سینمای جهان

تحلیل فیلم سریع و خشن ۷ ، سفری مخاطره آمیز به اعماق ناشناخته ها

سریع و خشن ۷

سریع و خشن ۷ یک ریسینگ اکشن پر هیجان است که در بستری از درام و توجه به کانون خانواده شکل می گیرد.

سریع و خشن ۷ یک ریسینگ اکشن پرهیجان است که در بستری از درام و توجه به کانون خانواده شکل می گیرد. دامینیک تورتو (ون دیزل) که برگزار کننده ی ریسینگ های خیابانی است، با گروه/ خانواده اش، در لس آنجلس زندگی می کنند. آنها حوادث زندگی پیشین خود بعنوان قانون شکنان بین المللی را پشت سر گذاشته اند؛ در حالیکه برایان (پل واکر)، مأمور سابق FBI و تورتو تلاش می کنند با زندگی خانوادگی خود کنار بیایند و مشغول احیای روابط شخصی خود در خانواده هستند، دکارد شاو با بازی جیسون استاتهام، که یک مأمور سابق و خطرناک نیروهای ویژه است، تصمیم می گیرد انتقام برادر کوچکتر خود را از دام و خانواده اش بگیرد و به این ترتیب شروع به کشتن اعضای گروه دام و تهدید خانواده اش می کند. در ادامه با تحلیل فیلم سینمایی سریع و خشن ۷ یا همان Furious 7 همراه نت نوشت باشید.

تحلیل فیلم سریع و خشن ۷

پیدا کردن شاو که یک زندگی مخفی دارد و با وجود سکانس های محدودی که از شخصیت به نمایش گذاشته می شود، اما حضور سایه وارش در جریان کلی فیلم تأثیر زیادی دارد، برای گروه تورتو تا اندازه ای دشوار به نظر می رسد؛ اما آنها به زودی متحدی غیر منتظره با نام مستر نوبادی (کرت راسل) پیدا می کنند. یک مأمور رسمی و مرموز دولت امریکا که با مطرح کردن معامله ای، نقش حمایتگرایانه ی خود را در گروه تثبیت می کند. او از گروه تورتو می خواهد تا یک دستگاه قوی هک را قبل از افتادن به دست تروریست ها بازیابی کنند. در مقابل، آنها اجازه خواهند داشت از دستگاه مورد نظر برای ردیابی و دستگیری شاو استفاده کنند. مستر نوبادی این طور استدلال می کند که برای نمایان شدن یک سایه و داشتن تجسمی عینی از آن به داشتن و تاباندن نور به اعماق تاریکی آن نیاز است.

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم The Double Life of Veronique اثر کریستف کیشلوفسکی

سایه استعاره ای از شاو است که بخش ناپیدای شخصیت و زندگی سایه وار او را روایت می کند و این منبع نور چیزی نمی تواند باشد جز همان دستگاه هکی که به نام چشم خدا معروف است. استعاره ای از وجود موجودی مطلق که هیچ چیز در مقابل نگاه نافذش پنهان نخواهد ماند. خرده پیرنگ ها و تصادفات حادثه ای بعدی فیلم در گرو پیدا کردن و حفظ چشم خدا و سازنده ی نخبه ی آن، دختر جوانی به اسم رمزی (ناتالی امانوئل) است که یک هکر اینترنتی است.

در این قسمت از سری فیلم های سریع و خشن با یک پلات اصلی و خرده پیرنگ های فرعی روبرو هستیم که با گره افکنی ها و تصادفات به هم پیوسته با تقارن های زمانی تعریف شده، زمینه ای مساعد برای پیشبرد داستان در قالب اشتراکات بیانی و بصری، رویکردهای زیبائی شناختی و نمود های ایدئولوژیکی اثر را فراهم می آورند. آنچه در پیرنگ اصلی اکثر فیلم های اکشن مطرح می شود، جدال میان دو قطب مثبت و منفی ماجراست. جدال خیر و شر، خوبی و بدی، درستکار و تبهکار، هم بخش هائی از شکل و ساختار بصری اثر را شامل می شود و هم قسمتی از ایده و درونمایه ی اصلی را. در اینجا هم جدال میان پروتاگونیست (تورتو) و آنتی پروتاگونیست (شاو) آغاز می شود. شخصیت پردازی این دو شخصیت در صحنه های مبازره و رو در رو شدن در صحنه های خیابانی فیلم، کارکردی پایاپای از هر دو به نمایش می گذارد و به لطف بازی حساب شده، گزیده و استاندارد استاتهام، این صحنه ها از ریتم و ضرباهنگی تند و بالا و فضائی تأثیرگذار برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید: تحلیل سریال سرگذشت ندیمه The Handmaid’s Tale بر اساس داستان ندیمه از مارگارت آتوود

یکی از وجوه اصلی سینمای اکشن، وجوه اساطیری آن است. مبتنی بر چنین رویکردی، شخصیت های اکشن به لحاظ قد و قامت و ورزیدگی و کارکرد عضلانی، به غایت از فیزیک و جسمانیت طبیعی انسان های عادی، تنومندتر و قوی تر نمایانده می شوند. همانطور که در این فیلم نیز با فضائی تعدیل شده روبرو هستیم. همچنانکه که هابز و تورتو از چنین ویژگی ای برخوردارند و استاتهام چه به لحاظ فیزیک و چه به لحاظ اجرای کاراکتر، یک بدمن متفاوت را به نمایش می گذارد. عکس العمل های حیرت آور و دردسر آفرینی غیرعادی آدم ها در مواجهه با دشمنان و حوادث غیر مترقبه نیز بسیار با شکوه تر و دامنه دارتر و بسی چشم گیرتر از انواع کنش ها و رویدادهای انسانی متناظر زندگی واقعی، به نظر می رسد. همان طور که در صحنه های هیجان انگیز و نفس گیر تعقیب و گریز، پیاده روی روی ماشین ها، دریفت ها و پرواز ماشین ها در آسمان نیز دیده می شود.

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم The Lives of Others زندگی دیگران کاری از فلوریان هنکل فون دونرسمارک

تحلیل فیلم سریع و خشن ۷

تحلیل فیلم سریع و خشن ۷

به نظر می رسد، فضای فانتزی فیلم در مواجهه با این رویدادها، تا اندازه ای روال منطقی فیلم نامه را به خطر می اندازد اما همیشه پرمخاطب ترین آثار اکشن، اغلب فیلم هائی هستند که به لحاظ شکل اجرائی قادرند، عناصر واقعی و خیالی روایت را با بهره گیری به جا و بهینه از امکانات ذهنی-تکنولوژی (جلوه های بصریCGI )، به بخش هائی از تجارب طبیعی و همگانی تماشاگران نزدیک نمایند. این جلوه ها و دیگر تمهیدات خیال پردازانه از جمله ایده ی خوب پرواز ماشین ها در آسمان در سریع و خشن ۷ ، با چنان میزانسن و ترکیب مناسبی در پیرنگ و ضرباهنگ روایت، در هم آمیخته و درونی شده اند که کارگردان، با تبحر توانسته است با بکارگیری مناسب دیگر اجزای مؤثر از جمله اجزای بصری فیلم شامل نورپردازی، فیلمبرداری و موسیقی مناسب، فضای باورپذیرانه ای از فرم و ایده ی اثر را به مخاطب بقبولاند.

وقوع این نوع رویدادها و حوادث غیر قابل حدس بر اساس تصادفات و یا ظهور ناگهانی شخصیت های کلیدی فیلم در لحظه های حساس مثل حضور شاو در صحنه ی نجات رمزی از دست گروه تروریستی، یا صحنه ی حضور هابز در مواجه با پهپادهای گروه تروریستی، اگرچه در آغاز با کمترین احتمال باورپذیری از طرف تماشاگر روبه رو می شود اما بعنوان عامل گسترش دهنده ی بافت پیرنگ روایت و پیوند دهنده ی فضاهای تعلیقی بسیار مؤثر است. تماشاگر اغلب بیشتر از آنکه در صدد جنبه های مسلم و مناسبات ضروری روایت فیلم باشد، در جستجوی اموری است که به نوعی قوه ی تخیل و میل حدس پردازانه ی او را برانگیزد.

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم Finding Neverland در جست‌و‌جوی ناکَجا آباد کاری از مارک فورستر

آنچه خلاف انتظار ماست، همواره نشانه هائی از تصادف با خود دارد و ما را با جاذبه، دافعه و بایدها و نبایدهای عدم قطعیتی که از خصلت های ذاتی عنصر تصادف است، آشنا می کند. جاستین لین فیلم های قبلی سریع و خشن را کارگردانی کرده بود، اما این جیمز ون بود که سکان Furious 7 را به دست گرفت. ون، با وجود تازه وارد بودن به دنیای پروژه های پر بودجه، موفق شد تا نشان هنری خود را بر روی این اقدامات بر جای گذارد. با ترکیب تکنیک های بصری(فیلمبرداری زوم، حرکت عمودی دوربینTilt) و همچنین سبک شناسی (فست موشن، کات های زرق و برق دار) که کارهای قبلی او بر روی فیلم هایی در ژانر وحشت مانند Saw را به یاد می آورد. سکانس های مبارزه تن به تن چه به لحاظ هنری و به خدمت گرفتن هنرهای رزمی و چه به لحاظ نوع میزانسن و چرخش دوربین، جذاب و خوب طراحی و خلق شده است.

از دیگر وجوه اساطیری مورد توجه سینمای اکشن اغلب در برگیرنده ی شخصیت هائی مرگ ناپذیر در جدال با موجوداتی فراطبیعی یا موقعیت هائی مخاطره آمیز و صعب است که با گذشتن از حادثه یی خارق العاده و گرفتار آمدن در رویدادی عجیب تر، جان سخت تر می شوند. همان طور که در این فیلم هم با درگیری در مأموریت های پی در پی و پیچیده تر، شخصیت ها هم به لحاظ فکری و تمرکزی هم به لحاظ قوای بدنی آب دیده تر می شوند و هر کس به تنهائی با موقعیت های مخاطره آمیز روبه رو می شود و به خوبی از پس اداره ی بحران ها بر می آید. فیلم های اکشن با تجسم بصری این شخصیت ها و اتفاق ها، غبار توهم و انگاره های افسانه را از آنها می زدایند و آنها را در قالب انسان های امروزی و رویدادهای روزمره عرضه می کنند. مبارزه با دشواری ها، میل به کشف ناشناخته ها، خون خواهی و انتقام جوئی، رنج جست و جوهای تحمل شکن را بر خود هموار کردن، یکه و تنها به استقبال خطر رفتن و درگیری با متجاوز از جمله صورت های ازلی ذهن بشر هستند که نهفته در آرزوهای روانی و خواسته های درونی تماشاگر است که انسان های هر زمان و هر مکان آن ها را با خود داشته اند و دارند و فیلم های اکشن با قابلیت های فوق العاده ی بصری و زیبائی شناختی خود به آن ها جامه ی عمل می پوشانند.

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم It’s a Wonderful Life این یک زندگی شگفت انگیز است ساخته‌ی فرانک کاپرا

به کارگیری خلاقیت و استفاده از پیش پا افتاده ترین وسایل برای رسیدن به هدف در صحنه های اکشن فیلم سریع و خشن ۷ ، از نقاط مثبت فیلم تلقی می شود. در یکی از صحنه های پایانی، زمانی که برایان در سوله ای متروک، با رقیب آسیایی خود در گروه تروریستی، در حال کشمکش و رویارویی با مرگ است، استفاده از تخته ای چهار چرخ که شاید کاملاً بی فایده به نظر برسد، می تواند برایان باهوش را از مهلکه نجات دهد.

در انتهای مبارزه ی این دو وقتی برایان، قلاب دستگاه طناب آسانسور را به لباس حریف می بندد و او را به ته آسانسور خالی و مرگ هدایت می کند و با جمله ی کلیدی دیر جنبیدی، صحنه را به نتیجه می رساند؛ از جمله صحنه های درخشان و تأثیرگذاری تلقی می شود که در آن با کاردانی و به کارگیری چند عنصر هوش، خلاقیت و قدرت بدنی در کنار هم می توان به یک مبارزه ی موفق دست یافت. کارکرد دیالوگ به لحاظ شخصیت پردازی کاراکترها و نفوذ به دنیای شخصی و لایه های پنهان زوایای شخصیتی تا اندازه ای عقیم می ماند و بیشتر در پیشبرد داستان فیلم نامه مؤثر است.

سریع و خشن ۷ در بسیاری از جهات، سرگرمی با ارزشی از چندین ژانر فیلم را ارائه می دهد که تنها در یک بسته جمع آوری شده‎اند. بخش اولیه فیلم (معرفی شخصیت ها و داستان) بیشتر مانند یک فیلم هیجانی دهه ۶۰/۷۰ میلادی است، که با جلوه های بصری بهتر شکوفا شده است. بخش دوم و میانی فیلم به محدوده‎ی عملیات های مخفیانه وارد می شود و در زمانی که بخش سوم فیلم در جریان است، ما در یک فیلم اکشن/هیجانی هستیم. در بخش پایانی فیلم با فضائی پرنور و آدم هائی که با پوشش سفید ظاهر می شوند، در کنار دریایی آبی و بی انتها مواجهیم.

بیشتر بخوانید: نگاهی به فیلم By the Sea کنار دریا به کارگردانی آنجلینا جولی ۲۰۱۵

در واقع با دنیایی که از سرانجامی روشن و شیرین در کنار خانواده خبر می دهد. رانندگی دو نفره ی تورتو و برایان به روابطی درون شخصی اشاره می کند که آنها را به مثابه ی دو برادر به هم متصل می کند. دو برادری که با وجود تمام همفکری ها و کشش های درونی و بیرونی، اما می توانند مسیری متفاوت در پیش گیرند و هر کدام در پیچ جاده ها و مسیرهای شخصی خود محو می شوند.

فیلم با تیلت آرامی در آسمان روشن پایان می گیرد و پایان خوشی ملایم را به نمایش می گذارد و به این ترتیب پایانی آبرومندانه برای وداع پل واکر از سینما به جا می گذارد. مرگ ناگهانی پل واکر فقید که در نیمه های فیلمبرداری بر اثر تصادف رخ می دهد، تا اندازه ای سایه ی سرد و خاطره انگیز خود را در فیلم به جا می گذارد، اما خشن و سریع ۷ یک اکشن سرگرم کننده با صحنه هایی پرزرق و برق است که با فیلمبرداری در چند لوکیشن متفاوت، ابوظبی امارات، ایالت‌های کالیفرنیا و جورجیای امریکا و انتاریوی کانادا، می تواند لحظات عجیب، جالب و سرگرم کننده ای را برای مخاطب بیافریند.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برو بالا