پیشنهاد شنیدنی

موزیک فیلم دارودسته نیویورکی ها ؛ بیل را بکش

موزیک فیلم دارودسته نیویورکی ها

طبق آنچه که در عنوان بندی آمده، به نظر می رسد موسیقی دارودسته های نیویورکی را هاوارد شور ساخته باشد. اما چنین نیست، و در واقع دارودسته های نیویورکی در شمار فیلم هائی است که کارگردان برایشان موسیقی انتخاب می کند.

مارتین اسکورسیزی Martin Scorsese چنان که خود می‌گوید، با هر فیلم دست به قمار می‌زند و این موضوع به ویژه در موسیقی متن فیلم هایش نیز مشهود است. طبق آنچه که در عنوان بندی آمده، به نظر می‌رسد موزیک فیلم دارودسته نیویورکی ها (با برگردان صحیح تر: دارودسته های نیویورکی ) Gangs of New York را هاوارد شور ساخته باشد. اما چنین نیست، و در واقع دارودسته نیویورکی ها در شمار فیلم هائی است که کارگردان برایشان موسیقی انتخاب می‌کند. در ادامه با نقد و بررسی موزیک فیلم دارودسته نیویورکی ها با نت نوشت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: مروری بر زندگی مارتین اسکورسیزی “یک فیلم برای خودم، یک فیلم برای آن‌ها”

موزیک فیلم دارودسته نیویورکی ها

در ادامه تحلیل موزیک فیلم دارودسته نیویورکی ها باید گفت این اثر چیزی در ردیف فیلم مشهور اودیسه‌ی فضائی ۲۰۰۱ که کوبریک از آثار کلاسیکی مثل موتسارت و اشتراوس برایش موسیقی انتخاب کرده بود، ولی اسکورسیزی در میان آثار موسیقیدانان هم عصر خودش دست به انتخاب موسیقی زده است. این آثار عبارتند از ترانه‌ی «دستانی که امریکا را ساختند» ساخته‌ی بونو؛ ترانه‌ی دیگری به همین نام ساخته‌ی آدام کلیتن؛ ترانه‌ی دیگری به همین نام ساخته‌ی لاری مولن؛ ترانه‌ی «به نشانه‌ی هیاهو» ساخته‌ی پیتر گابریل؛ قطعه ای به نام «دیونیسوس» ساخته‌ی ژاکلین پوک (آهنگساز فیلم کوبریک، چشمان باز بسته)؛ ترانه‌ی «بلندی های بروکلین» ساخته‌ی هاوارد شور؛ قطعه ای برای بانجو (نوعی ساز محلی آمریکائی) که در دهه‌ی ۱۹۴۰ توسط سیدنی استریپ لینگ ساخته و نواخته شد؛ قطعه‌ی «خانه‌ی قاتل» از گروه جیمسن؛ و قطعه‌ی «ماتم پری» ساخته‌ی لیندا تامپسن. اسکورسیزی، ساخته‌ی هاوارد شور به نام «بلندی های بروکلین» را به سه قسمت تقسیم و در سه بخش فیلم استفاده کرده است.

بیشتر بخوانید: موزیک فیلم به خاطر یک مشت دلار ساخته‌ی انیوموریکونه؛ آدمکش های جایزه بگیر

پیشنهاد شنیدنی: موزیک فیلم نابودگر The Terminator ساخته‌ی براد فیدل؛ روی خط آهنین زمان

پوستر فیلم دارودسته نیویورکی (با برگردان صحیح تر: دارودسته های نیویورکی ) Gangs of New York

پوستر فیلم دارودسته نیویورکی ها (با برگردان صحیح تر: دارودسته های نیویورکی ) Gangs of New York

اما اگر دوستداران موسیقی به موزیک فیلم دارودسته نیویورکی ها توجه کنند، خواهند دید که دقیقا ۸۶ قطعه موسیقی به تناوب در آن به گوش می‌رسد. موزیک فیلم دارودسته نیویورکی ها ، به سیاق فیلم های اخیر هالیوود، کاملاً ضد هویت عمل می‌کند و اساساً می‌توان گفت فاقد هویت است. در این موسیقی سازهای متعددی مثل فلوت های سلتیک ( Celtic، متعلق به اقوام سلت اروپائی که منشائی ایرلندی دارند)، موسیقی فولکلوریک ایرلندی، گروه های درام، اپرای چینی، موسیقی رقص سلتیک، قطعاتی از گروه U2 و غیره می‌شنوید. هاوارد شور در مصاحبه ای گفته است:

هنگامی که اسکورسیزی به من مراجعه کرد تا موزیک فیلم دارودسته نیویورکی ها را برای او بسازم، مشغول کار بر روی موسیقی ارباب حلقه ها: دو برج بودم. تصنیف موسیقی به پایان رسیده بود و ارکستراسیون و ضبط نهائی آن در دست انجام بود. لذا وقتی برای این کار نداشتم. اسکورسیزی هم قطعه‌ی بلندی های بروکلین مرا که قبلاً ساخته بودم و کاملاً مهیای استفاده بود، برای فیلمش برگزید.

بیشتر بخوانید: موزیک فیلم ساعت ها The Hours ساخته‌ی فیلیپ گلس؛ زندگی دزدیده شده

از میان ساخته های سینمائی هاوارد شور به نظر می‌رسد موسیقی فیلم سلول را می‌توان بعنوان الگوی هنری یک موسیقی متن نمونه معرفی کرد. در پایان سه قطعه‌ی بلندی های بروکلین ساخته‌ی هاوارد شور را با هم می‌شنویم و لذت می‌بریم.

برگرفته از مقاله‌ی چنین کنند بزرگان نوشته‌ی تورج زاهدی

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برو بالا