاوان معتقدند انسان تصوری را که از خدا دارد بی آنکه خود بداند، از تجربه ی خود با پدر به دست می آورد. – پس یعنی خدا را به مثال پدر صورت می بندد.- عکس این مطلب هم که اولین بار هاینتس پولیتسر اشاره کرد، صادق است. اینکه انسان های حساسی چون کافکا، با تجربه ای که در سال های پختگی از مفهوم خدا کسب می کنند، تصور پدر را وسعت می دهند و به آن غنا می بخشند. در یکی از فرقه های عرفانی یهودیت یعنی کاباله، تصویری خاص از جهان الوهیت و ساحت “یَهُوَه” عرضه می شود. به این معنی که اگر تمام جهان خودشان را در برابر ساحت مقدس و با شکوه “یَهُوَه” چاک چاک کنند، او به انسان هیچ اعتنایی ندارد. ساحتی دور از دسترس است و هرگز خود را همچون مسیحیت که ملکوت الهی درون شماست یا اسلام که خدا از شاهرگ گردن به انسان نزدیک تر است، وجود ندارد. چیزی شبیه ارتباط کافکا با پدرش که یهوه را سیمائی از پدر ترسیم می کند. کافکا هرگز من درونی خود را دوست نداشت و با رژیم های سخت و آزاری که به جسم خود می رساند، تنهائی و گوشه گیری مفرط و بی خوابی های مداوم، یک نوع بیماری روان تنی (سایکوسوماتیک) در خود به وجود آورد که نشانه های بیماری سل را در سال ۱۹۱۷ در او نمایان ساخت. این نوع بیماری یک بیماری ذهنی است که در اثر تلقین مکرر در فرد تبدیل به یک بیماری و درد جسمی واقعی می شود و اغلب در افرادی که کمبودهای شدید در عشق گرفتن و عشق ورزیدن دارند، احتمال ابتلای به آن تقویت می شود.

بیشتر بخوانید: تحلیل رمان ارواح اثر پل استر ، تو برای من همه‌ی دنیا بودی و من تو رو به مرگ خودم تبدیل کردم.

کافکا که همیشه علاقه ی مفرطی به ازدواج و تشکیل خانواده داشت، دو بار با فلیسه باوئر نامزد کرد و بر سر اختلافات شدید خود با پدرش و سرانجام به خاطر بیماری سل آن را بهم زد. در نامه ای به پدر می نویسد:

مهم ترین مانع من در کار ازدواج، این اعتقاد ریشه کن ناشدنی است که لازمه ی نگهداری و به خصوص هدایت یک خانواده، آن چیزهائی است که من در تو تشخیص داده ام. آن هم همه اش با هم، چه خوب و چه بد و درست همان طور که در سازواره ی تو با هم تلفیق پیدا کرده اند، یعنی قدرت بدنی و تمسخر دیگران، سلامت و نوعی افراط، بلاغت کلام و عدم لیاقت، اعتماد به نفس و نارضائی از همه کس، احاطه به مسائل زندگی و استبداد، مردم شناسی و عدم اطمینان بیشتر به مردم و بعد همه ی فضیلت هائی که هیچ زیانی به همراه ندارند، مثل پرکاری، استقامت، حضور ذهن و تن نترس… از تمام این نسبت که بگیریم، من یا تقریباً هیچ نصیبی نداشته ام یا خیلی کم داشته ام. آن وقت می خواستم دل به دریا بزنم و ازدواج کنم؟

یا در چند صفحه بعد:

من از نظر روحی ظاهراً قادر به ازدواج کردن نیستم و نشانه اش این است که من از همان لحظه ای که تصمیم به ازدواج می گیرم، دیگر نمی توانم بخوابم. سرم شب وروز داغ می شود، دیگر زندگی درستی ندارم ئ مستأصل به این طرف و آن طرف می روم.

فرانتس کافکا به همراه نامزدش فلیسه باوئر

فرانتس کافکا به همراه نامزدش فلیسه باوئر

بیشتر بخوانید: معرفی کتاب جان شیفته نوشته رومن رولان ، زندگی نشده‌ات را کجا پنهان کرده ای؟

کافکا در نامه به پدر ، دنیا را مانند جزیره ای پهناور تصور می کند و پدر را جسم غول پیکری که بر جزیره دراز کشیده و کل آن را به تصرف خود در آورده و تنها در جاهائی که جسم او وجود ندارد خود را مستقل حس می کند که می تواند از سیطره ی این قدرت مهار نشدنی در امان باشد. صادق هدایت درباره ی کافکا می نویسد:

از خواندن آثار کافکا حالتی به آدم دست می دهد، مثل اینکه گفتگوی گرمی را می شنود اما ناگهان پی می برد که لب های گویندگان تکان نمی خورد و به جای چشم، سوراخی تاریک در صورتشان دیده می شود.

داستان پزشک دهکده ، در سال ۱۹۲۴ پس از مرگ کافکا منتشر می شود و نخستین بار در سال ۱۹۱۹، همزمان با انتشار در گروه مجازات و چهار سال پس از مسخ، توسط خود نویسنده و به دست ناشر سپرده می شود. در داستان پزشک دهکده که جزء آثار درخشان کافکاست، با جهانی تاریک، سرد و یخ زده مواجهیم که گوئی دیدگاه هدایت را به روشنی آشکار می کند. جهانی که کافکا در داستان پزشک دهکده می آفریند، یک جهان کابوس وار است که در رویائی تلخ می گذرد و از قوانین عادی زمان و مکان دنیای واقعی تبعیت نمی کند. داستانی فرا واقعی با قوانین و قدرت های هضم نشدنی روابط خشونت آمیز انسانی که از دیدگاهی کاملاً ذهنی روایت می شود و جریان سیال ذهن بر پایه ی تک گوئی درونی که گاهی به شکل حدیث نفس در می آید، در آن تجلی می کند. در شبی زمستانی که برف سختی می بارد، پزشک پیر دهکده بر بالین جوانی که بیماری سختی دارد فرا خوانده می شود. پزشک که اسب خود را چند شب پیش در اثر برف و سرمای سخت از دست داده به همراه ندیمه اش در دهکده به دنبال اسب هستند تا برای رفتن بر بالین بیمار آماده شوند. وقتی از همه جا نا امید می شوند، پزشک پیر اتفاقی در خوکدانی منزلش را باز می کند و با مهتری رو به رو می شود که دو اسب قبراق و زیبا را به پزشک هدیه می کند اما در ازای آن تصمیم دارد رزا ندیمه ی پزشک را تصاحب کند. پزشک برافروخته در حالیکه چاره ای ندارد، سوار بر اسب ها خود را بر بالین بیمار می رساند اما گوئی هیچ مسافتی طی نمی شود و منزل بیمار چند قدم آن طرفتر از منزل پزشک است. پزشک وارد منزل می شود و با خانواده ی پسر بیمار مواجه می شود. او در نگاه اول جوان را بیمار نمی یابد و تنها کسی می داند که خود را به بیماری زده؛ این در حالی است که پسر از او می خواهد که راحتش کند و بگذارد بمیرد. در ادامه وقتی خواهر بیمار، دستمال خونی جوان را نشان می دهد، پزشک مجاب می شود که بیمار را دقیق تر معالجه کند و در میابد زخمی عمیق در پهلوی بیمار وجود دارد که خون آلود است و کرم گذاشته است.

بیشتر بخوانید: معرفی کتاب کافکا در ساحل نوشته هاروکی موراکامی ، این یک راز نیست و همه چیز استعاره است !

در همین اثنا است که اسب ها سر خود را از پنجره ی اتاق به درون کرده اند و شیهه می کشند و پزشک را به مراجعت ترغیب می کنند. جماعتی از مردم دهکده نیز بیرون اجتماع کرده اند و شعری غریب می خوانند:

عریانش کنید تا درمان کند.
اگر درمان نکرد، بکشیدش.
پزشکی بیش نیست، پزشکی بیش نیست…

جماعت عاقبت پزشک را عریان می کنند و در بستر بیمار، نزدیک زخمش می خوابانند و از اتاق بیرون می روند. در این حین مکالمه ای بین پزشک و بیمار در می گیرد. بیمار:

می دانی چیست؟ من اعتماد زیادی به تو ندارم. چون تو را هم همین طوری به جائی پرت کرده اند؛ با پای خودت نیامدی. به جای کمک بستر مرگم را تنگ می کنی.

بیشتر بخوانید: رمان ساعت ده و نیم شب در تابستان نوشته‌ی مارگریت دوراس

و در چند سطر بعدی:

همیشه باید قانع باشم. با زخم خوشگلی به دنیا آمده ام. دارو ندارم هم همین است.
پزشک: دوست جوان من، اشتباه تو در این است که وسعت نظر نداری. منی که همه جا در اطراف و اکناف، از هر نوع بیماری عیادت کرده ام، به تو می گویم: زخمت آنقدرها هم که فکر می کنی بد نیست. با دو ضربه ی عمود بر هم تبر ایجاد می شود. چه بسا کسانی که پهلوهایشان را در اختیار می گذارند و صدای تبر را در جنگل نمی شنوند تا چه رسد به اینکه نزدیک شدنش را احساس کنند.

جوان داستان پزشک دهکده صحبت های پزشک را می پذیرد و می میرد. در پایان پزشک لباس ها و وسایلش را بر میدارد و از آنجا می گریزد. سوار بر اسب هائی می شود که هیچ جنبشی ندارند و خود را پزشکی فریب خورده می داند که مدام از بیماران فریب خورده است؛ در حالیکه فکر قربانی شدن رزا رهایش نمی کند، خود را عریان، در معرض یخبندان این شوربخت ترین عصر، با کالسکه ای زمینی و اسب هائی غیر زمینی، پیرمردی سرگردان می داند.

بیشتر بخوانید: رمان پیرامون اسارت بشری نوشته ویلیام سامرست موام

آثار و دست نوشته های کافکا - داستان پزشک دهکده

آثار و دست نوشته های کافکا – داستان پزشک دهکده

اگر بخواهیم به رمزگشایی نمادهای داستان پزشک دهکده بپردازیم، باید آن را با تصویرها و کارکردهای ضمیر ناخودآگاه که زبان رؤیای داستان پزشک دهکده است تفسیر کنیم، اگرچه این اثر کافکا از آثار تفسیر نشدنی وی به شمار می رود. در داستان پزشک دهکده هر دو شخصیت پزشک و بیمار شخصیت واحدی از خود کافکا را نمایش می دهند که یکی نماد زندگی و دیگری نماد مرگ است. پزشک به واسطه ی موقعیت شغلیش نقش نجات دهنده را ایفا می کند و بیمار صاعقه ی مرگ کافکاست. جوان بیمار که در ابتدا با معاینه ی پزشک مواجه می شود، چیزی در نمی یابد. اشاره به تلقین های درونی فرانتس کافکا و رژیم های سخت گیاهی و امساک در خوردن و آزارهای جسمی که به خود روا می دارد و در ابتدای امر هیچ نشانه ای دال بر بیماری در او پدیدار نمی شود. کمی بعد که با شدت گرفتن بیماری و سرفه های خونی، بیماری سل او تشخیص داده می شود و قطعی می شود در دستمال خونی خواهر بیمار که اوتلا (Ottla) است و رابطه ی نزدیکی با کافکا دارد که در داستان مسخ نیز حضور دارد، آشکار می شود. خوکدانی بخش تاریک و متروک و افسرده ی ضمیر ناخودآگاه کافکاست که از آن قطع امید کرده و متروک و فراموش شده است که وقتی از همه جا قطع امید می کند و به ورطه ی نا امیدی می افتد به آن رجوع می کند و در آن مطابق معمول همیشه که پدر را مسبب تمام ناکامی هایش می داند، مهتری را می بیند که دو اسب زیبا و ماورائی به او می دهد. این جنبه ی مثبت پدر است که گهگداری نمود پیدا می کند و شمه ای از انسانیت له شده را در او زنده می کند اما همین سخاوت هم با کینه و پلیدی همراه است که رزا را از او می گیرد و او را به تملک خود در می آورد.

بیشتر بخوانید: مکتب ناتورالیسم چیست ؟ با علم می توان چنین دستاورد هایی داشت پس چرا ادبیات از آن بی بهره بماند.

گمان می رود رزا همان دورای ۱۹ ساله باشد که کافکا در سال های آخر عمر در سال ۱۹۲۳ در یکی از استراحتگاه های بیماران مسلول با او آشنا می شود و فرشته وار به شکل همراه، همسر و پرستار تا پایان عمر با او می ماند. پدر بیمار نیز باز جلوه ی دیگری از پدر کافکاست که در طرز تعارف کردن عرق نیشکر به پزشک نمودی از رفتارهای پدر کافکا را به یاد می آورد:

یک گیلاس عرق نیشکر برایم می ریزند؛ پیرمرد به شانه ام می زند؛ این صمیمیت را از این جهت به جا می داند که هدیه ی گرانبهائی تقدیمم کرده است؛ تنگ نظریش حالم را بهم می زند؛ این است که سرم را تکان می دهم و از نوشیدن امتناع می کنم.

زمان و مکان هم تابع قراردادها و منطق حاکم بر ضمیر ناخودآگاه هستند. پزشک سوار بر اسب ها به تاخت به سمت منزل بیمار می شتابد در حالیکه منزل بیمار چند قدمی بیشتر با پزشک فاصله ندارد، بعد بلافاصله برف و کولاک سخت فرو می نشیند و مهتاب می شود. در پایان داستان پزشک دهکده هم اسب ها هیچ جنبشی ندارند در حالیکه پزشک در حدیث نفسی درونی با خود شتابان در حال گریز از آنجاست. در مکالمه ی پایانی بیمار و پزشک، هم بیمار با جمله ی «تو را هم همین طوری به جائی پرتاب کرده اند» و هم پزشک در قالب گشتالت «جنگل» به مفهوم گناه تولد و استعاره از جهانی که سرگردان به آن پرتاب شده ایم و در آن بی پناه و بی دفاعیم اشاره شده است. کافکا می گوید:

کسی که می ترسد نباید به جنگل برود ولی همه ی ما در جنگلیم…

بیشتر بخوانید: تحلیل رمان خاطرات روسپیان سودازده من نوشته گابریل گارسیا مارکز “memories of my melancholy whores”

و بدترین جنبه ی این جنگل این است که ما مغلوبین و یک قدرت شکست ناپذیر و قاهر در تمامی شئون زندگی ما حاکم است و قوانین و قواعد خاص خود را داراست که ما هرگز نمی توانیم این قواعد پیچیده را فرا گیریم و هر لحظه ممکن است با قانونی ناشناخته محکوممان کنند. این معنای پاسخ پزشک به بیمار است اما چون در زبان خواب ها و ضمیر ناخودآگاه پدیده های متضاد در کنار هم مسالمت آمیز زندگی می کنند و موقعیت هائی که ایجاد می شود معنائی بالعکس دارد، موقعیت فوق در داستان پزشک دهکده اینگونه تصویر شده است. کما اینکه می بینیم بیمار بعد از آخرین کلمات پزشک مرگ را می پذیرد و خاموش می شود. نگاهی به یادداشت های روزانه ی کافکا نشان می دهد که او تا چه حد اسیر احساس گناه، یأس و پوچی و ترس بوده است و در عین حال با آنها مبارزه می کرده است. کافکا به یانوش می گوید:

هیچ احساسی بیشتر از احساس بی دلیل گناه در روان انسان ریشه نمی دواند.

و در جائی دیگر می گوید:

شاید بی خوابی من سرپوشی است برای ترس بزرگی که از مرگ دارم. شاید از این می ترسم که روحم که در خواب تنهایم می گذارد- بار دیگر باز نگردد. شاید بی خوابی احساس بسیار آشکار گناه است. احساس ترس از امکان محاکمه ای زودرس.

کافکا همیشه از زندگی می ترسید و همچنین از مرگ، زیرا خود را در برابر این دو، کوچک و ضعیف می دید. در داستان پزشک دهکده ، جوان بیمار تجلی روان بیمار کافکاست که از بیخوابی رنج می برد چون می ترسد که اگر بخوابد روحش دیگر به دنیای مادی بازنگردد. می بینیم که شخصیت بیمار هم متزلزل و مستاصل است و در دیالوگ اول از پزشک می خواهد که بگذارد بمیرد و در قسمت های پایانی از او می خواهد که نجاتش دهد. اما در پایان جوان بیمار، به خواب می رود یا در واقع می میرد تا کافکا این بخش از روان رنجورش را بکشد و بتواند با روان آگاهش زندگی کند که در آن هم البته تنها و سرگردان است.

بیشتر بخوانید: نقد کتاب نان سال های جوانی نوشته هاینریش بُل، داغِ جنگ!

ریشه ی این گناه بی دلیل که در تمامی آثار کافکا بارز است به خاطره ی غم انگیزی در کودکی او بر می گردد. وقتی فرانتس کوچک بود، از سر بچگی و شیطنت های کودکانه در نیمه شب تقاضای آب می کند. هرمان پدر بعد از چندین تهدید خشونت آمیز او را در سرمای شب به ایوان می برد و ساعاتی او را در آنجا تنها می گذارد و در را به رویش می بندد. کافکا بعدها می نویسد:

من حتا سال ها بعد هم از این تصور زجرآور رنج می بردم که آن مرد غول پیکر یعنی پدرم یعنی بالاترین مقام ممکن، هر آن ممکن است کم و بیش بدون دلیل، شبانه بیاید و مرا از تخت بردارد و به پاولاچه (ایوان) ببرد؛ پس من برای او تا به این حد هیچ بودم.

امضای فرانتس کافکا - داستان پزشک دهکده

امضای فرانتس کافکا – داستان پزشک دهکده

فرانتس کافکا که یک حقوقدان برجسته بود، در پایان عمر در حالیکه تنها ۵۰ کیلو وزن داشت، و بیماری سل به گلو و حلقش سرایت کرده بود و گلودرد ناشی از بیماری آنقدر دردناک بود که مانع غذا خوردنش می شد، در اثر گرسنگی جان خود را در ۳ ژوئن ۱۹۲۴ در استراحتگاهی در وین از دست داد. وضع کافکا در این زمان درست شبیه گره گوار سامسا در مسخ است. جسد کافکا را به پراگ برمی گردانند و در ۱۱ ژوئن در گورستان نوین یهودی ها در پراگ به خاک می سپارند. مرگ کافکا در محیط ادبی آن زمان پراگ انعکاس زیادی ایجاد نمی کند، تنها «میلنا»؛ ستاینده و دوست سابق اش طی مقاله ی کوتاهی از او یاد می کند. روحش شاد و درخت سرد و نحیف درونش سبز و آرام.

بیشتر بخوانید: مجموعه داستان موسیقی آب گرم نوشته‌ی چارلز بوکوفسکی

پی نوشت: کافکا در زبان آلمانی (Kavka)  به معنای زاغچه است. این پرنده نشان تجارت‌خانۀ پدر کافکا در پراگ بود.

منابع: داستان پزشک دهکده نوشته ی فرانتس کافکا، ترجمه ی فرامرز بهزاد، نشر خوارزمی
کتاب نامه به پدر نوشته ی فرانتس کافکا، ترجمه ی فرامرز بهزاد، نشر خوارزمی
مقاله ی فرانتس کافکا نوشتن به مثابه ریاضت و شکنجه، نوشته ی دکتر اکبر پویان فر عصب _ روان پزشک و روان تحلیلگر ایرانی مقیم پاریس استاد پیشین دانشگاه در ایران  و عضو انجمن روان پژوهان ایرانی
مقاله ی کافکا و سه لشگر مفسر نوشته ی سیاووش جمادی
مقاله ی روایت کابوس نوشته ی محمود اکسیری فرد
مقاله ی بازجست جهان ذهنی کافکا نوشته ی رضا نجفی

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برو بالا