دانستنی‌های سلامتی

بپرید! پریدن های کوتاه اینگونه سلامت بدن شما را تضمین می کند!

پریدن های کوتاه

یاد دوران بچگی و ورجه وورجه های آن بخیر. غافل از این که همین پریدن های کوتاه ساده سلامت عمومی جسم و روحی بدن را تضمین می کند. وقتش است دوباره پریدن را آغاز کنید.

۲+

پریدن های کوتاه مانند  و خط بازی از بازطناب بازیی های بچگانه ای بود که نه تنها روابط اجتماعی فرد را تقویت می کرد بلکه باعث سلامت بچه ها می شد. ورجه ورجه هایی که روزگاری بخشی از زندگی بچه ها بود و ورزشی بود که بدن را قوی، ماهیچه ها را قدرتمند، و باعث سلامت استخوان ها و قلب می شد. به احتمال زیاد یا جزو افرادی هستید که این ها جزو بازی های بچگی تان بوده یا اگر جوان هستید حکایت این بازی ها را از بزرگترها شنیده اید. در نت نوشت امروز بخوانید که پریدن های کوتاه دوران بچگی فقط بازی نبود ورزشی برای سلامت کلی بدن بود.

پریدن های کوتاه ورزش کامل برای تمام بدن

پریدن های کوتاه یا jumping jack ورزشی است که کل بدن را سالم نگه می دارد. به همین دلیل است که ورزشکاران هنگام گرم کردن بدن و متخصصان حرفه ای بدن سازی آن را بهترین ورزش کاردیو می دانند. به هر دلیلی ورزش می کنید پرش باید جزو جدایی ناپذیر آن باشد تا هم قلب سالم تری داشته باشید، هم شادتر شوید، و هم ماهیچه های تان بهتر شکل بگیرد و چربی بیشتری بسوزانید.

سلامت قلب با پریدن های کوتاه

پرش های کوتاه به دلیل تندکردن ضربان قلب باعث پمپاژ بیشتر خون در سراسر بدن می شود و قلب سریع تر می زند. چرا تند شدن ضربان قلب این قدر مهم است؟ ضربان قلب نشان می دهد شما درست ورزش می کنید یا نه. یعنی وقتی ورزش می کنید و ضربان قلب تان افزایش پیدا نمی کند، در واقع آن چه که از ورزش مدنظرتان است نتیجه چندانی به دست نمی آورید.

قلب در حال استراحت بین ۴۰ تا ۶۰ ضربه در دقیقه دارد که موقع فعالیت های عادی روزانه به ۶۰ تا ۱۰۰ می رسد. یک محاسبه ساده انجام دهید تا متوجه شوید ضربان قلب شما در یک دقیقه ورزش هوازی چند ضربه باید باشد. سن تان را از عدد ۲۲۰ کم کنید. فرض کنید شخصی ۴۰ سال سن دارد. ۲۲۰ را منهای ۴۰ می کنیم و عدد ۱۸۰ به دست می آید. چنین فردی وقتی ورزش می کند برای داشتن حداکثر کارایی قلب باید بتواند ضربان قلب خود را به ۱۸۰ ضربه در دقیقه برساند.

یعنی یک ورزش خوب ورزشی است که ۵۰ تا ۸۵ درصد ضربان عادی قلب را افزایش دهد.

تقویت استخوان ها

پرش های کوتاه یک ورزش مناسب برای کل بدن است. با این پرش ها تاثیر جاذبه زمین بر روی بدن بیشتر شده در نتیجه توده استخوانی ضخیم تر و پرتراکم می شود. طی یک تحقیق از زنان بین ۲۵ تا ۵۰ ساله خواسته شد تا طی ۴ ماه هر روز ۲ بار و هر بار ۱۰ تا ۲۰ بار بپرند. هر چند این ورزش برای کسانی که پوکی استخوان دارند توصیه نمی شود ولی نتیجه آزمایش نشان داد که توده استخوانی قوی تر شده و تراکم بیشتری در این زنان پیدا کرده بود.

همین آزمایش بر روی حیوانات نشان داد توده استخوان طی ۸ هفته بین ۱۱ تا ۱۸ درصد با پریدن افزایش پیدا می کند.

فواید قلبی عروقی پریدن های کوتاه

هر کسی می خواهد سالم باشد و تناسب اندام خود را حفظ کند بهترین روش انجام فعالیت های هوازی در طول هفته است. توصیه سازمان بهداشت جهانی این است که به طور متوسط سعی کنید در طول هفته ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی داشته باشید. ورزش های هوازی باعث می شود تا فشار و لیپیدهای خون کاهش یافته استرس و اضظراب هم متعاقب آن کاهش پیدا کند.

به همین دلیل ورزش های هوازی نه تنها برای سلامت و تناسب اندام بلکه برای بیماران دیابتی و پیشگیری از دیابت در بزرگسالی و میانسالی توصیه می شود.

کاهش وزن بیشتر با پریدن های کوتاه

یک ورزش ۳۰ دقیقه ای که با پرش همراه باشد نزدیک به ۱۹۰ کالری از چربی های بدن را می سوزاند. به همین دلیل اگر قصد دارید با ورزش کالری بیشتری سوزانید متخصصان توصیه می کنند برای از دست دادن بین نیم تا یک کیلو وزن در طی یک هفته بهتر است برنامه پرش را در برنامه ورزشی تان بیشتر در نظر بگیرید.

حال خوب و از بین رفتن استرس

اگر به هر دلیلی استرس دارید و حال روحی خوبی ندارید، بهتر است هر چه سریع تر به فکر فعالیت هوازی مثل ورزش ایروبیک، پریدن و بازی، پیاده روی تند باشید تا ضربان قلب تان را بالا ببرید. بعد از مدتی تاثیر شگفت انگیز آن را در کاهش استرس و حتی تخفیف یافتن دردهای مزمن مشاهده خواهید کرد.

پرش را به بهترین شکل انجام دهید

اگر تاکنون برنامه های ورزشی نت نوشت را دنبال کرده و انجام داده باشید با بعضی از روش های پریدن آشنا شده اید. ولی امروز هم روشی را آموزش می دهیم که در صورتی که پوکی استخوان ندارید می توانید آن را انجام دهید. فقط یادتان باشد حتما کفش ورزشی مناسب و استاندارد بپوشید.

  • به طرز صحیح بایستید و پاهای تان را کنار هم بگذارید. دست های تان آزادانه در دو طرف شما است.
  • حالا در حالی که پاهای تان را با پرش از هم جدا می کنید، دست ها را از طرفین بالای سرتان ببرید.
  • به آرامی بپرید و به آرامی به زمین برسید تا زانوهای تان صدمه نبیند. وقتی پاها را به زمین می گذارید کمی زانوها را خم کنید.
  • پس با هر پرش دست ها بالای سر و با هر بار پایین آمدن دست ها دوباره کنار بدن قرار می گیرد.
  • وقتی می پرید پاهای تان باید شکل حرف انگلیسی V باشد. یعنی وقتی دست ها را بالا می برید پاها به شکل حرف وی در می آید.
  • آرام و نرم حرکت را انجام دهید. به جای اول برگردید و دوباره حرکت را تکرار کنید.
  • از روزی ۱۰ بار شروع کنید. می توانید ست های ۱۰ تایی را دو تا سه بار در روز انجام دهید و پس از مدتی آن را به بخشی از برنامه ورزشی تان به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه برسانید.

چه موقع این حرکت را انجام ندهید

بجز افراد مبتلا به  پوکی استخوان که باید هر نوع ورزش و نرمشی را زیر نظر یک متخصص ارتوپد یا فیزیوتراپ مجرب انجام دهند، همه می توانند این پرش را انجام دهند. اگر برای تان سخت است از تعداد کم شروع کنید و به مرور تعداد و مدت پرش را افزایش دهید.

منبع :

curejoy.com

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    اتابک نیکفر

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ at ۸:۰۲

    سلام و بسیار سپاس از مطالب مفیدتان
    اگر می شد حرکت نمایش آنرا هم در متن میگنجاندید تا بهتر و درست انجام دهیم عالی بود
    سال نو هم بر همه شما مبارک باشد

    ۱+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا