فیلم شکاف ساختهی کیارش اسدزاده؛ قربانی شکاف در دل خانواده چه کسی است؟
کیارش اسدزاده کارگردان فیلم شکاف با بازی سحر دولتشاهی، پارسا پیروزفر، هانیه توسلی، بابک حمیدیان و امیرکیان نجف زاده (فرزند کامران نجف زاده) و … است. فیلمی که روایتگر جدایی و اختلافات بعد از طلاق زوج جوانی به نامهای فرهاد و نسیم است که یک فرزند به نام ایلیا دارند و از طرف دیگر فیلم روایتگر داستان زندگی زوج جوانی دیگری به نامهای پیمان و سارا است که مجبور هستند بچه دار شوند وگرنه شاید هرگز فرصتی نباشد. این اتفاق تقابل جالبی است در ادامه با بررسی و معرفی موضوع فیلم شکاف با نت نوشت همراه باشید.
شکاف فیلمی از کیارش اسدزاده
مسئولیت پذیری داشتن فرزند، نگرانی برای آینده اش، ازدواج ناموفق، عدم تساوی بین حقوق زن و مرد و … از موضوعاتی است که کیارش اسدزاده در شکاف به آن میپردازد. در شکاف ایلیا قربانی اختلافات پدر و مادرش میشود و اوست که تاوان انتخاب اشتباه آنها را پس میدهد.
پوستر فیلم شکاف طراحی جالبی دارد. بر روی چهرهی هر چهار نفر شکافی وجود دارد که نشان از شکاف در روابط شان است. بازیگران از اجرای نقش شان بر میآیند البته که بازی شان خالی از عیب نیست. سحر دولتشاهی در سکانس پایانی بسیار شگفت انگیز و فراتر از انتظار بود.
بیشتر بخوانید: نقد سریال کرگدن ساختهی کیارش اسدیزاده؛ چونان کرگدن تنها سفر کن!
متاسفانه این روزها خیلیها لازمهی بچه دار شدن را فقط ازدواج میدانند در حالیکه که زوجی که قصد داشتن فرزند دارند باید در مرحلهی اول به رشد فکری در زمینههای مختلف روحی، روانی و مالی دست یابند.
در جایی از فیلم، نسیم به سارا میگوید ما متوجه شدیم که اگر بچه دار شویم سربازی فرهاد به شهر محل اقامتمان منتقل میشود و به همین دلیل بچه دار شدیم. در جامعهی امروز این یعنی فاجعه. یعنی فرزند قربانی خواستههای خودخواهانهی پدر و مادر شود.
این باور اشتباه وجود دارد که مرحلهی بعد از ازدواج بچه دار شدن است فارغ از اینکه طرفین چقدر در زندگی مشترک شان ثبات دارند.
بیشتر بخوانید: ماهی و گربه ساختهی شهرام مکری
کیارش اسدی زاده دربارهی ایدهی اولیهی فیلمنامهی شکاف که در ابتدا توده نام داشت گفت:
“ایدهی اولیه این فیلم از زمانی در ذهن من شکل گرفت که من و همسرم تصمیم گرفتیم که صاحب فرزند شویم. همراه با این شرایط با زوجی آشنا شدیم که درگیر شرایطی شدن که به اجبار فرزند دار شوند. بعد از آن ایدهی اولیه را با شاهرخ کافی شروع به نگارش فیلمنامه کردیم و نتیجه کار این شد لحظاتی که برای این فیلم ساخته شده است همه بر اساس تحقیقات است و هیچ تخیلی در فیلم ورود نکرده است. این سوال از جایی نشات میگیرد که ما بچههای این نسل را بچه فرض میکنیم.“
خیلی از منتقدان گفتند که فیلم شکاف بی شباهت به فیلم سینمایی ملبورن به کارگردانی نیما جاویدی نیست. ملبورنی که از نظر خیلیها به سبک اصغر فرهادی است. حال این چرخهی غیر مستقیم نشان میدهد سبک فیلمسازی اسدزاده متاثر از فرهادی است. گفتنی است که اسد زادهی جوان دستیار رسول صدرعاملی بوده است.
خوشبختانه موسیقی و طراحی صحنهی فیلم شکاف متناسب با کلیت فیلم همخوانی دارد. شکاف با توجه به بازخوردهای مخاطبان و منتقدین، نسبت به نسخهی جشنواره فیلم فجر ۱۱ دقیقه کوتاه تر شده است.