روانشناسی و موفقیت

این روزها چرا زمان زود می گذرد ؟ چرا در زندگی مدرن وقت کم می آوریم؟

چرا زمان زود می گذرد

این روزها چرا زمان زود می گذرد ؟در زمان های گذشته قبل از پیدایش تکنولوژی مدرن، مردم به سختی لباس های خود را با دست می شستند، به سختی غذا تهیه می کردند و بسیاری از رفت و آمدهای خود را با اسب انجام می دادند. اما مسئله ای که به طور عینی مشاهده می شد این بود که آن دسته از مردم زمان بیشتری داشتند.

۵+

این روزها چرا زمان زود می گذرد ؟در زمان های گذشته قبل از پیدایش تکنولوژی مدرن، مردم به سختی لباس های خود را با دست می شستند، به سختی غذا تهیه می کردند و بسیاری از رفت و آمدهای خود را با اسب انجام می دادند. اما مسئله ای که به طور عینی مشاهده می شد این بود که آن دسته از مردم زمان بیشتری داشتند. در حالی که در زندگی اکنون که علم نیز پیشرفته قابل ملاحظه ای داشته است وتکنولوژی به خدمت انسان درآمده،  انسان احساس می کند در زندگی روزمره اش زمان یک پارامتر فوق العاده ارزشمند است که به شدت کاهش پیدا کرده است. نت نوشت این بار به بررسی کمبود وقت در زندگی مدرن پرداخته است.  آگاهی، نا امنی و پیشرفت تکنولوژی سه عامل اصلی بشر در کمبود به شمار می روند. به تازگی دانشمندان پی برده اند که چرا زمان زود می گذرد و به چه دلیل انسان ها زمان کافی ندارند. آن ها می گویند، ظهور سرمایه داری و افزایش نرخ دستمزدهای ساعتی اولین اتهاماتی هستند که می توانند در کاهش وقت زندگی انسان تاثیر داشته باشند.

بیشتر بخوانید: مدیریت پول و بودجه بندی

چرا زمان زود می گذرد ؟

زمان ناکافی در محیط های کاری

چرا زمان زود می گذرد

چرا زمان زود می گذرد ؟

وقتی رئیس شما به طور مداوم به ساعت نگاه می کند، شما نیز یاد می گیرید که پیوسته زمان را بسنجید و این در محیط کار شما یک الگو می شود. همین امر سبب می شود که شما بیشتر از آن که بر روی کار خود تمرکز داشته باشید استرس اتمام وقت بگیرید و با عجله بیشتری کار کنید. شما نه تنها استرس و نگرانی در مورد گذشت زمان دارید بلکه رفته رفته به یک انسان رباتیک تبدیل می شوید که به طور مستمر در حال کاهش میزان بهره وری خود هستید. روانشناسان اشاره می کنند که در این وضعیت کیفیت کار کاهش پیدا می کند چرا که در آن  لحظه شما هر کاری انجام می دهید تا بتوانید زمان را در همان مکان مورد نظر خود نگه دارید. در حقیقت می خواهید زمان طول بکشد.

بیشتر بخوانید: مدیریت استرس در محل کار

چرا زمان زود می گذرد ؟ آیا مدیریت زمان مشکل دارد؟

تحقیقات نشان داده اند که محیط های کاری که از یک ساعت بسیار بزرگ در مقابل کارمندان استفاده می کنند، کارمندان بیشتر کار خواهند کرد. در اصل می توان گفت مدیریت بهتر زمان نمی تواند در به پایان رساندن کار کمکی کند، بلکه فقط ما را مشغول می سازد. نا امنی مالی ناشی از فعالیت های بی پایان، اضطراب و به نوبه خود احساس شدید کمبود زمان می باشد. بهترین راه حل این است که یک تغییر فلسفی اساسی در نحوه دید انسان ها نسبت به زمان در زندگی ایجاد کرد. به صورتی که می توان این الگو را از پیشگامان دینی جهان برگرفت. همان طور که آن ها  یک تصویر از خداوند ساخته اند، انسان نیز می تواند از این مسئله تصویرسازی داشته باشد تا آرامش بیشتری به دست آورد.  چرا که این مسئله ایست که هرگز انسان نمی تواند آن را همانند خداوند به دست آورد و کامل کشف کند.

بیشتر بخوانید: برنامه ریزی برای تعطیلات در افراد موفق چگونه است؟

وقت آزاد در چه دوره ای بیشتر است ؟

از انسان های امروزی بعید است که ماشین لباسشویی خود را با یک تکه تخت چوب شستشوی قدیمی عوض کنند یا این که به جای ماشین از اسب برای رفت و آمد های خود استفاده کنند. بنابراین حس فشار زمان تا ابد همراه انسان خواهند ماند. نخستین مرتبه که انسان به دانش و تکنولوژی دست پیدا می کند کمی خوشایند است اما نظر سنجی های دقیق تر نشان داده اند که این مسئله نمی تواند سبب خوشحالی انسان ها باشد. طی تحقیقات مشخص شده است که امریکایی ها اوقات فراغت بیشتری نسبت به سایر اقوام گذشته خود دارند. آن ها نسبت به نژاد خود که در چندین دهه قبل زندگی می کرده اند زمان آزاد بیشتری دارند.

در زندگی در حال حاضر چرا زمان زود می گذرد ؟

آن چه که در مقوله زمان بیشتر از همه چیز بشر را مورد تهدید و اذیت خود قرار می دهد مضطرب بودن و استرس ناشی از  کمبود زمان است. به این معنا که بهترین راه جهت کاهش فشار زمان،  تغییراتی که شما در برنامه خود ایجاد می کنید نیست. این برنامه تنها جهت لذت انسان و شاید فریب دادن انسان است که به خوبی می تواند زمان حال حاضر را نابود کند. انسان می بایست راه کارهای بسیاری را بیاموزد تا بتواند در زمان حال حاضر زندگی کند.

زمان مانند سرعت نور در گذر است و این قاعده را شما هرگز نمی توانید تغییر دهید مگر این که شما نیز سرعت نور را پیدا کنید. فراموش نکنید که یک نمونه از سرعت گذشت  زمان ، سرعت انتقال حرکت های بیولوژیکی در مغز انسان است که شاید روزی انسان بتواند به آن سرعت دست پیدا کند. احتمالا متوجه شدید که چرا زمان زود می گذرد ؟

منبع : curiosity.com

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا