معرفی اپ

بررسی پیام رسان ایتا ، کپی یا نمونه شبیه‌سازی شده از تلگرام؟!

بررسی پیام رسان ایتا

چندی است که جنگ بر سر پیام‎رسان‌ها به ایران هم سرایت کرده و در این میان اسم اپلیکیشن‌های بومی زیادی به گوش می‌رسد. یکی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌های داخلی ایتا است. اما آیا این اپلیکیشن توانایی مرتفع کردن نیازهای کاربرانش را دارد؟!

۵+

پیام رسان ایتا هم در گیر و دار جنگ جهانی سوم قرار گرفته است! بعد از جنگ جهانی دوم و سپری کردن یک دوره نسبتاً آرام در سراسر دنیا، همواره زمزمه‌هایی پیرامون جنگ جهانی سوم شنیده شده است؛ جنگ بر سر آب! اما حالا با قرار گرفتن در اواخر دومین دهه از قرن حاضر (میلادی) به نظر می‌رسد که واقعیت چیز دیگری است! با ورود تکنولوژی به زندگی مردم، نیازهای زندگی آن‌ها نیز تغییر کرده است، به نحوی که فضای مجازی و وابستگی به آن برای ادامه حیات در زمره اساسی‌ترین نیاز‌های بشر قرار گرفته است. شاید به جرات بتوان گفت که بزرگ‌ترین بخش از این نیاز حیاتی نیاز به استفاده از پیام‌رسانی امن، سریع و قدرتمند باشد، چیزی که امروز جایگاه خیلی از مباحث گذشته را از آن خود کرده است. در ادامه با بررسی پیام رسان ایتا با نت نوشت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: جایگزین تلگرام ؛ زندگی را با کدام پیام رسان ادامه دهیم؟؟؟

بررسی پیام رسان ایتا

در میان این نزاع عجیب‌وغریب، اهالی دنیای فناوری ایرانمان هم وارد میدان شده‌اند. تا چند سال اخیر بیشترین بحث اهالی فناوری درباره پیام‌رسان‌ها بر سر انتخاب بهترین پیام‌رسان (خارجی) بود، اما رفته‌رفته با ورود به عرصه تولیدات داخلی در این حوزه، نام‌های آشنایی به گوش رسید، اسم‌هایی که رنگ و بوی بومی داشت؛ سروش، ایتا، بله و … . حالا با گذشت حدود یک سال از حضور پررنگ این پیام‌رسان‌ها در جامعه مجازی و تبلیغ گسترده‌شان برای جذب کاربران جدید، با وجود بی‌اعتمادی که نسبت به پیام‌رسان‌های داخلی از جانب بخش بزرگی از کاربران ایرانی وجود دارد، حرف از مقایسه این رقیبان بومی به میان آمده است. برخی طرفدار سروش‌اند، برخی بله، برخی ایتا، برخی … و برخی هم هیچ‌کدام! گزینه آخر افرادی هستند که با تمام مزایا و معایبی که دلبرکشان دارد دست از عشق او برنداشته و هنوز به او (تلگرام) و دلربایی‌هایش وفادارند. این جنگ بر سر انتخاب پیام‌رسان برتر نت‌نوشت را مجاب به انجام بررسی پیام رسان ایتا بعنوان دومین پیام‌رسان محبوب ایرانی کرد.

بیشتر بخوانید: مقایسه سروش و گپ ؛ بررسی و مقایسه جایگزین ها احتمالی تلگرام

ایتا دومین پیام‌رسان با بالاترین نصب فعال در کافه‌بازار

ایتا در کافه بازار

ایتا در کافه بازار

اگر شما هم سری به «کافه‌بازار» (بزرگ‌ترین فروشگاه اپلیکیشن‌های اندرویدی در ایران) زده باشید، می‌دانید که بعد از «سروش» با بیش از سه میلیون نصب فعال، اپلیکیشن ایتا رتبه دوم اپلیکیشن‌های پیام‌رسان ایرانی را (با بیش از یک میلیون نصب فعال) به خود اختصاص داده است. اگر از سروش و دلایل مختلف رشد سریعش در بین کاربران ایرانی گذر کنیم، به ایتا می‌رسیم؛ اپلیکیشنی که ادعای خصوصی بودن می‌کند و می‌گوید تابه‌حال به دنبال وام‌های میلیاردی که دولت برای حمایت از پیام‌رسان‌های ایرانی در نظر گرفته است نبوده‌ایم.

بیشتر بخوانید: بررسی پیام‌ رسان بله ، پیام‌ رسان اختصاصی بانکی‌ها با نیم میلیون هوادار مقتصد!

آیا رمز موفقیت پیام رسان ایتا شبیه‌سازی است ؟

ایتا نمونه شبیه‌سازی تلگرام

ایتا نمونه شبیه‌سازی تلگرام

در بررسی پیام رسان ایتا اگر بخواهیم از رموز موفقیت این اپلیکیشن برای جا باز کردن در میان پیام‌رسان‌های مورد استفاده کاربران فضای مجازی سخن بگوییم، اولین و واضح‌ترین دلیل می‌تواند شباهت فوق‌العاده زیاد ایتا به اپلیکیشن تلگرام باشد. عبارت «شبیه‌سازی» که در این مقاله مورد استفاده قرار گرفته چیزی نیست که تنها ساخته‌وپرداخته ذهن ما باشد، علاوه بر شباهت ظاهری فوق‌العاده زیادی که درباره این دو اپلیکیشن وجود دارد، می‌توان این موضوع را از گفته‌های مدیر ایتا نیز استخراج کرد؛ به گفته آقای محسن غفاری این شباهت بی‌دلیل نبوده و برای راحتی کار کاربران صورت گرفته است. در همین خصوص خبرگزاری تسنیم نقل قولی از آقای غفاری مدیر ایتا آورده است که می‌گویند:

«در ایتا محیط را مانند تلگرام طراحی کرده‌ایم؛ چراکه می‌خواستیم مردم عادی که از تلگرام استفاده می‌کنند یا افرادی که سن بالاتری دارند و کار با یک پیام‌رسان جدید برایشان سخت است، به مشکل برنخورند. در پوسته جدید سعی کرده‌ایم غیر از رنگ هیچ چیز دیگری را تغییر ندهیم. قطعا در امکانات هم بسیار نزدیک به تلگرام هستیم. در ایتا هفت بخش داریم که به مرور زمان از این بخش‌ها رونمایی خواهد شد.»

بیشتر بخوانید: بررسی پیام رسان آی گپ ، جایزه یک میلیارد تومانی به چه کسی خواهد رسید؟

به گفته ایشان تغییر ظاهر یک پیام‌رسان یکی از راحت‌ترین کارهایی است که می‌توان انجام داد؛ اما بسیاری از کاربران ایرانی به‌خصوص افراد مسن‌تر به‌واسطه تلگرام با دنیای مجازی آشنا شدند و برایشان سخت است که به‌سادگی و ناگهانی با محیط کاملاً تازه‌ای خو بگیرند، پس ترجیح دادیم که ظاهر پیام‌رسان را در ابتدای کار کاملاً مشابه با تلگرام در نظر بگیریم که نا گریز موجب به وجود آمدن شباهت‌های عملکردی فراوانی هم میان این دو اپلیکیشن شده است. از صحبت‌های غفاری می‌توان چنین برداشت کرد که این اپلیکیشن در آینده‌ساز و کار و ظاهری متفاوت را به کاربران ارائه خواهد داد و بسیاری از معایب و باگ‌های کار را به‌مرور زمان برطرف خواهد کرد.

پیام رسان ایتا ؛ لبخندی ژکوند

ایتا یک کپی از مونالیزا

ایتا یک کپی از مونالیزا!

در ادامه بررسی پیام رسان ایتا به ادعای مدیر ایتا این اپلیکیشن از هیچ‌گونه حمایت دولتی بهره نمی‌گیرد و تنها به پشتوانه یک شرکت خصوصی کار خود را آغاز کرده و در حال حرکت به‌سوی جلو است. او همچنین مدعی شده است که با وجود شباهت فوق‌العاده زیاد رابط کاربری و حتی عملکردی این دو اپلیکیشن با یکدیگر، طراحان و سازندگان ایتا حتی یک ویرگول هم از کدهای تلگرام کپی نکرده‌اند و تماماً به صورت بومی و از نو، ساخته و پرداخته شده است؛ اما مسئله‌ای که در همین حین ذهن مخاطب را قلقلک می‌دهد این است که آیا کپی کردن فقط به معنای عملکرد «Copy و Paste» در سیستم‌عامل‌های امروزی است؟ آیا مهندسی معکوس و بررسی موبه‌موی یک اپلیکیشن و بازسازی آن از ابتدا و در مکان و زمانی دیگر کپی نیست؟ آیا تمامی لبخند ژکوندهایی که بعد از لبخند ژکوند لئوناردو داوینچی هنرمند مشهور ایتالیایی نقاشی شد، یک کپی به شمار نمی‌آیند؟ آیا تمامی آن نقاشی‌ها همان کیفیت نقاشی داوینچی را دارند؟ واضح است که جواب مثبت نیست.

بیشتر بخوانید: بررسی پیام رسان گپ ، موفق ولی بدون شناسنامه و مرموز !!!

قطعی و کندی موقت منحصر به پیام رسان ایتا نیست!

ایتا

ایتا

اما نکته دیگری که توجه ما را در بررسی پیام رسان ایتا به خود جلب کرد عدم امکان عضویت جدید برای ایتا در روزهای گذشته بود. این در حالی است که ایتا همیشه و در همه حال از سرعت، امنیت و قدرتمند بودن این مجموعه سخن می‌گوید. غفاری مدیر ایتا در این باره به خبرنگار فارس نیوز گفته است که این کندی و قطعی‌های موقت فقط منحصر به پیام‌رسان‌های داخلی نبوده و حتی تلگرام هم آن‌ها را تجربه کرده است.

لازم به ذکر است که با وجود تمام حواشی درست و غلطی که پیرامون پیام رسان ایتا و دیگر برنامه‌ها و پیام‌رسان‌های ایرانی شکل گرفته و همین‌طور شباهت فوق‌العاده این برنامه به تلگرام؛ تا جایی که برخی آن را بدلی از تلگرام می‌شناسند، باز هم ما این آغاز و قدم نهادن در این مسیر را یک شروع خوب تلقی می‌کنیم و امیدواریم که با روندی سریع مسیرهای پیشرفت و موفقیت را در حوزه علم و فناوری طی نماییم و همگام با آخرین دستاوردهای روز دنیا به سوی آینده در حرکت باشیم. در هر صورت مشکل عدم امکان عضویت در ایتا ظاهراً موقت است، لذا بررسی و مقایسه دقیق این دو اپلیکیشن را به زمانی دیگر؛ پس از فعال‌سازی مجدد عضویت در این اپلیکیشن موکول می‌کنیم.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا