دانستنی‌های سلامتی

اپ های موبایلی به زودی بیماری ها را پیش بینی خواهند کرد!

برنامه ای جدید برای ردیابی بیماری ها در نقاط مختلف

برنامه های جدید در حال استفاده از شبکه های اجتماعی، گزارش های پزشکان و جمع آوری اطلاعات از افراد به منظور یافتن ردپای انتشار بیماری هایی همچون آنفلونزا، گلودرد چرکی و انگلی شدن تک یاخته ها می باشند. کاهش احتمال خطر ابتلا به آنفلوانزا می تواند به سادگی چک کردن دستگاه تلفن همراهتان باشد.

۰

برنامه های جدید در حال استفاده از شبکه های اجتماعی، گزارش های پزشکان و جمع آوری اطلاعات از افراد به منظور یافتن ردپای انتشار بیماری هایی همچون آنفلونزا، گلودرد چرکی و انگلی شدن تک یاخته ها می باشند. آیا نگران ابتلا به آنفلوآنزا می باشید؟ کاهش احتمال خطر می تواند به سادگی چک کردن دستگاه تلفن همراهتان باشد. در ادامه همراه نت نوشت باشید.

یک برنامه جدید برای تلفن همراه به نام Doctors Report Illness Tracker اطلاعات مربوط به انواع بیماری ها را از ۱ میلیون مطب پزشک در سراسر کشور جمع آوری می کند. کاربران می توانند از طریق کد محل مقصد مورد نظر به اطلاعات مربوط به مقصد خود در رابطه با شیوع آنفلوآنزا و سایر بیماری ها از جمله استرپتوکوک، برونشیت، پنومونی، ملتحمه، ابتلا به تک یاخته، سرماخوردگی عادی و نشانه های آن، سینوزیت، کروپ، بیماری لایم، عفونت گوش، استافیلوکوکوس مقاوم به پنی سیلین، ویروس سینسیشیال تنفسی و التهاب معدی-روده ای دسترسی پیدا کنند.

دن شاو، سازنده برنامه گفت برای مثال پدر و مادرهایی که بچه های خود را برای بازی فوتبال به سفر می فرستند، با استفاده از این برنامه می توانند متوجه شوند که آیا در شهر مورد نظر شیوع آنفلوآنزا وجود دارد یا خیر.

شاو بیان کرد: “وب سایت و برنامه گزارش پزشکان برای عموم مردم، از والدین کودکان که در تلاش برای جلوگیری از ابتلا به بیماری هایی مانند استرپتوکوک هستند گرفته تا شهروندان بزرگتر، افراد با شرایط سخت مانند مبتلایان به آسم که سخت در تلاش اند تا قرار گرفتن در معرض خطرهای موجود برای سلامتی شان را مدیریت کنند و افرادی که تنها در حال برنامه ریزی برای یک سفر کاری یا تفریحی می باشند، قابل استفاده است. خود پزشکان نیز می توانند با دسترسی به اطلاعات تازه که از آن برای راهنمایی بیماران استفاده کنند، سود ببرند.”

شاو اینگونه توضیح داد: “داده هایی که توسط برنامه (در حال حاضر براساس آپتوپیا بر تلفن حدود ۳۰۰۰ کاربر نصب شده است) مورد استفاده قرار می گیرد از طریق روند معاینه روزانه بیماران در مطب پزشکان، کلینیک ها و بیمارستان ها بدست می آید.”

“گزارش پزشکان به حدود ۷۰ درصد از تمامی مراقبت های بهداشتی فراهم کننده ی اطلاعات که به پرداخت کنندگان خصوصی و دولتی ارسال شده می پردازد.”

تقریباً تمام پزشکان و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی اطلاعات را به پایگاه داده ارائه می کنند، که شامل اطلاعات تشخیصی حاصل از سالانه نزدیک به ۱ میلیارد معاینه پزشک است.

پیش بینی بیماری ها:

سایر برنامه های موبایل و دستگاه ها روش های متفاوتی را برای پیش بینی الگوهای بیماری در نظر می گیرند. Sickweather  سایت های شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر را برای پست های مربوط به بیماری از جمله آنفلوآنزا یا سرماخوردگی معمولی نظاره می کند.

گراهام دوج، مدیر اجرایی  Sickweather  گفت: “منابع مردمی به شما تصویر بهتری از آنچه که در هر منطقه در حال وقوع است، ارائه می کند. مردم پیش از مراجعه به دکتر هفته ها می توانند از علائم ناشی از بیماری گله کنند، بنابراین یک بازه زمانی ۲ تا ۴ هفته ای برای دسترسی به اطلاعات افرادی که در حال تجربه بیماری هستند وجود دارد.”

دوج گفت که گزارش های بیماری دریافتی توسط کاربران بر مبنای اطلاعات به دست آمده از حدود ۶ میلیون حساب کاربری موجود در شبکه های اجتماعی و همچنین کاربران کانال هواشناسی که نقشه ی ملی آنفلوآنزای آنها از طریق اطلاعات رسیده از Sickweather  به دست می آید و  گزارش های دریافتی از خود کاربران برنامه می باشد.

Apptopia  گزارش داد که برنامه Sickweather که در سال ۲۰۱۳ در iOS و در سال ۲۰۱۴ در اندروید رونمایی شد، ماهانه حدود ۹۵،۰۰۰ کاربر منظم دارد.

Kinsa، سازنده ترمومترهای دیجیتال، اخیرا Kinsa Insights را راه اندازی کرده است که داده های مربوط به دما و تب را از طریق دستگاه های خود برای پیش بینی تمایل به بروز بیماری جمع آوری می کند.

مقامات کینسا بیان می کنند که قابلیت پیش بینی شده Insight برابر با مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) است. علاوه بر این، حدوداً ۲ تا ۶ هفته در زمان واقعی با سایر سیستم های گزارش دهی تاخیر مشترک دارد.

آنفلوآنزای نزدیک شما یک پایگاه داوطلبانه و مردمی از فعالیت آنفلوآنزا است که همچنین از طریق کد محل قابل جستجو است.

این برنامه توسط اپیدمیولوژیست های دانشگاه هاروارد، بیمارستان کودکان بوستون و صندوق تهدیدات جهانی اسکول توسعه داده شد.

وب سایت و برنامه با HealthMap قابل جفت شدن هستند، که از GPS به منظور آگاهی بخشی به کاربران برنامه تلفن همراه از شیوع بیماری های محلی استفاده می کند.

این دستگاه ها و منابع داده ها به آرامی در حال یکپارچه شدن هستند.

کاربران ترمومترهای هوشمند، از جمله ترمومترهای  Kinsa، اکنون می توانند دستگاه های خود را با Sickweather برای پیگیری (به عنوان مثال تب و بیماری ها) جفت کنند.

 

اطلاعاتی برای تصمیم گیری:

علاوه بر پیشگیری از عفونت، اطلاعات پیش بینی شده از این برنامه ها همچنین می توانند بر تصمیم گیری فرد پس از ابتلا به بیماری تاثیر بگذارند.

دوج مثالی از یک مادر و پسر را می آورد که فرزندش، چند روز پس از آنکه او هشداری درباره یک شیوع محلی استرپتوکوکوس (گلو درد چرکی) را دریافت کرد، علائم تب را نشان داد.

این هشدار او را به این عمل واداشت که فرزندش را به دکتر ببرد و یک آزمایش کشت باکتری از گلو را دریافت کند که در آن تشخیص ابتلا به استرپتوکوکوس تایید شد.

دوج گفت: “به بیانی دیگر، او ممکن بود فرض کند که بیماری ویروسی است.” و مراجعه به دکتر را لغو کند. ” داشتن همچین اطلاعات محیطی پر باری شما را در لحظه آگاه تر می کند.”

اذعان نگرانی های دوج در رابطه با برنامه های پیش بینی موجب ترس میان کاربران می شود اما او بیان می کند که اطلاعاتی که این برنامه ها فراهم می کنند بیشتر از آنکه مضر باشند مفید هستند.

او گفت: “ما از افرادی که وسواس سلامتی دارند شنیده ایم که آنها به این برنامه اعتماد می کنند تا بدانند که آیا محیط برای بیرون رفتن امن است یا خیر.”

در آینده، برنامه ها حتی به دریاهای اطلاعاتی وسیع تری دست پیدا می کنند و یک پارچگی میان آنها بیش از پیش بهبود می یابد.

سارا کهل، پزشک و متخصص سلامت سفر در بیمارستان کودکان پیتزبورگ، گفت: “آنها بسیار قدرتمند خواهند شد.”

او گفت: “هنگامی که شما در شبکه های اجتماعی سیر می کنید، شما در حال نگاه به لبه قدامی یک شیوع هستید.”

به عنوان مثال، کهل گفت که مطالعات شیوع ابولا نشان داد که گزارش های شبکه های اجتماعی مقدم تر از موارد گزارش شده ی بیماری هستند.

او گفت: “مردم پیش از آنکه رسماً اعلام شود درباره آن صحبت می کردند. من مبنای تمام تصمیمات بهداشتی ام را بر این برنامه ها قرار نمی دهم، اما اگر هشداری دریافت کنم بیشتر روی آن تمرکز می کنم. این برنامه ها واقعاً به افراد هنگام سفر کمک می کنند.”

 

 

نویسنده: آرین میرزایی

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا