دانستنی‌های سلامتی

علائم مسمومیت سالمونلا و روش های انتقال باکتری سالمونلا

علائم مسمومیت سالمونلا مسمومیت غذایی باکتری سالمونلا

مسمومیت غذایی خیلی بیشتر از آن چه که عموم مردم باور دارند خطرناک است. روش های پیشگیری از مسمومیت و علائم مسمومیت سالمونلا و روش های انتقال باکتری سالمونلا را در مقاله امروز بخوانید.

۱+

از هر ۶ آمریکایی یک نفر به مسمومیت سالمونلا دچار می شود. بسیاری از این موارد چندان جدی نیست و با درمان دارویی همراه با سرم، علائم مسمومیت سالمونلا یعنی استفراغ، اسهال و دردهای شکم طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت برطرف می شود. ولی گاهی مسمومیت غذایی شدید و منجر به مرگ می شود. در آمریکا از ۰۰۰ر۱۲۸ مراجعه کننده به بیمارستان با داشتن علائم مسمومیت سالمونلا در نتیجه مسمومیت با غذا ۰۰۰ر۳ نفر فوت می کنند.  در نت نوشت امروز از علائم مسمومیت سالمونلا و روش های انتقال این باکتری مسمومیت غذایی بیشتر بدانید تا بهتر از خودتان مراقبت کنید.

بیشتر بخوانید:  درمان گیاهی انگل ها ، با این گیاهان انگل را کاملا از بین ببرید!

روش های انتقال باکتری مسمومیت غذایی به نام باکتری سالمونلا

باکتری سالمونلا به راحتی در بیشتر غذاهای متداول و رایج آشپزی مثل مرغ، گوجه فرنگی، بادام زمینی، سالسا، میوه ها و سبزیجات خام و حتی غذاهای حیوانات خانگی وجود دارد و به سرعت تکثیر می شود. از طریق غذا وارد دستگاه گوارش بدن شده و غذایی را که مسموم شده است به خورد ما می دهد. عفونت باکتریایی سالمونلا از نوع عفونت های متوسط تا شدید است که گاهی منجر به فوت می شود. ولی راهی برای حفظ خودمان از دوری از روش های انتقال این باکتری مسمومیت غذایی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: درمان طبیعی یبوست

غذاهای در معرض خطر بیشتر

با نگاه کردن به تصویر شکل یک باکتری سالمونلا بزرگ شده  می توانید ببینید که چگونه خود را لابلای پرزهای دستگاه گوارش جا می دهد. کودکان، سالمندان، زنان باردار و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مثل افراد مبتلا به دیابت، بیماری های کبدی و کلیوی، سرطان یا ایدز احتمال بیشتری دارد که دچار مسمومیت سالمونلا شوند. بسیاری از افراد فکر می کند مسمومیت غذایی یک بیماری یکی دو روزه است و معمولا آن را دست کم می گیرند. در صورتی که بسیاری از متخصصان و پزشکان اعلام می کنند که تاثیر مسمومیت غذایی می تواند طولانی مدت باشد. سندروم روده تحریک پذیر یا IBS از جمله بیماری هایی است که پس از یک مسمومیت غذایی ممکن است تا آخر عمر گریبان فرد را بگیرد.

بیشتر بخوانید: علائم وجود انگل در بدن که باور نمی کنید

چگونه از مسمومیت سالمونلا پیشگیری کنیم؟

مثل همیشه آسانترین راه پیشگیری است. پس بهتر است :

  • غذاهایی را که با باکتری سالمونلا به راحتی مسموم می شوند بشناسید.
  • مکان هایی که احتمال آلودگی وجود دارد شناسایی کنید.
  • از روش های درست برای تهیه غذا مطلع شوید.

غذاهای در معرض خطر مسمومیت سالمونلا

بد نیست فهرست زیر را همیشه مد نظر داشته باشید:

  • گوشت مرغ، گاو، خوک و بوقلمون
  • سبزیجات و میوه ها
  • شیر خام و سایر فرآورده هایی که با آن تهیه شده
  • تخم مرغ خام
  • ماهی و حلزون های خام
  • انواع جوانه ها
  • آرد خام

غذاهای ذکر شده فوق به راحتی آلوده شده و ناقل باکتری می شود. با ورود به بدن هر موجود زنده ای هم می تواند ناقل بیماری باشد. باکتری علاوه بر ایجاد سم در غذا با تغذیه از آن  به سرعت رشد و تکثیر  می شود. میوه ها و سبزیجات در نتیجه آبیاری با آب آلوده می توانند ناقل باکتری سالمونلا شوند.

گاهی زنجیره معیوبی هم ایجاد می شود. به عنوان مثال گوشت مرغ بر روی سطحی که تمیز نیست تکه تکه شده و به باکتری آلوده می شود. بعد این غذا با سبزی های نشسته یا دست های شسته نشده خورده می شود. در چنین مواردی خطر مسمومیت قطعی و شدید است.

بجز سالمونلا باکتری های دیگری مثل کومپیلوباکتر campylobacter، کلوستریدیوم پرفرینجین clostridium perfringens و استافیلوکوکوس آئوروئوس staphylococcus aureus نیز ممکن است باعث مسمومیت شود که به اندازه اسم های عجیب و غریبشان می توانند بیماری های مختلفی را سبب شوند. چیزی که بسیاری از مردم باور ندارند این است که محصولات خام و غذاهایی که کامل پخته نشده اند احتمال بیشتری دارد به این باکتری ها آلوده باشند.

بیشتر بخوانید: چگونه سگ مسموم را وادار به استفراغ کنیم؟

احتمال خطر انتقال باکتری سالمونلا کجاها بیشتر است؟

مسلما غذاهای رستوران ها بیشتر از غذاهای خانه آلوده به باکتری های مسمومیت زا است. پس تا می توانید سعی کنید غذا را در منزل میل کنید. در مکان های عمومی مثل دست شویی ها و در خانه هایی که بهداشت رعایت نمی شود باکتری به وفور یافت می شود.

علائم مسمومیت سالمونلا

تب، گرفتگی عضلات، اسهال، استفراغ و درد شکم از علائم مسمومیت سالمونلا است که ممکن است بین ۲ روز تا ۲ ماه یا حتی چند سال بعد از ورود باکتری به بدن مشاهده شود. گاهی باکتری از بین می رود ولی عوارض آن تا مدت ها باقی مانده و علت بروز بیماری های دیگر می شود.

بیشتر بخوانید: عوارض استفاده از ظروف تفلون و مسمومیت های ناشی از آن

روش های احتیاطی برای پیشگیری از مسمومیت غذایی

حتما این موارد را در نظر بگیرید:

  • محصولات خامی مثل میوه را به خوبی با بروس بشویید.
  • سبزی ها را با سرکه سیب و نمک دریا ضدعفونی کنید.
  • در صورتی که قصد نگهداری طولانی مدت آن ها را دارید حتی الامکان آن ها را در فریزر نگهداری کنید.
  • در صورتی که غذایی از رستوران سفارش می دهید حتما با دقت آن را بررسی کنید. در صورتی که کوچک ترین شکی دارید که تازه نیست یا خوب پخته نشده است حتما آن را برگردانید.
  • اگر منطقه ای را می شناسید که به این باکتری ها آلوده است به هیچ وجه به آنجا نروید و از محصولات غذایی آن جا استفاده نکنید.
  • هنگام تهیه غذاهای حاوی گوشت و تخم مرغ حتما از درجه حرارتی استفاده کنید تا کاملا پخته شوند.
  • در صورتی که از تخم مرغ خام استفاده می کنید. بهتر است سطح تخم مرغ را بشویید.
  • در صورتی که از ابر یا اسفنج برای شستن یا پاک کردن سطوح آشپزخانه استفاده می کنید حتی الامکان هر روز آن ها را در ماشین لباسشویی یا ظرفشویی بشویید. به محض استفاده از دستمال های آشپزخانه آن ها را بشویید و حداقل هفته ای یک بار آن ها را در آب جوش بجوشانید.
  • غذاهای مانده یا غذاهایی که یک بار از انجماد خارج شده فریز نکنید.
  • تمام وسایل آشپزخانه و آشپزی را تمیز نگه دارید. ترکیبی از محلول سرکه، الکل صنعتی و آب به یک نسبت تمیز کننده و ضدعفونی کننده بسیار خوبی است.
  • غذاها را بعد از آماده شدن بلافاصله مصرف کنید و حداکثر طی یکی دو ساعت در یخچال یا فریزر بگذارید.
  • حتما طی آشپزی و دست زدن به انواع مواد خوراکی و جابجایی آن ها مرتب دست های خود را بشویید.
  • پیش از خوردن هر غذا و میوه ای و حتی پس از آن دست های خود را بشویید.
  • همیشه بعد از دستشویی رفتن دست های خود را دو بار بشویید.

منبع: WebMD.com

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا