شبکه‌های اجتماعی

همه چیز درباره احضار مارک زاکربرگ به کنگره برای پاسخ گویی به سوالات نمایندگان!

مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ ، مدیرعامل فیس بوک در جلسه‌ای ای که با نمایندگان کنگره ایالات متحده داشت در بیانیه‌ای کتبی نسبت به کم‌کاری شبکه اجتماعی فیس بوک برای «جلوگیری از سوءاستفاده و درز اطلاعات » عذرخواهی کرد.

۰

مارک زاکربرگ ، مدیرعامل فیس بوک در جلسه‌ای ای که با نمایندگان کنگره ایالات متحده داشت در بیانیه‌ای کتبی نسبت به کم‌کاری شبکه اجتماعی فیس بوک برای «جلوگیری از سوءاستفاده و درز اطلاعات » عذرخواهی کرد.

او در این بیانیه کتبی که خطاب به کمیته انرژی و بازرگانی کنگره ایالات متحده منتشر شد نوشته است: «کاملا مشخص است که ما اقدامات لازم را جهت جلوگیری از سوءاستفاده از این شبکه انجام ندادیم.
او در ادامه گفت: «من فیس‌بوک را تاسیس کردم و آن‌را می‌گردانم؛ بنابراین مسئولیت آنچه اتفاق افتاد بر عهده من است.»

همچنین مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیس بوک، در جلسه ای دیگر، چندین ساعت به سؤالات دهها تن از سناتورهای ایالات متحده شامل نمایندگان کمیته قضایی و کمیته بازرگانی سنای آمریکا، در مورد مبانی فناوری های تبلیغاتی پاسخ داد. در این جلسه بررسی شد که آیا فیس بوک قوانین حفظ حریم خصوصی را نقض کرده است.

همه چیز درباره احظار مارک زاکربرگ به کنگره برای پاسخ گویی به سوالات نمایندگان!

شهادت زاکربرگ در کنگره، نزدیک به یک ماه پس از آن انجام می شود که فیسبوک اعلام کرد، شرکت بریتانیایی کمبریج آنالیتیکا به داده های بیش از ۸۷ میلیون کاربر عموما در ایالات متحده دست یافته است.

در ادامه به بررسی چند نکته مهم از این جلسات می پردازیم:

برخی از قانونگذاران در حال بررسی مقررات جدید هستند

در این جلسه چندین قانون گذار پیشنهاد دادند که برای حفاظت از حریم خصوصی مصرف کنندگان فیس بوک قوانینی تنظیم شود. در حالی که برخی معتقدند فیس بوک باید ثابت کند که می تواند خود را مدیریت کند، بعضی دیگر سعی داشتند تا زاکربرگ را به اجرای قوانین آتی متعهد کنند که منجر می شود تا کاربران در مورد مدل فعالیت این شرکت حق انتخاب داشته باشند.

نمونه ای از این قانون پیشنهادی که توسط سناتور آمریکایی اد مورکی معرفی شده است بیان می کند که فیس بوک موظف رضایت کاربران را پیش از استفاده از اطلاعات شخصی آنها، نظیر به اشتراک گذاری یا فروش آن به شرکتهای دیگر جلب کند.

همچنین شرکت ها موظف است کاربران را از تمام داده های جمع آوری شده و به اشتراک گذاشته شده مطلع کند و در صورت نقض شدن، آنها را مطلع سازند.

زاکربرگ گفت که او به طور کلی با برخی از این مقررات موافق است و حتی پیشنهاد داد تا فهرستی از راه حل هایی منطقی در این باره را ارائه دهد.

قانونگذاران کاملا متوجه نمی شوند که فیس بوک چگونه کار می کند!

در این جلسه سوالات بسیاری در مورد چگونگی جمع آوری، استفاده یا حذف اطلاعات گرد آمده است.
چندین قانون گذار گفتند که فیس بوک اطلاعات کاربران را به فروش می رساند، اما زاکربرگ گفت که این شرکت این کار را نمی کند. زاکربرگ و قانونگذاران اغلب در مورد رضایت کاربران به استفاده از داده هایشان اختلاف نظر داشتند.

در همین باره یکی از سناتورها این موضوع را مطرح کرد که به دلیل دسترسی شرکت کمبریج آنالیتیکا، فیسبوک قانون حفظ حریم خصوصی را نقض کرده است. زاکربرگ این موضوع را رد کرد. او در پاسخی نه چندان قانع کننده گفت: حتی اگر سیستم‌های فیسبوک به وضوح معیوب بوده‌اند، کاربران به ظاهر از لحاظ فنی موافق آن هستند. ما نحوه‌ی کار سیستم را مفصلا شرح داده‌ایم و کاربران در هنگام ثبت‌نام این موضوع را پذیرفته‌اند.

در هنگام ایجاد اکانت جدید در شبکه‌های اجتماعی، کاربران با انبوهی از اسناد حقوقی مواجه می‌شوند. زاکربرگ در این رابطه گفت: «می‌دانیم که بیشتر کاربران این قوانین را نمی‌خوانند، اما هرکسی این فرصت را دارد که قوانین را بخواند و با آگاهی کامل اکانت خود را ایجاد کند.»

درباره رابرت مولر از زاکربرگ سوالاتی مطرح شد

از زاکربرگ سوال شده است که آیا فردی در فیس بوک مورد بازجویی یا مصاحبه با تیم مشاور راک رابرت مولر کسی که در حال حاضر در مورد دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ تحقیق می کند، قرار گرفته است. درپاسخ زاکربرگ قبل از اینکه جواب مثبت دهد کمی تردید کرد. سپس او توضیح داد که او در مورد احضارها مطمئن نیست، اما تأیید کرد که برخی از کارکنان مورد مصاحبه واقع شده اند. (و اضافه کرد که در میان مصاحبه کنندگان نبوده است.)

زاکربرگ ایده مدل غیر رایگان فیس بوک را رها کرده است

دو نفر از قانون گذاران پیگیری کردند که اگر کاربران بخواهند از تبلیغات خودداری کنند، که آیا فیس بوک به یک مدل پرداختی تبدیل می شود؟

زاکربرگ به طور مستقیم جواب نداد که آیا یک مدل پرداختی را بررسی می کند. با این حال، او گفت: “فیس بوک همیشه برای استفاده رایگان خواهد بود.

سناتور دایان فاینستاین از مدیرعامل فیس‌بوک درباره جلوگیری از دخالت عوامل خارجی در انتخابات‌ آمریکا پرسید.
زاکربرگ در پاسخ گفت که سامان دادن به این موضوع از اولویت‌های اوست. وی افزود: «یکی از بزرگترین پشیمانی‌های من این است که در شناسایی عملیات روسیه در فیس‌بوک برای انتخابات سال ۲۰۱۶ سرعت لازم را نداشتیم.»

وی افزود فیسبوک میدان نبرد دائمی با عوامل روسیه است که می خواهند از این شبکه بهره برداری کنند. زاکربرگ در سخنانش مواجه با عوامل روسیه در فیسبوک را «مسابقه تسلیحاتی» نامید که عوامل روسیه هر روز در این نبرد مهارت بیشتری پیدا می کنند.

او اظهار پشیمانی کرد که نتوانسته سرعت عمل بیشتری در شناسایی فعالیت عواملی روسیه در فیسبوک داشته باشد و گفت فیسبوک اکنون در حال توسعه تکنولوژی هایی برای شناسای ی و بستن حسابهای جعلی است.

زاکربرگ آمادۀ پاسخ به پرسشهایی دربارۀ استعفاء از سمت خود بود

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، زاکربرگ آمادۀ پاسخ به پرسشهایی در این باره بوده است که آیا تصمیم دارد شرکت فیسبوک را ترک کند یا خیر.

به نظر می‌رسد او و تیم مشاورانش مجموعه‌ای از پرسشهای احتمالی را جمع آوری و پاسخ‌های لازم را تهیه کرده بودند.
بخشی از یادداشتهایی که زاکربرگ در نشست روز سه‌شنبه به همراه داشته، برای یکی از عکاسان این خبرگزاری قابل مشاهده بوده است و بر این اساس به نظر می‌رسد درنهایت از او پرسشهایی که انتظار داشته، مطرح نشده است. از جمله این سوال که آیا او قصد استعفا و ترک شرکت فیسبوک را دارد یا خیر.

زاکربرگ با ۴۰۱٫۵ میلیون سهام که در حال حاضر ارزشی بالغ بر ۶٫۶ میلیارد دلار دارد با وجود کاهش ارزش سهام فیس بوک در مدت اخیر بر اساس گزارش فوربس پنجمین شخص ثروتمند جهان می باشد.

منبع: adweek ، euronews

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا