حیوانات خانگی

مراقبت از پرنده بیمار چگونه است؟

مراقبت از پرنده بیمار

اگر پرنده بیمار داشته اید می دانید که مواقع بیماری، زمان پر تنشی برای پرنده دوست داشتنی شماست پس با نت نوشت همراه باشید تا دستورالعمل هایی را برای مراقبت از پرنده بیمار خود مرور کرده و رعایت کنیم.

۱+

اگر پرنده بیمار داشته اید می دانید که مراقبت از پرنده بیمار زمان پر تنشی برای پرنده دوست داشتنی شماست پس با نت نوشت همراه باشید تا دستورالعمل هایی را برای مراقبت از پرنده بیمار خود مرور کرده و رعایت کنیم.

بیشتر بخوانید: تربیت سگ ، چگونه از واغ واغ کردن بی موقع سگ جلوگیری کنیم؟

نحوه مراقبت از پرنده بیمار

۱- پرنده بیمار را گرم نگه دارید.

گرم نگه داشتن پرنده خانگی یک امر ضروری در مراقبت از پرنده است مگر این که پرنده تب داشته باشد (در این صورت بالاتر بردن درجه حرارت بدن پرنده اصلاً جایز نیست و می تواند کشنده باشد). باید پرنده را در یک محیط نسبتاً گرم نگه دارید. به خاطر داشته باشید در شرایطی که دما بیش از حد مطلوب بالا برود و پرنده احساس گرمای ناخوشایندی کند، بال های خود را بالا آورده و با فاصله نسبت به بدن خود نگه می دارد یا به نفس نفس زدن می افتد. پرنده های سردسیری هم در صورت احساس گرما پرهایشان کرکی شکل شده و پف می کنند.

بیشتر بخوانید: بازی با خرگوش در خانه را به ساده‌ترین روش ممکن بیاموزید!

  • یک لامپ حرارتی در قفس پرنده بیمار خود قرار دهید. (این لامپ ها را می توانید در پت شاپ ها پیدا کنید. معمولاً از این لامپ ها برای مارمولک ها و سوسمارها استفاده می شود. بهترین گزینه لامپ ۴۰ تا ۶۰ وات با نور سبز است. از خرید لامپ هایی با نور سفید رنگ پرهیز کنید). لامپ را در طول شب خاموش کنید یا یک بطری آب گرم کف قفس پرنده خنگی بیمار قرار داده و روی آن را با یک حوله یا پارچه بپوشانید. بهترین روش را که فکر می کنید ممکن است برای شما یا پرنده تان مناسب باشد انتخاب کنید.

۲- قفس پرنده بیمار را با وسواس و دقت بسیار تمیز کنید.

پرنده بیمار

مراقبت از پرنده بیمار

این کار مانع گسترش آلودگی شده و از شدت گرفتن بیماری پرنده جلوگیری می کند. به خاطر داشته باشید به محض آن که پرنده میوه یا دانه هایی را که نخورده است کف قفس ریخت، باید نسبت به جمع آوری آن و تمیز کردن قفس اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه بوی بد سگ را در خانه از بین ببریم؟

۳- مطمئن شوید که ظرف آب و غذا به راحتی قابل دسترس پرنده بیمار است.

پرنده خانگی بیمار در دوره ی بیماری نیاز به استراحت دارد و ظرف آب و غذایش نباید آن قدر دور از دسترسش باشد که برای رسیدن به آن فاصله ای نسبتاً طولانی را طی کند.

۴- اضطراب و تنش را برای پرنده بیمار به حداقل برسانید.

از ضربه زدن به قفس پرنده یا قرار دادن آن در یک محیط جدید (مگر آن که این کار ضروری باشد مثلاً برای بردن پرنده نزد دامپزشک) یا دست زدن و لمس کردن بیش از حد بدن پرنده خودداری کنید. پرنده را از خواب بیدار نکنید و اگر پرنده را در خانه کنار خانواده نگه می دارید سعی کنید صدایتان را پایین بیاورید و با صدای بلند صحبت نکنید چرا که پرنده بیمار به ۱۲ ساعت خواب در روز نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: رابطه سگ و انسان عمیق تر از آنچه فکر می کنید، است!

۵- میله ی نشیمن گاه پرنده را تا حد ممکن پایین نصب کنید تا احتمال افتادن پرنده را کاهش دهید.

هنگامی که پرنده به بیماری مبتلا می شود احتمال افتادن آن از روی میله کاهش می یابد و استرس و آسیب احتمالی ناشی از افتادن برای پرنده ی بیمار مطلوب نیست.

۶- در صورت امکان پرنده را در معرض نور خورشید قرار دهید.

همان طور که در مورد ۴ ذکر شد، نباید تنها برای دسترسی به نور خورشید قفس پرنده را جا به جا کرد اما قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند برای پرنده بسیار مفید باشد به ویژه اگر از کمبود ویتامین D  رنج می برد. ویتامین D  ناشی از نور خورشید می تواند تاثیر مثبتی در خلق و خوی پرنده داشته باشد و به بهبود هر چه سریع تر آن کمک کند.۶- در صورت امکان پرنده را در معرض نور خورشید قرار دهید.

بیشتر بخوانید: چرا سگ عاشق دیدن خنده های شماست!؟

  • مراقب باشید که نور آفتاب باعث افزایش بیش از حد دما نشود و قسمتی از قفس در سایه قرار گیرد تا در صورتی که نور آفتاب باعث آزار پرنده شد، پرنده خانگی بیمار در سایه قرار گیرد.

۷- از دچار شدن پرنده بیمار به کم آبی جلوگیری کنید.

یکی از نشانه های کم آبی، ظاهر شدن چروک هایی در اطراف چشم است. این مشکل، بزرگ ترین معضلی است که پرنده بیمار ممکن است با آن مواجه شود. آب پاکیزه و خنک را همواره در دسترس پرنده قرار دهید و در صورت نیاز برای تشویق پرنده با مقداری عسل آن را شیرین کنید.

در صورت انجام این کار باید بیش از پیش به نظافت آب خوری بپردازید چرا که باکتری ها در آب شیرین سریع تر رشد می کنند.

بیشتر بخوانید:  سگ نژاد ژرمن شفرد و هر آنچه که باید راجع به این نژاد بدانید!

۸- به محض این که پرنده مبتلا به بیماری شد، قفس را از هر غذایی پاک کنید.

این مورد شامل ارزن، دانه ها، میوه ها و غذایی که در کف قفس ریخته شده، می شود. یکی از عمده ترین علل ابتلای پرنده به بیماری ها، تغذیه نامناسب است.

۹- اگر هیچ یک از این روش ها موثر واقع نشد، به دامپزشک مراجعه کنید.

اگر پرندتان علائم هشدار دهنده از خود بروز داد یا در صورت پیشرفت بیماری، بهتر است با یک شخص حرفه ای مشورت کنید، در غیر این صورت امکان تلف شدن پرنده وجود دارد. اگر پرنده به خوبی غذا نخورد و یا در صورت ابتلا به کم آبی، متخصص می تواند دارو یا مکمل هایی برای بهبود وضع سلامت پرندتان تجویز کند.

بیشتر بخوانید: سگ نژاد پامرانین pomeranian و هر چه که باید در مورد آن ها بدانید

بیشتر بخوانید: نگهداری از طوطی کاسکو سخنگو (طوطی خاکستری آفریقایی)

نویسنده: ملیکا رضایی

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا