تیاتر ایران

معرفی نمایش خدای کشتار به کارگردانی علی سرابی به بهانه اجرای مجدد

نمایش خدای کشتار به کارگردانی علی سرابی

نمایش خدای کشتار به کارگردانی علی سرابی و نویسندگی یاسمینا رضا (با نگاهی به ترجمه ی مائده طهماسبی) با بازی مارال بنی آدم، ستاره پسیانی، علی سرابی و نوید محمد زاده از ۱۸ خرداد ماه تا ۷ تیر ماه در سالن دو پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه می رود.

۲+

نمایش خدای کشتار به کارگردانی علی سرابی و نویسندگی یاسمینا رضا (با نگاهی به ترجمه ی مائده طهماسبی) با بازی مارال بنی آدم، ستاره پسیانی، علی سرابی و نوید محمد زاده از ۱۸ خرداد ماه تا ۷ تیر ماه در سالن دو پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه می رود. در ادامه با معرفی نمایش خدای کشتار با نت نوشت همراه باشید.

داستان نمایش خدای کشتار درباره ی دو زوج است که فرزندان آن ها در مدرسه دچار درگیری و زد و خورد می‌ شوند به همین دلیل پدر و مادر یکی از بچه‌ ها به خانه ی دیگری می‌ روند تا مشکلات میان فرزندان‌ شان را حل کنند اما غافل از آن خود آن ها با یکدیگر دچار دعوا و درگیری می‌ شوند و بدین ترتیب اتفاقی ساده و پیش و پا افتاده زمینه ی شکل گیری طوفانی بس عجیب و غریب بین دو زوج را فراهم می آورد.

بیشتر بخوانید: نگاهی به نمایش آنتی گون به کارگردانی علی راضی

نمایش خدای کشتار به کارگردانی علی سرابی

استقبال از این نمایش در چند سال گذشته به حدی بوده است که سرابی این روزها نمایش خدای کشتار را برای چندمین بار بر روی صحنه می برد. خودش معتقد است که هیچ تلاشی برای خندان مخاطب در طول نمایش نمی کند اما در مدتی که بازیگران مشغول ایفای نقش شان هستند مخاطب بارها قهقهه سر می دهد، خنده ای صدادار ناشی از صحنه های کمیک. از نظر او هنر در درجه ی اول باید سرگرم کننده باشد و این وجه از سرگرم کنندگی در این نمایش به شکل کمدی متبلور می شود.

موقعیت و ظاهر دو زوج در ابتدای نمایش شیک و متمدنانه است اما لحظه به لحظه پرده ها بیشتر دریده شده و این خشونت پنهان شده در ظاهر آراسته و فرهیخته ی آن ها عیان می شود تا جایی که مسئله ی اصلی که این چهار نفر به خاطرش دور هم جمع شده اند در کمال تعجب به حاشیه رانده می شود. در طول نمایش خدای کشتار فلسفه ی اگزیستانسیالیستی در سراسر کار موج می زند و این به ذات اصلی آثار یاسمینا رضا باز می گردد.

بیشتر بخوانید: یرژی گروتفسکی ، پدر تئاتر بی چیز؛ باید قوی تر از توان خود بود.

نمایش خدای کشتار ، هیولای درون این چهار نفر با زیرکی بیرون می کشد. سرابی نمایش خدای کشتار را از روی نمایشنامه ی اصلی و فیلم رومن پولانسکی کارگردان شهیر فرانسوی لهستانی بازبینی کرده و سعی کرده فرهنگی ایرانی را به فرهنگ فرنگی بخوراند و تا حدی تطبیق فرهنگی انجام دهد. او با این کار نمایش را برای مخاطب قابل فهم تر و گویاتر کرده است. گفتنی است پولانسکی فیلم خدای کشتار را براساس نمایشنامه ی رضا در سال ۲۰۱۱ با بازی جودی فاستر، کیت وینسلت و … ساخته است.

الن با بازی نوید محمدزاده در جایی از نمایش می گوید: «فراموش نکنیم زادگاه قانون حیات وحش است.» این جمله ای است که دهان یک وکیل خارج می شو. آدم هایی که داعیه ی فرهنگ دارند زمانی که بحثشان بالا می گیرد به حیات وحشی که از آن آمده اند باز می گردند و این خود تناقضی به شدت قابل تامل است.

بیشتر بخوانید: مروری بر نمایشنامه مرد بالشی اثر مارتین مک دونا، قصه پردازی در مذمت کودک آزاری

گفتنی است علی سرابی کارگردان و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون فارغ‌ التحصیل رشته ی بازیگری از دانشکده ی هنر و معماری، دانشگاه آزاد تهران مرکز است و فعالیت کاری خود را در سال ۱۳۷۹ با بازی در تئاتر آغاز کرد. سرابی در نمایش ­های «هشتمین سفر سندباد»، «اتاقک زیر شیروانی»، «کفتر به توان دو»، «آرش ملاقات شبانه»، «ماه در آب»، «مهمانسرای دو دنیا»، «خشکسالی و دروغ»، «زمستان ۶۶» و… ایفای نقش کرده است و نمایش ­های «آرش»، «لوله»، «آندارنیک»، «هرچی دلت بخواد» و … را کارگردانی کرده است. از دیگر فعالیت ­های هنری او، صدا­پیشگی است و در آثاری چون فیلم «گذشته» به کارگردانی اصغر فرهادی (نقش سمیر)، نمایش عروسکی «د»، «اول دارکوب» و مجموعه ی «کلاه­ قرمزی» (نقش گابی و قوچ) فعالیت داشته است. سرابی در مدت فعالیت هنری خود موفق به کسب افتخاراتی چون بهترین بازیگر مرد بیست و ششمین جشنواره ی بین‌المللی تئاتر فجر (ماچیسمو)، بهترین بازیگر مرد، کانون ملی منتقدان تئاتر ایران (آندرانیک و لوره)، بهترین بازیگر مرد، جشنواره ی نمایش‌ های کوتاه، دانشگاه تهران (ملاقات شبانه)، بازیگری دوم و بهترین کارگردانی، پانزدهمین جشنواره ی سراسری تئاتر دانشجویی (آرش)، بازیگری دوم مرد، دوازدهمین جشنواره ی تئاتر آیینی و سنتی (هر چی دلت بخواد)، تقدیر ویژه ی بیست‌ و دومین جشنواره ی بین‌المللی تئاتر فجر (آندرانیک)، کاندید جایزه ی بازیگری نوزدهمین جشنواره ی تئاتر فجر (کفتر به توان دو)‏، کاندید جایزه ی بهترین بازیگر، کانون ملی منتقدان تئاتر ایران (دفتر یادداشت)، بهترین بازیگر مرد چهارمین جشنواره ی سراسری تئاتر ماه (هویت) و کارگردانی دوم، چهارمین جشنواره ی سراسری تئاتر ماه (هویت) بوده است.

بیشتر بخوانید: تئاتر بازی کاری از ایلناز شعبانی, نقش هایی که در زندگی جان می گیرند

یاسمینا رضا مترجم اثر نیز نمایشنامه‌ نویس، بازیگر، رمان‌ نویس و فیلم‌نامه‌ نویس فرانسوی است. او از پدری ایرانی و مادری اهل مجارستان متولد شده است. خدای کشتار نمایشنامه ای است که در سال ۲۰۰۷ میلادی نوشته شد و امروزه در بسیاری از کشورهای جهان به روی صحنه رفته است.

بیشتر بخوانید: نمایش ایوانف نوشته‌ی آنتوان چخوف و اجرای امیررضا کوهستانی

بیشتر بخوانید: نمایشنامه گوریل پشمالو نوشته‌ی یوجین اونیل، فاجعه ای به نام انسان

بیشتر بخوانید: تحلیل نمایشنامه چهار صندوق نوشته ی بهرام بیضایی

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا