خودرو

برترین اتومبیل های تاریخ بی ام و ، فراموش نشدنی های باواریایی BMW

بی ام و مخفف Bayerishe Motoren Werke به آلمانی و Bavarian Motor Works به زبان انگلیسی است. همه ما می دانیم این شرکت در ساخت اتومبیل های اسپرت و خوش استایل تجربه فراوانی داشته و به خوبی نیز آن را اثبات کرده است.

۰

بی ام و مخفف Bayerishe Motoren Werke به آلمانی و Bavarian Motor Works به زبان انگلیسی است. همه ما می دانیم این شرکت در ساخت اتومبیل های اسپرت و خوش استایل تجربه فراوانی داشته و به خوبی نیز آن را اثبات کرده است. اما تاریخچه بی ام و تنها به ۱۰ یا ۲۰ سال ختم نشده و بیش از ۱ قرن است که این شرکت حضور فعالی در صنعت داشته اگرچه بیشتر فعالیت خود را در دهه‌های قبلی رقم زده است نه در اوایل کار.

شرکت بی ام و سال ۱۹۱۶ تصمیم گرفت به تولید موتور هواپیما بپردازد و ۱۲ سال بعد اولین اتومبیل خود را به نام Dixi ساخت. پس از جنگ جهانی این شرکت باواریایی متوجه شد در ساخت اتومبیل و موتورسیکلت می تواند موفق باشد. در اوایل دهه ۱۹۶۰ این شرکت قرار بود با دایملر ادغام شود اما برنامه تغییر کرده و این شرکت تصمیم نهایی تولید اتومبیل را گرفت. از آن زمان این شرکت تنها به تولید اتومبیل و موتورسیکلت پرداخت و هیچ محصول دیگری در سبد محصولات آن جای نگرفته است.

چنین موفقیت هایی در نتیجه موجب شد تا بخش موتور اسپرت و M ایجاد شود. با گذشت از تاریخچه بی ام و در این مطلب قصد داریم به ۱۰ خودرو افسانه ای تاریخ بی ام و بپردازیم تا بیشتر با آن آشنا شوید:

۱- M3 یا E30

بی ام و

مسلما یکی از بهترین خودروهای بی ام و را باید M3 دانست. اتومبیلی که اگرچه بزرگترین نیست اما طرفداران بسیاری پیدا کرد و در مسابقات به موفقیت های بزرگی دست پیدا کرده است. از جمله مدل قابل توجه این خودرو باید به E30  سری ۳ ام ۳ که از پیشرانه ۲٫۳ لیتری ۱۶V بهره می برد می توان اشاره کرد. این خودرو را باید در تاریخ بی ام و یکی از بهترین ها به شمار آورد که ریشه M3 کنونی محسوب می شود. در این زمان مرسدس AMG C کلاس به شمار می رفت و توانست بر این مدل موفقیت های پیدا کند. سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۲ بی ام و ۱۶ هزار دستگاه E30 سری ۳ ام ۳ تولید کرده که با پیشرانه چهار سیلندر ۲٫۳ تا ۲٫۵ لیتری در طی سال ها روانه بازار شد.

۲-E12/ M535i

بی ام و

بی ام و سری ۵ به عنوان E 12 نیز شناخته می شود که مدل M535i آن را نیز می توان خودرو فوق العاده دانست. همانطور که پیشوند M پیداست، این مدل به خانواده M با عملکرد بالا بی ام و اختصاص دارد. M535i  دارای پیشرانه ۲۱۰ اسب بخاری بوده و با گیربکس Mitsubishi M-Technic می تواند عملکرد بالایی داشته باشد. بایستی M5 را اسطوره ای در خانواده محصولات بی ام و به شمار آورد. M535i  نسل اول اثبات کرد که خودرو معمولی نیست و می توان انتظارات بسیاری داشت. متاسفانه E12 M535i نسل اولی و E28 M535i نسل دومی به بازار ایالات متحده ورود پیدا نکردند. در نهایت M535i متولد شد که در سال ۱۹۸۵ به عمر خود پایان داده است.

۳- بی ام و ۲۰۰۲

بی ام و

پس از آن که این خودرو در دهه ۱۹۵۰ بازسازی شد این کمپانی تصمیم گرفت در سال ۱۹۶۰ آن را با تغییراتی در طراحی به فروش برساند. این مدل طرفداران بسیاری پیدا کرد و فروش چشمگیری در بخش خود به شمار می آمد، حتی یک کلاس جدید از خودروهای آلمانی محسوب می شد و استقبال بسیاری از آن صورت گرفت. ۲۰۰۲ را می توان کوچکترین کوپه آلمانی ها به شمار آورد که روی پلتفرم یک مدل چهار درب قرار گرفته اما یک کوپه شناخته می شد. این مدل محبوبیت بسیاری پیدا کرد و طرفداران قابل توجهی را به ارمغان آورد که محصولی فوق العاده آن را می دانستند. این مدل به اعتباری برای بی ام و تبدیل شد و دیگر مدل جدیدی از آن در کار نبود.

۴-بی ام و M1

بی ام و

یکی از خودروهای مطلوب و جذاب شرکت بی ام و که در اوایل دهه ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ روی کار آمد اتومبیل افسانه ای M1 بود. خودرویی که رقیب مستقیمی برای لامبورگینی شناخته می شد و در این بین شرکت باواریایی تصمیم گرفت برای ساخت برخی ملزومات این مدل اسپرت از ایتالیایی ها کمک گیرد. متاسفانه این همکاری نتوانست برای دو شرکت موفقیتی به دنبال داشته باشد و حتی شکستی هم در پی داشت. لامبورگینی با عقب نشینی در پروژه بی ام و را تنها گذاشت و باواریایی ها تصمیم گرفتند این مسئله را با چند مهندس لامبورگینی و بخش M اسپرت تکمیل سازند. آنها تنها ۴۵۳ دستگاه این مدل را به تولید رساندند و هدف آنها ارائه محصولی بوده که عملکردی در سطح فرمول ۱ داشته باشد از این رو M1 نام این مدل شد. پیشرانه ۲۷۳ اسب بخاری M1 آن را به خودرو قدرتمندی در آن زمان تبدیل کرده است.

۵- M3 یا E36

بی ام و

خودرو E36 ام ۳ در سال ۱۹۹۲ معرفی شد و به عنوان نسل سوم سری ۳ به شمار می رفت. در حالی که این مدل نسبت به E30 با ابعاد و وزن بالاتری همراه بود اما بسیاری از این موضوع نگران بودند و ساختار سری ۳ را به مدلی بزرگ کشانده است. با M3 بی ام و محصولی را توسعه داد که بی شک باید آن را خودرو اسپرت به شمار آورد و سه مدل مختلف آن چون کوپه، سدان و مدل کروک آن روانه بازار شد. m3 خودرو لوکس بی ام و در آن زمان شناخته می شد زیرا کیفیت ساخت بالایی داشت اما با گذشت زمان دیگر همانند اول محبوبیت نداشت. با وجود رقبا سرسخت کار برای M3 یا E36 دشوار شد. پیشرانه خودرو از نوع ۳٫۲ لیتری ۲۴۰ اسب بخاری بود که با گیربکس شش سرعته اتوماتیک عرضه می شد، البته نسخه اروپایی آن به پیشرانه ۲۸۲ اسب بخاری تجهیز شده بود.

۶- ۸۵۰CSI یا E31

بی ام و

یکی دیگر از بی ام وهای محبوب سری ۸ کوپه اصلی بود. مدلی که در سال ۱۹۸۹ به عنوان خودروی نوآورانه از سوی بی ام و شناخته می شد و یک اتومبیل کلیشه ای همیشگی نبود. با پیشرانه ۱۲ سیلندر و گیربکس شش سرعته این خودرو بخشی از سری M بی ام و شناخته می شد. با پیشرانه ۱۲ سیلندر در آن ۸۵۰ محصولی تمام عیار و بسیار محبوب شناخته می شد و از استانداردهایی چون گیربکس شش سرعته دستی، سیستم تعلیق و ترمز اسپرت و اجزایی قابل توجه بهره می برد. ۸۵۰ یکی از بزرگترین اتومبیل های اسپرت ساخته شده بی ام و شناخته می شد و توانست به محبوبیت بسیاری دست پیدا کند. با ترکیبی از نوآورانه و بخش فنی حرفه ای، تنها ۲۲۵ دستگاه آن به تولید رسید و بین سال های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۵ ساخته شد.

۷- Z3 M Coupe

بی ام و

اگر بخواهیم به یکی از عجیب ترین تولیدات بی ام و اشاره کنیم قطعا باید به Z3 M Coupe پرداخت. اتومبیلی که برگرفته از سری ۳ مدل E36  بوده و یک اتومبیل اسپرت برای رقابت با مزدا میاتا در بازار اتومبیل های پریمیومی است. این محصول بی ام و یک نسخه شوتینگ بریک محسوب شده و از سری M با عملکرد بالا به شمار می رود. بخش M موتوراسپرت بی ام و با اصلاح خودرو Z3 کوپه محصولی را توسعه داد که عجیب و قابل توجه بود و توانست ستایش ها را نسبت به خود رقم زند.

۸- M5 یا E39

بی ام و

اگرچه E12 اصلی یعنی M535i کمک شایانی در شهرت بسیار سری M5 داشت اما نسل دوم این خودرو تغییرات بسزایی داشته که توانسته ادامه دهنده موفقیت های مدل قبل باشد. E39 براساس سری ۵ ساخته شده و یک پیشرانه ۴۰۰ اسب بخاری هشت سیلندر برای آن درنظر گرفته شد. ارتقا M5 نسل دوم آن را به خودرویی تمام عیار تبدیل کرد که در عین سادگی قدرت بالایی را ارائه می داد و یک مدل چشمگیر به نظر می رسید. این خودرو در اواخر دهه ۹۰ رونمایی شد و در بازار به فروش رسید که استقبال از آن قابل توجه بود.

۹- بی ام و ۵۰۷

بی ام و

یکی از مدل های کلاسیک بی ام و ۵۰۷ بوده که توسط مایکل هافمن فیلم نامه نویس امریکایی توصیه شده و محصولی مربوط به دهه ۱۹۵۰ است. این مدل را باید رقیب مستقیم مرسدس ۳۰۰SL رودستر به شمار آورد. اگرچه مدلی پریمیومی تر است اما قیمت ارزان تری داشته و باید آن را محصولی کامل به شمار آورد. این محصول بی ام و به پیشرانه هشت سیلندر ۳٫۲ لیتری ۱۵۰ اسب بخاری مجهز است که در کنار گیربکس چهار سرعته ZF قرار می گیرد. حتی الویس پریسلی دو دستگاه از این خودرو را خریداری کرد و باید آن را محصولی قابل توجه دانست.

۱۰- بی ام و E9

بی ام و

کوپه E9 بی ام و را باید محصولی خاص در دوره خود دانست. محصولی که به دوران ۱۹۶۰ اختصاص دارد. اگرچه این مدل کوچکتر از ۱۶۰۰/۲۰۰۲ بوده اما نمونه اولیه سری ۶ و سری ۸ به شمار می رود. این کوپه به عنوان ۳٫۰ CS و ۳٫۰ CSL شناخته می شد که یکی از بزرگترین محصولات تا به حال تاریخ بی ام و است. البته مدل ۳٫۰CS برای مسابقات قهرمانی اروپا به کار گرفته شده است. تنها ۱۲۶۵ دستگاه ۳٫۰CSLs ساخته شد و در مقابل نسخه M30 با کیت بدنه اسپرت و عملکردی قابل توجه روانه بازار شد.

منبع

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا