تلفن همراه

بررسی آنر پلی ۸A

بررسی Honor Play 8A : ارزان قیمت و مخصوص بازی
۱+

می توان گفت تاکنون هیچ برندی مثل هواوی (به همراه زیربرند آنر) در زمینه‌ی تولید اسمارت فون‌های بسیار متنوع با قیمت‌های مختلف در بازار موفق نبوده است. حال دوباره هواوی دست به کار بزرگی زده و با معرفی اسمارت فونی قدرتمند و با قیمتی بسیار پایین، گیمرها را شگفت زده کرده است. Honor Play 8A اسمارت فونی مخصوص بازی است که دارای طراحی زیبایی هم می‌باشد. به نظر می‌رسد که Honor با طراحی این گوشی، بیشتر از همه قشر جوانان و نوجوانان را هدف قرار داده باشد. در ادامه‌ی این مطلب از نت نوشت، با بررسی آنر پلی ۸A همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید: مشخصات Honor Play 8A

بررسی آنر پلی ۸A

همان طور که حتما به یاد دارید، آنر اولین بار با معرفی اسمارت فون Honor Play وارد دنیای گیمرها شد و هم اکنون، Honor Play 8A مدلی ارزان قیمت تر از دستگاه ذکر شده می‌باشد. در واقع Honor Play 8A فقط یک سوم Honor Play قیمت دارد که همین امر، این گوشی را در بین نوجوانان و جوانان کم درآمدتر جامعه بسیار محبوب خواهد ساخت.

شاید دلیل اصلی آنر برای معرفی Honor Play 8A، رقابت با اسمارت فون مخصوص بازی Xiaomi Mi Play باشد که در اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی با قیمت حدود ۱۷۰ یورو معرفی شد. در واقع روند رقابت آنر با شیائومی در زمینه‌ی تولید اسمارت فون‌های مخصوص بازی به شکل زیر بوده است:

  • اسمارت فون Honor Play، معرفی: جولای ۲۰۱۸، قیمت: حدود ۳۲۰ یورو
  • اسمارت فون Xiaomi Mi Play، معرفی: دسامبر ۲۰۱۸، قیمت: حدود ۱۷۰ یورو
  • اسمارت فون Honor Play 8A، معرفی: ژانویه ۲۰۱۹، قیمت: حدود ۱۰۰ یورو

بیشتر بخوانید: بررسی Honor 7A ، کمتر از حد انتظار!

با این حساب، باید در آینده‌ای نزدیک شاهد معرفی اسمارت فونی جدید از سری Mi Play کمپانی شیائومی باشیم. اما تا آن زمان، بهتر است تا از Honor Play 8A ارزان قیمت و قدرتمند لذت ببریم! در ادامه، بررسی آنر پلی ۸A را به صورت موشکافانه‌ای پیگیری خواهیم کرد.

بررسی طراحی Honor Play 8A

در ابتدا، بررسی آنر پلی ۸A را با نقد طراحی آن آغاز می‌کنیم. برخلاف Xiaomi Mi Play که دارای بدنه‌ای فلزی می‌باشد، آنر ترجیح داده تا با استفاده از بدنه‌ای پلاستیکی قیمت دستگاه را تا حد ممکن کاهش دهد. البته از نظر ظاهر قسمت جلویی، Xiaomi Mi Play و Honor Play 8A بسیار شبیه به هم می‌باشند.

ولی در طراحی قاب پشتی، شیائومی کاملا بهتر عمل کرده و با رنگ‌های gradiant خود، گوی سبقت را از رقیب ربوده است. البته قاب پشتی Honor Play 8A هم کاملا ساده طراحی نشده است. در واقع آنر نیز از نوعی طراحی گرادیانت برای قاب پشتی این دستگاه استفاده کرده است.

همان طور که از شکل زیر می‌بینید، مثلا برای رنگ آبی Honor Play 8A، سه درجه‌ی مختلف از رنگ آبی بر روی قاب پشتی وجود دارد، اما در مقایسه با Xiaomi Mi Play، این طراحی چندان چشمگیر به نظر نمی‌رسد. ضمن اینکه عدم وجود حسگر اثر انگشت بر روی قاب پشتی Honor Play 8A کاملا ناامید کننده می‌باشد.

بیشتر بخوانید: بررسی honor 10 lite : ارزان قیمت و قدرتمند، مثل همیشه

 Honor Play 8A

Honor Play 8A

Xiaomi Mi Play

Xiaomi Mi Play

در بررسی آنر پلی ۸A از نظر طراحی قاب پشتی، هرچند می‌توان طراحی این گوشی را ضعیف تر از Xiaomi Mi Play نامید، اما در کل، Honor Play 8A نسبت به رقیبان خود در این رنج قیمتی، مثل گوشی گلکسی M10 سامسونگ بسیار زیباتر می‌باشد.

به غیر از قاب پشتی پلاستیکی، آنر برای این گوشی از یک فریم فلزی مستحکم و با سطحی براق استفاده کرده است. این فریم دارای سطحی مات بوده و هیچگونه لبه‌ی تیزی در سرتاسر آن مشاهده نمی‌شود. طبق معمول، دکمه‌های پاور و تنظیم صدا بر روی لبه‌ی سمت راست گوشی جاسازی شده اند.

جک هدفون ۳٫۵ میلی متری این گوشی در لبه‌ی بالای گوشی جای گرفته است. لبه‌ی سمت چپ هم محل قرارگیری یک سینی سیمکارت بسیار بزرگ است که در آن دو سیمکارت نانو به علاوه‌ی یک کارت حافظه میکرو SD جای می‌گیرند. پس خوشبختانه، برخلاف بیشتر اسمارت فون‌های ارزان قیمت امروزی، در Honor Play 8A می‌توان به طور همزمان از دو سیمکارت و یک کارت حافظه استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: بررسی Honor 8X ؛ زیبا، قدرتمند و ارزان قیمت

فریم فلزی صیقلی و باکیفیت

فریم فلزی صیقلی و باکیفیت

بر روی لبه‌ی پایین گوشی دو مشبک اسپیکر در دو طرف وجود دارد که البته به نظر می‌رسد فقط یکی از این مشبک‌ها محل قرارگیری بلندگوی گوشی باشد و دیگری فقط برای حفظ تعادل و زیبایی گوشی قرار داده شده باشد. یک پورت قدیمی microUSB 2.0 هم در وسط این دو مشبک قرار گرفته است. هرچند که در سال ۲۰۱۹ استفاده از پورت microUSB 2.0 تقریبا منسوخ شده است، اما از یک گوشی ۱۰۰ یورویی نمی‌توان انتظار استفاده از پورت TYPE-C را داشت.

اما در بررسی Honor Play 8A از نظر طراحی قسمت جلویی و صفحه نمایش دستگاه اوضاع کاملا خوب می‌باشد. حاشیه‌های دور نمایشگر این گوشی تا حد امکان کوچک در نظر گرفته شده اند و به غیر از چانه‌ی گوشی (حاشیه پایین نمایشگر)، دورتادور نمایشگر دارای حاشیه‌های بسیار کوچکی می‌باشند. در قسمت بالا نیز فقط یک notch بسیار کوچک دیده می‌شود که محل قرارگیری دوربین سلفی دستگاه است. بلندگوی مخصوص تماس‌های تلفنی هم به طرز هنرمندانه‌ای در بالای این notch گنجانده شده است.

بیشتر بخوانید: بررسی Huawei P Smart 2019 : ویژگی‌های زیاد با قیمتی پایین

water drop notch

water drop notch

از طرف دیگر، برخلاف پرچمدارها و اسمارت فون‌های گران قیمت که صفحه نمایش آن‌ها معمولا دارای لبه‌های خمیده‌ای می‌باشد، در Honor Play 8A لبه‌های نمایشگر کاملا صاف طراحی شده اند. صاف بودن لبه‌های صفحه نمایش باعث شده تا نمایشگر این گوشی نسبت به فریم دور دستگاه کمی جدا و دارای فاصله به نظر برسد. البته این امر، یک نکته‌ی منفی در طراحی هر اسمارت فونی می‌باشد، اما در این باره نمی‌توان از یک اسمارت فون ۱۰۰ یورویی انتظار چندان زیادی داشت.

لبه‌های صفحه نمایش کمی از فریم گوشی فاصله دارند

لبه‌های صفحه نمایش کمی از فریم گوشی فاصله دارند

بررسی آنر پلی ۸A از نظر طراحی را با ذکر چند نکته‌ی دیگر به پایان می‌رسانیم. این گوشی ضد آب نیست، در مشخصات آن محافظ خاصی (مثل شیشه گوریلا) برای نمایشگر ذکر نشده و دارای حسگر اثر انگشت هم نمی‌باشد. ابعاد Honor Play 8A برابر با ۱۵۶٫۳ * ۷۳٫۵ * ۸ میلی متر می‌باشد. این دستگاه سبک وزن بوده و فقط ۱۵۰ گرم وزن دارد. Honor Play 8A در ۴ رنگ مشکی، آبی، طلایی و قرمز در بازار موجود می‌باشد.

بررسی صفحه نمایش Honor Play 8A

به بررسی آنر پلی ۸A از نظر صفحه نمایش می‌رسیم. این گوشی دارای یک پنل خازنی ۶٫۰۱ اینچی LCD با رزولوشن ۷۲۰*۱۵۶۰ پیکسل (HD پلاس) می‌باشد که تراکم پیکسلی آن فقط ۲۸۳ppi است، بنابراین نمی‌توان از آن انتظار وضوح تصویر خیلی بالایی را داشت. نمایشگر Honor Play 8A دارای نسبت تصویر ۱۹٫۵:۹ می‌باشد که آن را برای گیمرها بسیار مطلوب می‌سازد. همچنین نسبت محاسبه شده‌ی صفحه نمایش به بدنه‌ی دستگاه در Honor Play 8A برابر با ۷۸٫۸ درصد می‌باشد.

بیشتر بخوانید: بررسی Honor View 20 ؛ اولین دوربین ۴۸ مگاپیکسلی همراه با AI طراحی معرکه و قیمت مناسب!

بررسی آنر پلی 8A

بررسی آنر پلی ۸A

اما اگرچه نمایشگر HD پلاس Honor Play 8A از نظر وضوح تصویر در مقایسه با نمایشگر فول HD پلاس گوشی Xiaomi Mi Play ضعیف تر است، ولی دیگر مشخصه‌های نمایشگر این گوشی نسبتا خوب هستند. میزان کنتراست پنل LCD گوشی Honor Play 8A بالاست و شدت و دقت رنگ‌های به نمایش درآمده بر روی آن بسیار خوب می‌باشند. این نمایشگر دارای حداکثر روشنایی ۴۳۰ نیت است. این عدد از نظر تئوری نسبتا پایین است (مثلا در مقایسه با آیفون XR که حداکثر روشنایی آن در حدود ۶۲۵ نیت می‌باشد)، اما در عمل برای استفاده از گوشی کاملا کافی می‌باشد.

در پایان بررسی آنر پلی ۸A از نظر نمایشگر می‌توان گفت که نمایشگر این گوشی نسبت به مدل اصلی Honor Play از چند جهت بهتر می‌باشد: اول از همه، تاچ اسکرین این گوشی به طرز عجیبی بهتر از تاچ اسکرین Honor Play و بسیاری از میان رده‌های موجود در بازار پاسخ می‌دهد. همچنین لبه‌های گرد دور نمایشگر و water drop notch بالای آن بسیار زیباتر از اکثر میان رده‌های سال ۲۰۱۸ طراحی شده اند.

بررسی سخت افزار و عملکرد Honor Play 8A

بررسی آنر پلی ۸A را با بحث سخت افزاری این گوشی ادامه می‌دهیم. مهم ترین نکته برای یک گوشی مخصوص بازی، قوی بودن پردازنده و واحد پردازش گرافیکی آن می‌باشد. در Honor Play 8A خبری از پردازنده‌های SNAPDRAGON یا KIRIN نیست، بلکه این گوشی همانند Xiaomi Mi Play از یک پردازنده Mediatek MT6765 Helio P35 که با فرایند تولید ۱۲ نانومتری ساخته شده است، استفاده می‌کند.

واحد پردازش گرافیکی (GPU) موجود در Honor Play 8A هم چیپست PowerVR GE8320 می‌باشد. Honor Play 8A دارای ۳ گیگ حافظه رم LPDDR4X به همراه ۳۲ یا ۶۴ گیگ حافظه داخلی eMMC 5.1 است.

بیشتر بخوانید: بررسی Nova 4 هواوی ؛ هر آنچه که باید بدانید

اگرچه پردازده‌های Mediatek امروزه در بین اسمارت فون‌های اندرویدی چندان محبوب نیستند، اما عملکرد MT6765 Helio P35 بسیار خوب و قانع کننده می‌باشد. Honor Play 8A در اجرای سنگین ترین اپ‌ها مشکلی ندارد و به خوبی از پس اجرای چندین اپ به طور همزمان برمی آید.

در اجرای گیم، با Honor Play 8A می‌توان بازی‌های به روزی چون PUBG را اجرا کرد. اما در اینجا دو مشکل اساسی وجود دارد: اول از همه، واحد پردازش گرافیکی این گوشی به حدی قوی نیست که شما بتوانید با آن تمامی گیم‌های سه بعدی را در حداکثر تنظیمات گرافیکی اجرا کنید. بنابراین برای اینکه با افت فریم و لگ مواجه نشوید، مجبور خواهید بود تا تنظیمات گرافیکی بازی‌های سنگین را بر روی حداقل سِت کنید.

ضمنا، متاسفانه Honor Play 8A پس از اجرای طولانی مدت یک بازی تا حد زیادی داغ می‌شود و پس از داغ شدن، عملکرد و سرعت آن به شدت کاهش می‌یابد. بنابراین شما نمی‌توانید با این گوشی به طور مداوم بازی کنید که این امر، یک نکته‌ی بسیار منفی در رابطه با یک اسمارت فونی است که مخصوص بازی کردن ساخته شده است!

در بررسی آنر پلی ۸A از نظر نرم افزاری، خوشبختانه این گوشی با نسخه اندروید ۹ ران می‌شود و رابط کاربری آن EMUI 9 می‌باشد. در رابطه با عملکرد و زیبایی رابط کاربری EMUI (مخصوص گوشی‌های هواوی و آنر) بحث‌های زیادی وجود دارد، اما از نظر من اگر برنامه‌های از پیش نصب شده‌ی بسیار زیاد و آزاردهنده‌ی EMUI را غیرفعال کنید، دیگر مشکل خاصی در استفاده از آن نخواهید داشت.

بررسی آنر پلی ۸A از نظر سخت افزاری را با معرفی دیگر ویژگی‌های این گوشی به پایان می‌رسانیم. Honor Play 8A به جای سنسور اثر انگشت، دارای ویژگی باز کردن قفل گوشی با تشخیص چهره (Face Unlock) از طریق دوربین سلفی می‌باشد. البته Face Unlock چندان گزینه قابل اعتمادی نیست و ضمنا در محیط‌های کم نور اصلا خوب کار نمی‌کند. این گوشی دارای سنسورهای تشخیص شدت نور محیط، شتاب سنج، قطب نما، ژیروسکوپ، گام شمار و مجاورت می‌باشد که همگی به خوبی کار می‌کنند.

Honor Play 8A دارای GPS، بلوتوث نسخه ۴٫۲، رادیو FM و وای فای نسل ۲ تا ۴ می‌باشد. بسیار عجیب است که یک اسمارت فون تولید سال ۲۰۱۹ حتی از وای فای نسل پنجم هم پشتیبانی نمی‌کند! امروزه اسمارت فون‌هایی چون گلکسی S10 با پشتیبانی از وای فای ۶ راهی بازار می‌شوند. حتی اسمارت فون‌های ارزان قیمتی چون Xiaomi Mi Play هم از وای فای نسل پنجم پشتیبانی می‌کنند. همان طور که گفتیم، این گوشی فقط دارای یک اسپیکر خروجی است، ولی شدت صدا و کیفیت آن بسیار خوب می‌باشد.

بیشتر بخوانید: بررسی Huawei Y9 : یکی از بهترین میان رده‌های تاریخ هواوی!

بررسی باتری Honor Play 8A

به بررسی آنر پلی ۸A از نظر باتری می‌رسیم. Honor Play 8A دارای یک باتری نه چندان بزرگ ۳۰۲۰ میلی آمپر ساعتی است که البته به لطف اوپتیمایزهای نرم افزاری، عملکرد و طول عمر آن به طرز خارق العاده‌ای بالا می‌باشد.

در تست‌هایی که صورت گرفته، برای استفاده‌های عادی و روزمره، باتری این گوشی می‌تواند حتی تا دو روز بدون شارژ شدن به کار خود ادامه دهد. شارژ ۲۰ تا ۱۰۰ درصد باتری Honor Play 8A با شارژر ۵V/1A موجود در جعبه‌ی آن در حدود ۲ ساعت طول می‌کشد. اگر از یک شارژر سریع نسخه ۳ استفاده کنید، شارژ دستگاه سریعتر هم صورت خواهد پذیرفت. البته این گوشی به طور خاص از هیچ کدام از نسخه‌های شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کند.

بررسی دوربین Honor Play 8A

بررسی آنر پلی ۸A را با نقد دوربین آن پی می‌گیریم. واقعا نمی‌توان از یک اسمارت فون ۱۰۰ یورویی انتظار دوربین قدرتمندی را داشت، ولی دوربین Honor Play 8A در مقایسه با اسمارت فون‌های هم رده‌ی خود خیلی خوب عمل می‌کند. این گوشی دارای یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی با بازشدگی دیافراگم f/1.8 در پشت است که دارای ویژگی‌هایی چون HDR (رنج دینامیکی بالا) و PDAF (فوکوس خودکار با تشخیص فاز) می‌باشد.

دوربین سلفی Honor Play 8A هم ۸ مگاپیکسلی بوده، بازشدگی دیافراگم آن f/2.0 است و دارای حالت HDR می‌باشد. هر دو دوربین اصلی و سلفی این گوشی می‌توانند ویدیوهای ۱۰۸۰P را در سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کنند.

بیشتر بخوانید: بررسی nova 3 : میان رده‌ای فوق العاده قدرتمند از هواوی

دوربین تک لنزی با فلش LED

دوربین تک لنزی با فلش LED

همان طور که گفتیم، عملکرد دوربین اصلی این گوشی در مقایسه با رقبای خود بسیار خوب است. فوکوس خودکار در این دوربین به خوبی انجام می‌پذیرد و سرعت شاتر آن بسیار بالاست. اگر نور محیط کافی باشد، دوربین Honor Play 8A می‌تواند عکس‌های بی نظیری را برای شما ثبت کند. عملکرد دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی این گوشی عالی نیست، اما می‌توان با آن تصاویر قابل قبولی را ثبت کرد.

در ادامه، نمونه‌ای از تصاویر ثبت شده با دوربین Honor Play 8A را می‌بینید:

فوکوس خودکار

فوکوس خودکار

رنج دینامیکی بالا

رنج دینامیکی بالا

اگر نور محیط کافی باشد، جزئیات تصویر بسیار خوب خواهند بود

اگر نور محیط کافی باشد، جزئیات تصویر بسیار خوب خواهند بود

در محیط‌های کم نور، هرچند کیفیت تصاویر کاهش می‌یابند، اما در مقایسه با اسمارت فون‌های هم رده، دوربین آنر پلی 8A در محیط‌های کم نور بسیار بهتر عمل می‌کند

در محیط‌های کم نور، هرچند کیفیت تصاویر کاهش می‌یابند، اما در مقایسه با اسمارت فون‌های هم رده، دوربین Honor Play 8A در محیط‌های کم نور بسیار بهتر عمل می‌کند

بیشتر بخوانید: مشخصات Honor Play 8A : اسمارت فونی مخصوص بازی

جمع بندی بررسی آنر پلی ۸A

به پایان مطلب بررسی آنر پلی ۸A می‌رسیم. این گوشی در اروپا حدودا ۱۰۰ یورو قیمت دارد و قیمت آن در بازار ایران هم اکنون در حدود ۱٫۸ میلیون تومان می‌باشد. هرچند انتظار می‌رود که در صورت گرانتر نشدن قیمت دلار، قیمت Honor Play 8A تا ماه‌های آینده به ۱٫۵ میلیون تومان هم کاهش پیدا کند.

Honor Play 8A اسمارت فونی زیبا و قدرتمند است که اگر از چند نقطه ضعف آن، مثل نداشتن سنسور اثر انگشت و داغ کردن پردازنده در عملکردهای سنگین چشم پوشی کنیم، قطعا یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کسانی خواهد بود که به دنبال اسمارت فونی قدرتمند با قیمت زیر ۲ میلیون تومان می‌باشند. اما اگر به دنبال جایگزینی برای Honor Play 8A هستید، می‌توانید مطلب بررسی گلکسی M10 را از سایت نت نوشت مطالعه بفرمایید.

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    احمد

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ at ۱:۳۱

    موبایل من فقط برای جلو زدن آهنگ گزینه داره برای عقب زدن گزینه نداره

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا