دانستنی‌های سلامتی

حجامت چیست و چه مزایا و عوارضی دارد؟

حجامت

حجامت نوعی درمان سنتی است که مکررا توسط پیامبر اکرم (ص) توصیه شده است. این روش درمانی مختص مسلمانان هم اکنون با تحقیقات پزشکی مدرن به عنوان یک روش موثر برای درمان بیماری ها یا کمک به درمان هر چه بهتر آن ها توصیه می شود.

۱+

حجامت روش خونگیری از بدن انسان است که پیش از این در ایران قبل از ورود پزشکی مدرن یکی از روش های درمانی محسوب می شد، بار دیگر طی سال های اخیر طرفداران زیادی نه در داخل کشور که حتی خارج از کشور پیدا کرده است. به طوری که تحقیقات پزشکان غربی هم اکنون این روش درمانی را به عنوان یک روش مناسب برای بعضی از بیماری های می دانند. قبل از ظهور آنتی بیوتیک ها حجامت تنها روش درمانی برای بیماری های صعب العلاج بود. بیشتر افراد بین ۶ تا ۶۰ سالگی هر ساله حجامت می کردند تا سلامت عمومی بدنشان حفظ شود و از بروز بیماری ها جلوگیری کنند. در نت نوشت امروز از مزایای حجامت بدانید.

بیشتر بخوانید: فواید زالو درمانی

چرا حجامت ؟

حجامت به دو روش خشک و تر انجام می شود. حجامت تر در ایران و حجامت خشک در مصر و چین سابقه طولانی دارد. محققان غربی متوجه شده اند تاثیر حجامت بر سلامت پوست در نتیجه از بین رفتن باکتری به نام استافیلوکوکوس آئورئوس staphylococcus aureus که به اختصار استف staph نامیده می شود پدیدار می شود. این باکتری به راحتی روی سطح پوست حتی در افراد سالم زندگی می کند و می تواند از طریق تنفس داخل بدن شود. یا روی پوست مانده و ناراحتی ها و عفونت های پوستی را به وجود آورد. ورود این باکتری به بدن می تواند عامل عفونت خون، استخوان و ریه ( یا حتی ذات الریه ) شود.

متاسفانه این باکتری هم مثل بسیاری از باکتری های دیگر به آنتی بیوتیک مقاوم شده و امکان درمان آن از طریق درمان های شیمیایی مشکل است. این باکتری باعث کاهش آهن خون فرد می شود. چرا که در طول گسترش عفونت، باکتری نیاز به آهن دارد که آن را هم از خون فرد تامین می کند.

حجامت تر که با کشیدن چند خراش روی پوست در نواحی مختلف بدن و یا حجامت خشک با استفاده از فنجان و ایجاد خلا  انجام می شود، نوعی روش پیشگیرانه از بروز عفونت ها و انواع بیماری ها محسوب می شود. در واقع با کشیدن خون اضافی بدن در حجامت تر در روزها و فصل های خاصی از سال، علاوه بر رفع غلظت خون و جوانسازی سلول های قرمز، به باکتری فرصت داده نمی شود تا با تغذیه از خون فرصت ظهور پیدا کند.

بیشتر بخوانید: بادکش درمانی ، مزایا و عوارض

تفاوت حجامت تر و حجامت خشک

در حجامت تر، پس از ضدعفونی روی پوست خراش داده می شود و سپس خونگیری انجام می شود. ولی در حجامت خشک خراشی روی پوست داده نمی شود و فقط با استفاده از فنجان هایی جریان خون را به نقاطی از بدن متمرکز می کنند. در این روش معمولا لکه هایی کبود روی بدن فرد تا چند روز باقی می ماند. ورزشکاران حرفه ای امروزه از روش حجامت خشک که همان بادکش درمانی نامیده می شود برای رفع دردهای عضلانی استفاده می کنند. حجامت خشک یعنی بادکش درمانی به درمان های سنتی چین و مصر باز می گردد ولی حجامت تر متعلق به مسلمانان و در نوشته های مختلف توسط پیامبر اسلام توصیه شده است.

درمان بیماری ها

خیلی ها آن را یک روش درمانی و برخی آن را طب مکمل خوبی برای درمان کامل بیماری ها می دانند. در مورد بیماری های پوستی مثل آکنه تقریبا یک نظر متفق القول وجود دارد که حجامت تر و زالودرمانی می تواند بیماری را پس از چند جلسه درمان کند.

به طور کلی حجامت برای موارد زیر کاربرد دارد:

  • گردش بهتر جریان خون در بدن
  • رفع غلظت خون
  • رفع درد
  • درمان التهابات
  • تاثیری شبیه به ماساژ کل بدن
  • سم زدایی بدن
  • درمان آکنه و انواع ناراحتی های پوستی مثل اگزما وحساسیت
  • فلج صورت در نتیجه سکته مغزی
  • بیماری مفصلی مثل آرتریت و روماتیسم
  • بیماری های زنان و ناباروری
  • فشارخون بالا
  • میگرن
  • اضطراب و افسردگی
  • گرفتگی سینوس ها
  • آسم
  • بیماری واریس

عوارض جانبی

برای کودکان زیر شش سال و افراد بالای شصت سال و نیز زنان باردار این روش توصیه نمی شود. معمولا در محل حجامت خارش، زخم ( در حجامت تر) و کبودی مشاهده می شود که طبیعی است و مشکل خاصی ندارد. فقط بعد از حجامت بخصوص حجامت تر محل ضدعفونی شده، آن را پانسمان می کنند و توصیه می شود بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت فرد حمام نکند و تا خوب شدن کامل زخم هم تا مدتی بر روی آن کیسه یا لیف کشیده نشود.

بهترین زمان

از نظر مسلمانان بهترین زمان برای تاثیر کلی بدن روزهای ۱۷ و ۱۹ و ۲۱ ماه قمری است. حجامت عام معمولا دو بار در سال فروردین و مهر یعنی زمان هایی که هوا بسیار سرد یا گرم نیست انجام می شود. برخی روزهای ۱۶ و ۱۷ ماه قمری را بهترین زمان حجامت می دانند. هر چند پزشک ممکن است با توجه به نوع بیماری و وضعیت آب و هوایی در زمان های دیگری و تا تعداد ۴ بار در سال این روش را توصیه کند.

معمولا قبل و بعد از این روش بهتر است از غذاهایی مثل گوشت گاو و گوساله، سوسیس، کالباس، همبرگر، پیتزا، غذاهای خمیری مثل نان فطیر، نان ساندویچی، شیرمال و سوپ ها و آش های غلیظ پررشته، بادمجان، عدس و کلم استفاده نکنند.

حجامت را حتما در مطب و زیر نظر یک پزشک مطمئن و در محیطی بهداشتی انجام دهید.

منابع: WebMD.com
seekershub.org

۲ دیدگاه

2 دیدگاه

  1. Avatar

    مانی

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ at ۲۱:۳۰

    حجامت توسط یونانیان با این تئوری که در بدن حوضچه خون کثیف و تمیز وجود داره ابداع شد و از یونان به شام و یهودیای ساکن کنعان رسید و توسط یهودیا به صحرای عربستان رسید و جز سنن اهالی حجاز شد با کشف سیستم گردش خون دیگه بی اثری حجامت به اثبات رسید پزشکی مدرن هیچ نظر مثبتی نسبت به حجامت ندارد لطفا دروغ را به علم نسبت ندهید هیچ تحقیق استاندارد در جهان بنفع ججامت وجود ندارد اگر ادعا دارید وجود دارد لینک بدهید

    ۰
    • پوران ریاضی پور

      پوران ریاضی پور

      ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ at ۱۳:۵۶

      خواننده گرامی با تشکر از اظهارنظر و اطلاعات ارزشمندی که دادید. منابع در پایان مقاله ذکر شده است.

      ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا