دانستنی‌های سلامتی

پنیر فتا: خواص، مضرات و دلایلی که می‌گوید چرا باید این پنیر را بخورید

پنیر فتا
۲+

پنیر فتا ، یکی از پرطرفدارترین پنیرها در سطحی جهانی است؛ اما بهتر است قبل از افزودنش به هر وعده غذایی، نکاتی را راجع به این فراورده لبنی برایتان شرح دهیم. پس در ادامه با نت نوشت همراه باشید.

پنیر فتا چیست؟

این فراورده لبنی در واقع پنیر نمک سود شده حاصل از شیر گوسفند یا بز است، اما با اصل و نسبی یونانی! این پنیر یک گزینه ثابت در تهیه طیف متنوعی از غذاها، چه یونانی و چه غیر یونانی، می‌باشد.

اغلب در قالب‌های مکعبی در بازار موجود است و به دلیل ترد بودن، می‌تواند به عنوان چاشنی مطلوبی بر روی سالاد مطرح شود. در دو دهه اخیر تصمیم بر آن شده است که صرفاً به پنیری که در نواحی خاصی از یونان، آن هم به روش سنتی، ساخته می‌شود، پنیر فتا اطلاق شود. طعم این پنیر، نمکی و تند است و هنگامی که در غذاهای گوناگون به کار می‌رود، طعم غالب و کاملاً مشخصی دارد.

به خاطر آن که این پنیر، حاصل از لخته شیر و نمک اندود کردن آن است، سرشار از پروبیوتیک‌های مختلف و مواد مغذی گوناگون می‌باشد. بنابراین، اگر به میزان متعادل مصرف شود، می‌تواند به عنوان یک محصول سالم مطرح گردد.

اگر به جای شیرهای پاستوریزه گوسفند و بز، از شیر غیر پاستوریزه استفاده شود، به تعداد پروبیوتیک‌ها و مواد مغذی آن افزوده خواهد شد. این نوع پنیر، دارای مقدار قابل ملاحظه‌ای از چربی اشباع و سدیم می‌باشد اما هنوز هم به عنوان یکی از سالم ترین انتخاب‌ها محسوب می‌گردد.

ارزش غذایی پنیر فتا

کلسیم به میزان بالایی در پنیر فتا یافت می‌شود

کلسیم به میزان بالایی در پنیر فتا یافت می‌شود

هنگامی که بخواهیم ارزش غذایی آن را بسنجیم، در می‌یابیم که این ماده ارزشمند، مملو از مواد غذایی متنوع می‌باشد. در هر اونس این پنیر، ۷۵ کالری انرژی به همراه ۴ گرم پروتئین و ۶ گرم چربی (که ۴ گرم آن اشباع است) یافت می‌شود.

همچنین این پنیر نمک اندود، سطوح قابل قبولی از املاحی مثل کلسیم، سدیم، فولیک اسید، ویتامین B-6، B-12، A و K، به همراه گستره‌ای از انواع پروبیوتیک‌های سودمند را به مصرف کننده عرضه می‌کند.

خواص پنیر فتا

پنیر از مواد غذایی بسیار پر طرفدار در تغذیه و سلامتی به شمار می‌رود. پنیرها با صدها نوع و مدل امروزه یکی از ارکان تهیه یک غذا به شمار می‌رود. این ماده غذایی طی فرآیند تولید بسیاری از مواد مغذی را در خود نگه می‌دارد.

تحقیقات که دریک مجله تغذیه بالینی امریکایی منتشر شده نشان می‌دهد که پنیر هر چه بیشتر بماند خواص بیشتری برای بدن دارد. پنیرها در انواع مختلف درصد بالایی از چربی‌های متفاوت را در خود جای داده اند اما ظاهرا تاثیری بر روی کلسترول خون ندارد.

متخصصین تغذیه درباره فواید بی نظیر پنیر در جهت درمان دیابت نوع دو و بیماری‌های قلبی عروقی و حتی سرطان به نتایجی رسیده اند. این نخستین بار است که مطالعات نشان می‌دهد پنیر می‌تواند بر سلامتی تاثیرات مثبتی داشته باشد. بهبود سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از پوسیدگی دندان، پیشگیری از سرطان و مشکلات کبدی همه با مصرف پنیر قابل درمان هستند.

خواص درمانی چشمگیر این محصول لبنی، شامل جلوگیری از بروز سرطان‌ها، تقویت سیستم ایمنی، کاهش میگرن و پایین آوردن خطر کم خونی، از میان مجموعه بیشماری از خواص‌ها می‌باشد. پس بیایید نگاهی کوتاه به این خواص بیندازیم:

جلوگیری از سرطان

بنابر یک سری از تحقیقات، کلسیم به میزان بالایی در این نوع پنیر یافت می‌شود و به همراه منیزیم و ویتامین D، یک ترکیب ضد سرطانی قوی را تشکیل می‌دهد.

تقویت سیستم ایمنی

یکی از آمینو اسیدهای موجود در این پنیر، یعنی هیستیدین، در بدن به هیستامین بدل می‌گردد و یک واکنش ایمنی خفیفی را سبب می‌شود. این نوع واکنش سبب کارکرد مناسب سیستم ایمنی بدن افراد می‌گردد.

سلامت روده

همانطور که در بالا اشاره کردیم، پنیر فتا بالغ بر ۱۲ نوع پروبیوتیک را شامل می‌شود که باعث متعادل ساختن جمعیت باکتری‌های روده و در نتیجه محدود کردن علایم نشانگان روده نشت کننده (Leaky Gut) یا سندرم‌های محرک روده خواهد شد.

کاهش خطر بیماری چشم

به دلیل آن که این ماده ارزشمند سرشار از ریبوفلاوین است، می‌تواند خطر ابتلا اشخاص به آب مروارید و دژنرسانس ماکولایی (Macular Degeneration) را کاهش دهد.

مبارزه با کم خونی

کلسیم یون حیاتی برای جذب آهن در بدن محسوب می‌گردد و در نتیجه از کم خونی جلوگیری می‌کند. علاوه بر آن، کلسیم و سایر مواد معدنی برای سلامتی استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان ضروری هستند.

پیشگیری از سرطان کبد

مصرف درست و به اندازه پنیر در سلامتی کبد تاثیر بسیاری خواهد داشت. پنیرهای کهنه مانند پنیر چدار که دارای پتانسیل بیشتری می‌باشد میزان امید به زندگی را تا ۲۵ درصد افزایش می‌دهد.

این به آن دلیل است که پنیر حاوی ترکیبی به اسپرمیدین می‌باشد که جهت جلوگیری از فیبروز کبد و سرطان کبد تاثیر دارد. متیونین که نوعی اسید آمینه است که در گوشت و پروتئین‌های دیگر وجود دارد.

مصرف پنیر سبب می‌شود این اسید آمینه همراه با میزان بالایی کالری از بین برود و این خود یکی از دلایل طول عمر است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

پنیر در بالا بردن قدرت سیستم ایمنی بدن انسان بسیار دخیل است. مطالعاتی که در سال ۲۰۱۰ میلادی صورت گرفت نشان داد خوردن یک تکه پنیر به صورت روزانه سیستم ایمنی افراد مسن را به طرز شگفت آوری تقویت می‌کند.

پنیر‌های گودا، پروبیوتیک در بالا بردن سیستم ایمنی بدن بسیار قوی تر از دیگر مدل‌های پنیر عمل می‌کنند. پنیرهای پروبیوتیک که حاوی نوعی باکتری هستند در نگهداری سیستم ایمنی بدن بسیار بهتر عمل می‌کنند.

راز زندگی طولانی تر با پنیر فتا

پنیرها می‌توانند به عنوان اکسیر عمر طولانی کاربرد داشته باشند. مردم فرانسه تمایل به طول عمر بیشتر و زندگی سالم تری نسبت به دیگر مردمان کره زمین دارند.

این درحالی است که طی تحقیقات سبک رژیم غذایی در این کشور متفاوت تر از دیگر کشورها می‌باشد. غذاهایی با چربی اشباع شده در زندگی آنها بسیار کم مشاهده می‌شود.

بیماری‌های عروق کرونر در این کشور در حداقل میزان مشاهده شده است و طول عمر متوسط ۸۲ سال است. این درحالی است که در استرالیا این میزان چندین برابر است و امید به زندگی نزدیک به ۸۱ سال می‌باشد.

طی تحقیقات مصرف پنیر در فرانسه نزدیک به ۲۴ کیلوگرم و در استرالیا نزدیک به ۱۲ کیلوگرم به طور سالیانه است. کسانی که رژیم غذایی حاوی پنیر بیشتر دارند سوخت و ساز بهتر و بیشتری را تجربه می‌کنند.

سلامت دندان‌ها با پنیر فتا

پنیر بافت دندانی را سالم نگه می‌دارد

پنیر بافت دندانی را سالم نگه می‌دارد

علاوه بر مسواک زدن و استفاده از شوینده‌ها و نخ دندان عوامل تغذیه‌ای نیز در سلامت و نگهداری دندان دخیل هستند.

خوردن هیچ غذایی مانند پنیر مخصوصا پنیر فتا دندان‌های شما را سلامت نگه نمی‌دارد. پنیر نه تنها بافت دندانی را سالم نگه می‌دارد بلکه باعث قلیایی شدن محیط دهان شده و به نوعی از خطر پوسیدگی دندان محافظت می‌کند.

عوارض جانبی پنیر فتا

برخی از مهم ترین اثرات جانبی پنیر فتا شامل: واکنش‌های آلرژیک متنوع و مشکلات قلبی-عروقی در صورت مصرف بیش از اندازه می‌باشد.

ایجاد آلرژی

آلرژی‌های ایجاد شده توسط پنیر مانند ازدیاد حساسیت‌هایی است که در اثر مصرف شیر بروز می‌یابند؛ زیرا منشا واکنش‌های آلرژیک دو ماده به نام‌های کازئین و آب پنیر می‌باشد. این پنیر می‌تواند گستره‌ای از واکنش‌های آلرژیک را از قبیل کهیر، خس خس سینه، ناراحتی معدی، خارش پوست و حتی آنافیلاکسی در موارد شدید ایجاد کند.

اثرات پنیر فتا بر سلامتی قلب

تقریباً دو سوم چربی موجود در این پنیر از نوع چربی اشباع می‌باشد. در حالی که مصرف اندک آن بدن را با مشکلی مواجه نمی‌کند، مصرف بیش از این مقدار کم (یعنی به اندازه‌‌ی یک دوم فنجان یا بیشتر به ازاء هر روز) می‌تواند سطح کلسترول بدن را به مقدار تهدیدکننده‌ای بالا برده که این مشکل، منتهی به آسیب رسیدن به سیستم قلبی-عروقی خواهد شد.

منبع +

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا