دانستنی‌های سلامتی

خواص عسل چیست؟ این معجزه طبیعت و خواص آن را بیشتر بشناسید

Honey

عسل طبیعی و غیر کارخانه ای با مقدار فراوانی ویتامین و مواد معدنی تکمیل شده می­ تواند برای اهداف دارویی خارجی و داخلی بدن، استفاده شود. در ادامه با لیستی از خواص عسل طبیعی همراه نت نوشت باشید که خیلی ها نمی خواهند شما بدانید!

۴+

خواص عسل قرن هاست که برای همگان اثبات شده است . عسل خام، که خالص­ ترین شکل عسل  فیلتر نشده است، پاستوریزه نمی باشد و همه مواد غذایی مفید درون آن یافت می شود. عسل تجاری در یک پروسه مقدار بیشتری گرما می­ بیند، بنابراین برای نگهداری در تانکرهای بزرگ تجاری راحت­ تر است. در حالی که بسیاری از مواد غذایی ضروری­ اش را از دست می­دهد. با این حال عسل طبیعی و غیر کارخانه ای با مقدار فراوانی ویتامین و مواد معدنی تکمیل شده می­ تواند برای اهداف دارویی خارجی و داخلی بدن، استفاده شود. در ادامه با لیستی از خواص عسل طبیعی همراه نت نوشت باشید که خیلی ها نمی خواهند شما بدانید!

بیشتر بخوانید: آنتی بیوتیک طبیعی به نام موم عسل را بشناسید و شگفت زده شوید

خواص عسل

خوب میدانیم که لیست خواص عسل بلند و بالاست. این مایع طلایی موجب افزایش جذب کلسیم، افزایش تعداد هموگلوبین، مقابله در برابر سرماخوردگی و مشکلات ریوی، تقویت سلامت دستگاه گوارش، کمک به رفع یبوست، آلرژی و چاقی، بالا بردن سطح انرژی می شود و هم­چنین مقدار بسیاری از مواد ضروری را به بدن انسان عرضه می ­کند.

محافظت در برابر باکتری ها و انگل ها

یکی از اثبات شده ترین خواص عسل این است که عسل خام در درمان باکتری­ ها و انگل­ ها بسیار مؤثر است. عسل شامل آنتی­ بیوتیک ­های طبیعی است که میکروب ­ها را مستقیماً از بین می برد. اگر عسل خام را مستقیماً روی بافت دارای التهاب و عفونت قرار دهیم، سرعت التیام بافت آسیب­ دیده بالا می­ برد. میزان غنی از ویتامین­ها، مواد معدنی و قندها با کمک یکدیگر به روند التیام زخم­ ها کمک می­ کنند.

بیشتر بخوانید: خواص موم عسل از درمان سرماخوردگی تا سرطان!

درمان سوختگی

خواص عسل

خواص عسل

حتما بارها از خواص عسل برای درمان سوختگی شنیده اید. باکتری‌ها در برابر قدرت آنتی­ بیوتیکی عسل، نمی­ توانند زنده بمانند. هنگامی که عسل با مقدار کافی روی سوختگی قرار می­ گیرد، احساس درد و سوزش را کاهش می­دهد. و به روند التیام، به سرعت کمک می کند. همچنین سوختگی هایی که با عسل درمان می شوند، جای زخم باقی نمی­ گذارند.

درمان بی­خوابی

اگر از بی­ خوابی رنج می­ برید، شروع کنید شب­ها قبل از خواب، یک لیوان شیر گرم با یک قاشق مرباخوری عسل بنوشید. این کار کیفیت  خواب شما را تقویت و به طرز شگفت­ آوری بی­ خوابی شما را درمان می ­کند. این مورد از پنهان ترین خواص عسل به شمار می رود!

کنترل بیش ­فعالی

بیش ­فعالی با مصرف شکر سفید تشدید می­ شود. اگر شما شکر سفید را با عسل جایگزین کنید، بدون اوج گرفتن (spike) انرژی دریافت می­ کنید. و احتمالی برای شروع فاز بیش­ فعالی در شما وجود نخواهد داشت. همچنین شکر سفید در حالی که بسیار تحریک­ کننده است، ارزش غذایی نیز ندارد.

بیشتر بخوانید: گرده گل یا گرده زنبور عسل معجزه ای دیگر از زنبور، خواص گرده گل چیست؟

درمان سرفه، سرماخوردگی، گلودرد، و گرفتگی بینی

 ۱۷۰ گرم عسل مایع، ۵۵ گرم گلیسرین و دو لیموی آب گرفته را ترکیب کنید. آن را به خوبی مخلوط کرده و سپس درون بطری بریزید و برای درمان سرفه، به طور مداوم دو قاشق مرباخوری از آن بخورید.

برای درمان گلودرد، یک قاشق مرباخوری عسل را پشت زبان خود بگذارید و حل کنید. اینکار گلو را  آرام می­کند و بافت­ های ملتهب را ترمیم خواهد کرد. برای گرفتگی بینی، یک قاشق عسل را در یک ظرف آب جوش بریزید و سر خود را با حوله بسته و بخور دهید. اینگونه خواص عسل به یاری شما در درمان این بیماری رایج خواهد شتافت.

کاهش خستگی و استرس

یک قاشق عسل را  داخل یک پارچ آب گرم حل کنید. پارچ را داخل یخچال بگذارید و هرگاه احساس خستگی کردید، یک لیوان از آن را بنوشید. گلوکز و فروکتوز درون عسل به سرعت توسط سیستم گوارش هضم می­شود و هم­چنین به عنوان یک تثبیت کننده طبیعی بدن عمل می­ کند. عسل و آب نوسانات خلقی را آرام کرده و استرس را کم می کند. یک چهارم لیوان عسل، به همراه آب کمک می­کند تا استرس به طور کلی از بین رود.

بیشتر بخوانید: عسل حرارت دیده چیست؟ آیا مواد مغذی‌اش این عسل کمتر است؟

درمان هضم ضعیف

هنگامی که عسل و سرکه سیب را به نسبت یک به یک رقیق می کنید به عنوان یک ماده مقوی برای درمان گوارش ضعیف و یبوست و هم­چنین برطرف کردن حالت ترش کردن، به خوبی عمل می­کند. این ترکیب برای درد مفاصل و هم­چنین کاهش وزن کاربرد دارد.

درمان گل ­مژه

یکی از خواص عسل درمان گل مژه است. هنگامی که از گل­ مژه رنج می­برید، مقداری مساوی از آب گرم و عسل را بردارید و بگذارید خنک شود، سپس آن را به صورت لوسین یا شستشوی چشم استفاده کنید. در صورت نیاز این کار را تکرار کنید. تا گل مژه شما از بین برود.

بیشتر بخوانید: خواص عسل مانوکا ؛ درمان عفونت و کشتن باکتری‌ها

پاک­ کننده صورت

حتما بارها از متخصصین درباره خواص عسل برای پاکسازی پوست و درمان انواع مشکلات پوستی شنیده اید. برای پاک کردن عمیق صورت، عسل را با بلغور جو دو سر به نسبت یک به یک ترکیب کنید و آن را به عنوان یک ماسک به مدت سی دقیقه روی صورت بگذارید. سپس صورت را بشویید. این ماسک در درمان آکنه و لکه های صورت بسیار موثر است.

نرم­ کننده­  مو

برای داشتن مویی نرم، ابریشمی و زیبا، از عسل استفاده کنید. برای استفاده از خواص عسل آن را با مقداری برابر روغن زیتون ترکیب کنید و آن را روی سر بگذارید.  سر را با یک حوله گرم بپوشانید و آن را برای ۳۰ دقیقه رها کنید. بعد از اینکه عسل و روغن زیتون به پوست و موی شما خورانده شد، آن را با شامپو بشویید.

هم­چنین از خواص عسل می توان گفت که برای کم ­خون، پوکی استخوان، میگرن و افزایش طول عمر مفید است. عسل خام ممکن است با گذشت زمان گرانوله و دانه دانه شود، اما می­شود آن را درون بطری داخل آب گرم گذاشت تا دوباره به شکل مایع خودش بازگردد.

بیشتر بخوانید: آب و عسل ناشتا بنوشید تا معجزه خواص آب و عسل را در بدن‌تان ببینید!

بیشتر بخوانید: سیر و عسل بخورید تا سلامتی را در بدن تان ۷ روزه تجربه کنید!

نویسنده : غزل محیطی

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا