روانشناسی و موفقیت

افکار منفی: تکنیک‌های ساده برای رهایی از افکار بیهوده و ذهن پریشان

افکار منفی
۳۰+

ذهن پر از آشوب و افکار منفی است. بازار مکاره. هر چه تلاش می‌کنید ذهن تان از جایی به جای دیگر کشیده می‌شود و متمرکز نمی‌شود. از مسائل خانوادگی و گفته این و آن تا کارهایی که باید انجام دهید همه و همه ذهن تان را درگیر می‌کند. کارهایی که کرده اید و به نظرتان بی حاصل بوده، امیدهایی که داشته اید و عملی نشده است، و هزاران مورد دیگر. گاهی دیگر ذهن تان اصلا متمرکز نمی‌شود. انگار بازار مسگری است که از هر طرف صدایی چکش وار در می‌آید و تمرکزتان را به هم می‌ریزد. تمام این‌ها نشانه و علائم حضور افکار منفی در ذهن است، در این مقاله سعی داریم راهکارهایی که باعث بهبود و رهایی از این ذهن پریشان می‌شود را به شما ارائه کنیم.

فهرست عناوین این مطلب

افکار منفی

مغز که ۲۴ ساعته از همه توانایی آن استفاده می‌شود از افکار منفی خسته می‌شود و دیگر به اصطلاح قفل می‌کنید. آن قدر به حرف و گفته یا رفتاری فکر می‌کنیم که مثل خوره به جانمان می‌افتد. لحظه‌ای از آن غافل نمی‌شویم و ذهن مان را با افکار منفی و بیهوده پر می‌کنیم. ولی انباری ذهن را هر از گاهی باید تمیز و مرتب کرد تا خسته و کلافه نشویم.

می‌دانستید با یادگرفتن تکنیک بی ذهنی یا فکر کردن به هیچ حتی برای یک تا پنج دقیقه در روز می‌توانید یک استراحت لذت بخش به وجودتان بدهید و دوباره قدرتمندانه و با نشاط به زندگی ادامه بدهید؟این روش و تکنیک‌های دیگر رها کردن ذهن از افکار منفی را در نت نوشت امروز یاد بگیرید.

تمام مشکلات از این جا شروع می‌شود که نمی‌توانید حتی برای چند لحظه‌ای ذهن تان را از افکار منفی خالی کنید

تمام مشکلات از این جا شروع می‌شود که نمی‌توانید حتی برای چند لحظه‌ ذهن تان را از افکار منفی خالی کنید

بی ذهنی چیست؟

انباری خانه تان را تصور کنید که هر چیز به درد نخور یا وسایلی را که به طور فصلی استفاده می‌کنید، در آن گذاشته اید. هر از گاهی هم می‌روید تا وسیله دیگری به آن اضافه کنید و بارها به خودتان می‌گویید چه قدر درهم ریخته است.

حالا یک روز همت می‌کنید تمام وسایل را بیرون می‌آورید، انباری را حسابی تر و تمیز و گردگیری می‌کنید، حتی ممکن است قفسه بندی‌اش کنید، بعضی از وسایل را که سالهاست استفاده نکرده اید دور می‌اندازید یا به کسی می‌دهید که می‌تواند از آن‌ها استفاده کند و بقیه را هم مرتب می‌چینید.

این دقیقا اتفاقی است که در ذهن می‌افتد. یعنی شما ذهن تان را از همه افکار منفی خالی می‌کنید. درست مثل یک اتاق خالی برای تمیز کردن و پاک کردن غبارها و گرد و خاک. تمام مشکلات از این جا شروع می‌شود که نمی‌توانید حتی برای چند لحظه‌ای ذهن تان را خالی کنید.

بیشتر ما تجربیات مشابهی داشته ایم

از اعضای خانواده که ناچاریم با آن‌ها ارتباط داشته باشیم، کسی آزارمان می‌دهد حالا یا با گفته‌اش یا با حرکتش. شما با شخصی دوست بوده اید و انتظاراتی از او دارید که گاهی نمی‌تواند برآورده کند. طبیعی است. قرار نیست همه به میل شما رفتار کنند. آزردگی و رنجش خاطر هم به همین دلیل است.

این فرد طبق میل و خواسته شما رفتار نمی‌کند. چون شما طرز تفکر دیگری دارید. دو راه بیشتر ندارید، یا او را به همین شکل که هست بپذیرید و بدون آن که رفتار یا گفته هایش را مدام در ذهن تان مرور کنید به راحتی از آن بگذرید. یا با او قطع رابطه کنید. در این صورت به هیچ وجه نباید به گذشته و ارتباطی که با او داشته اید فکر کنید.

در ترافیک گیر افتاده اید یا هر جای دیگری که برای کار مراجعه کرده اید، یک صف طولانی. دلتان می‌خواهد وقتتان را هدر ندهید. ولی ترافیک است دیگر. فقط باید صبر کنید. حرص خوردن جز آن که بیمارتان کند فایده‌ای ندارد.

کسی ناراحتتان کرده است. حالت دفاعی می‌گیرید یا عصبانی می‌شوید و هر چه از دهن تان در می‌آید به او می‌گویید یا حتی درگیری فیزیکی به وجود می‌آید. شما مدام به این فکر می‌کنید که چرا این طور شد؟ چرا این را گفتم؟ چرا این را نگفتم؟ یعنی می‌چسبید به حادثه و مدام آن را در ذهنتان مرور می‌کنید.

در واقع تمام مشکلات از همین جا شروع می‌شود که واقعه ناخوشایندی برای تان اتفاق افتاده و شما به جای آن که ذهنتان را از آن خالی کنید مدام به آن می‌چسبید، در ذهنتان مرور می‌کنید و چه بسا حتی داستان را بزرگتر و دراماتیک تر هم می‌کنید. نتیجه این روش برخورد، استرس، خستگی مفرط، کم آوردن، انزوا، تحریک پذیری و حتی صدمات روحی و مالی می‌شود.

راه‌های خلاصی از افکار منفی

راه‌های خلاصی از افکار منفی

راه‌های خلاصی از افکار منفی

افکار منفی را با مدیتیشن از بین ببرید

هر روز صبح به مدت یک ماه بین ۵ تا ۱۰ دقیقه مدیتیشن کنید. می‌توانید از ۵ دقیقه شروع کنید و به تدریج آن را به ۱۵ دقیقه برسانید. همه ابزارهای الکترونیکی را خاموش کنید. اگر تنها زندگی نمی‌کنید به آن‌ها بگویید در این زمان مزاحم شما نشوند. در این مدت سعی کنید به چیزی فکر نکنید. هر فکری که به سراغ تان می‌آید به آن دستور توقف بدهید.

به خودتان بگویید بعد از تمام شدن مدیتیشن دیگر به این موضوع فکر نمی‌کنم و مساله کاملا حل شده است. ولی نکته کلیدی این است که همیشه در مواجهه با اتفاقات و حوادث ناگوار و افرادی که شما را می‌رنجانند بگویید رها می‌کنم. و این هم می‌گذرد.

بیشتر بخوانید: مدیتیشن چیست و برای سلامت روان چگونه باید انجام شود؟

بررسی اندیشه ها

زمانی که یک موج منفی ذهن شما را درگیر می‌کند، برای خلاص شدن از افکار منفی به خودتان اجازه دهید تا در مورد آن فکر کنید. منبع اندیشه را مشخص کنید. منابع افکار منفی معمولا ترس، خشم، استرس و از این قبیل هستند. شما می‌توانید در مورد آن فکر منفی کمی صحبت کنید تا با بررسی کامل متوجه شوید که این فکر کاملا منفی است و در برای رفع آن اقدام کنید.

درباره افکار منفی تان بنویسید

هنگامی که متوجه شدید که یک فکر منفی ذهن شما را در گیر کرده است برای خلاص شدن از افکار منفی در موردش بنویسید و راه حل‌های مناسب آن را در کنارش یادداشت کنید. اگر در طی این مسیر به سوالی برخوردید حتما آن را یادداشت کنید تا زمانی که جواب سوال خود را پیدا می‌کنید، مطمئن شوید که تمامی راه‌های برطرف کردنش را کنترل کرده اید.

از خودتان سوال کنید که افکار منفی من واقعا معتبر هستند یا خیر؟

از خودتان سوال کنید که افکار منفی من واقعا معتبر هستند یا خیر؟

ارزیابی شواهد

از خودتان سوال کنید که افکار منفی من واقعا معتبر هستند یا خیر؟ آیا شما در مورد آنچه که واقعیت دارد نگران شده اید یا خیر؟ نگرانی ‌های شما معتبر هستند یا خیر؟ تمامی این سوالات شما را وادار می‌کند تا یک راه حل مناسب برای از بین بردن فکر منفی پیدا کنید. گاهی اوقات برای خلاص شدن از افکار منفی نوشتن افکار بر روی کاغذ کمک بزرگی به شما می‌کند.

تمرین ذهن

برای خلاص شدن از افکار منفی شما باید مدام تمرین کنید تا ذهن تان را از موقعیت افسردگی رها سازید. متوقف شدن بیش از حد در یک وضعیت منفی برای ذهن بسیار خطرناک است. ذهن خود را از این وضعیت بیرون کشیده و فرصت پیدا کردن یک راه حل مناسب را برای خود پیدا کنید.

قدرتمند باشید

زمانی که با افکار منفی مواجه شدید ضعیف عمل نکنید، کاملا قدرتمندانه از نفوذ آن به دیگر افکار جلوگیری کنید.یک نفس عمیق کشیده و به مسائل مثبت زندگی تان بیندیشید.

استرس را درمان کنید

افکار منفی معمولا ناشی از استرس است. اگر استرس دارید به طور مداوم در حال گسترش افکار منفی هستید. استرس شما به فکر منفی قدرت می‌دهد.

برای خلاص شدن از افکار منفی به خودتان استراحت دهید، دستگاه همراهتان را خاموش کنید و کارهای دیگر را کنار بگذارید، در محیطی آرام راه بروید و قدم بزنید یا اینکه موزیک مورد علاقه تان را گوش دهید حتی می‌توانید کتاب بخوانید یا هر کاری که استرس را از شما دور می‌کند انجام دهید.

مسائل را بیش از حد شخصی نکنید

در اصطلاح عامیانه می‌گوییم «همه چیز را به خودش می‌گیرد.»

این یکی از عادت‌های مخرب است. به خودتان یادآوری کنید رفتار‌ها و گفتارهای دیگران تنها بازتاب فکری و احساسی خودشان است نه برای رساندن منظور خاصی به شما.بسیاری از حرف‌ها که از آنها با عنوان زخم زبان یاد می‌کنید و احساساتتان را جریحه دار می‌کنند چه بسا از این عادت مخرب شما سرچشمه می‌گیرند.

البته اگر کسی در زندگی تان وجود دارد که دائما با زبان و رفتارش به شما آسیب میزند شاید وقت آن رسیده که در روابط تان تجدید نظر کنید.

دیگران را قضاوت نکنید

قضاوت کردن بر اساس ظاهر، جنسیت، موقعیت اجتماعی یا هر چیز دیگری اغلب اوقات نشانه یک مشکل درون خود ماست و از عادت‌های مخرب است. تفکرهای غالبی که در مورد انسان‌های دیگر دارید معمولا نا کارآمد هستند. قضاوت درباره دیگران باعث فکر و رفتار منفی در ما می‌شود.

خودتان را در ناراحتی نگه ندارید

در زندگی همه کمابیش درد، شکست،فقدان و دیگر ناکامی‌ها وجود دارد. این انتخاب شخصی خود شماست که در رنج بمانید یا حرکت کنید. مسلما رها کردن درد و رنج آسان نیست اما به یاد داشته باشید هرچه زمان طولانی تری برای ناراحتی هایتان سوگواری کنید جدا شدن از آنها برایتان سخت تر می‌شود.

افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنید و با اراده‌ای پولادین نا کامی‌های گذشته را کنار بگذارید و به راه ادامه دهید و عادت‌های مخرب را کنار بگذارید.

حسادت از بدترین عادت‌های مخرب روح و روان و فکر شماست

حسادت از بدترین عادت‌های مخرب روح و روان و فکر شماست

حسودی ممنوع

حسادت دزدی است که توانایی قدردانی از موهبت هایتان را از شما می‌رباید. به جای حسادت ،دیگران را به خاطر موفقیت هایشان تحسین کنید.این کار در واقع نیروی محرکه‌ای برای خود شماست تا در جهت آرزوهایتان سخت تر تلاش کنید.

به یاد داشته باشید داشته‌های دیگران سد رسیدن شما به آرزوها و هدف هایتان نیستند پس برای موفقیت‌های دیگران صادقانه شادی کنید. حسادت از بدترین عادت‌های مخرب روح و روان و فکر شماست.

برای رهایی از افکار منفی نقش قربانی را بازی نکنید

غر زدن و قربانی بودن اثر مخربی رو همه‌‌ی جنبه‌های زندگی تان دارد و از عادت‌های مخرب است. قربانی بودن سبب می‌شود که شما در روابط عاطفی،کار و حتی احساسات شخصیتان به خودتان فردی کینه جو شوید.

اتفاقات ناخوشایند به صورت غیر منتظرانه‌ای رخ می‌دهند اما این شما هستید که با مدیریت رفتارتان شرایط را متفاوت می‌کنید.قربانی بودن را پایان دهید و به جای آن به خودتان بقبولانید قدرت فائق آمدن بر شرایط را دارید.

ظالم نباشید

شاید پذیرفتن این ویژگی در خودتان سخت باشد اما ظالم بودن گاهی با یک عدم همدلی ساده،بی احترامی کوچک یا نداشتن حس دلسوزی تحقق می‌یابد. بی رحمی نشانگر عقده حقارت یا مشکلات شخصیتی دیگر می‌تواند باشد که متاسفانه امروزه بسیار زیاد شده است.

برای رهایی از افکار منفی خودتان را در هر شرایطی کنترل کنید

هنگامی که عصبانی می‌شوید در واقع به دیگران اجازه می‌دهید که بر فکر، رفتار، شادی، گفتار و…شما مسلط شوند. همچنین خود را در معرض تصمیم گیری‌های اشتباه قرار می‌دهید. اگر زود از کوره در می‌روید یا تحت شرایط احساسی دیگر تصمیم می‌گیرید،خود کنترلی را بیاموزید.

تلاش نکنید دیگران را تحت تاثیر قرار دهید

شما می‌توانید زندگی مثبت و مفیدی بدون تایید دیگران داشته باشید. ارزش‌ها و هدف‌های اصیل خودتان را پیدا کنید. چه اهمیتی دارد دیگران شما را تحسین کنند یا خیر؟ خداوند را در زندگی تان کشف کنید و خواسته‌ها و هدف هایتان را تنها با خداوند هماهنگ کنید. یک رابطه رمانتیک با خداوند زندگی تان را دگرگون می‌کند.

کارهای خلاف اخلاق نکنید

دروغ، غیبت، تهمت، دزدی، تقلب و هر رفتار خلاف اخلاق دیگری یک عادت مخرب است. با انتخاب این رفتارها در واقع فرد دیگری را در معرض آسیب قرار می‌دهیم. همه ما وسوسه می‌شویم اما با گرفتن تصمیم درست و درستکاری به شفافی و زلالی ذهن و روح خودمان کمک می‌کنیم. تکنیک آرام سازی ذهن به نام اقیانوس گرم راهی است تا احساس آرامشی زیبا را همیشه و همه جا با خود داشته باشیم و افکار منفی را دور بریزیم.

بیشتر بخوانید: انرژی مثبت بفرستید؛ قدرت جملات مثبت اینگونه زندگی‌تان را زیر و رو می‌کنند

چگونه افکار منفی را از ذهنمان دور کنیم؟

چگونه افکار منفی را از ذهنمان دور کنیم؟

چگونه افکار منفی را از ذهنمان دور کنیم؟

مغز مرکز افکار انسان است. پیچیدگی مغز بیشتر از آن است که بتوانید به آن فکر کنید. مغز انسان از مجموعه‌ای از نورون‌ها تشکیل شده که وظیفه حفظ و نگهداری آموخته‌ها و تجربیات را بر عهده دارد.

هنگامی که شما به مسئله‌ای می‌اندیشید، حس‌های فیزیکی که از هزاران نورون تشکیل شده از سلول‌های عصبی به مغز شما ارسال می‌شوند. حال ممکن است این حس‌ها قبلا طی تجربیاتی در مغز شما وجود داشته باشند.

مغز با سیگنالهای ابتدایی متوجه وجود این حس‌ها در خود می‌شود. بر اساس این قانون اگر شما به طور مداوم به موضوعات منفی فکر کنید و یا بر روی استرس تمرکز کنید با افکار یکسان موقعیت‌های مشابه برای شما ایجاد می‌شود. شما موقعیت مغز خود را تنظیم می‌کنید. طبق افکار شما موقعیت مثبت یا منفی در مغز ساخته می‌شود.

بنابراین می‌توان گفت اگر شما مدام از مسئله‌ای شاکی باشید یا مدام در گذشته سیر کنید یا به موضوعات منفی فکر کنید موقعیت مغزی شما به همان شکل در می‌آید و با بیشتر سیگنالهای ارسالی برخوردهای شاکی یا حسرت گذشته و یا منفی بافی خواهند داشت.

صرف نظر از آنچه که اتفاق می‌افتد وضعیت جدید نیز در قالب همان موقعیت شکل می‌گیرد و شما همانگونه باور می‌کنید. عواقبی که استرس و نگرانی بر روی شما می‌گذارد را بشناسید و از بروز آن پیشگیری کنید.

فرض کنید یکی از عزیزان تان به اعتیاد دچار شده است. شما می‌خواهد به او کمک کنید. ولی استرس و افکار منفی تمام وجودتان را می‌گیرد. چون مدام در این فکر هستید چگونه به او کمک کنید. حتی ممکن است فکر کنید اصلا شما می‌توانید این کار را انجام دهید یا نه.

فکر کردن مداوم به کمک کردن و روش‌های مختلف کمک کردن باعث ایجاد استرس در شما می‌شود، می‌خواهید شخص دقیقا طبق روش و درخواست شما رفتار کند. شما با علاقمندی و عشق تلاش می‌کنید او را از ورطه اعتیاد بیرون بیاورید. ولی خودتان دچار رنج می‌شوید.

حتی شخصی که دچار اعتیاد می‌شود در نتیجه مشکلات ذهنی و چسبیدن به افکار منفی و بیهوده است. به سراغ موادمخدر می‌رود تا بتواند ذهنش را خالی کند. بار اول احساس خوبی را تجربه می‌کند و چند ساعتی از دست هجوم افکار منفی و بیهوده رها می‌شود.

درست مثل وقتی که شما یک انباری نامرتب دارید ولی دیگر به آن فکر نمی‌کنید. بعد از مدتی شخص نیازمند است مواد بیشتری مصرف کند در حالی که دیگر تجربه بار اول استفاده از مواد مخدر را ندارد. در نتیجه مکررا سراغ مواد مخدر می‌رود.

بیشتر اتفاقات زندگی همین طور است. پس کافی است شما فقط با بیان اظهار عشق و علاقه تان به او و این که دل تان می‌خواهد به او کمک کنید، به شخص این اطمینان را بدهید که می‌تواند روی کمک شما حساب کند. در صورتی که فرد با گشاده رویی شما برای کمک واکنش مثبت نشان داد آن وقت ایده‌ها را با او درمیان بگذارید:

  • مراجعه به مشاور
  • مراجعه به مراکز پزشکی حرفه‌ای مثل روانکاوی، روان شناسی
  • برای فرد معتاد احتمالا بستری کردن او در یک آسایشگاه ترک اعتیاد

شما کار خود را انجام داده اید. گاهی هم به درد دل هایش گوش می‌کنید. دیگر نیازی نیست مدام به او و مشکلاتش فکر کنید. چون شما تلاش خود را کرده اید. ولی هر کسی باید ابتدا خودش بخواهد به خودش کمک کند و بعد از کمک دیگران هم استفاده کند.

هیچ کس و هیچ چیز سیاه و سفید نیست

هیچ کس و هیچ چیز سیاه و سفید نیست

نهادینه کردن زدودن افکار منفی در خودمان

به هر حال همه ما آن انباری را در ذهن مان داریم. چه بسا حتی افکار منفی و گفته‌های چندین ساله پیش را دوباره در ذهن مان زنده می‌کنیم. چند قطره اشک هم می‌ریزیم. ولی باید یاد بگیریم چه گونه انباری ذهن مان را هر چند وقت یک بار خانه تکانی کنیم. روش‌های زیر برای نهادینه کردن این روش به شما کمک می‌کند:

  • در اولین قدم ببینید نسبت به چه چیزی حساس هستید و مدام در باره آن فکر می‌کنید. می‌تواند مزه غذای تان باشد، یا رفتار همسرتان و خانوداه اش، می‌تواند رفتار یک همکار یا گفته‌های یکی از نزدیک ترین اعضا خانواده باشد.
  • در قدم دوم ببینید وقتی این رفتارها را می‌بینید یا این گفته‌ها را می‌شنوید چه تغییری در فکر و رفتارتان بوجود می‌آید. کنجکاو می‌شوید تا بیشتر سر از موضوع در بیاورید، تحریک می‌شوید تا پاسخ جانانه‌ای به طرف بدهید، خودخوری می‌کنید و مدام موضوع را در ذهن تان بررسی می‌کنید.
  • در قدم سوم ببینید چه چیزی به شما آرامش می‌دهد. مثلا خواندن یک کتاب، نگاه کردن یک برنامه تلویزیونی، ورزش، پیاده روی. شما باید یاد بگیرید وقتی به چیزی حساسیت دارید به شکلی و از طریق درست ذهن تان را از آن مشغله فکری مزاحم دور کنید.

اگر در محیطی هستید که اتفاق ناخوشایندی افتاده و بارها است که این اتفاق می‌افتد پس شما امکان تغییر آن را ندارید بهتر است با بهانه‌ای محیط را ترک کنید و مثلا پیاده روی بروید تا هوای آزاد تنفس کنید.

  • در مرحله چهارم از مدیتیشن صبحگاهی استفاده کنید. بعد از مدتی به راحتی یاد می‌گیرید بدون نشان دادن واکنش به گفتار یا رفتارهایی که آزارتان می‌دهد بگذارید حوادث مثل یک فیلم از جلوی چشم شما رد شود بدون آن که ذهنتان به آن بچسبد و مدام در مورد آن فکر و خودخوری کنید. این روش را در انتهای مقاله آموزش می‌دهیم.

یاد بگیرید گاهی فقط نظاره گر باشید. درست مانند خداوند که خیلی وقت‌ها کارهایی می‌کنیم که مسلما او دوست ندارد. ولی در آن لحظه هم چیزی نمی‌گوید. به هر حال هر کسی نتیجه رفتارها و گفتارهایش را روزی تجربه خواهد کرد.

وقتی ذهن تان مدام روی نکته‌های بیهوده و افکار منفی می‌رود یاد بگیرید دستور توقف به آن بدهید. به خودتان بگویید من سعی خودم را کردم، از خودم راضی ام، دیگر هر چه خدا بخواهد. افکار و دیدگاه خود را گسترش دهید. یاد بگیرید از همه جنبه‌ها حتی از دیدگاه فردی که نظر و رفتارش مخالف ایده‌های شما است به زندگی نگاه کنید.

چه بسا اگر شما هم در موقعیت او بودید همین کار را می‌کردید. وقتی شما مدام روی یک موضوع آزار دهنده متمرکز می‌شوید و مداوم به آن فکر می‌کنید نشان می‌دهد متاسفانه دنیای کوچکی دارید و خودتان را مرکز عالم می‌دانید.

در صورتی که هر کدام از ما ذره‌ای کوچک از جهان بیکران هستی هستیم. تصور کنید شما روی نقطه‌ای از کره زمین ایستاده اید، حالا با یک سفینه فضایی از نقطه‌ای که ایستاده اید دور می‌شوید.

کم کم به نقطه‌ای کوچک تبدیل می‌شوید، کشورتان هم کوچک تر می‌شود و فقط شکل اصلی آن را می‌بینید، باز هم سفینه دورتر می‌رود دیگر خودتان را که هیچ حتی کشورتان را نمی‌بینید، فقط کره زمین را می‌بینید.

حالا هر چه دورتر بروید در عالم بیکران هستی شما حتی یک نقطه کوچک هم نیستید. پس از تمرکز روی خودتان و این که همیشه شما درست می‌گویید دست بردارید و وسعت فکر و دید پیدا کنید. هیچ کس و هیچ چیز سیاه و سفید نیست. همه موجودات هستی طیفی از خاکستری هستند.

کم رنگ یا پررنگ. خوب است که علاوه بر زشتی ها، زیبایی‌ها را هم ببینیم. خیلی خوب است که برای خودتان ارزش‌های اخلاقی و رفتاری خلق کنید تا بیشتر به سفیدی و زیبایی‌ها نزدیک تر شوید. در هر اتفاقی حتی ناخوشایند سعی کنید جنبه‌های مثبت را هم ببینید.

تکنیک آرام سازی ذهن را برای رهایی از افکار منفی اجرا کنید

تکنیک آرام سازی ذهن را برای رهایی از افکار منفی اجرا کنید

اقیانوس گرم

تکنیک آرام سازی ذهن و رهایی از افکار منفی

خستگی، ذهن مشوش، دلتنگی، نگرانی، ترس، استرس، اضطراب و … همه و همه ذهن ما را فرسوده می‌کند و تمرکز را از ما می‌گیرد. حتما شما هم این لحظات را تجربه کرده اید:

  • مدام ذهن تان از کاری که دارید انجام می‌دهید منحرف می‌شود و تمرکز ندارید.
  • خسته، نگران، مضطرب هستید و زود عصبانی می‌شوید.
  •  همیشه استرس دارید، گاهی خودتان متوجه نمی‌شوید تا این که سروکله یک بیماری پیدا شود.
  • آن قدر ذهن تان درگیر است که نمی‌توانید با محیط پیرامونتان ارتباط برقرار کنید.
  • همه چیز را به سرعت فراموش می‌کنید. حتی عینک، تلفن همراه و دسته کلیدتان را که همیشه از آن‌ها استفاده می‌کنید.
  • همه روز را مشغول کاری بوده اید ولی احساس می‌کنید هیچ کاری نکرده اید، احساس پوچی و روزمرگی رهایتان نمی‌کند و خسته و بی رمق و مضطرب می‌شوید. نگران و ناراحت احساس می‌کنید در تمام روز انگار نه انگار که درک و حسی از زندگی داشته اید.

اتفاق خوبی است اگر بتوانیم تعطیلاتی را که به کنار دریا رفته ایم همیشه با خود همراه کنیم.

تمرین ذهن اقیانوس گرم

برای انجام این تکنیک آرام سازی ذهن چشمانتان را ببندید و احساس کنید که در آب گرم دریا شناور هستید. دریا عمیق نیست، درختان با بادی ملایم برگ هایشان تکان می‌خورد. خورشید می‌درخشد و پرنده‌ها آواز می‌خوانند. چیزی نیست که بترسید.

دمای هوا و دمای آب درست همانی است که همیشه دلتان می‌خواهید. به درجه حرارت همان آبی که با آن حمام می‌گیرید. شما و آب از یکدیگر جدا نیستید. شما و آب یکی شده اید. گرمای خورشید را کاملا احساس می‌کنید. صدای نسیم و پرندگان را می‌شنوید. بوی طبیعت و آب را احساس می‌کنید.

حالا به جز آب به ماسه ها، به صخره‌ها هم فکر کنید. به آسمانی که بالای سر شما است. شما، آب، طبیعت پیرامون تان و آسمان یکی شده اید. در آن‌ها حل شده اید و آن‌ها در شما. شما جای تان امن است. شما در خانه هستید.

درست مثل زمان قبل از تولدتان در رحم مادر. آن جا غوطه ور در آب، آرامش و تاریکی بدون هیچ نگرانی. موجودی کوچک در رحم و در پناه مادر. این جا در ذهن اقیانوس گرم نیز شما جای امنی هستید. فقط بزرگ شده اید و در مکان دیگری هستید.

فقط کافی است چشم دلتان را باز کنید تا در مکانی که هستید احساس آرامش کنید، تمرکز داشته باشید و از لحظه به لحظه زندگی تان لذت ببرید و با حس هدفمندی همیشه آرام و پر آرامش باشید.

فقط کافی است چشم دلتان را باز کنید تا در مکانی که هستید احساس آرامش کنید، تمرکز داشته باشید و از لحظه به لحظه زندگی تان لذت ببرید و با حس هدفمندی همیشه آرام و پر آرامش باشید.

تمرین ذهن اقیانوس گرم

فقط کافی است چشم دلتان را باز کنید تا در مکانی که هستید احساس آرامش کنید، تمرکز داشته باشید و از لحظه به لحظه زندگی تان لذت ببرید و با حس هدفمندی همیشه آرام و پر آرامش باشید.

برای انجام تکنیک آرام سازی ذهن به این شکل عمل کنید:

  • آرام به مدت یک دقیقه یک جا بنشینید. چشم هایتان را ببندید. اجازه بدهید بدنتان محیط اطرافتان را کاملا حس کند. به حس هایی که دارید توجه کنید. قرار است تمام توجه تان به خودتان و محیط اطرافتان باشد. درست در همین لحظه.
  • حالا با کمک حواس ۵ گانه به محیط اطرافتان نگاه کنید، گوش کنید چه صداهایی را می‌شنوید، بوی چه چیزی را متوجه می‌شوید، روی فرش یا مبلی که نشسته اید حسش کنید. حتی طعم دهان تان را سعی کنید بفهمید.
  • چشم هایتان را باز کنید و با دقت به همه چیز نگاه کنید.
  • اجازه بدهید در همین لحظه با تمام وجودتان از لحظه کنونی آگاه باشید.
  • حس‌های شما باید با محیط اطرافتان یکی شود. فکر کنید شما و محیط اطرافتان یک سرزمین یکپارچه است و نباید چند پاره شود.
  • در این حالت آگاهانه بمانید. سپاسگزار چیزی باشید که هم اکنون هستید. پر از قدردانی و انرژی در همین لحظه کنونی.
  • این تمرین را هر کجا و هر زمان می‌توانید انجام دهید. محدودیتی برای خودتان ایجاد نکنید. فقط دیگر نیازی نیست چشم هایتان را ببندید.

در دنیای واقعی چه کنیم؟

ذهنی که سرشار از آرامش و قدردانی برای خودتان ایجاد کرده اید، باید به دنیای واقعی برگردد. امور کاری، کارهای خانه، رسیدگی به خانواده، و همه کارهایی که همه هر روز باید انجام دهیم. ولی بعد از تمرین ذهن اقیانوس گرم باید یاد بگیرید هر کاری را که انجام می‌دهید دقیقا روی آن متمرکز شوید و ذهن تان این ور و آن ور نرود.

یعنی همان حسی را که در تمرین ذهن اقیانوس گرم داشتید برای هر کاری که دارید انجام می‌دهید اجرا کنید. فرض کنید می‌خواهیم ظرف‌ها را بشوییم. به این ترتیب عمل می‌کنیم.

  • با آگاهی می‌دانم می‌خواهم ظرف بشویم.
  • به ظرف‌ها با دقت نگاه کنید. وقتی آن‌ها را برمی دارید کاملا حسشان کنید. صدای برخورد آن‌ها را به یکدیگر وقتی آنها را جابجا می‌کنید یا روی هم می‌گذارید بشنوید. طعم غذایی را که در آن‌ها میل کرده اید، حس کنید. بویی را که ظرف‌ها می‌دهند حس کنید.
  • به خودتان بگویید من اکنون یک هدف دارم و آن این است که ظرف‌ها را بشویم و در تمام مدت شست و شو تمرکزم روی ظرف شستن است.
  • شکرگزار باشید که امروز غذایی داشته اید، سیر شده اید و با حس برکت ظرف‌ها را بشویید.
  • به محض آن که ذهن تان خواست به سمت دیگری برود دوباره به یاد هدف تان: ظرف شستن در این لحظه برگردید.

از امروز به بعد هر روز مراقبه ذهن اقیانوس گرم را برای آرامش ذهنی و رهایی از افکار منفی انجام دهید و همان تکنیک را برای انجام کارهای روزمره اجرا کنید. زمانی که می‌خواهید صبحانه میل کنید، چای درست کنید، سفره را بچینید، به سرکار بروید، خانه را تمیز کنید، می‌خواهید بخوابید و هر فعالیت دیگری.

با این تکنیک آرام سازی ذهن متوجه خواهید شد از لحظه به لحظه زندگی تان لذت می‌برید. با آرامش و هدفمند و با حس این که در آغوش آبی اقیانوس گرم در پناه امن خداوند هستید.

بیشتر بخوانید: زندگی خوب: راه‌ها و سبک زندگی شاد که حتما باید امتحان کنید!

تقابل با افراد منفی گرا مانند یک ترن هوایی است که شما را به دنبال خود می‌کشد اما شما مجبور نیستید که سوار این ترن شوید.

تقابل با افراد منفی گرا مانند یک ترن هوایی است که شما را به دنبال خود می‌کشد اما شما مجبور نیستید که سوار این ترن شوید.

طرز برخورد با افراد منفی گرا برای جلوگیری از ورود افکار منفی

نحوه برخورد با افراد منفی گرا بسیار مهم است چرا که افراد منفی گرا می‌توانند تاثیری زیادی در زندگی شما گذاشته و باعث به وجود آمدن افکار منفی در شما شوند و شادی را از شما بگیرند. در خانواده و اطرافیان شما نیز ممکن است افراد منفی وجود داشته باشند. آنها می‌توانند یک از خانواده، همکار یا حتی کارفرمای شما باشد. این دسته از افراد مدام از مسائل زندگی شکایت می‌کنند و خود را قربانی تلقی می‌کنند.

این افراد عموما به دنبال اشخاصی هستند که بتوانند رفتارهای سمی خود را به آنها منتقل کنند و در بیشتر مواقع افراد عاطفی و حساس طعمه آن‌ها می‌شوند. طرز رفتار با افراد منفی گرا دشوار است زیرا اگر شما قصد کمک به آنها را داشته باشید ممکن است ارزش کار شما نادیده گرفته شود و یا حتی شما را مورد تمسخر قرار دهند. تقابل با افراد منفی گرا مانند یک ترن هوایی است که شما را به دنبال خود می‌کشد اما شما مجبور نیستید که سوار این ترن شوید.

مبارزه خود را انتخاب کنید

نیازی نیست هربار که از سوی کسی آزار و یا اذیتی به شما رسید در نزاع شرکت کنید. وقتی کسی شما را با سخنانش آزار می‌دهد, شما با شرکت در مشاجره سبب ورود انرژی منفی به زندگی خود می‌شوید. احساسات خود را کنترل کنید تا از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کنید. در این صورت احترام دیگران را به خاطر بزرگواری که از خود نشان دادید به دست می‌آورید.

قضاوت نکنید

انسانها سبک زندگی متفاوتی دارند. بعضی از اشخاص در طول زندگی خود روش مناسب برخورد با استرس و افکار منفی و کنترل احساسات را یاد نگرفته اند. بعضی دیگر آنقدر زندگی مشقت باری را تجربه کرده اند که نسبت به آن بدبین شده اند, به همین علت است که استاندارد زندگی افراد با یکدیگر فرق دارد. پیش داوری درباره دیگران و روش زندگی آن‌ها نه تنها هیچ مشکلی را حل نمی‌کند بلکه نشان از کوته نظری افراد دارد.

برای دوری از افکار منفی مثبت بمانید

شادی و سعادت در زندگی شما به قدری مهم است که نباید با اظهارات منفی افراد گستاخ دیدگاه خود را نسبت به زندگی تغییر دهید. به یاد داشته باشید قرار نیست نگاه و افکار منفی آنها زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. اگر مجبور هستید در کنار افراد منفی باشید سعی کنید تا با لبخند اطمینان و انرژی مثبت خود را بروز دهید. در انتها ممکن است آنها انرژی مثبت شما را بپذیرند و یا این انرژی مثبت برای آن‌ها حالت دافعه داشته و برای همیشه از زندگی شما بروند.

محدوده خود را مشخص کنید

شما مجبور به معاشرت با افراد منفی نیستید. فاصله خود را با این افراد حفظ کرده و محدوده خود را مشخص کنید. اگر مجبور هستید که در کنار این افراد باشید این زمان را به حداقل برسانید. هرچند که با توجه به شرایط ممکن است این کاهش زمان برایتان دشوار باشد.

برای رهایی از افکار منفی موضوع را عوض کنید

قطار امواج منفی را با تغییر موضوع از ریل خارج کنید. هرچند که تغییر موضوع به یکباره ممکن است در نظر آنها گستاخی و بی ادبی باشد اما همدردی نا به جا با این افراد نیز درست نیست. بهتر است به گفتن عباراتی مثل: درسته, می‌فهمم و… اکتفا کنید و سپس موضوع را به سوی دیگری سوق دهید.

مسئول مشکلات آن‌ها نباشید

هرچند که همدردی و دلسوزی خصیصه خوبی است اما گاهی می‌تواند مضر باشد. وقتی احساسات دیگران را حس می‌کنید می‌توانید مشکلات آنها را به خوبی درک کنید اما این بدان معنا نیست که مسئولیت مشکلات آنها را بر عهده بگیرید.

اشخاص منفی با افکار منفی به دنبال افراد دلسوز هستند, مراقب باشید تا در دام آنها گرفتار نشوید. اگر شما مسبب مشکل نیستید مجبور به حل و فصل آن نیستید. به احساسات خود توجه نکنید زیرا کمک به بعضی از افراد کاملا بی نتیجه است.

عاقلانه رفتار کنید

در برابر رفتار کودکانه آنها سر خم نکنید. طبیعی است که در برابر نظرات ناخوشایند از خود دفاع کنید اما باور داشته باشید که اینکار به شما صدمه میزند. آنها به دنبال بحث با شما هستند و می‌خواهند کنترل خود را از دست دهید تا بدین گونه توجه شما را جلب کنند. سعی کنید عاقلانه برخورد کنید و آهسته و منطقی در این مسیر گام بردارید.

ار فکر می‌کنید به زودی کنترل خود را از دست می‌دهید محل را ترک کنید و اگر مجبور به شرکت در مشاجره هستید محکم بایستید و تمام سعی خود را بکار گیرید تا کنترل خود را از دست ندهید.

دلسوز باشید

هرچند که هیچ توجیهی برای بدرفتاری نیست اما بهتر است دلسوز این افراد بوده و منشا این رفتار را در آنها پیدا کنید تا درک بهتری از موقعیت داشته باشید. بعضی از افرادی که عملکرد و رفتار منفی دارند قصد و نیت آن را ندارند.

دلیل عملکرد منفی آنها شرایط استرس آور زندگی مانند: خانواده, شغل, مسائل مالی است. دلسوز بودن به معنای همدردی بیش از حد و دامن زدن به موج منفی افکار آنها نیست. به معنای درک بیشتر این افراد و موقعیت آنهاست.

قطع رابطه با افکار منفی!

اگر هیچ یک از راهکارهای ارائه شده موثر واقع نشد و با وجود تلاش‌های شما شخص مایل به تغییر رفتار نبود, این زنجیره را قطع کنید چرا که تلاش‌های شما بی فایده است.انرژی فوق العاده خود را صرف کسانی کنید که قدر دان آن باشند.

آرزومند احساس بهتر

امیدوارم به زودی حس بهتری نسبت به این موضوع پیدا کنی. این طرز برخورد با افراد منفی گرا و یک جمله آرام بخش و کاملا مناسب در برابر احساسات بد این دسته از افراد است. بدون عذر خواهی نسبت به وضعیت پیش آمده می‌توانید این جمله را بگویید یا اینکه سکوت کنید. هر گونه ابراز نگرانی نسبت به مسئله می‌تواند مکالمه منفی شما را گسترش دهد.

تمرکز بر روی نکات مثبت

افراد منفی معمولا هیچ نکته مثبتی در شخص یا موقعیت‌های برابر خود نمی‌یابند و تمرکز این دسته از افراد تماما بر روی وجه منفی مسئله است. شما نقش مشاور ندارید ولی می‌توانید نکات مثبت را یاد آوری کنید. این آگاهی و بیداری از جانب شما کمک می‌کند تا دید مثبت تری در شخص منفی باف ایجاد شود.

هر مشکلی یک راه حل دارد

یک شخص منفی ممکن است درباره مشکلاتش با شما صحبت کند. اما واقعا برای آن‌ها راه حلی نخواهد داشت. سعی کنید شما با او ابراز همدردی کنید و راه حل هایی که برای مشکل او به ذهن‌تان می‌رسد را بازگو کنید. شما راهکارهایی بسیاری می‌توانید به او پیشنهاد کنید چرا که ذهن منفی او اجازه یافتن راه حل را ندارد.

همراهی به جای مقابله

ممکن است فرد منفی زندگی شما رئیس تان باشد یا حتی برادرتان یا ممکن است دوست خانوادگی شما باشد. ایده‌های شما در نظر این دسته از افراد نیاز به تلاش بسیار دارد.

با اولین حرف یا اولین واکنش شما ذهنیت فرد منفی عوض نخواهد شد. ممکن است این افراد خسته کننده باشند ولی راه حل شما نباید مقابله باشد. بهترین طرز برخورد با افراد منفی گرا این است که با این افراد مدارا کنید. همراهی با افراد منفی بسیار بهتر از ایستادن در برابر ایده‌های آنان است.

طرح مسائل آرام بخش در برابر افکار منفی

اگر فرد منفی را دیدید که شدیدا یک مسئله او را آزرده کرده و مدام در استرس است یک روش طرز برخورد با افراد منفی گرا این است که برای رهایی از این حالت شما یک طرح مثبت برایش مهیا کنید. پیشنهاد یک تفریح یک حالت آرام بخش و یا یک قدم زدن و صحبت کردن که کمی او را از نگرانی‌اش دور سازد.

برای مقابله با افکار منفی لبخند بزنید

حتما شما هم خوب می‌دانید که لبخند زدن در هر وضعیتی می‌تواند انرژی مثبت شما را افزایش دهد و این یک روش هوشمندانه طرز برخورد با افراد منفی گرا است. یک فرد منفی با لبخند می‌تواند کمی وضعیت خود را بهبود بخشد. لبخند در مواقع بروز استرس افکار منفی می‌تواند مانند یک مسکن عمل کند.

مراقبت

شما به سادگی نمی‌توانید به شخص منفی یادآوری کنید که دوستش دارید. ولی زمانی که با افکار منفی او مبارزه نمی‌کنید می‌توانید به او متوجه کنید که علاوه بر اینکه دوستش دارید. از او در موقعیت‌های استرس زا مراقبت می‌کنید. به او بگویید که همراهش هستید و کمکش می‌کنید تا آرامش داشته باشد.

افراد منفی دچار افکار نامناسبی برای هر مسئله‌ای هستند. شما می‌توانید با اداره کردن روابط خود هم او را همراهی کنید و هم از رسیدن آسیب به خود جلوگیری کنید.

منبع + +

۱۰ دیدگاه

10 دیدگاه

  1. Avatar

    ناصر

    ۱۲ آذر ۱۳۹۷ at ۱۲:۰۹

    بسیار عالی و مفیید

    ۴+
  2. Avatar

    پریا

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ at ۰:۴۳

    باید وقتی افکار منفی میاد سراغمون خودمونو سرگرم کنیم ولی موقع خواب واقعا نمیشه از ذهن ببره ادم!

    ۵+
    • Avatar

      موسوی

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ at ۱۹:۴۰

      به شما توصیه می کنم پادکست مدیتیشن که ما آماده کرده ایم را حتما بشنوید و حتما برای خلاص شدن از افکار مزاحم استفاده کنید تا آرامش و شادی رو تجربه کنید. https://nojavandt.com/

      ۰
  3. Avatar

    امین

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ at ۸:۴۴

    مطلب بسیار مفید،ممنون از زحمتی که کشیدید.

    ۲+
    • زهره خانی

      زهره خانی

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ at ۲۲:۱۵

      درود بر شما دوست عزیز
      ممنون از شما و انرژی خوبتون
      همراهی با شنا برای ما افتخاره

      ۱+
  4. Avatar

    وحید

    ۳۰ دی ۱۳۹۸ at ۲۲:۵۴

    ارزوی یک روز با تمرکز کامل را دارم

    ۱+
  5. Avatar

    صنم

    ۲ شهریور ۱۴۰۰ at ۲۰:۳۸

    ممنون از توضیحات عالیتون من خیلی سرچ کردم اما آنچه که مربوط به دغدغه و راه حل آن باشه پیدا نمیکردم. متن شما تا حدود زیادی نزدیک بود و در بعضی موارد من دقیقا همینطور هستم. پس هر فکری یک منبع داره. من خیلی اوقات چیزای چرت و پرت که ناراحتی هم ازش ندارم میاد تو سرم و ادامه ش میره سراغ خاطرات دیگه و بهم گره میخوره تا جایی که انگار منو تحت کنترل گرفته در حالی که در حال انجام کار دیگه ای هست .اصلا نمیفهمم چرا اینا میاد تو ذهنم!؟

    ۲+
    • Avatar

      لقمان

      ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ at ۲۳:۴۶

      سلام
      مشکلت حل شد؟

      ۰
  6. Avatar

    صنم

    ۲ شهریور ۱۴۰۰ at ۲۰:۴۰

    یه سوال دیگه تو این سایت فعالیت ندارید چون میبینم تاریخ سال ۹۸ رو داره!

    ۱+
  7. Avatar

    ممد

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ at ۱۳:۵۶

    تشکر فراوان

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا