مد و فشن

تاریخچه کفش پاشنه بلند؛ مردان ایرانی کفش پاشنه بلند را به مردان اروپایی معرفی کردند!

تاریخچه کفش پاشنه بلند
۷+

شاید در بین لوازم و پوشیدنی‌های زنانه، نتوانیم چیزی سنتی تر و متداول تر از کفش پاشنه بلند را بیابیم. اگر از پیشینه و تاریخچه کفش پاشنه بلند بپرسید باید گفت در واقع از سال ۱۶۰۰ میلادی تاکنون، کفش پاشنه بلند همواره به عنوان عضوی جدانشدنی از صنعت مد بانوان شناخته می‌شود. اما خیلی جالب و البته تعجب برانگیز است که بدانید برای هفت قرن قبل تر از آن، این مردها بودند که از کفش پاشنه بلند استفاده می‌کردند و راجع به تاریخچه کفش پاشنه بلند جالب تر این است که بدانید، در ابتدا این مردان ایرانی بودند که تکنولوژی کفش پاشنه بلند را با خود به قاره اروپا بردند. در ادامه با تاریخچه کفش پاشنه بلند همراه نت نوشت باشید.



تاریخچه کفش پاشنه بلند قرمز رنگ

تاریخچه کفش پاشنه بلند حتما برای ما ایرانی‌ها جالب است! این نوع کفش قبل از آنکه به عنوان یک آیتم مد زنانه مورد استفاده قرار بگیرند، از یک منبع غیرمنتظره به اروپا وارد شدند: گروهی از دیپلمات‌های اسب سوار ایرانی که به اروپا سفر کردند!

در سال ۱۵۹۹ نمایندگانی از طرف حکومت ایران برای پیدا کردن متحد در جنگ با عثمانی‌ها وارد خاک فرانسه شدند. سفر این گروه از دیپلمات‌های ایرانی از شهر مسکو آغاز شده و در شهر لیسبون به پایان رسید و در طول مسیر همواره مورد توجه مردم مختلف قرار می‌گرفتند.

دلیل اصلی مورد توجه قرار گرفتن این مردان ایرانی، کفش‌های پاشنه بلندی بود که به پای خود کرده بودند. این اختراع متفکرانه باعث می‌شد تا پای اسب سواران در درون رکاب اسب ایمن و محکم جای بگیرد. در زمان لویی چهاردهم در فرانسه (۱۷۱۵-۱۶۴۳)، همه چیز در مورد ایرانیان برای فرانسویان جذاب و افسون گر بود!

تا به امروز نام لویی چهاردهم به خاطر سلطنت مطلق طولانی مدت او (۷۲ سال) در یاد همگان باقی مانده است و شاید به بسیاری از وقایع کوچکتر زمان سلطنت او کم توجهی شود. قد او با اندازه ۱۶۳ سانتی متر از میانگین قد مردان آن روزگار در فرانسه بسیار کوتاه تر بود، بنابراین برای جبران این کوتاهی، او کفه‌‌ی کفشش را به سمت قسمت پاشنه فشار می‌داد تا قدش را ۱۰ سانتی متر بلندتر کند.

با گذشت زمان، او بیشتر به داشتن کفشی متمایز با دیگران که قدش را حتی بلندتر هم نشان بدهد احساس نیاز پیدا می‌کرد. در یک پرتره که مربوط به سال ۱۷۰۱ می‌باشد، لویی را در لباسی مجلل و شاهانه می‌بینیم، در حالی که یک جفت کفش پاشنه بلند با پاشنه‌های قرمز رنگ به پا کرده است!

در تاریخچه کفش پاشنه بلند آمده که او فقط به افرادی اجازه‌‌ی پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند قرمز رنگ را می‌داد که از نظر خودش برای پوشیدن آن کفش مناسب باشند! به عبارت دیگر، شما می‌توانستید با یک نگاه مختصر به پاهای اشخاص متوجه شوید که آیا آن‌ها مربوط به حلقه‌‌ی درونی پادشاهی هستند یا نه.

کفش پاشنه بلند مردانه!

کفش پاشنه بلند مردانه!

مردها کناره گیری می‌کنند!

خب پس چرا امروزه این زن‌ها هستند که کفش پاشنه بلند می‌پوشند؟ پس از معروف شدن این کفش‌ها در سطح اروپا، ناگهان همه چیز به سرعت تغییر کرد. در همان زمان که عشق به فرهنگ ایرانی در قاره‌‌ی اروپا به شدت رواج پیدا کرده بود، و طبق تاریخچه کفش پاشنه بلند زنان اروپایی برای اثبات برابری بین مرد و زن شروع به استفاده از لباس‌ها و تیپ‌های مردانه کردند که شامل کفش پاشنه بلند هم می‌شد.

در این دوره خانم‌ها موهای خود را کوتاه می‌کردند و بر سر شانه‌های خود اُپل می‌گذاشتند، آن‌ها پیپ می‌کشیدند و کلاه‌های مردانه بر سر می‌کردند. به پا کردن کفش‌های پاشنه بلند هم قسمتی از پروژه‌‌ی مردانه شدن زنان بود!

سرانجام، کفش‌های پاشنه بلند تبدیل به دو نوع کفش با پاشنه‌های ضخیم برای مردان و پاشنه‌های نازک برای زنان شد و این گرایش هم رفته رفته شروع به رنگ باختن کرد، زیرا از قرن نوزدهم میلادی به بعد، دیگر مردان تمایلی به استفاده از کفش‌های پاشنه بلند از خود نشان نمی‌دادند.

در واقع کفش پاشنه بلند تنها آیتمی نبود که مردها از آن صرف نظر کردند. دانشمندان عرصه‌‌ی مد این رویداد را “کناره گیری بزرگ مردان” می‌نامند و بیانگر دورانی است که مردان ناگهان دست از پوشیدن لباس‌های رنگارنگ و زیبا و به روز برداشته و به جای آن لباس‌های یکنواخت و یکسانی را می‌پوشیدند.

لباس‌های ابریشمی و زیبای لویی جای خود را به جامه‌های ساده دادند و کفش‌های پاشنه بلند هم دیگر هیچ گاه به دنیای مردان بازنگشتند. البته امروزه هم اگر به کفش گاوچران‌ها نگاه کنید، همانند اسب سواران قدیم ایرانی، آن‌ها هم پاشنه‌‌ی کوچکی را برای کفش خود در نظر می‌گیرند.

اما در مجموع، تاریخچه کفش پاشنه بلند برای مردان خیلی وقت است که به پایان رسیده و در این مورد شکی نیست. شما خانم‌ها می‌توانید به راحتی کفش‌های پاشنه بلند زیبای خود را بپوشید، زیرا آقایان دیگر این نوع کفش‌ها را دوست ندارند!

منبع: +



۲ دیدگاه

2 دیدگاه

  1. Avatar

    نینا

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ at ۲۲:۵۲

    بخدا ابن آخرس،میخواستم بزنم تو دهنتون،که مثلاً ما دیگه علاقه نداریم شما بپوشید 😂😂😂این همه میگید زن باید این شکلی باشه لطیف باشه شما که از ما لطیف تر بودید

    ۱+
    • Avatar

      Manochehr

      ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ at ۴:۱۳

      ویشش

      ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا